Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast ipv baan door steven346
Vandaag om 09:12:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:11:14
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 09:10:54
Projekt 083-338 door Lobomotion69
Vandaag om 09:02:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 08:58:04
Artikeltje op nu.nl door Illya Vaes
Vandaag om 08:13:42
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 07:56:45
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:55:41
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 06:39:47
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:17
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving  (gelezen 15427 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Hallo,

Na wat zware arbeid vandaag, moest ik iets gaan doen waarbij ik rustig zittend kon klussen.
Na kort zoekwerk werd een oud idee naar boven getoverd.

In mijn Hollandrail DE2 oftewel blauwe engel zit een motor die niet lekker rijdt.
Bovendien wagelde de motorwagen een beetje door een kromme as of gewoon door de aandrijving.
Ook moet deze digitaal worden, en misschien de verlichting verbeteren.

Nu ben ik ook op mijn gemak bezig met de plan U in styreen waarbij ik al een aandrijving van de Piko hondekop had liggen.
Met deze motor zal ik iets aan interieur moeten inleveren, maar als de rij-eigenschappen beter worden, dan maakt het mij niet uit.

Na wat pas en meet werk klopte het nagenoeg om de aandrijving over te zetten.
Dus ben ik er vandaag maar aan begonnen.



Alle onderdelen zo`n beetje kaal gemaakt voor ombouw.
Bij de DE2 is de motor-unit al verwijdert en staat buiten de foto.
De Piko motor met draaistel staan al klaar voor inbouw.



De bodemplaat van de DE2 naast de bodemplaat van de Piko hondekop.
Dit moet dadelijk 1 worden.



De piko draaistel houder is inmiddels afgezaagd, dit gedeelte moet op de plek komen waar de houder van de motor van de DE2 zit.
Daar komt het nodige vijl en paswerk bij kijken.



Nadat de motorsteun van de DE2 is verwijdert en de piko draaistelhouder wat smaller gemaakt is(elke zijde ca 1 mm)
krijg je bovenstaand beeld.
Zoals je ziet nog niet helemaal goed.



Nog een keer maar dan vanuit een andere hoek.



Nu is de bak hoogte al een stuk beter.
Alleen de positie van het draaistel is nog niet naar wens.



Nog een plaatje van bovenaf gezien.
Het draaistel staat nu in een betere positie, verder naar voren.

Nu is de lijm aan het drogen van 2 styreen stripjes waar de draaistelhouder tegen gaat steunen.
Zodoende kan ik dadelijk de juiste positie van het draaistel gaan bepalen.
Maar foto`s zeggen meer dan woorden, dus zodra de lijm droog is, ga ik verder en maak ik weer foto`s van het geheel.

Wordt vervolgd.

Mvg, Marcel



Mvg, Marcel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2009, 20:55:59 »
Op zich heel fraai gedaan, maar waarom op deze manier en niet een tandwielkast-kitje van GM&S genomen? Dan had je denk ik minder hoeven verbouwen (Karst Drenth heeft zo'n ombouw enkele maanden terug gepost) en geen interieur hoeven opofferen.

Benieuwd hoe dit gaat rijden, als het net zo als de piko HK word heb je waarschijnlijk een van de best rijdende DE-2's ooit. (de mijne is vorig jaar oktober weggegaan... ik zag het niet zetten mijn model om te bouwen, de beroerde loop kwam bij mij vooral vanwege de slechte tandriem overbrenging)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2009, 21:06:39 »
Hey,

Het waarom, ik heb zo`n tandwiel setje liggen.
Ongebouwd en wel.

Als iemand interesse heeft in de motor+draaistel en tandwielkast, stuur me een PB-tje.

Maar als de as scheef is, kan ik nogal wat gaan ombouwen, maar zal nooit een mooi rijdend model worden.
Aangezien de Piko aandrijving voorlopig nog niet de plan U in zal gaan, kan ik net zo goed dit gaan proberen.

Over de rij-eigenschappen maak ik me eigenlijk niet zo`n zorgen.
De motor-unit met draaistel heeft zich al bewezen in de Hondekop en in de plan U in zowel analoog als digitaal bedrijf.
En als deze een treinstel met 4 of 6 draaistellen goed kan verplaatsen, dan zal het met dit treinstelletje ook wel goed gaan.

Maar dat weet ik over twee weken als de decoders binnen zijn.
Kan namelijk niet analoog testen, heb geen idee waar ik tijdens de verbouwing mijn trafo heb neer gelegd ???
Mvg, Marcel

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2009, 21:21:18 »
Het zou mooi zijn als je ook de bakophanging op het jacobsdraaistel kon verlagen. Dan komt het hele treinstel op de goede hoogte.

Gr/H

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2009, 22:23:18 »
Hey,

De eerste update,

Na ca 1 1/2 uur hobby plezier, heb ik de motor erin.



De twee styreen strips zijn vast gelijmd, en de piko draaistel houder ligt er mooi onder.
Of anders gezegd, de wagenbak rust nu mooi op het draaistel.



De aspot staat net achter de machinisten deur, net als in het echie.
Mocht ik er naast zitten, graag commentaar :)



De wagenbak zelf ontdaan van het gewicht, die goed vast zat.
Hier moet de nieuwe motor incl gewicht komen.



Waar het vierkante gat zit, zat een kubusvormige kunststof uitstulping naar binnen toe.
Om de motor zo laag mogelijk te plaatsen, moest deze verwijdert worden.



Het gewicht van Piko waar ook de motor in ligt.
Deze is aan beide zijde iets ingekort.
Aan de kant waar de motor niet zit, omdat het stuk metaal gewoon te lang was voor de wagenbak.
Aan de motorzijde moest er 2mm vanaf om de motor net iets dichter bij het draaistel te krijgen.




De motor inmiddels in de bak ingebouwd.
De metalen steun moet nog vast gezet worden dmv styreen plaatjes en wat lijm.

Verder moet de beugel waar de draaistel in rust ook nog vast gezet worden.
Maar wacht even af of er commentaar komt over de positie.

Morgen zet ik de draaistelzijkanten om en evt alles vast lijmen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2009, 22:25:57 »
Hallo,

@ DE2:

Ik kan wel de gehele trein verlagen, maar dan kan ik net zo goed een Artitec kopen.
Dit treinstel had ik liggen, alleen de rij eigenschappen en verlichting wil ik verbeteren.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2009, 22:54:15 »
nou, net wat je zegt, deze heb je al, dus kun je t net zo goed t hele ding aanpakken. kost niks extra.  ;)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2009, 22:59:36 »
Hey,

Hoeveel lager praten we over eigenlijk?
Oftewel hoewel staat de hollandrail DE2 te hoog op de rails ????

Zal niet meer zijn dan 1 a 2 mm denk ik dan?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
    • aersch der visch.
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2009, 23:02:21 »
vergelijk m eens met foto's, dan zie je wel hoe veel het is. Zulke op het eerste gezicht kleine verschilletjes doen wel veel aan de algemene indruk van zo'n treinstel hoor!

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2009, 23:59:43 »
Hey,

Zit ik hier een partij moeilijk te doen, foto`s zoeken op het internet voor de hoogte van de wagenbakken.
Bedenk ik me ineens dat ik het boek Rode duivels en blauwe engelen heb.

Die zoek ik me morgen eens op, dan beslis ik of ik het gehele stel ga verlagen etc.

Eigenlijk wil ik het stel ook in een andere kleur hebben, maar hoever ga je he.

Misschien volgende week in Houten toch maar eens gaa kijken voor een airbrush.
Iemand tips?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2009, 00:39:08 »
vergelijk m eens met foto's, dan zie je wel hoe veel het is. Zulke op het eerste gezicht kleine verschilletjes doen wel veel aan de algemene indruk van zo'n treinstel hoor!
Idd. Je zou bijna van m gaan houden ;)

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2009, 00:44:35 »
In het boek Electrisch stroomlijnmaterieel '46 '54 en Benelux, auteur Martin van Oostroom, RM Speciaalnummer 9, staan wel tekeningen met lengte- en breedte maten, maar geén hoogte maten.

In het boek Hondekoppen Muizenuzen, auteurs Paul Dijkman - Carel van Gestel - Peter van der Meer, de Alk, eveneens lengte- en breedte, maar geen  hoogte maten. De tekeningen zijn wel veel duidelijker en groter.

In het boek Electrische treinen in Nederland, auteurs Carel van Gestel - Bert van Reems - Lex Tempelman, de Alk, eveneens lengete- en breedte, maar geen  hoogte maten van mat '35. De tekeningen zijn wel weer veel duidelijker en groter.

In het boek Electrische treinen in Nederland deel 2, auteurs Carel van Gestel - Bert van Reems - Lex Tempelman, de Alk, eveneens lengte- en breedte, maar geen  hoogte maten van mat '35. De tekeningen zijn wel weer veel duidelijker en groter, schaal 1:60.

Het dieseltreinenboek heb ik helaas niet....

Groet, Ruurd

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2009, 08:33:59 »
Marcel,

In het boek "Dieseltreinen in Nederland" staan op blz 82/83 maatschetsen van de DE-1 en de DE-2. Volgens die tekening is de  hoogte van het dak vanaf bovenkant spoorstaaf 3450 mm.

Voor wat betreft de airbrush: kijk ook eens op deze site. Ik heb goede ervaringen met dit bedrijf en ze zijn zeker niet duur.

Grtz,
Ton

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2009, 13:26:05 »
Hi Marcel,

Als ik je een tip mag geven mbt. de aanschaf van een airbrush. ik denk dat het beter is om dit bij een specialist te doen en niet op de beurs in Houten. Ik zelf heb goede ervaringen met http://www.airbrush-services-almere.nl/. Je krijgt daar veel tips en je kan ook terplekke de spuit testen en proberen. in een winkel hebben simpel ze meer tijd om je te helpen.

Voor de meeste modelbouw hadelaaren is dit ook vaak een ding dat ze er bij doen, ze weten er zeker wel iets van maar een airbrush zaak is gewoon weg het meest op de hoogte.

Ik heb zelf ook mijn DEII omgespoten. Het weg laten van de gespoten raan lijsten maakt al een wereld van verschil.

Succes met de bouw en het spuiten, het ziet er veel belovend uit.

Groet Maurice

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: BNLS-Werkspoor- DE2 Hollandrail: Motor vervangen dmv Piko aandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2009, 18:14:09 »
Hallo,

@maurice.

Je hebt natuurlijk de bak kaal gemaakt voor je ging spuiten.
Alles in de bak is gelijmd( ramen verlichting etc.), heb jij nog tips over hoe jij het er allemaal zonder schade eruit gehaald hebt?

En als je de oude verf eraf haalt, heb je daar nog bijzondere dingen voor tegen gekomen?
Of tips en truuks?

Ik was al van plan om eens bij almere te kijken, maar het is nou niet bepaald naast de deur voor mij, ik schat zo`n 200 KM.
En wacht nog even iemand af die mij iets aangeboden heeft.

Vanavond eerst eens uitvinden hoe ik op een mooie manier het complete stel iets kan laten zakken.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel