Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rollenbank in Spoor-1 door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 11:45:30
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Chris Westerduin
Vandaag om 11:41:38
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:40:40
Small yard door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:17
Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 11:29:02
Buitenlust door Huib
Vandaag om 11:11:51
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 11:02:49
Schaal 0 baksteenplaat door Ronald Halma
Vandaag om 11:01:35
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 11:00:20
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door BastiaanV
Vandaag om 10:47:12
Denver Union Station/Crawfort Hotel door Sobat Kras
Vandaag om 10:42:07
EifelBurgenBahn door puntenglijder
Vandaag om 10:14:55
lenz compact 60500 door lokmuis
Vandaag om 10:04:27
Schrootbaan in spoor 1 door JaJo
Vandaag om 09:55:58
De laatste wagens. door Reeks77
Vandaag om 09:28:57
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 09:06:20
Trams van de HTM in 1/87 door Forever Rocofan
Vandaag om 08:19:14
Rocky Rail 6400 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:56:56
Open dagen Modelspoorvereniging Hilversum - 20 en 21 Oktober 2018 door NSJDSB
Vandaag om 01:45:43
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 354992 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1485 Gepost op: 13 mei 2015, 22:26:48 »
Deining in Dönsdorf   –   309


Bijgewerkte inhoudsopgave – 3

Zo bovenaan de honderdste pagina is een terugblik wel passend. Hieronder vind je aanvulling van de inhoudsopgave van bladzijde 60. Zoals in voorgaande lijstjes verwijst de [ 1 ] naar het eerste deel van het verhaal; de eventuele cijfers achter de titel naar de andere delen. De volgorde is als vanouds vrijwel chronologisch.




544   Im Schuppen.




545   Fuchs.



Met vriendelijke groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12290
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1486 Gepost op: 13 mei 2015, 22:29:04 »
Hopla! Daar ga ik even de mist in... 1062 is natuurlijk de kolenkachel uit Kassel, de 1064 is de oliekoker van Rheine... Stuivertje gewisseld of zoiets...  ik haal ze elke keer weer doorelkaar. :-[ :P
De oliestoker 01 1060 had ik even niet in m'n hoofd.

Edit: 't Is zo langzamerhand een indrukwekkende lijst aan het worden, die inhoudsopgave.  :o

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1487 Gepost op: 16 juli 2015, 20:55:48 »
Deining in Dönsdorf   –   310


Remkraan – 1

De Pollock-broertjes lopen met een nieuwe opdracht naar de lange loods.
‘We moeten remkranen aan een wagen monteren volgens dit formulier.’
‘Je bedoelt van een locomotief, Max.’
‘Nee, hier staat goederenwagen. Kijk maar: Güterwagen.’
Ernst kijkt. ‘Inderdaad. Waarom doet het Bww dat niet?’
‘Het Betriebswagenwerk heeft het te druk, lees ik bij de opmerkingen, en de wagen moet ASAP weg.’
‘Aah-sapp… Das ist Neu-Deutsch für schnellst möglich, oder?’
‘As soon as possible.’
‘Ja, precies. Zo snel mogelijk. Altijd haast, altijd snel. Nooit eens een klus zonder tijdsdruk. Nou ja…’
Bij de wagen aangekomen kijken ze wat ze nodig hebben.
‘Waarom heeft deze wagen geen remslangen?’ vraagt Ernst.
‘Weet ik veel. Maakt dat wat uit?’
‘Ik snap niet dat er wel remblokken op zitten, maar geen remslangen of een remmershuis.’
‘Soms moet je proberen niet te willen begrijpen. Dat maakt het leven eenvoudiger.’
‘Makkelijk ben jij… Zalig zijn de armen van geest.’



546   Gesloten wagen Gms 30, voorheen Oppeln.

Na een rondje om de wagen ratelt Max een lijstje af. ‘Twee remkranen links, twee rechts, vier slangen en verder bouten, moeren en van dat spul, maar die zullen hier nog wel ergens liggen.’
‘Ja, in de kast. Ik zal de rest wel even halen.’
‘Neem dan die E-karre mee,’ wijst Max. ‘Dan scheelt gesjouw.’
‘Goed idee.’ Ernst springt op de accuwagen en sjeest naar het magazijn.

‘Hallo, Focke. Heb jij nog remkranen? Twee linkse en twee rechtse.’
‘Ja, die gibt ’s noch.’
‘Und bitte vier Bremsschläuche.’
De magazijnmeester noteert het een en ander in het grote boek. ‘Für welche Lok?’
‘Oppeln. Güterwagen.’
‘Wagen? Warum? Können die das nicht im Bww?’
‘Die sind schon beschäftigt.’
‘Ja, und? Wij niet dan? Sjongejonge…’
‘Ik heb buiten een accuwagentje staan.’
‘Oh, rijd maar even naar binnen.’
De magazijnmeester opent de dubbele deur en Ernst rijdt het magazijn in.
‘Achteraan links!’
Samen laden ze de kranen en slangen op.

Terug in de lange loods ziet Ernst zijn broer piekerend naar de wagen kijken. ‘Klopt het niet?’



Met vriendelijke groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12290
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1488 Gepost op: 16 juli 2015, 21:11:43 »
Nou, ik ben benieuwd!
Misschien moeten er wat gasten van mijn Bww (of Wagenwerkstatt) maar eens gaan stagelopen in Dönsdorf, daar is nog wat te leren, zie ik.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4105
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1489 Gepost op: 16 juli 2015, 22:26:09 »
Of de bruder pollux nach lummeln
kunnen ze de werkstad und lager raum einrichten,und den personal instruieren

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1490 Gepost op: 17 juli 2015, 16:41:32 »
100 pagina's met grappige verhaaltjes.Gefeliciteerd!
 (y)

Vincent

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1491 Gepost op: 17 juli 2015, 18:47:08 »
Dank je, Vincent.
Eens kijken of ik nog meer bladzijden volgeschreven krijg. :)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1492 Gepost op: 17 juli 2015, 19:56:49 »
Deining in Dönsdorf   –   311


Remkraan – 2

Max kijkt om. ‘Ik vraag mij af hoe we die kranen eigenlijk moeten monteren. Met de hendel naar de koppeling gericht of naar de buffers?’


547   Links of rechts?

‘Hebben we daarvoor niet een richtlijn of voorschrift?’ vraagt Ernst.
‘Die heb ik nog niet gevonden. Hier in Dönsdorf zitten ze meestal aan de kant van de koppeling, maar ik zie ook vaak materieel van andere Betriebswerke, waar de kranen aan de kant van de buffers zijn aangebracht. Wat is nou juist of wat is het meest praktisch?’
‘Tja…, daar vraag je me wat. Als ik rangeerder was zou ik kiezen voor de kant van de koppeling, want daar moet je toch bij.’
‘Of de hendel zit op de plek waar de meeste ruimte is, want soms zit de remslang akelig dicht bij de buffer.’
‘Dan komt de hendel bij deze wagen dus tussen de slang en de koppeling.’
‘Precies.’
Otto Jungknecht stapt de loods binnen. ‘Hallo, Jungs!’
‘Sagma, Otto,’ informeert Max. ‘Weet jij aan welke kant de hendels van de remkranen moeten komen?’
‘Ik kijk altijd hoe ze aan de andere kant van de wagen gemonteerd zijn.’
‘Deze wagen heeft helemaal geen remkranen.’
‘Je weet toch wel hoe de vorige kranen erop zaten?’
‘Nee, die hebben we niet gezien, want ze waren er al af, voordat wij aan dit klusje begonnen.’
‘Oh, dan moet je in de voorschriften kijken.’
‘Die kan ik niet vinden. Bestaan die wel voor dit onderwerp?’
‘Of kijken hoe de fabrikant het bedoeld heeft. Deze wagen is van Brawa of niet?’
‘Ja, dat kan wel.’
‘Die laat meestal op een tekeningetje zien hoe ze gemonteerd moeten worden.’



548   Brawa-voorschrift.

‘Dat zal best, maar dat is volgens de fabrikant. Is dat ook Bundesbahn-voorschrift? Als ik buiten naar andere wagens ga kijken, zitten de kranen de ene keer zus en de andere keer zo gemonteerd.’
‘Voor zover ik weet, wil Brawa de hendels altijd tussen slang en buffer hebben.’
‘Maar dat vind ik juist bij deze Oppeln onhandig, want tussen remslang en koppeling is veel meer ruimte voor de hendel. Ik zou dat liever andersom doen.’
‘Waarom doe je dat dan niet?’
‘Omdat ik niet weet of dat volgens de voorschriften is toegestaan.’
‘Lekker belangrijk. Volg gewoon je praktisch inzicht.’
Ernst doet een duit in het zakje. ‘Dat doen we graag, maar we willen niet op tere rangeerderszieltjes trappen. Stel je voor dat zij opeens een anders gemonteerde remkraan moeten bedienen.’
‘Tuuurlijk!’ smaalt Otto. ‘Dat zou verschrikkelijk zijn en daarmee moet danig rekening gehouden worden. Oei-joei.’
Max kijkt wat rond. ‘Is er iemand in het publiek, die dat weet?’
‘Publiek?’ vraagt Ernst. ‘Welk publiek?’
‘Ik bedoel de lezers. Die kijken toch altijd over onze schouders mee?’
‘Alleen als Basilicum over ons schrijft. Dat doet hij niet elke dag en zeker niet bij een alledaags klusje als deze.’
Max bromt wat. ‘Jaja, dat zal wel. Wacht maar eens af.’



Met vriendelijke groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8153
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1493 Gepost op: 18 juli 2015, 10:07:32 »
Wellicht hebben de heren hier iets aan als springplank ?
https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCterwagen_der_Deutschen_Bundesbahn
Zulke details zijn aan mij (nog) niet besteed,maar via deze weg ben ik wel is aangeland op site's en dergelijke die hier honderduit over schreven met regeltjes voor van alles  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1494 Gepost op: 18 juli 2015, 20:32:56 »
Deining in Dönsdorf   –   312


Remkraan – 3

‘Zie je wel!’ roept Max en zwaait met een stapel papier.
‘Hebben we antwoord gekregen?’ vraagt Ernst.
‘Ja, een document van zestien bladzijden over goederenwagens. Daarin wordt van alles verteld over remsystemen, maar helaas niets over de stand van remkranen.’
‘Da’s Jammer,’ vindt Otto.
‘Verder een telegram uit Lümmeln.’
‘Oh, en wat staat daarin?’ wil Ernst weten.
‘Wind zuidwest, dus links.’
‘Ja, buiten waait het, maar dat vroeg ik niet. Wat staat in dat telegram?’
‘Dat zeg ik: wind zuidwest, dus links.’
‘Wat is dat nou weer voor een Quatsch? Dat heeft toch helemaal niets met elkaar te maken?’
‘Dat doet me denken aan de tweede wereldoorlog,’ vertelt Otto. ‘Ik diende toen in Nederland. De Britse minister-president Churchill maakte in die tijd vaak een V-teken met twee vingers.’
‘Ja, dat weet ik. Heb ik wel eens op televisie gezien.’
‘Duitsland reageerde daarop door te scanderen: V is victorie, want Duitsland wint op alle fronten.’
‘Werd dat ook op muren gekalkt net zoals hier “Räder müssen rollen für den Sieg” of “Erst siegen, dann Reisen” en zo?’
‘Jazeker. Maar die Holländer schijnen zoiets niet te begrijpen of te willen begrijpen en schreven er soms bij: P is Pietje, want Hendrik is morgen jarig.’
‘Waar slaat dat nou op?’
‘Ik heb het eens proberen te vragen. Nergens op, was het antwoord, want V is victorie enzovoort slaat ook nergens op. Dat schijnt Nederlandse humor te zijn.’
‘Hmm…’ bromt Max. ‘Toch moet ik die Nederlanders gelijk geven. Zo gek bedacht is dat nog niet.’
‘Al met al kunnen we concluderen,’ zegt Ernst, ‘dat onze vriendjes uit Lümmeln het ook niet weten.’
‘Luister nou naar mij,’ adviseert Otto, ‘en gebruik je boerenverstand. Breng die remkranen zo aan, dat ze goed bedienbaar zijn.’
‘Doen we.’



549   Overleg.

Even later werken gebroeders zwijgend aan de goederenwagen, totdat Max begint te vloeken.
‘&%@{$@! Nou gebruik ik mijn boerenverstand en dan blijkt het niet te passen. Potvolblomme!’
‘Wat is er aan de hand?’
‘Ik wil de hendel van de kraan aan de kant van de koppeling monteren, want daar is ruimte zat, zit er opeens een stalen profiel in de weg. Nou moeten we de kraan toch in dat pesthoekje duwen tussen slang en buffer. Sjongejongejonge…’
‘Tja…,’ zegt Ernst en kijkt Max vrolijk aan. ‘Soms zit het mee en soms zit het tegen. We hadden dus gewoon de instructies van de fabrikant kunnen volgen in plaats van eigenwijs willen zijn.’
‘Eigenwijs? Helemaal niet. Bij andere wagens kan het wel. Ook van Brawa. Dat weet ik zeker!’
‘Goed goed, jij je zin.’
Ruim een uur later zijn de remslangen eindelijk gemonteerd. De wagen wordt naar buiten gereden en afgesteld naast een andere wagen van Brawa met omgekeerd gemonteerde remkranen.



550   Klaar voor nieuwe diensten.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2015, 22:54:16 door Basilicum »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1495 Gepost op: 18 juli 2015, 23:50:44 »
Ik had de oorspronkelijke vraag niet gezien / gelezen maar wel een (deel)antwoord gegeven op een vraag elders:

Gefint:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39418.msg3221363408.html#msg3221363408

en dus:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53563.0.html

Kniesoor

Hope this helps
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2015, 23:53:03 door guest7823 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1496 Gepost op: 19 juli 2015, 12:01:20 »
Bedankt, Paul. :)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1497 Gepost op: 21 juli 2015, 18:25:50 »
Deining in Dönsdorf   –   313


F47 Walter Hollnagel  en  F48 Michael Meinhold

Met ingang van de zomerdienstregeling rijdt een nieuw F-Zug-paar tussen het noorden en zuiden van Duitsland over de sporen van BNLS. De trein in zuidelijke richting heeft het nummer F47 gekregen en is vernoemd naar de hauptamtlichen Fotograf der Reichsbahndirektion in Hamburg, Walter Hollnagel. De tegentrein F48 kreeg de naam van auteur Michael Meinhold, een begrip in de spoorwegmodelbouw. De route is Hamburg-Altona – Hamburg Hbf – Bremen – Lümmeln – Bielefeld – Kassel – Würzburg – Dönsdorf – Schwarzburg – Stuttgart – Lindau v.v.
F47 heeft vanmorgen vroeg Hamburg verlaten en reed een paar uur later door Lümmeln. In het Kasselse kopstation wordt de loc gewisseld en neemt 10 002 de trein van 01 1062 over.



551   F47 Walter Hollnagel rijdt door Dönsdorf op weg naar Schwarzburg.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2015, 08:44:27 door Basilicum »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 801
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1498 Gepost op: 26 juli 2015, 00:12:00 »
Geen voorschrift, wel een foto. kraantje tegen de buffer

Ook een hele mooie bagagekar trouwens. Merk Mulag. Die maken volgens mij nog steeds vliegtuigtrekkers en ander bagageafhandelingsmaterieel.

Groet, Sicco Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4852
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1499 Gepost op: 26 juli 2015, 11:38:36 »
Mooie foto's. (y)
Dat karretje is misschien een idee voor Brekina om in H0 uit te brengen.

Groet,
Bas