Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:21:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:08:50
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:03:56
De bouw van Rehausen. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:56:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:34:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:44:51
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Joost O
Vandaag om 00:24:12
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door NS1220
Vandaag om 00:14:36
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Eegtrain
Vandaag om 00:12:47
Vitrinekast ipv baan door Eegtrain
Vandaag om 00:08:52
Raadplaatje door PaulC
Vandaag om 00:00:23
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
18 juni 2019, 23:28:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 juni 2019, 23:20:44
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
18 juni 2019, 23:15:20
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
18 juni 2019, 22:42:19
Projekt 083-338 door Rondje_HO
18 juni 2019, 22:41:07
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
18 juni 2019, 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:43:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:28:12
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Rondje_HO
18 juni 2019, 21:26:52
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
18 juni 2019, 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
18 juni 2019, 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
18 juni 2019, 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
18 juni 2019, 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
18 juni 2019, 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
18 juni 2019, 17:33:22
'even voorstellen’ uit Las Vegas door thonis
18 juni 2019, 17:20:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain GLG als voorbereiding op de modelspoordagen in Rijswijk  (gelezen 9035 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Beste Beneluxspoorders,

Voor de komende modelspoordagen heb ik aangeboden aan de organisatie van Beneluxspoor om die dagen te laten zien hoe je messing modellen bouwt. Als het doorgaat ga ik proberen in die 2 dagen een Philotrain GLG in elkaar te solderen. Dan komen dus aan bod het solderen met een soldeerbout en met een gasvlam. Hoe ver ik kom hangt af van de belangstelling. Is er veel belangstelling, dan komt het zeker niet af, maar dan ben ik juist tevreden ;D

Omdat ik niet verwacht dat er iemand 2 dagen komt kijken zal ik in dit draadje een overzicht geven van de bouw. Ik heb namelijk inmiddels 4 Philotrain GLG modellen. Een heb ik al in 1997 gebouwd. Verder heb ik afgelopen jaren een set van 3 bij Philotrain gekocht: een gewone, een met een rembordes en een met een remmershuisje.

De bouwset komt tegenwoordig in een grote doos:



En als je de doos openmaakt, dan vind je al dit lekkers:



Je ziet hier een grote etsplaat met de meeste onderdelen, erboven zie je 2 grote U profielen, die de chassisbalken worden, wat messing draad voor handgrepen, kleine U profielen voor de constructie van de bak, 2 gegoten messing deuren, gegoten messing verenpakketten met glijlagers, losse puntlagers voor de wielen en de wielen en verende buffers.

Om de kwaliteit van het messing gietwerk te zien even deze foto:



De handgreep en de sluiting zitten gewoon als onderdeel van het gietstuk: kwaliteitswerk.

Dan voorzichtig de hoofdonderdelen uit de messing plaat knippen en de randjes glad vijlen en de pret kan beginnen. De bovenbouw vouwen we snel dankzij de ingeetste vouwlijnen in de juiste vorm. Bij twijfel klemmen in gladde bekken van een bankschroef



Het onderstel is nog ongevouwen. Snel vouwen en wat andere losse onderdelen erop:



En dan de volgende keer komt het solderen

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2008, 22:07:18 door Ivo tB »
*

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Leuk idee. Jammer dat ik niet kan komen kijken. Ik heb iets anders gepland.
Succes
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
    • aersch der visch.
zo'n ding in 2 dagen ziet eruit als n makkie, een CHD van MK met remmershuis en de hele reut lukte ook in 2 dagen en dat waren wel wat meer stukkies. (en ik soldeer eigenlijk bijna nooit)  ;D

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Kan helaas niet komen kijken, maar ga dit draadje met belangstelling volgen.

Zelf heb ik alleen ervaring met kitjes van MK en 't Hollands locaalspoor. Erg leuk om te bouwen en zien er ook goed uit, maar dit is toch premier league (ook qua prijs denk ik :-|, maar ja, wat extra fraai is mag ook meer kosten vind ik :) ). En zo te zien is niet alleen de uitvoering van de onderdelen fraai, maar ook de constructie.

Ben benieuwd.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
    • aersch der visch.
mwah, wat ik zo zie van dit kitje is niet beter dan t hollandsch locaalspoor of MK hoor... die hebben bijvoorbeeld al standaard compensatie en bij MK meegeëtste koppelmechanieken. Dit is gewoon n simpel kitje zonder iets erop en eraan, ook niet supergedetailleerd zoals Werps-wagentjes of zo...

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Yep MK en 't Hollands locaalspoor zijn zeker mooi en waarschijnlijk ook leuker om te bouwen, omdat je er zelf ook nog wat mee kan/wil rommelen om ze nog een tikje mooier te maken of aan te passen aan een bepaalde periode van inzet, zoals bij voorbeeld met de groentewagen van MK.
Ik heb zelf geen ervaring met Werps, twijfel nog over de aanschaf van zijn Sik, die er zeer fraai uit ziet.

Of een kit moeilijk is of niet zegt niets over de kwaliteit van de onderdelen. Het gietwerk van Philotrain, zoals bij de deuren, maar ook veren en aspotten, is n.m.m.fraaier dan etswerk, wat toch altijd hoekig is.
Herman is op 3 april 2010 overleden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Zoals ik in het eerste bericht vertelde is het afmaken van het kitje afhankelijk van de hoeveelheid vragen en gesprekken, die je met mensen krijgt. Als niemand mij stoort, heb ik deze in een paar uur af. Maar voor wie is dat nu leuk en is dat nu het doel van een beurs?? ;)

Kwaliteit van kits is heel verschillend. Philotrain heeft meestal heel strak etswerk en nog betere messing gietstukken. Maar de detailleringsgraad is zeker minder dan die van Werps. Jos Blatter / AD&TE / hollands lokaalspoor hebben mooie kits, maar het etswerk is vaak lastig te buigen. MK is een aparte groep, die modellen van verschillende kwaliteit maakt, maar Maykel brengt heerlijke modellen uit, die vaak niet elders verkrijgbaar zijn. En over het algemeen heeft hij in elke kit een paar originele oplossingen/constructies zitten, die het ook weer verrassend bouwen  maakt. Ik zal van alle fabrikanten wel een afgebouwd model meenemen, dan kunnen we de verschillen zien.

mvg,
Ivo
*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Bah, voorgevouwen stelbalken... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10208
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Citaat
Ik heb zelf geen ervaring met Werps, twijfel nog over de aanschaf van zijn Sik, die er zeer fraai uit ziet.

Echt wel....Heb er zondagmiddag op €spoor bij Erwin Werps even lekker bij staan kwijlen hoewel ik niet veel met Nederlands materieel heb. De constructie is super (snaar aandrijving, hadden vroegere US modellen ook) en een prachtige detaillering. Petje af!

Maar we dwalen af. Leuk dat je dit initiatief laat zien in Rijswijk :) Ik wens je veel belangstelling en succes.

Grtz,  8) Ronald 8)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Bah, voorgevouwen stelbalken... ;D

De échte modelbouwert maakt die natuurlijk zelf uit messing staf met zijn mini wals en half vloeibaar gestookt messing. Waarna met 0,05mm boortjes de gaatjes worden gemaakt voor de klinknagels om deze met zijn mini klinkset natuurgetrouw te klinken.
*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Dus dat krijgen we te zien op Rijswijk? ;D Kom ik zeker even langs! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
Dus dat krijgen we te zien op Rijswijk? ;D Kom ik zeker even langs! ;)
Dat :o en nog meer:

Na het buigen gaat het solderen beginnen:

De door Hassler (?) gewalste profielen worden aan de achterkant schoongemaakt met een glasvezelpotlood. Ook het chassis waar dit profiel op gesoldeerd moet worden wordt met het glasvezelpotlood schoongemaakt. Les nummer 1 van het solderen is het schoonmaken van de te solderen oppervlakken.



Daarna wordt het u-profiel op lengte gezaagd en gevijld en precies pas tussen de bufferbalken gemaakt. Dan klem je deze vast op het chassis. Ik gebruik hiervoor houten wasknijpers, die zijn omgekeerd: de houten delen worden omgekeerd weer met de veer verbonden, waardoor hele mooie vlakke klemmen ontstaan. Dit is een tip die ik ooit van Arnoud en Henk van 't Hollands Lokaalspoor kreeg.



Daarna laat je wat vloeimiddel - mijn favoriete middel is verdund fosforzuur van GM&S - tussen de naad lopen en je neemt een druppel soldeer aan je bout. Deze haal je vervolgens langs de naad en het profiel zit muurvast. Daarna soldeer je aan de binnenkant de omgebogen bufferbalk vast aan de binnenkant van de U-profielen.

Volgende stap is het solderen van de puntlagers in de asbalansen. Deze passen keurig erin. Je legt ze erin, brengt weer wat vloeimiddel aan en je houdt een vertinde bout ernaast. Nadrukkelijk hier niet erop, want dan zit geheid de punt van het puntlager vol met soldeer en dat krijg je er dan niet meer uit

Onderstaand zie je de gemonteerde lagers aan beide zijden:



De volgende stap is het monteren van de veerpakketten met de glijlagers. Dit zijn messing gietstukken, die je uit het frame zaagt en vervolgens pas maakt op het chassis. Je moet aan de binnenkant van het gietstuk het meegegoten putje uitboren om het geheel mooi te laten aansluiten op de asbalans. Het gat is nodig voor het puntlager. Je soldeert vervolgens het gietstuk vast aan de asbalans en aan het U-profiel. Dan even de assen erin passen en je hebt ineens een lopend chassis:



De rangeerderstreden zitten inmiddels ook aan de bufferbalk gesoldeerd. Ook dit zijn messing gietstukken.

Dan is de bovenbouw aan de beurt:

Eerst solderen we de kleine messing u-profielen met een gasbrandertje tussen de imitatie balken. De ingeetste sleuf is vrijwel net zo breed als het u-profiel, dus dat betekent schoonmaken met glasvezelpotlood, achterkant u-profiel insmeren met soldeerverf, stabiele steun vinden voor de messing bovenbouw, u-profiel erop positioneren en vastdrukken met een metalen pen en de soldeervlam erlangs halen en als je het tin ziet zit het vast. Nog even het glasvezelpotlood erlangs en het is weer mooi. Soldeerverf laat altijd een naar zwart residu achter.



Dan als alle profielen erop zitten, moeten de gegoten messing deuren er tussen worden gesoldeerd. Dat is even puzzelen met klemmetjes, totdat het op de goede plek zit, vloeimiddel ertegen en het zit. Bij mij zijn beide deuren weer een paar keer losgesoldeerd, alle onderdelen schoongemaakt en opnieuw voordat ik tevreden was:



Even de beide delen op elkaar passen en het lijkt al heel wat:



Nu komt het detailleren: verschillende handgrepen, het remmershuisje de beugels onder de buffers en de remblokken moeten er nog op en dan is het in principe klaar.

mvg,
Ivo
*

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
    • sleutelspoor
Ivo,

Je blijft mooie dingen bouwen. Zowelin styreen als messing. Complimenten.

Gr. Gerco

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Dit ziet er geweldig uit Ivo. Ik ben benieuwd naar de beurs in Rijswijk en ik kom zeker even kijken.

Groeten, Marnix

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1147
Ik kom ook kijken hoor Ivo.
Maar je mag ook best wel een paar mooie stoomlocs ernaast zetten.

Tot dan.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -