Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vonken op booster overgang. door Martin Welberg
Vandaag om 14:58:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:53:14
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door HIJ
Vandaag om 13:56:10
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Bob R.
Vandaag om 13:39:33
Roco 2019 door ex-DR V100
Vandaag om 13:33:27
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 13:10:02
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 11:52:29
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door ceuleer
Vandaag om 11:24:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:47:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
Vandaag om 10:39:30
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
Vandaag om 10:12:43
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 10:06:22
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 09:17:39
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 04:17:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 04:16:57
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Hoontje
17 juli 2019, 23:18:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 juli 2019, 23:04:58
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
17 juli 2019, 22:58:27
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Patrick Smout
17 juli 2019, 22:51:32
Albulabahn in H0m door arnout
17 juli 2019, 22:47:50
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Thom
17 juli 2019, 22:25:51
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door laurent
17 juli 2019, 22:14:13
Ets ontwerpen en tekenen door Marc tramt
17 juli 2019, 22:02:43
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door tuurtje
17 juli 2019, 21:51:11
ACME, website al even niet bereikbaar door gertjan_duivesteijn
17 juli 2019, 21:36:06
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
17 juli 2019, 21:29:19
EifelBurgenBahn door Krokodil68
17 juli 2019, 21:24:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren  (gelezen 31449 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Gepost op: 26 mei 2009, 23:01:23 »
Bij gebrek aan inspiratie voor de 1200 (hoe ga ik de frontruiten netjes krijgen?) en wel enige tijd om iets te doen, maar eens een zeer lang slapend project uit de kast gehaald: de Lima 1300.
Op zichzelf geen erg origineel projectje, Lima 1300 pimpen, maar verbeterde exemplaren van de laatste Lima-versie heb ik nog niet gezien. Terwijl daar echts iets van te maken is.

Andere gerelateerde draadjes:
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,1055.0.html
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,8503.0.html
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,10940.0.html
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,12341.0.html
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,17619.0.html

Mijn doel is: een goed lijkend model van de geel-grijze uitvoering zoals ik me ze herinner. De blauwe vind ik te 'braaf' ofzo. Wel mooi, maar niet het ideaal.
Ik heb meer dan 20 jaar geleden zo'n geelgrijze Lima met sierstrippen met grof gereedschap glad gemaakt en geel-grijs gekwast. Was daar toen blij mee. Later, uit tijdperktrouw, besloten die toch weer blauw met sierstrippen te maken (*handig*...), maar dat project is gestrand want te moeilijk. Model raakte onderop de stapel want in mijn herinnering had de kap ook teveel geleden om nog gered te kunnen worden.
Niet zo lang geleden scoorde ik op een beurs voor bijna niks een verse geel-grijze kap met sierstrippen. Plan: daarmee opnieuw beginnen.

Maar inmiddels is er een hoop veranderd. Er is een blauwe uitvoering van Rivarossi (maar niet geel-grijs en ook niet verkrijgbaar), er is een best wel tegenvallende NS 1300 van ELectrotren, en zowaar blijkt Lima nog eens een verbeterde geel-grijze te hebben gemaakt die er op het eerste zicht goed getroffen uitziet, maar bij nadere beschouwing allerlei typische Lima-gebreken heeft. Maar in elk geval zijn daar de sierstrippen van de kap af dus dat zou een redelijke start zijn. Nadeel: moeilijk te krijgen en dan eigenlijk te duur voor een Lima-model. Pogingen om een losse kap te vinden mislukt.
Onlangs op Marktplaats een 2ehandse 1308 gekocht, die bij aankomst zowaar in perfecte staat bleek.
Ik heb nu dus 2½ loc: een complete nieuwere geelgrijze, en een ouder onderstel met twee oudere kappen. Bij nadere beschouwing bleek mijn oorspronkelijke kap toch best te redden.
Plan is dus nu: nieuwere 1300 pimpen en oudere kappen opknappen, de sierstriploze tot een tweede geel-grijze (met 2-punts frontverlichting), en de andere tot een blauwe. Deze moeten dan samen doen met een onderstel, totdat ik daarvan ook wel weer een keer de onderdelen vind. Ze kunnen toch niet allemaal tegelijk rijden (en voorlopig rijdt er toch niks want baan kan niet worden opgezet).

Als eerste dus: het pimpen van de 1308, de nieuwere Lima-versie. Wat moet er gebeuren?
-verlagen
-stroomafnemers
-koplampen
-led-verlichting
-detaillering
-gietnaden op de koppen wegwerken
-baanschuivers aan de draaistellen
Overspuiten lijkt niet nodig. Het geel is weliswaar iets te donker en te rood, maar het schilderwerk zit er zo mooi op dat een ingreep vooralsnog niet de moeite waard lijkt. De gietnaad op het geel bij de neus accepteer is dus maar. Als-ie op het grijs weg is, is het vast al een stuk beter.

De lelijke koplampen op het Electrotren-model zijn misschien wel mijn belangrijkste reden om dat model niet te kopen, dus die lampen ga ik hier speciale aandacht geven. Ik vind ze erg belangrijk voor het totaalbeeld.

Uitgangspunt: deze foto


Het Lima-model als geleverd:

De uitvoering van de lampen voldoet niet, en daarmee het hele 'smoel' niet, als we een model even als 'portret' beschouwen, maar ze hebben in elk geval wel de juiste maat.

Klassiek te hoog op de pootjes:


Oude en nieuwe Lima naast elkaar:


Stap 1. Verlagen. Procedure is inmiddels redelijk bekend


Gat geboord met de boorkolom. 150 is het gewicht in gram (het gewicht in de oude versie weegt 130 gram!)


nieuwe bevestiging aan het raampjesframe vastgezet


Dan treedt er een complicatie op: het schroefje van de stroomafnemer raakt de metalen bovenkant van de motor al voor de correcte laagte is bereikt. Nieuwe draagcontructie maken voor de stroomafnemers, zodat de schroef uit het interieur kan verdwijnen.


Nu kan het schroefje aan de binnenkant verzonken worden en is het probleem opgelost.


Stap 2. Nadere detaillering. Knapt het smoel al enorm van op. Hoofdreservoirleiding aanbrengen, buffers dunner vijlen en gaatje in het centrum maken. Spijl tussen frontruiten donkerder maken. Randen van de inzetramen met stift zwart maken. Binnenranden patrijspoortramen ook grijs of zwart maken. Overbodig geworden gaten onder de deuren dichtmaken. Handgrepen bij de deuren weghalen en gaatjes boren voor los ingezette exemplaren. Stekker links op de bufferbalk en remslangen volgen nog. Schroefkoppelingen van MK, na solderen:

Nog een keer het voorbeeld


Het zwart maken van de originele lampinzetten is alvast een goede stap voorwaarts.
Grijs naast frontruiten en op het 'voorhoofd' is met een kwast bijgewerkt na wegschuren van de gietnaden. Er komt straks nog een lag blanke lak overheen, dan heeft alles in ieder geval weer dezelfde oppervlakte-glans.

Stap 3. Lampen.

Het zwart maken van het binnendeel gaf al verbetering, maar het totaal bleef te vlak. Verlengen is echter simpel. De binnenringen die door de kap heen steken zijn één gietstukje met de frontruiten. Afzagen en vervangen door zelfgemaakte buisjes.

plastic pijpje van 3 mm (of 3,2-3,4mm?), iets dikker maken met 2-3 laagjes plakband uit de keukenla, behalve laatste mm. Dunne deel donkergrijs, brede deel aluminium schilderen.
Resultaat


Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2009, 00:45:05 door janw »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3713
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2009, 23:55:44 »
Perfect, Jan! Gewoon de 'saaie' eerste versie geelgrijs bouwen! 1308 heb ik (in deze versie) goeie herinneringen aan. Zo vaak stonden ze in Groningen niet aan het perron en toen opeens de 1308 wel. Ik was 14 jaar keek voor het eerst bewust naar die dingen. Heb 'm van alle kanten bekeken.

*weer wakker* ;D succes verder
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2009, 09:10:56 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2009, 08:59:01 »
Goed bezig Jan! Toevallig ben ik met eenzelfde 1308 bezig. Bij die van mij is het geel en grijs nagenoeg hetzelfde als bij de Roco 1145:


Met welke kleur grijs heb je de loc bijgewerkt? Ik heb namelijk ook geen zin om de loc opnieuw te spuiten.

Ik heb zelf Roco-1100-onderdelen besteld om de 1300 te pimpen (patrijspoorten en een setje met remslagen lantaarnijzers e.d.)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2009, 11:17:45 »
Ha Maarten,

Ik ben benieuwd naar jouw resultaat! Grijs heb ik zelf maar gemengd uit wit en zijdematte zwarte Revell verf (sm 302, als ik het goed zeg). Straks dus nog een laag blanke lak uit de spuitbus. Zo strak als nieuw zal het ook dan wel niet worden, maar dat waren de echte ook niet. Hopelijk wordt het eindeffect een soort doorleefdheid die een beetje in de plaats van weatheren kan komen.
Het geel is inderdaad goed genoeg om te laten, zeker omdat de loc verder zo netjes gespoten is

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2009, 21:33:24 »
Foto's van de echte natuurlijk ook volop op Nico Spilt's site:
http://www.nicospilt.com/index2.html

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2009, 23:01:15 »
Mooi!

Ik heb dit in het verleden ook al eens gedaan (en ook met een blauwe 1310, geel grijze 1313 en gele 1306 en 1312):



In KleiNSpoor kleuren, verlaagd, Sommerfeldts, ledverlichting, GM&S ramenset, en met vrijstaande handgrepen op de neuzen en naast de cabine.
Met de koplampen heb ik het iets anders opgelost door de originele te gebruiken en verder naar buiten te laten steken (bij mij zijn de lampringen
echter zilver, dat verschilde per loc en soms zelfs per lamp op een en dezelfde loc).
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2009, 23:04:11 door Tedo »
Grtz!
Tedo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2009, 23:10:14 »
Met de koplampen heb ik het iets anders opgelost door de originele te gebruiken en verder naar buiten te laten steken (bij mij zijn de lampringen echter zilver, dat verschilde per loc en soms zelfs per lamp op een en dezelfde loc).

Hoe heb je dat gedaan?

Ziet er heel goed uit --maar is-ie ook verlaagd?

Jan

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2009, 10:34:12 »
Tedo, hoe heb je de handrails gemaakt?

Heeft de 1308 in de geel/grijze kleurstelling met A-sein wel aluminiumkleurige raamlijsten gehad? Volgens mij heb ik pas op dit forum een foto van de 1308 gezien met grijze raamlijsten.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2009, 11:09:49 »
Ik denk het wel: kijk eens op Nico Spilt's pagina over de 1300, deel 2, ongeveer in het midden. Daar staat een klein fotootje van de 1308 met een trein van Corailrijtuigen in 1984. Ik zie een 3e frontsein en volgens mij ook metaalkleurige raamlijsten.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2009, 20:17:31 »
@ Jan; hij is verlaagd. De koplampen heb ik los gemaakt van het frame waar ze op zitten samen met het cabineglas (dat ik niet meer nodig had omdat ik GM&S ruitjes geplaatst heb) en vervolgens verder naar buiten stekend vastgelijmd. Daarna de randen zilverkleurig geschilderd.

@Maarten: de handrails heb ik gemaakt van messingdraad; in de vorm gebogen en daarna in gaatjes in de kap vastgelijmd aan de uiteinden.
Daarna van binnenuit de kleine spijltjes (om de zoveel mm zit er een) ertegenaan gelijmd.

Wat betreft de 1308, zie hier:


Er zijn zeer veel variaties in kleuren van diverse onderdelen; zilveren of grijze cabineraamomlijsting, zilveren of gele patrijspoortomlijsting, gele of grijze handgrepen naast de cabinedeuren en natuurlijk de koplampringen (zilver, geel of grijs).
Ik zie dat ik nog een luchtslang op de neus moet plaatsen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2009, 20:20:09 door Tedo »
Grtz!
Tedo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2009, 20:44:54 »
Goed werk, die handrail. Maar ik wil de mijne niet overspuiten dus ik laat 'm. Op de andere twee kappen komt er wel een nieuwe.
Plaats die slang. Die doet veel. En kijk ook even naar de buffers. Kleine moeite, groot verschil.
Heb jij trouwens een foto waar die omloopplaat voor-onder op de neus inderdaad metaalkleurig is?

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1167
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2009, 21:01:55 »
Ziet r goed uit! Moet ik ook nogsteeds doen met mijn eigen 1300-en. Vernummeren, andere stroomafnemers, en inzetramen etc is al gebeurd, nu nog verlagen...... Heb wel een Lima 1300 staan met een Rivarossi kap, Modeltorque motor etc.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2018
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2009, 21:20:27 »
Heb jij trouwens een foto waar die omloopplaat voor-onder op de neus inderdaad metaalkleurig is?

Nee, helaas niet. Ik heb dat ooit gedaan omdat ik het mooier vond, maar Lima heeft dat deel wel goed:


Ik ga het dus ook weer geel maken.
Grtz!
Tedo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2009, 11:31:52 »
Ik ben nu aan het kijken naar een cabine-interieur. Ik heb het boek van Bouman niet (als iemand een exemplaar te koop weet, houd ik me aanbevolen!). Ik mis dus wat documentatie. Heeft iemand een foto waarop de achterwand van de cabine te zien is? En hoe zit met de gang van cabine 1 naar 2?
En heeft iemand toevallig een foto van de dakopbouw die hij/zij hier kan plaatsen?


Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2470
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1308 en 1310 verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2009, 19:44:25 »
Geen duidelijke dakfoto´s maar wel 2x de 1308:


Bron: www.feijenoordsemeesters.nl

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom