Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Arjan6511
Vandaag om 09:54:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:34:54
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 09:32:20
OberUnter H0e micro-layout door Edsko Hekman
Vandaag om 09:17:41
Martin's geknoei met groen.. door BartvD
Vandaag om 09:12:35
OBB Nightjet door Arjen B.
Vandaag om 09:06:36
19 Toen door NS8714
Vandaag om 08:32:00
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:27:54
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 08:26:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 07:24:54
Archer surface details, waar te koop in Nederland door Pauldg
Vandaag om 07:23:14
Rangeerbaantje "Den Boog" [H0 - NL] door arnout
Vandaag om 06:24:37
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:13:59
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 03:13:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 01:25:20
's-Heer Heinkenspolder door Eric B
11 november 2019, 23:44:55
NS 6100 van GM&S door prutser
11 november 2019, 23:10:09
Rijnstraat door DE-II
11 november 2019, 23:03:53
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
11 november 2019, 22:29:42
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
11 november 2019, 22:28:16
Bröckenbahn door tuurtje
11 november 2019, 22:28:13
Projekt 083-338 door jerrytrein
11 november 2019, 22:28:04
Weatheren Roco SNCF BB300 door Pauldg
11 november 2019, 22:04:43
Heen, En en Weer door Zoedelaar
11 november 2019, 21:55:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 november 2019, 21:39:54
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
11 november 2019, 21:17:46
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
11 november 2019, 21:09:01
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
11 november 2019, 21:03:53
Mat 54 in Schaal 0 door WesleyMunnik
11 november 2019, 20:49:30
Trix Br152 Porsche N spoor Vonkende motor. door T.Trein
11 november 2019, 20:46:52
  

Auteur Topic: Station Waldijk  (gelezen 88207 keer)

jakop

  • Gast
Station Waldijk
« Gepost op: 03 januari 2009, 20:21:38 »
Station Waldijk is het station op mijn modelbaan in aanbouw  op schaal 1:87 en zou kunnen liggen ergens in de provincies Noord- of Zuid Holland of Utrecht.
De naam Waldijk komt van de wijk  “de Waldijk”  in de Gemeente Uitgeest waarin ik woon .

Station Waldijk is een klein station waar vooral  stoptreinen stoppen.  Vanwege de aanwezigheid van de NedTrain vestiging in Waldijk stopt ook de intercity naar  o.a. Groterdam.  ;D
Als er elders stremmingen zijn, is de lijn langs Waldijk een populaire omleidings route van andere goederentreinen en zelfs internationale treinen.

Om de mogelijkheid te hebben om div. “vreemd” materieel op de baan te hebben heb ik een  vestiging van NedTrain in Waldijk gesitueerd;
Ondanks de privatisering van de onderhoudsbedrijven en de recente reorganisaties bij NedTrain bestaat de vestiging in Waldijk nog steeds, mede omdat men zich heeft gespecialiseerd in de revisie, reparatie en (om)bouw  van speciale treinen en locomotieven.
Zou zo maar kunnen toch?

Naast de voorkeur voor Nederlands materieel ben ik liefhebber van Duitse stoom van na WO II. Zowel DB en DR komen dan ook voor in het stoomdepot;
In 1976 heeft de personeelsvereniging van NedTrain Waldijk de “Nederlandsche Stoomtrein Maatschappij” opgericht en in de loop der jaren een museumbedrijf opgebouwd vergelijkbaar met de VSM of de SSN.  Een deel van het terrein van het revisiebedrijf is omgebouwd tot een Duits Bahnbetriebswerk passend bij het materieel.

De beschikbare ruimte is een zolder met de afmetingen 4,93 meter bij 4,1 meter. Helaas is deze ruimte niet geheel te gebruiken. Het trapgat en de CV ketel incl. een warmte wisselaar snoepen kostbare ruimte af. Ook een opbergstelling “kost” de nodige ruimte..



In de “kerstvakantie” van vorig jaar heb ik het frame van de tafel gebouwd. Het frame is gemaakt van latten van 18 x 70 mm en zit rondom aan de muur bevestigd en staat op poten van 44 x 44 mm met uitdraaibare stelpootjes.



Hieronder nog wat foto’s van de bouw van de tafel









De baan wordt een 2 sporig traject met daarin het station Waldijk met 3 perronsporen en een inhaalspoor wat in beide richtingen te gebruiken is.
Het railmateriaal is Märklin K-rail, besturing via IB en koploper.

Het zichtbare deel van de baan heeft links boven met de draaischijf ed. het stoomdepot. Het sporenplan is geïnspireerd door het depot Beekbergen van de VSM.
Langs de muur aan de bovenkant komt het gebouw van NedTrain. Het stationsgebouw komt naast het kopspoor met de ruimte daarachter in de hoek voor bebouwing. Het is de bedoeling dat de open zijde van de U van de tafel wordt overspannen door een grote boogbrug. Dit zal voorlopig wel een noodbrug worden om al vast te kunnen rijden.



Hieronder is het schaduwstation gesitueerd. Eigenlijk 2 stuks van 5 sporen voor elke rijrichting 1. Ik heb bij beide rijrichtingen de mogelijkheid ingebouwd om te keren om meer variatie in het verkeer te krijgen. Om extra ruimte te winnen maken de bogen die onderdeel zijn van de hellingen tussen Niveau 1 en 2 een bocht door de muur boven de trap. Ook 5 sporen (lokloods) van het depot gaan door de muur. Hierdoor lijkt het straks dat de loks in de loods verdwijnen, maar achter de voorgevel van de loods zit de muur en de loks staan dus in feite boven de trap.



Voorlopig even genoeg. Ik ben al verder maar dat komt wel in een volgend deel.

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Station Waldijk
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2009, 21:51:20 »
Een indrukwekkend sporenplan en over de ruimte mag je toch ook niet klagen vind ik.
Enkel kanttekeningen:
- Op je plan met de tafelafmetingen zie ik dat je ongeveer 1 meter diepte hebt en waar je draaischijf zich bevind is de diepte zelfs 160 cm.
=> gaat gezellig worden om daar aan een omgevallen wagon of dergelijke bij te kunnen.
-Over het trapgat ga je ook bouwen.
=> zie dat daar maar geen trein afvalt of erger dat je er zelf afvalt.

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2009, 10:56:38 »
Ik klaag niet echt Dirk!! Ben erg tevreden over de beschikbare ruimte, al hadden wat mij betreft de CV-ketel en de warmtewisselaar net even anders mogen staan zodat ik wat meer mogelijkheden zou hebben. Maar wat niet is, is niet.... :D

Dat stuk van 1,4 x 1,6 m' kan inderdaad problemen geven, maar ik kan er ook bij vanuit het nisje tussen de trap en de muur. Door de open bouw en bepaalde openingen die ik laat voor deze "ongelukken" zou ik overal bij moeten kunnen...  :-|

Boven de trap worden de sporen omgeven door een plexiglazen rand van ca. 8 cm hoog. Ik ga er vanuit dat het gladde plexiglas de ontspoorde trein geleidt en niet over die rand heen komt. Ik ga het nog (proberen) te testen.

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Station Waldijk
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2009, 11:00:46 »
het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit.

succes met de bouw ervan

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 15:14:16 »
Deel 2

De tafel is klaar. Het laatste deel van de tafel is hoger gemaakt dan de rest. Dat kan omdat daar geen onderliggend 2e niveau is. De bovenzijde is nu meteen de hoogte van het lager liggende polderdeel van de baan.



Na dat de tafel klaar was ben ik verder gegeaan met het aanleggen van de ringleiding(en).
Deze zijn gemaakt van installatiedraad (aarde) van 2,5 mm², zg. VD-draad. Deze is door gaten in het houten frame getrokken en aan de einden bevestigd met schroefogen.



Door een stukje isolatie te laten zitten voorkom je kortsluiting bij kruisende draden.



Het eerste stuk van de baan!! Het enkelsporige baantje in het polderdeel naar het naburige dorp Assum. Dit lijntje wordt alleen nog maar door de museumtrein gebruikt.



Voor de demping wordt een ondervloer voor laminaat gebruikt. Relatief goedkoop bij de bouwmarkt te koop in grote platen. Verpakking 10 m’…..1 x kopen is dus genoeg. Niet zelf bedacht overigens. Gezien bij “avontuur in miniatuur” van Huib Maaskant en volgens mij wordt bij Railz hetzelfde gebruikt.



Door het in stroken van 22 mm te snijden kan je gemakelijk de bocht om. Als je de middenlijn van de rails aanhoud om langs te plakken (houtlijm) blijf je dus door de naad het midden duidelijk zien.



Het eerste schaduwstation in opbouw. Het zijn 5 sporen van elk 205 cm. De stopsectie is de laatste 54 cm. Zou genoeg moeten zijn voor een lok met 6 rijtuigen (1:100).



De achterste 5 sporen zijn dus het schaduwstation, het voorste spoor is voor de tegengestelde rijrichting. Als de trein niet op een van deze schaduwstationsporen wordt geleid, kruis hij hier dus de tegengestelde rijrichting en komt in het andere schaduwstation terecht en is daarmee van rijrichting gewisseld.



Als laatste deze keer het einde van het schaduwstation met het begin van 1 van de 2 hellingen naar het zichtbare niveau.
Overigens overal < 3%.


« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 16:25:11 door Jakop de Bruin »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re: Station Waldijk
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2009, 15:18:05 »
Ziet er goed uit Jakop! Maar een vraagje, waarom een stopsectie van 54 cm ? 20 cm is voldoende. Dan kan je nog een extra bak erbij plaatsen.

Gr. Remco.

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2009, 15:23:51 »
Hoi Remco,

De laatste 54 cm van de sporen zijn de stopsectie. Het laatste stukje is niet bruikbaar (voorbij de vrijbalk zegmaar  ;D). Ik wil de zaak zo afstellen dat ze beginnen te remmen bij entree van de sectie en na ca. 40 cm tot stilstand komen.
Ook in de schaduwstations wil ik mooi rustig stoppende treinen...

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Station Waldijk
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2009, 17:14:38 »
Wordt leuk dit ! ;D
Geld besparen met online aankopen? http://bitly.com/2iHKJUz

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2009, 09:41:54 »
Deel 3

Voor de besturing van de baan is gekozen voor de IB i.c.m. koploper. Onderstaand schema geeft aan hoe e.a. wil gaan opbouwen. Dit kan nog wel veranderen, bijvoorbeeld de terugmelders zijn onlangs gewijzigd naar de BMD 16 N van Huib Maaskant. Het wordt pas definitief als ik er aan toe ben en ze ga aanschaffen.



Inmiddels ben ik ook  begonnen met het aansluiten van de bekabeling. Hieronder zichtbaar een aansluiting van de rails aan de ringleidingen. De witte kabels met rode, groene, gele of blauwe baantjes zijn de kabels van de terugmelders. De BMD 16N’s worden verspreid over de baan geplaatst. Toch moeten er nog 16 kabels naar zo’n centraal punt worden geleid.



Als je dan aan het bouwen bent wil je ook wel eens kijken of het werkt. Hieronder de eerste testopstelling van de IB met als tijdelijke voeding een Märklin trafo.



De eerste 2 testloks proberen het vers gelegde railtraject. De eerste digitale meters als modelspoorder  zijn afgelegd.



Deze winter ging de bouw verder. Het doel is om het schaduwstation-niveau af te maken en geheel electrisch  aan te sluiten incl. de beide bogen boven het trapgat. De ene oprit is behoorlijk lang. Van -11 cm (maaiveld = 0) naar + 4,5 cm. Het hoogste punt: de oprit van de boogbrug. Een groot deel van de oprit gaat vlak langs de rand van de baan en is straks in het gebouw van NedTrain verborgen. Daarna in een boog over het trapgat en komt dan op hoogte (=4,5 cm) weer te voorschijn.



De beide bogen worden voorzien van een “vangrail” van ca. 8 cm van plexiglas zodat ontspoorde treinen geen duikeling kunnen maken. Vooraan de boog waar ik net over schreef. De binnenste is de ander verbinding met het schaduwstation. Beide zitten hieronder nog niet definitief gemonteerd. Het plexiglas moet er nog om heen en er moet nog een steunpunt van bovenaf gemaakt worden. Eerst dat steunpunt maken, dan het plafond (kom je anders nooit meer bij) en dan de beide bogen definitief monteren. Bedrading is wel met stekkers aan de rest van de baan verbonden om de mogelijkheid te houden ze te demonteren.



Om de onderste boog passend te maken onder niveau 0 zullen pantografen geforceerd naar beneden gehouden moeten worden. Zodra de treinen op -11 cm zijn aangekomen kunnen die geheel naar boven staan.



Hier onder een overzicht van de 2e helling van- en naar het schaduwstation-niveau. Rechtsonder zijn de 5 sporen te zien van het 2e schaduwstation. Dit schaduwstation verlatend gaan de treinen met een boog over de trap en komen daarna omhoog richting Station Waldijk.
Links het “dalende” spoor met daarnaast, tegen de IB aan, het programmeerspoor wat ca. 125 cm lang wordt om ook complete treinstellen te kunnen herbergen.



Voorlopig weer even genoeg...

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1318
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Station Waldijk
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2009, 10:44:58 »
Beste,

ik zie op je plannetje dat je baan niveau 2 stuurt via de IB.
Dit kan je ook beter via een Power 3 doen.
Dan kan de IB zich puur richten op sturing ism Koploper.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2009, 13:49:08 »
Genoteerd!

Ik probeer me niet te star aan m'n voorgenomen plannen te houden.
Wijzigen (lees verbeteren) is altijd leuk. ;)

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Station Waldijk
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2009, 00:42:35 »
Om de onderste boog passend te maken onder niveau 0 zullen pantografen geforceerd naar beneden gehouden moeten worden.

=> Kijk hier eens, misschien een oplossing voor je probleem.

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re: Station Waldijk
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2009, 07:28:43 »
Ik zie een kleine probleem toe komen.
Als er een lok naast de baan komt te staan (wat niet gaat gebeurden) maar als het gebeurd.
Hoe wil je hem er wer op zeten met een kleine tussen ruimte?
Dan moet je eerst alle treinen er uit het schaduw station om hem er op te kunnen zetten.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4933
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Station Waldijk
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2009, 08:09:08 »
Je gaat voortvarend te werk, Jacob.
Mooie ruimte, goed ontwerp.

Succes!

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re: Station Waldijk
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2009, 08:39:14 »
@Dirk
Bedankt voor voor de link. In principe wil ik de bovenleiding zo aanleggen dat de pantograven echt tegen de draad aan kunnen staan. Mocht me dit niet lukken, is de methode uit de link een goede oplossing.

@Roy
Als op het achterste spoor van het schaduwstation iets ontspoort en de andere sporen zijn bezet, dan zal ik e.a. weg moeten pakken. Ik realiseer me dat ik niet overal even gemakkelijk bij kan....maar het lukt wel. Daarom ben ik nu uitgebreid de sporen van het schaduwstation aan het testen om zo veel mogelijk uit te sluiten dat ontsporingen door fout aangelegd spoor komen.

@Basilicum
Thanks! Het ontwerp is in een periode  van ca. 3 jaar gegroeid nadat we besloten hadden ons vorige huis te verkopen. Dit huis moest toen nog gebouwd worden....ik had de tijd om na te denken, maar wist wel al de afmetingen van mijn zolder  ;D