Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2019 door W. Thomas
Vandaag om 21:06:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 21:06:05
MB-module "Dolce far N-te" door Marc tramt
Vandaag om 21:03:43
Helix in baanplan door wouter-
Vandaag om 21:00:38
Buitenlust door Marc tramt
Vandaag om 20:53:15
Petitie MBV de Wissel door Frank Hillebrand
Vandaag om 20:44:18
D345 Hoek van Holland - Bad Harzburg (ca. 1985-1991) door Chrisjantje
Vandaag om 20:37:27
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 20:36:10
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:35:53
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 20:01:52
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Falcon10
Vandaag om 19:46:38
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 19:44:07
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Floris Dilz
Vandaag om 19:28:05
Marklin 36501 ombouwen met een ESU 54610 decoder. door wee
Vandaag om 19:23:27
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door wpinkhof
Vandaag om 19:16:17
NS sproeitrein in h0 door RikJ
Vandaag om 18:20:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:33:03
25 jaar geleden door clickmaniac
Vandaag om 17:08:22
Frico Gbs Piko wel of geen rembordes door Rondje_HO
Vandaag om 17:05:22
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door St00mboy
Vandaag om 15:16:38
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 14:30:01
Raadplaatje door little feat
Vandaag om 12:39:54
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 10:54:22
Het Veluws landschap door Harold Content
Vandaag om 09:49:18
Austria Express D 217 door Madelon
Vandaag om 09:44:40
Update: baan in de tropen door nkob
Vandaag om 08:45:50
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door Roy van Dijk
Vandaag om 08:44:37
MK Modelbouwstudio NBDS 118/119, een probeersel door Tomasso
Vandaag om 08:41:08
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje  (gelezen 5587 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Gepost op: 27 maart 2008, 09:45:16 »
Ik ben van plan een dg'tje te gaan maken. Wagons heb ik al die komen vrijdag binnen. De plot's heb ik ook al besteld die komen vandaag of morgen binnen. Alleen heb ik een vraagje over de transfers. Ik heb kleinspoor hier over gemaild en dit hebben ze voor de bruine dg'tjes
Setje nr.39 is voor de begin periode en setje 40 is voor de dienstwagons. Wat is precies het verschil tussen deze dg'tjes. Want de 2de kan met eindhoven erop en laat ik daar nou net wonen dus dat zou ik wel leuk vinden. Zit dit verschil hem alleen in de transfers of zijn er nog andere verschillen.

Marcel
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1097
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2008, 11:02:06 »
De eerst Dg werden in het groen afgeleverd en later in het Bruin (voor nummers zie site). Toen ze hun functie verloren als conducteurs wagen zijn ze op verschillende manieren in gezet o.a verwarmingswagen als opslagwagen of als werkwagen.

Gr. Gerco

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2008, 13:20:22 »
De eerst Dg werden in het groen afgeleverd en later in het Bruin (voor nummers zie site). Gr. Gerco

Leuke info, ik heb de groene (Philotrain) en heb me al vaker afgevraagd wat de functie daarvan was geweest, dacht dat de normale Dg direct in Bruin werden afgeleverd, door de Winschoter Maschine Fabriek. ;D

Dick Bolt

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2008, 13:53:04 »
Wat is precies zo'n werkwagen? Want daar was er een met eindhoven erop. En zijn er nog andere dingen anders dan de opschriften.

MArcel
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2008, 14:23:11 »
Tussen de bruine, de groene en de blauwe met gele deuren zit niet erg veel verschil , alleen de ramen in de kopwanden en de deur hierin verschillen .
Wil je echter een zgn. HotHopper maken (=Energie leverancier voor stilstaande rijtuigen )(blauw met gele bies), dan zul je veel meer aanpassingen moeten maken.
Je moet dan oa. een raamwerkje maken , waar een pantograaf op komt , en ook de nodige leidingen hier voor.

bestudeer eerst de foto's op Sleutelspoor eens , dan zie je wat ik bedoel.

Ronald

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2008, 14:29:36 »
"As a finishing touch...God created the Dutch."

Dick Bolt (anno 1947)  
Wat is precies zo'n werkwagen? Want daar was er een met eindhoven erop. En zijn er nog andere dingen anders dan de opschriften.

MArcel

Zo zijn er Dg's geweest met een pantograaf erop om treinen waar nog geen loc voor stond te verwarmen.

Ook heeft er een werkwagen jarenlang in Roodeschool gestaan, het noordelijkste station van Nederland, met alleen maar een pot vet en een kwast aan boord voor het smeren van de wissels ;D

update ; kreeg net het volgende bericht door ;

Ze werden gebruikt voor de treinbemanning op hun laatste rit op de zaterdagavond;
zij overnachtten daarin om met hun trein de eerste rit van de zondagochtend te gaan rijden; het is mij ook bekend dat er bemanningen waren die door hun wekker heensliepen en dan gewekt moesten worden door de eerste reizigers op de zondagochtend.

Dus later pas als vetpot wagen gebruikt.


zie foto, deze Dg staat nu in Waterhuizen (Wha) bij het spoorweg museum van Riekje Beuvinga, vrij entree, ze heeft heel veel oude installaties zoals vroeger op het station aanwezig waren.
Van bedieningsinstalaties voor spoorbomen tot kasten voor het beveiligen van de baan. Ook verschillende seinpalen, allemaal echt werkend op afstand net zoals vroeger.
Ook heeft ze nog een Bietenwagen (E) en een bollenwagen en natuurlijk
haar grote trots een heuse Sik, nog werkend en een kort stukje kunnende rijden.  ;D

Dick Bolt


« Laatst bewerkt op: 27 maart 2008, 16:23:12 door Dick Bolt »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2008, 14:34:42 »
Nee maar het gaat mij er nu om het verschil tussen een bruine dg gewoon als wagen in een goederen trein en de bruine werkwagen met eindhoven erop. Want als ik op sleutelspoor kijk dan ziek ik dat de werkwagen sowieso 4 extra stangen heeft.
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2008, 14:51:50 »
Wat bedoel je met 4 extra stangen ?
De handgrepen soms , die hadden ze allemaal.(allen in de bouwbeschrijving zijn deze nog niet genoemd , komt in het vervolg ter sprake )

of bedoel je de sluitseinijzers ?

kijk ook even in dit draadje ( veel detail foto's)
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=5934.0
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2008, 15:01:44 door ronald56 »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2008, 15:02:25 »
Ok ja ik bedoel de handgrepen. Maar dus tussen een werkwagen met opschriften van de ns en een oorspronkelijke dg zit geen verschil alleen de opschriften?
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

ronald56

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2008, 15:07:49 »
tja, er zijn er natuurlijk veel van geweest , en ik denk dat er onderling best wel verschillen waren.

Je het beste eerst foto's van die uit Eindhoven gaan zoeken , dan kan je die als voorbeeld gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2008, 15:09:36 door ronald56 »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2008, 15:12:46 »
Ja ok. ik zal ook is wat foto's zoeken. Ik ga hem toch pas in mei spuiten dus ik heb nog wel even de tijd. Maar alvast bedankt allemaal voor het meedenken.
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5092
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2008, 15:41:35 »
Zo net even naar beneden gelopen en wat schetst mijn verbazing mijn plot's waren al binnen. Vrijdag ga ik de wagens halen. En dan gaat het beginnen ben benieuwd of het iets gaat worden. Ik heb nog nooit zoiets gedaan vandaar. O ja en wie nog foto's heeft moet het maar even melden want ik krijg geen dingen gevonden.

Misschien een domme vraag maar kan ik dit "bouwpakket" gewoon met modelbouwlijm lijmen?

Marcel
Voor actuele grootspoorfoto's zie  site

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2008, 16:45:56 »
Misschien dat de wanden wel met modelbouwlijm gaan, maar beter is industriƫle lijm van bijvoorbeeld UHU(te koop bij die oude man met bril in houten) of secondelijm. Het dakje staat namelijk onder spanning en het is niet echt fijn om die een minuut of 20 vast te houden omdat je modelbouwlijm niet snel genoeg droogt. verder kun je je afvragen of het daarna wel sterk genoeg is...

succes
Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

gerard van esdonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2008, 18:37:13 »
h
Zo net even naar beneden gelopen en wat schetst mijn verbazing mijn plot's waren al binnen. Vrijdag ga ik de wagens halen. En dan gaat het beginnen ben benieuwd of het iets gaat worden. Ik heb nog nooit zoiets gedaan vandaar. O ja en wie nog foto's heeft moet het maar even melden want ik krijg geen dingen gevonden.

Misschien een domme vraag maar kan ik dit "bouwpakket" gewoon met modelbouwlijm lijmen?

Marcel
hallo marcel kijk eens op sleutelspoor bij bouwen van een DG staan veel foto's bij
m.v.g.gerard
gerard

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS-Werkspoor - Mijn Dg'tje
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2008, 18:42:48 »
Het dakje staat namelijk onder spanning en het is niet echt fijn om die een minuut of 20 vast te houden omdat je modelbouwlijm niet snel genoeg droogt. verder kun je je afvragen of het daarna wel sterk genoeg is...

daarvoor hebben ze elastiekjes uitgevonden geloof ik, ergens in het verleden die het leed van de vermoeide modelbouwer moesten verlichten.. ;D de modelbouwlijm die ik gebruik (revell, die blauwe tubetjes met naald) is echt wel stevig genoeg hoor! aangezien die het styreen zacht maakt zodat het beter aan elkaar kleeft zegmaar.. ;) ookal is er niets mis met secondelijm.

mvg
Bart