Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS1220
Vandaag om 00:25:48
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door NS1220
Vandaag om 00:11:31
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS1220
11 december 2018, 23:59:14
Roco h0, NS 1200 door sneek
11 december 2018, 23:31:02
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
11 december 2018, 23:24:09
het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen door PeterNS
11 december 2018, 22:53:22
ICE-T pimpen door Dave.......
11 december 2018, 22:41:06
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
11 december 2018, 22:39:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
11 december 2018, 22:39:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
11 december 2018, 22:30:55
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door NS264
11 december 2018, 22:26:54
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
11 december 2018, 22:19:31
Bouw Bührtal III door nachbar
11 december 2018, 22:12:41
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door phdirk
11 december 2018, 21:58:10
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
11 december 2018, 21:57:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 december 2018, 21:54:19
Ratelende tandwielen? door ivanzon
11 december 2018, 21:52:03
Philotrain SS 867, de grote verbouwing door J1971
11 december 2018, 21:48:45
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door ivanzon
11 december 2018, 21:36:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
11 december 2018, 21:36:12
Pronsfeld door rotaspeed
11 december 2018, 21:18:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Weerd
11 december 2018, 20:49:12
De Rheingold in model naoorlogs door sncf231e
11 december 2018, 19:55:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 december 2018, 19:50:48
Márklin Spoor 1 analoog gelijkstroom vraag door rudolf
11 december 2018, 19:39:56
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door station goes
11 december 2018, 19:30:58
  

Auteur Topic: Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984  (gelezen 5058 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Gepost op: 09 maart 2010, 21:24:14 »
In de periode 1978-1984 zijn door NS Corail-rijtuigen van de SNCF gehuurd voor gebruik in treinen op de verbindingen: Amsterdam – Maastricht, Den Haag – Heerlen, Den Haag – Groningen en Den Haag – Venlo.
Nu is de inzet van de rijtuigen wel te achterhalen uit berichten in Op de rails en Het openbaar vervoer, maar gegevens over de afzonderlijke rijtuigen zijn schaars. Een eerder gepost bericht van modelspotter geeft al wat informatie. Maar verder dan dit kom ik niet.
Voor een toekomstige (lange termijn) bijdrage voor mijn website ben ik op zoek naar de rijtuigen (nummers, typen) die in Nederland hebben gereden.
Ook foto’s van de diverse rijtuigtypen zijn welkom evenals foto’s van een complete trein. Informatie kan gemaild worden (email adres is op de website te vinden), maar mag natuurlijk ook in dit draadje gepost worden.

Martijn

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2010, 07:30:39 »
Een wel heel beperkte bijdrage, maar ooit een keer van internet geplukt (weet niet meer waarvandaan):

"en de zgn Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5"

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2010, 08:10:53 »
Het aangehaalde citaat is de informatie waar ik in mijn vraag op doelde en die eerder op dit forum door modelspotter is gemeld.

Duidelijk is al wel dat NS in het begin 17 rijtuigen heeft hgehuurd en dat dit later is uitgebreidt tot 22 rijtuigen. Er vond uitwisseling plaats met Frankrijk voor onderhoud, dus mogelijk is het geen vaste pool van rijtuigen geweest maar een huurvorm waarbij alleen aantal beschikbare rijtuigen en type is afgesproken.

Martijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Spoor N
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2010, 15:59:06 »
De uitbreiding van 17 naar 22 rijtuigen vond plaats in 1983.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2010, 20:48:16 »
Bij het zoeken naar informatie over Corailrijtuigen in het algemeen kwam ik een artikel tegen in het tijdschrift Op de rails  van de NVBS. Het betreft een artikel met de titel "Corail rijtuigen" in de editie uit november 1980. [zie: link].

Nu heb ik dit nummer zelf niet in bezit, aangezien ik na dit tijdstip pas NVBS lid geworden ben. Maar wellicht heeft een van de forumdeelnemers dit nummer wel en kan vertellen wat voor artikel het gaat. Is het een algemeen artikel over de Corail-rijtuigen of gaat het ook over de inzet in Nederland?

Martijn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2771
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2010, 22:57:03 »
Bij het zoeken naar informatie over Corailrijtuigen in het algemeen kwam ik een artikel tegen in het tijdschrift Op de rails  van de NVBS. Het betreft een artikel met de titel "Corail rijtuigen" in de editie uit november 1980. [zie: link].

Nu heb ik dit nummer zelf niet in bezit, aangezien ik na dit tijdstip pas NVBS lid geworden ben. Maar wellicht heeft een van de forumdeelnemers dit nummer wel en kan vertellen wat voor artikel het gaat. Is het een algemeen artikel over de Corail-rijtuigen of gaat het ook over de inzet in Nederland?

Martijn
Martijn, het woord artikel is in dit geval bijna overdreven. Het is een korte bijdrage met in zeer algemene bewoordingen wat weetjes over de 'Corail' rijtuigen. Twee types en de aantallen van elk type met onderverdeling naar klasse / bagage- en barrijtuigen. In Nederland reden ze Den Haag - Heeerlen en - Groningen alsmede Amsterdam - Maastricht. Ook in de treinen naar Parijs konden ze worden aangetroffen.
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2010, 13:18:40 »
Nog wat aanvullende vragen over de Corail-rijtuigen met de hoop dat een van de forumleden meer weet.

- In het voorjaar van 1977 zijn enkele Franse Corail-rijtuigen in het binnenlandse dienst ingezet ter bepaling van de keuze voor het nieuwe intercityrijtuig. Uiteindelijk is dit het ICR-rijtuig geworden. Ritten in maart van dat jaar zijn mij bekend, maar er zou ook al in januari 1977 gereden zijn. Wie weet meer?

- Tussen 1 en 18 mei 1979 zou als proef een Corail-barrijtuig hebben meegereden in de Intercity-Plus treinen tussen Maastricht en Amsterdam. In De Koppeling wordt dit in een artikel aangekondigd, maar of dit echt heeft plaatsgevonden heb ik niet kunnen achterhalen. Wie weet meer?

- Op 23 augustus 1980 heeft de NVBS een rit met de Corail-rijtuigen georganiseerd. Wie heeft foto's van deze rit. Overigens zijn foto's van deze rijtuigen in Nederland ook welkom. Vrijwel alle foto's tonen namelijk de trein als geheel met de nadruk op de lokomotief.

Wie kan mij verder helpen bij deze vragen. Informatie of foto's zijn van harte welkom. Informatie mag ook per prive-mail via onderstaand emailadres.

Martijn
martijnhaman (at) yahoo . com

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2771
Re:Gehuurde Corail-rijtuigen bij NS 1978-1984
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2010, 15:32:08 »
Meer dan deze heb ik niet:





Zaltbommel, 080879.



Heerlen, ledig materieel achter 2435 en 2514 op 230581.
Groet, Frank