Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Advies beste lijm voor bouwpakketten door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:35
Baanplan Edwin (poging 2 :p) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:36:19
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
Vandaag om 21:31:54
EifelBurgenBahn door Christoph
Vandaag om 21:27:17
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:22:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:00:10
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 20:49:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
Vandaag om 20:48:14
Buitenlust door Wijktrein
Vandaag om 20:40:26
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:33:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 20:19:44
Gezocht: 11mm wielen met asb door M. Ardon
Vandaag om 20:13:31
Dat overkomt mij niet. door Wim1969
Vandaag om 19:57:42
Overstappen op schaal TT? door phdirk
Vandaag om 19:51:35
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 19:41:24
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 18:15:58
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door Wim1969
Vandaag om 17:51:05
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
Vandaag om 17:26:20
Roco z21 geeft ERROR 2 door ZwolsBas
Vandaag om 17:23:13
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 15:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Thom
Vandaag om 15:12:42
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 15:08:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 13:36:20
Brommen ESU booster door zofman
Vandaag om 13:22:00
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:29:58
Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 12:16:06
Servo-positie instellen met MultiMaus door Joran
Vandaag om 12:13:18
LM2596 en DR4088, maar werkt niet goed. door Norway13
Vandaag om 11:40:02
Kruising NS/RTM Feijenoord door Frans8800
Vandaag om 11:05:23
City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Debvd
Vandaag om 10:32:24
  

Auteur Topic: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80  (gelezen 188819 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Gepost op: 15 oktober 2009, 20:36:21 »
Hallo allemaal,

Eigenlijk ben ik nog helemaal niets aan het bouwen. Maar aangezien ik nog niet helemaal uit mijn baanplan ben, wil ik toch alvast echt iets gaan bouwen. Na veel wikken en wegen heb ik besloten dat mijn baan een vrije vertaling moet worden van station Arnhem. Vrije vertaling: ik ga maar twee perrons maken en deze worden echt een stuk korter dan zou moeten als ik de werkelijkheid exact na bouw. Ik woon immers niet in paleis het Loo.... Ook zal ik de uitgang Sonsbeekzijde iets moeten draaien in verband met de ruimte. Tot slot is ook mijn tijdperk flexibel. Als ik zin heb om lekker met Berlijns blauw door mijn station te karren, doe ik dat gewoon...

Waarom Arnhem? Ik heb hier meerdere redenen voor:
Alhoewel ik al 15 jaar in het zuiden van Limburg woon, liggen mijn roots in Zevenaar en heb ik daarna een tijd in Nijmegen gewoond. Zodoende is station Arnhem voor mij altijd een station geweest waar mijn reis bijna altijd langskwam. Jeugdsentiment dus....

Daarnaast is Arnhem qua materieel natuurlijk erg divers. Dat komt goed uit, want dat is mijn modelverzameling ook  ;D
Verder kriebelt het bij mij altijd als ik een blauwe bus zie zeker als deze nog electrisch is ook. Met andere woorden: ik heb wel zin in wat trolleys op mijn baan. Rijdend zou mooi zijn, maar dat zie ik later wel.

Onlangs heb ik station Arnhem weer eens bezocht. Het was denk ik al een jaar of 10 geleden dat ik er de laatste keer was. Ik kon wel janken... Man wat is het daar een zooitje... Het lijkt wel of je niet meer meetelt als je geen lelijk hoog gebouw naast je station zet en de omgeving een bouwput is. Nou, Arnhem telt mee, want ze hebben zo'n foeilelijk nietszeggend kantoor. Volgens mij waren ze de laatste keer toen ik in Arnhem was ook al met die parkeergarage bezig.... Ik had er al veel over gelezen, maar als je het in het echt ziet verbaas je je dat er uberhaupt nog reizigers zijn daar. [einde klaagmodus]

De bedoeling was om wat foto's te maken, dat viel wat tegen. Ik wist dat het station er inmiddels niet meer was, maar daar hebben we Stationsweb.nl voor. Mijn doel was om de gebouwen die vroeger achter het derde perron stonden te fotograferen, maar die bleken ook al gesloopt te zijn. Gelukkig was de loopbrug er nog wel met de ingang Sonsbeekzijde, maar vraag me af hoe lang het duurt voordat dit instort van ellende. Zonde! [oeps, nog een keer einde klaagmodus]

Goed, komt mijn vraag: zijn er mensen die foto's hebben waarop de bebouwing aan de Sonsbeekzijde goed zichtbaar is. Overigens ben ik ook blij met duidelijk foto's van de rest van het station plus omgeving. Ik heb al heel wat uurtjes gezocht, maar kan helaas niet zoveel vinden.

Ik zal de vorderingen in dit draadje gaan bijhouden. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!
Groeten,

Niels




« Laatst bewerkt op: 10 november 2010, 12:22:00 door Huub van Ginhoven »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2576
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2009, 20:50:05 »
Ik zal eens graven in mijn fotobak, ben zelf opgegroeid in Ede
en kwam al jaren in Arnhem voor de lokale treinentoko ;D

Dat rijtje huizen is toendertijd opgeofferd voor de nieuwe tunnel onder
het spoor en de extra ruimte voor het ICE-perron...

Mvg,

Tis
********

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2009, 20:51:44 »
Hoi Tis,

Ik zal eens graven in mijn fotobak, ben zelf opgegroeid in Ede
en kwam al jaren in Arnhem voor de lokale treinentoko ;D



De lokale toko had sinds jaren ook weer een goede klant aan me!  ;D
Men, Wentink is toch wel een gave winkel!
Bedankt voor je moeite alvast!
Groet,
Niels

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2009, 21:27:51 »
Hallo Niels,

Het stations aan Sonsbeek zijde word klaar gemaakt om te gaan verhuizen naar elders in arnhem , meen Presikhaaf.
Tja wat betreft het bouwputverhaal , 3 jaar vertraging wegens de tekorten in de miljoenen.
Positieve het word toch gebouwt de nieuwe OV-terminal.
Eind 2010 moet de tunnel onder de sporen dienst gaan doen.
En word die kleurenblokkendoos weer gesloopt.

Wens je een zeer plezierige bouwperiode  en alle fases die erbij horen natuurlijk toe.

mvg Alexander

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2009, 21:20:30 »
@ Alexander. Gaat het verhuizen? Wauw, dat is mooi zeg, blijft toch een typisch stukje stationsarchitectuur bestaan.  (y)

Nog even ter verduidelijking enkele dia's die ik ergens eind 80er jaren en ergens halverwege de 90er jaren heb gemaakt

Ik ben dus op zoek naar betere foto's van de huizenrijen die je hier op de achtergrond ziet. Wat me aan deze dia ook opvalt is dat er op de koppen bij de trappen naar de traverse nog bouwsels zitten die er nu niet meer zijn. Heeft iemand hier betere foto's van?



Beetje slechte foto misschien maar laat wel duidelijk zien wat ik bedoel:


Daarnaast ben ik op zoek naar foto's van de oude huizen die achter deze muur stonden:



Iedereen alvast bedankt voor de moeite! Ik ga vast beginnen met de uitgang Sonsbeekzijde waarbij ik meteen waarschuw: mijn bouwtempo is traag....  ;)

Groet,
Niels

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2009, 23:17:31 »
Niels,

Ik moest vroeger vaak overstappen in Arnhem. En later werkte ik daar ook vlak in de buurt. Vandaar dat ik enkele foto's nog heb van ver voor de huidige verbouwingsellende.


Arnhem, oktober 1977.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, augustus 1982.

Maar de huizenrijen heb ik vaak naar zitten kijken, de meeste aandacht ging uit naar het materieel zelf.
Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2009, 23:25:58 »
Ik heb nog wat gevonden met iets meer op de achtergrond van de toenmalige gebouwen. Komt beter over dan die kale toestanden van nu.


Arnhem, december 1977.


Arnhem, december 1977.


Arnhem, april 1979.


Arnhem, februari  1979.

Misschien heb je hier wat meer aan. Het ging mij vooral om de 1100'en en de 1300'en.

Gerard.
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2009, 23:30:27 »
Die bouwsels waren volgens mij goederenliften, aan sonsbeekzijde was een tunnel onder de sporen door (niet toegankelijk voor reizigers), het waren vrij grote liften, er kon zo'n elektrisch karretje in die je in die tijd nog op de perrons zag rijden. Ik heb er helaas geen foto's van.

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2009, 00:26:33 »
Via deze link zijn diverse foto's te vinden van het oude Arnhem.
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=arnhem&num=138

Als Arnhemmer en werkzaam in de stationsomgeving kan ik bevestigen dat die bouwsels thv de trap naar sonsbeekzijde inderdaad goederenliften waren. Deze waren onderdeel van een ondergrondse gang die gebruikt werd door  o.a. PTT om vanuit het postkantoor/sorteercentrum de posttrekkers te laden voordat het EKP in broek er kwam. Eveneens werden van daaruit vroeger goederen geladen zoals kuikens naar Italie met de vroegere bagagewagens in D-treinen.
De gebouwen waar jij op doelt (Amsterdamseweg) zijn o.a.de vroegere Neproma (poetsdoeken) en voorheen Arnhemia drukinktfabriek.(mischien via google te gebruiken)

Het oude postkantoor wat jaren dienst heeft gedaan als kantoor en kleedruimte voor Hc's en Mcn (gebouw voorheen naast de VL post) staat nu op het sonsbeeksingel in gerestaureerde vorm (te zien vanuit de trein Ah-Ahp) Voor zover ik weet gaat het sonbeekzijde gedeelte naar het openlucht museum.

Ik ga je draadje met grote belangstelling volgen.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 372
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2009, 01:21:15 »
Als Arnhemmer ...

Je woont toch in Dieeeeem?

Ik ga je draadje met grote belangstelling volgen.

Ik zal dit draadje ook blijven volgen, heb een jaar of 10 in Arnhem gewoond, en ging 3 jaar met de trein naar school in Ede (ongeveer 25 jaar geleden).
Ik heb Arnhem altijd een mooi station gevonden (qua sporenplan) en heb er ook over gedacht om zoiets te gaan bouwen, maar ja de ruimte...
Ik ben dus zeer benieuwd wat jij gaat bouwen! Welke schaal wordt het?
Ben in die tijd nogal eens op de VL post in Arnhem geweest, dat krijg je als je pa een "spoorhaas" was.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2009, 03:14:05 »
Over een poosje rijdt er een tijdje niets meer in Arnhem:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/article5655071.ece


Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2009, 10:00:30 »
Het geboutwtje van de uitgang Sonsbeekzijde zal verhuizen naar het Presikhaafpark en het zal een horeca functie krijgen.

Mvg, Johan.

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2009, 12:37:58 »
Woon in Diem, Maar geboren en opgegroeid in Arnhem en dan voel je je toch beetje Arnhemmer toch??.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2009, 12:42:30 »
@Gerard: Prachtige foto's! Hier heb ik zeker wat aan. En het is precies zoals jij het zegt: het gaat altijd om het materieel. Dat zie ik bij mijn eigen foto's ook steeds weer.

@Waalring: Stationsweb had ik al goed bekeken, maar hier is de achterste rij bijna niet te zien. Je tip met de Neproma en Arnhemia drukinktfabriek leveren behoorlijk wat hits op. Ik ben weer blij, nieuwe zoekmogelijkheden! Ik denk dat het postkantoor wat ambitieus wordt, zat toch aan de stadszijde niet?

@René: Ik rij HO, en moet om die redenen dan ook mezelf beperkingen gaan opleggen. Ik zal één perron moeten schrappen en zal alleen het Stationsplein nog meenemen. Aan de zuidzijde zou Hotel Haarhuis een mooie afsluiting kunnen zijn, maar ja, de ruimte....Aan de noordzijde wil ik de gebouwen van de Amsterdamseweg als facade meenemen, dus niet de volledige diepte. Mijn ruimte is een soort L vorm, waardoor ik vanaf uitgang Sonsbeek weer meer ruimte heb richting noorden. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen, zat ook te denken aan eens tukje Arnhem Berg, maar ben bang dat alles onrealistisch wordt, zo groot is mijn ruimte namelijk ook weer niet. Zie voor mijn baanplan:

http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,20358.0.html

Dit gaat dus drastisch anders worden. Zo zal de locloods vervallen en wellicht aan de andere kant terugkomen. Maar: het moet een beetje realistisch blijven. Liever geen locloods met draaischijf dan een baan met alleen maar rails.

Ik ga weer verder met research!

Groet en dank voor de reacties tot zover!

Niels

waalring

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2009, 13:29:07 »
Niels,
Het oude postkantoor(cq kantoor) stond naast het spoor aan de centrum zijde. Daarnaast de van Gend & loos loodsen en daar tegenover het (huidige) VL gebouw. Naast het kantoor was het spooroverpad voor personeel etc.  Vanuit hier liep het treinpersoneel naar het verblijf achteraan op spoor 6/7 waar ook de perrondoenstleiding zat en dus de verblijfruimten. Achteraan op spoor 3/4 staat een soortgelijk gebouwtje op het perron, dit was het voormalige bureau van de spoorwegpolitie (mijn huidige job, nadat ik 10 jaar Hc ben geweest in Arnhem). Naast spoor 9 (op een van de foto's naast de 1100 loc staat nog een oud rangeerverblijf. Vroeger was er veel rangeerwerk op het tweede perron vanwege de tweetjes mat 64 die gecombineerd reden tussen en Gouda en Arnhem. Vervolgens vanuit Arnhem een gedeelte door naar Zutphen terwijl het achterblijvende gedeelte wachtte op terugkomst van een gedeelte uit Zutphen. Gecombineerd naar Gouda en van daaruit gesplitst naat Rotterdam/Den Haag. Leuk detail is denk ik de ijzeren randen langs de perrons waar de hoedjes (voor op koppeldozen) op gehangen werden.
Ik ben erg benieuwd naar je sporenplan. Overigens weet ik nog dat modelspoor Arnhem ooit ook een baan heeft gehad op basis van station Arnhem. (denk wel 25/30 jaar geleden). Daarin waaren ook de muur en gebouwen langs de Amsterdamseweg opgenomen. Misschien kun je van de oudere garde nog info daar verkrijgen?