Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Pauldg
Vandaag om 18:22:46
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 18:13:01
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door henk
Vandaag om 17:55:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marijn
Vandaag om 17:42:50
Onderbehang als isolatie door ES44AC
Vandaag om 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 17:09:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:20
Nieuwe literaire activiteiten door Hans Reints
Vandaag om 16:43:31
Zoutkamp 1921 - 1942 door Zilte
Vandaag om 16:33:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door soldier333
Vandaag om 16:27:04
Bezoekje Koblenz en omgeving door cor_b
Vandaag om 16:04:08
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
Vandaag om 14:39:58
V-IRM in 1:45 door FritsT
Vandaag om 14:33:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
Vandaag om 13:31:10
Verschil tussen Roco plan D's turkoois door VAM65
Vandaag om 13:21:22
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 12:49:17
Gezocht: T1, DR 05 en BR A4 voor een line-up door sncf231e
Vandaag om 11:39:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:36:16
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:09:03
Zijsprongen en ander geneuzel door Martin Welberg
Vandaag om 11:03:03
Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Besselspoor
Vandaag om 10:57:54
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 09:46:23
Nieuwe start in N spoor door Debvd
Vandaag om 09:18:19
Roco BR23 Lichtgeleiders gezocht, waar verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 08:28:54
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 06:07:13
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:26:28
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door EddyK
22 augustus 2019, 23:37:05
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 45771 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17452
  • 2020!
    • Het Groterdam Project
Klompentrein en 2200 loks
« Gepost op: 11 oktober 2008, 12:03:36 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2010, 13:09:24 door Huub van Ginhoven »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9334
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:07:46 »
Hoi,

In mijn herinnering reden ze *altijd* met de lange huif tegen de rijtuigen/verwarmingswagen. Dus met de cabine 'voor' zeg maar.

Dan zou je dus idd twee cabine printen moeten hebben...

Grtzz,

Karst

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6346
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:11:55 »
Jaren '70 of jaren '80? Op foto's uit de jaren 70 zie ik locs zowel met cabine als huif tegen de plan E's. In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:15:40 »
Zie de foto van 24/8/1976 op blz 203 van Diesellocomotieven in Nederland.
Een bruine 2200 met de cabine tegen de plan E en een geel-grijze andersom.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:48:27 »
In de jaren '80 zie ik ze alleen met de huiven tegen de plan E's aan rijden.


2294 aan de staart van trein 7978 bij het verlaten van Almelo (Es-Zl), 05-08-1986

Trekkende loc rijdt met cabine voor, duwende loc rijdt met huif achter.

Maakt echt niets uit, er werd samengesteld volgens het kijk-grijpsysteem.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2008, 12:52:14 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6346
  • Spoor N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2008, 12:50:37 »
Zo'n foto kon ik dus niet vinden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:00:35 »
Nog eentje gevonden:



2235 halverwege Es-Hgl, 18-07-1986

Beide locs staan nu met de cabines aan de trein

Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Flickr
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:11:05 »
Beneluxers

Ik heb een vraagje.
Na het inbouwen van de digirails setjes, wilde ik nu twee 2200 loks prepareren voor de toekomstige klompentrein.
Dus, omdat ze in een vaste samenstelling blijven rijden, is het onzin om aan beide zijdes van de loc een print te monteren.

Nu kreeg ik een reactie, dat de 2200 loks in een klompentrein nooit met de kont naar voren reden, dus dat betekend dat de beide loks altijd met de cabine zijde richting de plan E's gekoppeld waren.
Is dat zo ? Want dat zou betekenen, dat ik twee maal een verlichtingsprint voor de voorkant (huif) zou moeten hebben.

Even twee rechtzettingen:
- de cabinezijde is officieel de achterzijde (kont  8)) van de 2200, niet de huifzijde
- de bijnaam Klompentreinen voor de dieseltrekduwtreinen is incorrect, de bijnaam gold feitelijk alleen voor één bepaalde trein in de jaren 50, is ook nog wel gebruikt voor soortgelijke treinen bestaande uit 2200/2400 met getrokken mat in diezelfde periode, maar feitelijk heeft de latere dieseltrekduw er niks meer mee van doen

Dat de cabine vaak voorop liep is puur het gevolg van dat dat uit ergonomisch oogpunt het best was, er was geen regel dat dat moest...

groeten Sicco
NMBS regio Centre - Borinage periode 1979-1983 * diesel * staal/cokes/erts/kolen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17327
    • Pagina van klaas
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:15:31 »
De foto's die ik er van gezien heb waren allemaal met de cabine naar de buitenkant. De belangrijkste reden daarvoor was een beter uitzicht voor de machinist. (de foto hierboven is voor mijn gevoel dus een uitzondering)
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2008, 13:53:09 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2008, 16:20:14 »
In de jaren 80 waren vrijwel alle draaischijven op de emplacementen opgeruimd. Lijkt me dat het dan soms best lastig is geweest om een een klompentrein samen te stellen met de 2200-en in de juiste rijrichting.


Groet,

Marco

Bij de zw/w foto waarbij beide nuezen voor staan behoeft er niet gekeerd te worden om beide cab voor te krijgen, alleen loks van plaats verwisselen is voldoende. Toch heeft het zo gereden dus kennelijk geen regel en bij rangeerwerk luiheid  ::).

Mvg, Johan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8525
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2008, 16:33:22 »
Mijn eigen diaverzameling toont ook een 2200 met de neus naar voren. Niet zo'n zeldzaam verschijnsel dus blijkbaar.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2008, 17:04:59 »
Ongeveer 25% van de locs in TD-treinen die ik op de foto heb gezet toont de huif naar voren. Het komt minder vaak voor maar om dit als zeldzaam te bestempelen is m.i. devalutie van het begrip.
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17452
  • 2020!
    • Het Groterdam Project
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2008, 18:04:24 »
Dus, om kort te vatten

Alles kan.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1572
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2008, 18:24:14 »
Zo ongeveer wel ja,

 ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....