Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 17:09:36
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door arnout
Vandaag om 17:08:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:44:31
Noordspoor te Drachten door Ronald van der kooi
Vandaag om 16:40:27
Overlijden Paul Haagsma door Jeroen Water
Vandaag om 16:27:30
Noord-Hollandse Modelspoordagen Alkmaar, 30 en 31 maart 2019 door Bartje81
Vandaag om 16:19:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:12:22
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 15:51:09
Molendaal door Ronald Halma
Vandaag om 15:38:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:38:31
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door St00mboy
Vandaag om 15:38:29
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:30:57
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Jelmer
Vandaag om 15:00:08
Havenbaantje door Edgy
Vandaag om 14:56:56
EifelBurgenBahn door Floris van Rees
Vandaag om 14:48:18
Stelcon platen door Remunj
Vandaag om 14:30:00
"Vlieringen 2" vervolg van Depot door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:12
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Calimero
Vandaag om 14:25:32
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
Vandaag om 14:22:16
T-gauge (1:450), Een kleine baan door Mitchell
Vandaag om 13:56:29
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door WilcoV
Vandaag om 13:16:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:02:10
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door meino
Vandaag om 12:34:13
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 12:23:27
Ontsporing door boom op het spoor, Enschede door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:24
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 11:21:07
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:18:23
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:54:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 10:51:21
Bröckenbahn door Martin Hornis
Vandaag om 10:43:57
  

Auteur Topic: Stroomafnemers  (gelezen 6464 keer)

FrankB

  • Gast
Stroomafnemers
« Gepost op: 09 januari 2007, 21:55:29 »
Hallo allemaal,

Misschien een echte vraag voor een leek maar zit er nog logica in de opgelaten stroomafnemers? Ik dacht eerst altijd dat de opgelaten stroomafnemer de knik in de rijrichting had zodat hij als het waren getrokken over de bovenleiding gaat, later zag ik dat dit niet opging. Ook zie ik regelmatig een locs met beide stroomafnemers omhoog staan. Kan iemand dit uitleggen?

Groeten,

Frank Bouwhuis

intercitystephan

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2007, 22:02:59 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt. Het zorgt er dus voor dt de bovenleiding niet beschadigd. Op stroomafnemers zitten schuitjes gemonteerd die er voor zorgen dat tijdens het rijden de druk op de draad gelijk blijft. Dat loks tijdens stationnementen en lang stil staan 2 stroomafnemers op hebben staan heeft te maken met het feit dat er ij het weg trekken anders een te grote stroom onstaat op 1 punt wat weer doorbranden tot gevolg kan hebben.

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2007, 22:12:21 »
De actie "twee stroomafnemers op" vind je alleen onder de relatief lage spanningen van de gelijkstroombovenleiding, onder wisselstroom is dat niet nodig. (Bij de SNCF moet het om een treinlengte gaan van meer dan 6 rijtuigen en een stationnement van meer dan 1 minuut, de NS zal ook wel zo'n soort regel hebben).

Overigens wordt ook met twee stroomafnemers op gereden als de bovenleiding berijpt is, en zijn er situaties waarin juist de voorste op moet. Dat is het geval wanneer er dubbeltractie is of wanneer de eerste wagen auto's vervoert. In beide gevallen dient dat om te voorkomen dat slijpsel en andere rotzooi het glas van de ruiten (van de tweede loc, hetzij van de auto) beschadigt. Ook als de stroomafnemers verschillend zijn (voor verschillende spanningen en/of landen) kan het natuurlijk zijn dat de voorste omhoog staat, aangezien men dan de meest geschikte moet gebruiken.

In welke richting de knik loopt is meer een keuze van de ontwerper ;D. Locs van Franse makelij hebben vaak de opstelling _>___<_, terwijl Duitse fabrikaten vaak de omgekeerde opstelling hebben: _<___>_

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5563
  • Spaar ze allemaal.
Re: Stroomafnemers
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2007, 23:06:39 »
Bij de Hondekop hadden ze toch ook altijd de voorste pantograaf op i.v.m. evt. brandschade op de vouwbalg door vonkvorming als de andere panto op staat.

Groeten Stephan (die er van baalt dat de boeken electrische treinstellen deel 1 en 2 uit het bestand van de bieb zijn gehaald)

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Stroomafnemers
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2007, 23:14:22 »
Twee stroomafnemers op zou je tegenwoordig normaal gesproken alleen moeten zien bij uiteraard de elocs en bij stilstand ook bij de mABk van een DD-AR. Overig materieel rijdt met 1 stroomafnemer op, die bij kopmaken al dan niet wordt neergelaten (bij Mat'64 gebeurt dat, maar daar gaat dezelfde vervolgens ook weer op).

Twee stroomafnemers op mag ook slechts tot een bepaalde snelheid, daarboven wordt het problematisch in verband met de krachten die op de bovenleiding worden uitgeoefend. In Nederland wordt de voorste stra normaal gesproken uiterlijk neergelaten bij 40 km/u volgens mij.

Groet, Julius

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
Re: Stroomafnemers
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2007, 01:00:38 »
Groeten Stephan (die er van baalt dat de boeken electrische treinstellen deel 1 en 2 uit het bestand van de bieb zijn gehaald)

Off topic, maar vaak gaan die boeken dan in de verkoop, dus...

Groeten, Alexander

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 94
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Stroomafnemers
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2007, 05:29:20 »
Bij loks staat tijdens het rijden altijd de achterste stroomafnemer op. Dit heeft te maken met rijwinden en krachten die hierbij worden opgewekt.

hoe zit dat dan bij de SNCF 15000? die heeft maar 1 stroomafnemer.dus die staat wel een voorop bij 160 km/h.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: Stroomafnemers
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2007, 07:04:55 »
Dan heb je weinig keus denk ik :P
Volgens mij gingen hondekoppen in de jaren '80 met de middelste pantoffels op rijden. Vraag me niet waarom, er is vast iemand die dat wel weet ;)
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2007, 14:16:16 door Felix »

Anoniem

  • Gast
Re: Stroomafnemers
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2007, 14:14:21 »
hoe zit dat dan bij de SNCF 15000? die heeft maar 1 stroomafnemer.dus die staat wel een voorop bij 160 km/h.

Correct. Bij de 15000 was het een keuze: een stroomafnemer voorop of er een zesasser van maken (die 300 kg stroomafnemer was namelijk nét te veel van het goede ;D). Maar goed, in Frankrijk huppelen vele locs met het voorste gewei rond (multiplerijden en vooral veel bicourante machines).

Op Julius nog een aanvulling: bij aanzetten mag inderdaad tot een bepaalde snelheid. De NS heeft dat vastgesteld op 40 km/h, bij de SNCF moet de tweede stra zelfs al neer als de trein "in beweging is", i.e. ongeveer nadat de loc de wisselstraat is gepasseerd.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Stroomafnemers
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2007, 16:32:26 »
Geldt alles wat boven genoemd is ook voor de 2-beens pantograven? Dus reden de 1000/ 1100/ 1200/ 1300 locs ook altijd maar met 1 pato op (bij een snelheid boven de 40km/u)??

Mike

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Stroomafnemers
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2007, 16:43:55 »
Hallo Mike, inderdaad alle genoemde types reden met de achterste stroomafnemer op boven de veertig km/u. Bij stilstand twee stroomafnemers op, bij wegrijden in de praktijk als de rijcontroller aan het einde van de seriestand was, ( ong 30 a 40 km/u) schakelaar voorste stroomafnemer naar beneden bedienen.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.
Lid MSGValkenswaard

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Stroomafnemers
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2007, 16:48:20 »
 ;) Op een rijtje, bij de "oude" locs moest men bij stilstand de tweede stroomafnemer opzetten wegens het daarna aanzetten met een hoge stroom, bij de 1600/1700/1800 hoeft dit in principe niet daar deze met een lage stroom kunnen aanzetten (chopper), uitzondering, en dat geld dan weer voor alle loc'en, als je meer als 6 bakken erachter hebt trekken deze bij stilstand door verwarming of airco een dusdanige stroom (ICRm per bak tot 80A) dat als je 1 stroomafnemer op zou hebben, de bovenleiding op dat ene punt verhard waardoor de bovenleiding kan springen, dus daarom 2 stroomafnemers.
Oh ja, de 1600/1700/1800 hebben zelfs een meldlamp voorste stroomafnemer op, zit ook in de BDs.
Maar hoe zit het met de V-IRM zes bij stilstand.
De V-IRM 6 zal bij stilstand altijd twee afdelingen niet verwarmen c.q. koelen en dat wisselt hij elke 2 minuten.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Stroomafnemers
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2007, 17:01:36 »
Okay, weet ik dat ook weer!  ;D

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Stroomafnemers
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2007, 13:27:36 »
Het verbaasd mij dat de keuze van een enkele stroom afnemer afhankt van 300 kilo, is toch te verwaarlozen op de gewichten van een lok van die groote?

Hoe zit het dan met die NMBS lok 25.5 ex benelux, ook ivm extra gewicht?

Er zij ook multicourante loks met 3 stroomafnemers.....

Hoe is het dan geregeld?

Mischien een belgische maschinist die hier antwoord op kan geven?

Groet,

Arkadas

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18044
Re: Stroomafnemers
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2007, 13:36:02 »
Ook bij de 25.5 ging het wel degelijk om die paar honderd kilo. Toen de Belgische reeks 25 werd verbouwd naar 25.5 voor de dienst op Nederland werd de loc zwaarder door de inbouw van allerlei extra apparatuur en dreigde net de maximum aslast voor Nederland te overschrijden. Dat werd opgelost door één stroomafnemer te verwijderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.