Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:15:00
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Met een sik
Vandaag om 09:13:54
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 09:13:52
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Johnnytrein
Vandaag om 08:59:12
Marktwerking ;) door Sander.
Vandaag om 08:38:34
Youtube video’s Marcel Timmer. door mallet96
Vandaag om 08:31:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
Vandaag om 08:26:38
Artitec SS700/NS3700 door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:08:00
Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn? door henk
Vandaag om 07:55:57
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
Vandaag om 07:54:05
NS ABC-rijtuig, gezocht: afmetingen ramen door klusser
21 september 2018, 23:43:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
21 september 2018, 23:41:21
via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
21 september 2018, 23:19:57
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door becasse
21 september 2018, 23:18:32
Artitec 6300 door Gerke
21 september 2018, 23:11:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
21 september 2018, 23:02:18
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door DJV
21 september 2018, 22:22:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 september 2018, 22:06:16
MB-module: "Sweet Home Chicago" door Hendrik Jan
21 september 2018, 22:05:19
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 september 2018, 21:54:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door Modellbahnwagen
21 september 2018, 21:51:13
Twincenter toont geen bezetmelding bij Digikeys DR4088LN door Joost77
21 september 2018, 21:40:45
Kurk, welke dikte gebruiken als demping? door nico99
21 september 2018, 21:30:48
25 jaar geleden door Modellbahnwagen
21 september 2018, 21:16:48
Fleischmann v100 digitaal doet raar door Ronald Koerts
21 september 2018, 21:15:07
  

Auteur Topic: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw  (gelezen 43508 keer)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9662
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
"Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Gepost op: 09 juli 2008, 17:04:06 »
Hoi luitjes,

Het moest maar eens gebeuren, een kijkje in mijn keuken  ;D Zoals misschien bij sommigen bekend bouw ik sinds vorig jaar aan een 0N30 baan. Deze schaal is spoor 0 op 16 mm rails, dit ter verduidelijking. Thema is een Amerikaanse bosbaan waar de typische "logging" getoond gaat worden zoals die in het begin van de vorige eeuw veelvuldig voorkwam in de verenigde staten. Materieel wat ingezet gaat worden zijn de typische logging lokomotieven zoals de Shay en de Climax. Beide zijn al aangeschaft en omgebouwd, en zijn van het merk Bachmann. Als wagons zullen diverse types gebruikt gaan worden.

Aangezien er al wel wat klaar is zal ik stapsgewijs wat dingetjes hier plaatsen. Tevens zullen nieuwe zaken ook getoond worden.
Streven is dat dit baantje in November toonbaar is en zijn eerste officieele buitenlandse show draait. Als alles dan naar wens gaat zal ik het hier in Nederland op Rail 2009 laten zien (maar daar moet ik me nog voor aanmelden).

Nog even het "verhaal" achter de baan (het moet tenslotte bestaansrecht hebben, nietwaar? ::) ;) ):

In de 20'er jaren kreeg Harlan Wade het recht op een groot stuk bosgrond
van enkele honderden hectares ergens in Washington. Aangezien er een grote
behoefte was aan hout t.b.v. de papierindustrie kocht hij een bosbouw
locomotief, Shay no.1, en een aantal karren, en begon met de aanleg van een
spoorlijn. Hij koos voor een smalspoor maat omdat dit goedkoper was. Met
deze stuk spoor van ongeveer 12 mijl ging het zo goed dat er al spoedig een
2e loc nodig was. Deze vond Harlan bij de Little River logging co die door
gebrek aan werk zijn Climax no.6 kwijt moest. De deal was snel gesloten en
zo had Harlan nu 2 lokomotieven voor zijn spoorlijn.
De 30'er jaren zijn hoogtij voor Harlan. Het hout kan niet aangesleept
worden, zo druk is hij. Dit leidt tot aanleg van een tussenkamp in de bergen
genaamd "camp Alma". Alma is de dochter van Harlan en zij vrouw Anna. Zoons
zijn er niet, en zo krijgt het camp de naam van hun dochter.


En het kamp is wat hier uitgebeeld gaat worden.

Zo, nu wat plaatjes. Ik ga andersom, en laat eerst zien wat er tot nu toe klaar is, en splits het daarna uit. Ik zal dan laten zien hoe het baantje is gebouwd, en al wat er op staat.
De baan bestaat uit 2 modules van 40 bij 120cm. Ik heb ze gebouwd van berkentriplex, maar dat bleek wat lastig te zijn bij het rail leggen. Kom ik later op terug. De opbouw zijn platen multiplex voorzien van uitsparingen, een beetje theaterstijl. Het geheel wordt thuis in elkaar gezet en als complete segmenten meegenomen. Inmiddels blijkt deze constructie niet ideaal, en zijn de modules/kasten wat aan de hoge kant. Gaat ook aangepast worden.

Hier zoals de baan proefgedraaid heeft in Heumen vorig jaar bij de MBS (=MaasBuurtSpoor):



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/heu1.jpg

En 3 overzichts foto's van de baan. Links het kamp:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/heumen2.jpg



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/heumen3.jpg

En rechts het laadgedeelte waar de stammen op de wagens gelegd worden:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/sjaaksfoto.jpg

Het licht zal waarschijnlijk nog aangepast worden, daar ben ik nog niet helemaal uit. Nu valt er teveel slagschaduw van de spots op de achtegrond.

Nog wat techniek;
- Baan wordt opgebouwd met Wenz railmateriaal. Dit zijn echt houten bielzen waar de rail op gespijkerd wordt met speciale railspijkers. Wissels dito. Dit zijn zgn. "stubwissels". Hierbij is er geen tongenset, maar worden de railstaven verschoven. Ook hier volgen later foto's en een bouwbeschrijving van. Ter lekker maken alvast deze met op de handgespijkerde rail de omgebouwde Shay:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/sjaak1.jpg

- Bebouwing; de zgn "bunkhouses" zijn van JV models uit de states. De kitjes van deze firma kenmerken zich doordat ze niet gelaserd zijn, maar een hoeveelheid latjes en stroken hout bevat plus wat tekeningen waaruit uiteindelijk de getoonde gebouwen moeten komen. Eigenlijk zelfbouw, maar met alvast voor geleverde materialen.
Deze kit is een "logging camp", met verschillende soorten gebouwen. Hier een bunkhouse met loshangende deur:



http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/heumen4.jpg

- Scenery; waar mogelijk natuurlijk materiaal, aangevuld met de bekende merken. Aangezien dit de 1e keer is dat ik dit soort scenery doe best wel lastig..... ;)

Vanavond de eerst beschrijving van de bakken! Wordt vervolgd.

Grtz,  8) Ronald 8)





stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2008, 17:26:51 »
Fraai! Maar dat wist je natuurlijk al. Waar heb je de R1 bogen verstopt? 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9662
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2008, 17:33:05 »
Dank U!

Citaat
Waar heb je de R1 bogen verstopt?

M'n Shay mocht het willen...... ;D  ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3128
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #3 Gepost op: 09 juli 2008, 18:23:40 »
Ik zie nergens een naam op de frieslijst  ??? :-*
Mvg Marty,
Tuinpad van mijn vader ( op leeftijd), Leerdam 1910 in aanbouw (gestopt), hete peperlijn in trage aanbouw

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #4 Gepost op: 09 juli 2008, 18:40:32 »
Ziet er erg mooi uit! Maar zijn die boomstammen rechts op de 4e foto niet wat erg dik? Verder doe ik dit je niet na! Petje af!

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #5 Gepost op: 09 juli 2008, 18:42:11 »
Mooi hoor, Ronald! :o Heel mooi! Petje af!

Mag ik vragen hoe je je baan eigenlijk vervoert en in wat voor auto?
Mvgr Jan Wiebrand

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9662
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #6 Gepost op: 09 juli 2008, 18:48:04 »
Dank je Beusi :)

V.w.b. die stammen; de foto's doorspittende die ik op het internet vond verbaasden mij wat er allemaal omgezaagd is aldaar. Dat was van heel dun tot heel dik. Dus het zou kunnen.

Ware het niet dat ik ze wel wat dunner wil gebruiken, echter had ik net van te voren o.a. deze stammetjes (gezocht in het bos alhier) in stukken gezaagd om te zien hoe dat zou lijken.

Grtz,  8) Ronald 8)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9662
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2008, 18:54:27 »
Citaat
Mag ik vragen hoe je je baan eigenlijk vervoert en in wat voor auto?
Mvgr Jan Wiebrand

Ja hoor, Jan, dat mag ;D In een Mazda 626 van '97. Een Hatchback, dat wel. Bank naar beneden, dan kunnen ze er beide helemaal in.
Ik probeer de baantjes die ik maak zo te construeren dat ze in ieder geval zo meekunnen in de auto, zonder aanhanger.

Als voorbeeld: zo reed ik met "The Shop" naar Zwitserland in Oktober 2006 naar de US conventie aldaar. En daar zit ook nog de baggage in voor 2 personen....:



Je moet wel een beetje gek zijn voor deze hobby, nietwaar?? ;D ;) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2008, 18:57:43 »
Mee eens Ronald ;D Daarvoor is het toch een hobby? ;D ;)

Ik ben het ook helemaal met je eens dat je probeert banen te construeren die in je auto passen. Goed over nagedacht ;D
Nogmaals, echt een hele mooie baan!
Mvgr Jan Wiebrand

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2008, 19:30:29 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9662
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2008, 19:53:02 »
Zo lui, de eerste update.

Het ontwerp:

-  De meesten onder ons gebruiken voor hun baanontwerp een programma'tje op de Pc. Alhoewel ik een fanatiek Pc gebruiker ben kom ik niet tot computer ontwerpen, en doe ik dat gewoon "ouderwets" met pen en papier. Sterker nog; dat geeft mij vrijheid, een beetje kunstenaars-achtig. De strakheid van een computerprogramma zou me tegenwerken (let wel; dit is puur persoonlijk bedoeld voor mij!).
Meestal doe ik een tijdje over dat ontwerpen, en komt het uiteindelijke idee als vanzelf in dat "denkproces". Daarna volgen wat schetsjes op papier die naar het ontwerp leiden.
Dit is 1 van die ontwerpjes:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/baanplan.jpg

Ik schaam me er bijna voor... ;) Maar goed, het was wel het begin voor deze baan.
Daarna het hout gekocht en aan de slag. Ditmaal maar eens het duurdere berkentriplex gekocht, al gaf me dat later bij het rails leggen grote problemen, maar dat komt nog.
Uitgezet op het plaatmateriaal:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/uitleggen.jpg

Het hout gezaagd:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/begin.jpg

Ik heb een soort "sub-roadbed" gebruikt. Hier te lande gebruikt men bv kurk, maar in de state veellal hout. Hier is de basisplaat 5,5 mm, en het roadbed 3 mm. Dit heb ik tevens gedan om een stevige basis voor de spijkertjes te krijgen die in de bielzen gedrukt worden als we rail gaan leggen.

En dan het hout tot bakken verwerkt:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/beidebakken1.jpg

De beide bakken meten 2,4 meter en zijn 40cm diep. De ruimte linksboven en helemaal rechts zijn later opgevuld vanwege wijzigingen in het plan.
Tussen de bakken zal het landschap naar beneden lopen, en het noodzakelijk maken dat de sporen ondersteund worden door een 2-tal bruggetjes (die natuurlijk van afvalhout gemaakt worden dat mijn kleine houthakkertjes omhakken  ;D).

Uiteindelijk leidde een aantal pasproeven er toe dat de wisselverbinding helemaal links op het plannetje teveel van het goede was, dus die verviel. De pasproeven deed ik met wat uitdraaien van een firma die sjablonen op het internet had staan voor 0N30 wissel. V.w.b. die pasproeven; die had ik ook al gedaan op het kale plaatmateriaal, maar hier, op poten, zag ik dat het niet goed was.... En het wegvallen van deze wisselverbinding maakte de aanschaf noodzakelijk van een 2e locomotief  ;D .
De pasproef op de 1e module:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/templates.jpg



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/templates1.jpg

De open kant rechts (met schuim) is de achterkant, deze zou oorspronkelijk los blijven. Maar later kwam ik tot de conclusie dat dit niet mooi zou zijn en heb ik dat maar weer op normaal hoogte niveau gebracht met plaatmateriaal.

Daarna de wanden gemaakt. Dit is 6 mm meranti multiplex, en wel de gel soort. Vanwege de afwerking (beits) heb ik die kleur plaat genomen.
Elke kant is van de benodigde uitsparingen voorzien, en is tegen de mdule geschroeft. Zo kan de zaak snel in- en uit elkaar gedraaid worden:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/opbouw3.jpg

En omgedraaid:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/opbouw2.jpg

Daarna is de hele handel geschuurd en afgewerkt met een bruine beits:



http://i121.photobucket.com/albums/o202/wanda_040/baancompleet2.jpg

En natuurlijk op een 3-tal poten gezet. Die poten zijn trouwens paarsgewijs aan elkaar gemaakt. ook weer vanwege het transport. Rechts kijk je er nog dwars doorheen, daar moest ten tijde van de foto nog een achtergrond in.
En ja, de baan staat in de woonkamer. Dat mag van mijn lieve vrouw  ::) ;D ;D

Tot zover de bakken! Wordt vervolgd!

Grtz,  8) Ronald 8)







René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2008, 21:32:07 »
Dat gaat er vast leuk uitzien. En welk een uitvoerige uitleg.
En al die plaatjes.

Gaat zo door.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Marijn­

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1859
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #12 Gepost op: 09 juli 2008, 21:35:18 »
Hmm die plaatjens heb ik eerder gezien  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #13 Gepost op: 09 juli 2008, 22:13:18 »
Jij ook al een soort déjà vu gevoel?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: "Harlan Wade's Logging Co", een 0N30 showbaan in opbouw
« Reactie #14 Gepost op: 09 juli 2008, 22:18:21 »
Je moet wel een beetje gek zijn voor deze hobby, nietwaar?? ;D ;) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Dan is er voor jou vast nog wel een plaatsje vrij op de Funny Farm   ;D

They're coming to take me away , aha, oho
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl