Doel:€250.00
Donaties:€82.00

Per saldo:€-168.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:22:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:47:17
Artikeltje op nu.nl door Floris Dilz
Vandaag om 01:22:25
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 00:02:24
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 00:01:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
15 juni 2019, 23:27:02
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
15 juni 2019, 23:02:37
Mauritsburg (H0) door phdirk
15 juni 2019, 22:51:10
Advies beste lijm voor bouwpakketten door phdirk
15 juni 2019, 22:47:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
15 juni 2019, 22:37:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 juni 2019, 22:23:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
15 juni 2019, 22:16:28
T 09 001, Raar maar waar. door Hendrik Jan
15 juni 2019, 22:08:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door clickmaniac
15 juni 2019, 21:49:00
Fleischmann Anna rijdt niet door Gerrit F
15 juni 2019, 21:42:16
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door St00mboy
15 juni 2019, 20:18:59
Raadplaatje door Willem1951
15 juni 2019, 19:23:09
Maffei lok in spoor 0 door FritsT
15 juni 2019, 18:56:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Floris
15 juni 2019, 18:32:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 72sonett
15 juni 2019, 18:17:38
Fleischmann stoomloc voor drierail terug te verbowuen naar DCC? door sneek
15 juni 2019, 18:03:08
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
15 juni 2019, 17:34:07
Numansbaan, TT, 320x100 door eitreb
15 juni 2019, 17:33:34
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Ronald Halma
15 juni 2019, 16:43:21
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
15 juni 2019, 15:17:53
Roco H0 BR225 door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:41:38
25 jaar geleden door Rondje_HO
15 juni 2019, 14:34:28
Schroefje gezocht voor piko 2240 door Chris
15 juni 2019, 14:14:47
Heen, En en Weer door DE-II
15 juni 2019, 13:05:07
Nieuwe start in N spoor door Remco_Nzo
15 juni 2019, 12:36:40
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 364668 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #945 Gepost op: 30 november 2014, 17:08:58 »
De vloer lijkt stralend te glimmen, maar is in werkelijkheid mat. Dat komt door het gladde oppervlak... en de boenmachine, die net de loods is uitgereden. ;D Binnenkort zal ik de doos krijt weer eens voor de dag halen.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8309
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #946 Gepost op: 30 november 2014, 17:10:54 »
Iets te schone vloer ,maar de rest is wel  (y)

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #947 Gepost op: 30 november 2014, 17:13:11 »
Hallo Bas,

Een mooie foto van een gave loods (y)

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #948 Gepost op: 14 december 2014, 16:32:24 »
Dönsdorf   –   Baubericht 179


Kleine klusjes

Het werk aan de loods heb ik voor onbepaalde tijd opgeschort, want de inspiratie laat het afweten. Hoog tijd om even wat anders te doen. Luisterend naar een actualiteitenrubriek op de radio monteerde ik onderdelen aan een rijtje goederenwagens. Onderwijl begon ik me af te vragen waarom journalisten tegenwoordig elk antwoord beginnen met: nou ja. Beroepsafwijking ging door mijn hoofd. Een half uurtje later zaten de kleine onderdeeltjes aan de wagens. Dat had sneller gekund, als ik niet tien minuten nodig had gehad om een weggesprongen koppelingshaak op het tapijt terug te vinden.


620    Aangeklede kantelbakwagens.

Verder denk ik na om een V100 Wendezugfähig te maken, zoals Jan 44 gedaan heeft. Daarvoor zou een klein boormachientje erg handig zijn, maar waar heb ik die ook al weer gelaten? Intussen smeer ik witte verf over een papiertje om daarvan later een illusie van nummerplaten voor een Multipla te kunnen maken. Dat voertuigje staat trouwens scheef op zijn assen, dus moet hij uit elkaar. Misschien een mooi moment om er een chauffeur in te zetten.


621    Fiat Multipla met kentekenplaten. De Kever kreeg ook platen, maar die zijn nu even niet te zien.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 15 december 2014, 09:17:47 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11612
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #949 Gepost op: 14 december 2014, 17:21:23 »
Mooi die kantelbakwagens, Bas. Van Roco neem ik aan? (Hoewel Matrix tegenwoordig ook mooie exemplaren van dit type levert.) Ik heb ze ook van Roco en mijn ervaring is dat zij bij het opdrukken in bogen en bij wissels soms hun naam eer aan doen: ze kantelen de rails uit. De wagentjes zijn namelijk te licht. Een beetje gewicht in de bakjes doet wonderen: dan gaat alles goed.
Ik ben benieuwd naar het merk van die VW kever waarvan de achterklep open kan. Schuco?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #950 Gepost op: 14 december 2014, 17:59:09 »
Die fiat lijkt qua kleurstelling op een miniatuur DB V200 :)

Kun je 'em niet eens op de weg naast het spoor fotograferen met een v200 of 215 in de juiste kleurstelling ernaast?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #951 Gepost op: 14 december 2014, 19:29:16 »
Dat wil ik wel doen, Reinout, maar de Multipla ligt nu gedemonteerd op mijn bureau. Ik kom er later op terug.

De Volkswagen is van AMW. AMW 0010. Jaren geleden kwam ik hem tegen, toen ik tijdens een vakantie op een modelbouwwinkel botste. Echt zo'n ouderwetse winkel, waar je urenlang kunt stöbern. Bij het opentrekken van een laatje, verschenen meerdere van deze kevers in diverse kleuren. Ik koos de kleur met de minste plasticglans.

De Muldenkippwagen zijn inderdaad van Roco. Gisteravond zette ik ze allemaal op de rails en moet zeggen dat met dertig van deze wagens wel een indrukwekkende trein te maken is. 8) Een deel heeft afgedraaide wielen en desondanks is tot nu toe nog geen kantelbakwagen ontspoort. Indien nodig zal ik ze verzwaren. Dank voor de tip. (y)

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 14 december 2014, 21:01:28 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #952 Gepost op: 16 december 2014, 21:13:29 »
Dönsdorf   –   Baubericht 180


Fiat met figuren

Mijn Multipla staat aan de bijrijderskant hoger op zijn wielen, waardoor hij scheef hangt. Dit model van Brekina is eenvoudig te demonteren: eerst de bumpers eraf en dan voorzichtig de bodem eruit trekken. Binnen enkele ogenblikken liggen de onderdelen los op tafel. De bodem heeft een klein braampje. Dat snijd ik af en zet het wagentje in elkaar. Het probleem is nog niet opgelost. Weer uit elkaar. Ook het interieur blijkt niet braamvrij te zijn. Opnieuw in elkaar zetten en… het Fiatje staat recht op de assen. Voor de laatste keer demonteer ik hem, want ik wil de zittingen schilderen. Vier minuten plaatjes googlen leek me voldoende voor een kleurkeuze: onbestemd grijs. Dan is het tijd voor inzittenden. Deze Fiat is een zeszitter. Balorig amputeer ik een dozijn benen van zes vrouwelijke figuren.


622 en 623   Volle bak.

Na enig pas-, snij en vijlwerk worden twee dames in de verf gezet en op de voorstoelen gelijmd. De vier andere maak ik even groot. Ze worden vanzelfsprekend ook in het nieuw gestoken en op hun plaatsen gezet. Nu pas ontdek ik dat de hoogte van de zittingen in de Multipla van voor naar achter steeds lager wordt. Hierdoor kunnen mijn passagiers achterin nog maar net over het randje naar buiten kijken. Ik had dus beter moeten opletten, toen ik het mes in de lichaamsdelen zette. Het resultaat is een auto met twee moeders voorin en vier kinderen achterin. Ook goed.


624    Op verzoek: Multipla tussen V160 en V200.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11612
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #953 Gepost op: 16 december 2014, 21:26:55 »
Bas, het is wel goed dat je constateert dat de zittingen van de Fiat naar achter toe steeds lager worden. Ik heb ook nog zo'n wagen die ik wil voorzien van passagiers; dat is dankzij jouw ervaringen dus oppassen geblazen ;).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 12760
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #954 Gepost op: 16 december 2014, 21:34:51 »
Foei Bas! Praten over een V160 en een 215 laten zien? :o :'(

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3103
    • Lacus Flevo
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #955 Gepost op: 16 december 2014, 22:11:45 »
Hi Bas,

Bedankt voor de tip,  (y)

Echter al een kind achterin met "grijze" haren  ;D

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11612
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #956 Gepost op: 16 december 2014, 22:20:55 »
Je kunt natuurlijk een kussentje onder de billen van de dames lijmen. Zie je niets van en heeft veel effect.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4950
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #957 Gepost op: 16 december 2014, 22:30:33 »
Leuke, die fiat naast de v200. Wat een verschil in grootte trouwens. Ik onderschat steeds hoe groot locomotieven zijn. In Nederland sta je normaliter ook op een - zeker europees gezien - hoog perron. Zo'n v200 ziet er op deze manier uit alsof 'ie het niet eens merkt als er een fiat op de overweg staat... Wat een bakbeest.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #958 Gepost op: 17 december 2014, 09:20:14 »
V160, V163, 215… Allemaal leden van één familie. ;)
Die haren zijn niet grijs, maar donkerblond. Alleen bepaalde vrouwelijke vormen verraden dat het geen kinderen zijn, maar dat valt van een halve meter afstand niet meer op. 8)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4906
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #959 Gepost op: 20 december 2014, 19:52:44 »
Dönsdorf   –   Baubericht 181


Lange loods – 16

Voor de inrichting van de nieuwe loods heb ik een oude, polygonale loods van Faller leeggehaald. De kachels, werktafels en gereedschapskasten komen nu weer goed van pas. Met een frisse verflaag kunnen ze weer jaren mee.


625    Werkbanken en kasten.

Op dit moment werk ik aan een setje Spindelhebeböcke van Faller. Of ze in de loods gezet worden, is nog niet helemaal zeker. Misschien komen ze wel voor de loods te staan, waar ze meer in beeld springen. Bij de montage valt me op dat de ene kant elektrisch en de andere kant handbediend is. Kijk maar naar de volgende afbeelding. Waarom is dat? Een foutje van Faller of hoort dat zo? Het lijkt mij logischer of alles elektrisch of met de hand te bedienen. Wie weet raad?


626    Spindelhebeböcke – Faller 120278.
Foto: Faller.de.


Met vriendelijke groet,
Bas