BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Michel van den Hof op 09 januari 2017, 01:14:50

Titel: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Michel van den Hof op 09 januari 2017, 01:14:50
Hallo,

Ik wil een doorgangsstation bouwen aan een NS diesel nevenlijn, zich afspelend in 1982.

Daarbij ben ik er nog niet uit of dit (deels?) op een echt voorbeeld gebaseerd zal/kan worden of dat het (grotendeels) een fictieve locatie zal worden.

Passagierstreinen worden gevormd door DE2 in rood, rood met reclamebanen en geel, Plan U in geel.

Goederentreinen worden gereden door 2200 en 2400, deels nog in bruin maar merendeels al in geel/grijs.

Voor lokaal rangeerwerk is er een 500 geel/grijs.

Er komt VAM vervoer langs en ook (omgeleid?) PTT vervoer (indien omgeleid, met Motorpost op sleep?).

Ik heb minimaal 3 doorgaande perronsporen in gedachten, mogelijk nog een perronloos doorgaand 4e spoor. Een paar opstel sporen en naar beide zijden bedrijfsaansluitingen die buiten beeld verdwijnen.

Ma/Vr zullen de 2 aanwezige Plan U stellen alleen of gekoppeld de diverse Sneltreinen uitbeelden en de DE2's de Stoptreinen. In het weekend rijden in principe alleen de gele stellen.

Het is een wat groter doorgangsstation. Naast de Stoptreinen stoppen de Sneltreinen er ook. Soms 3 treinen tegelijk. Het is het enige Sneltreinstation tussen de 2 eindpunten en ook een iets grotere plaats.

De baan wordt ongeveer 6,5 meter lang (mogelijk 10 meter als ik een muur wegbreek) en 0,8 tot 1,2 meter diep.

Hebben jullie locaties of regio's in gedachten waar dit kan/voorkwam of op z'n minst het meest logisch is?

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Bart spruitje op 09 januari 2017, 05:50:45
Hoi Michel,

Klinkt als een leuk baanplan, succes met de verdere uitwerking (y).
Hopelijk komt het tot een goed bouwplan en uitvoering.

Groeten Bart
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Michel van den Hof op 09 januari 2017, 07:58:08
Dank je Bart.

Ik heb nu bewust iets kleinschaligs gekozen. Op 1 of 2 locs na heb ik alle treinen al aangeschaft. Daar struikelde het voorheen op.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: lok6494 op 09 januari 2017, 09:42:01
Dag michiel,

Komt je toch al gauw uit in de richting van Leeuwarden.


Vam voor Harlingen.PTT voor Leeuwarden of omgeleid voor Groningen via Leeuwarden.
DE 2 voor diensten Harlingen en Stavoren.....plan U voor Groningen.

Direct op nevenlijnen lijkt me moeilijk te worden.

Zou eventueel een station aan de lijn Meppel- Leeuwarden kunnen maken bijvoorbeeld Wolvega of een station aan de lijn Meppel - Groningen  bijvoorbeeld Beilen.

Dieseltreinen zijn dan onderweg naar de toenmalige lijnwerkplaats Zwolle.

Groeten chris

Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Karst Drenth op 09 januari 2017, 09:52:37
Hoi Michel,

Kijk eens naar de stations van NOLS of GOLS of de oude Betuwelijn.

Dat waren bij uitstek de diesellijnen die er in de jaren tachtig nog over waren.

Tip voor de NOLS: Station Vroomshoop: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40641.msg638557.html#msg638557 dit is wel het sporenplan rond ca. 1950. Maar dat is dan een knipoog naar de werkelijkheid :P Ipv de haven zou je b.v. een VAM laadstation kunnen maken. De omvang van het station rechtvaardigd ook de Hippel ... :P

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: arnout op 09 januari 2017, 10:42:34
Wierden
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Jeronimos op 09 januari 2017, 11:07:25
Apeldoorn.

Heeft Vam-station. Diesellijn naar Zutphen. Stoppen snel en stoptreinen.

Alleen het VSM-gedeelte laten vervallen.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Michel van den Hof op 09 januari 2017, 11:27:49
Alvast bedankt voor de eerste reacties. Ik heb het scenario qua informatie/wensen/ideeën nog wat verduidelijkt c.q. uitgebreid. Dat zal de (al gegeven) adviezen zeer waarschijnlijk beïnvloeden.

Ik wil expliciet geen knoppunt station en geen station waar meer treinen (zullen) komen als de al genoemde. Ook niets met bovenleiding dus.

Ik zal vanavond de informatie van de adviezen bestuderen.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Railroadtycoon op 09 januari 2017, 11:40:34
MariŽnberg. Echter geen postvervoer. Of er ook VAM was betwijfel ik eveneens.

Verbinding (Zwolle naar) Ommen - MarÔenberg - Hardenberg (naar Emmen) is Plan U
Verbinding MariŽnberg - Almelo zijn DE2's en de goederentreinen (doorgaand naar uiteindelijk Emmen) In de jaren tachtig ook nog de olietrein  en buizenvervoer naar Schoonebeek. Verkeer naar Emmen was ook nog behoorlijk gevarieerd met gesloten goederen wagens, de bollenwagens en diverse ketelwagen (oa lactam en glycol)
In de zomermaanden ook incidenteel verkeer met Plan U tussen Emmen en Enschede (ivm de dierentuin in Emmen)

Allie
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: henk op 09 januari 2017, 12:03:28
De aanwezigheid van die rangeerdiesel veronderstelt toch een wat grotere goederenpoot. Er moet aardig wat goederenverkeer worden verwerkt willen de 2400 of 2200 het rangeren ter plekke zelf niet aankunnen. Ik denk dat 1982 dan al een beetje aan de late kant is en dat je de fantasie moet gebruiken. Laten we zeggen zoiets als Delfzijl maar dan met een succesvol havenindustrieterrein in de buurt. De goederentreinen komen aan en de rangeerdiesel haalt de trein uit elkaar voor de verschillende bestemmingen en brengt misschien ook zelf wat wagens weg. Een VAM-overslag of een extra industrietje kan je er altijd zelf bij bedenken. Zo'n VAM-overslag hoeft ook al niet op je baan te staan om de wagens toch te verwerken.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: SBBcargo op 09 januari 2017, 12:12:24
Hallo Michel,

Kijk ook eens naar de lijn Groningen Nieuweschans. Kan je tzt ook nog Duits materieel laten rijden  :D.

Marius.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: sneek op 09 januari 2017, 12:27:06
Ik zou voor Tiel gaan in dit geval, eventueel nog voor de gedeeltelijke elektrificatie. Stukgoed naar Van Gend en Loos, reizigerstreinen Betuwelijn, best wat van te maken. En verderop ook nog de spooraansluiting glasfabriek 😛
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Carel Ruysink op 09 januari 2017, 12:47:24
Geldermalsen? Elst?
Hoofdlijn Den Bosch - Utrecht met nevenlijn naar Elst.
Hoofdlijn Nijmegen - Arnhem met nevenlijn naar Geldermalsen.
Allebei bescheiden station en een hele tijd geleden ook met fatsoenlijk rangeer/opstelterrein.

Succes met kiezen, Carel.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Wijktrein op 09 januari 2017, 13:40:10
Je zou Culemborg ook nog kunnen overwegen vůůr 1970. Daar kwam alles door ri Den Bosch  en Utrecht, in de middag de buurtgoederentrein uit Utrecht, er werd nog wel eens wat omgeleid als er tussen UT en Arnhem wat uit lag, dieseltjes (DE1/2/3) ri. Geldermalsen, het sporenplan is ook niet rete-ingewikkeld en bied voldoende mogelijkheid voor rangeren...

Grt,
Rob
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: MB6400 op 09 januari 2017, 19:42:54
Hallo Michel,

Leuk idee waarmee ik ook al een tijdje speel alleen iets later in de tijd.

Persoonlijk vind ik binnen dit thema het station van Aalten erg interessant. Alleen dieseltractie voor zowel personen als goederenvervoer. Naast het station met 3 sporen met (uit mijn hoofd) 2 peronnen ligt er naast het station een goederenoverslag voor graan welke hoofdzakelijk door 2400'en werd bediend, met een enkele voorbeeld van dubbeltractie.

Je zou dit voorbeeld kunnen gebruiken met het VAM punt buiten het zichtbare gedeelte of ipv de graan losplaats. Op het 2de spoor bij de losweg kan natuurlijk ook andere goederen worden gelost. 

Alleen de 600 lijkt misschien wat "overkill" aan gezien een 2200 of 2400 die aankomt de trein natuurlijk ook zelf kan rangeren. 
Maar goed het is jouw baan dus waarom geen dedicated 600 voor deze taak.   ;D

Overigens misschien niet heel gek gedacht. Op fotos van de graan los/laad plaats heb ik ook al eens een heftruck gezien welke is aangepast om te rijden op rails en daarmee de graanwagens kan rangeren. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten,
Marc


EDIT: een paar hele mooie inspiratie foto's vind je hier :  http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17847.1020 (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17847.1020) en dan naar beneden scrollen.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: spoorzeven op 09 januari 2017, 20:44:46
Michel,
              bekijk op Sporenplan.nl Hoorn eens in 1965. Kun je heel veel kanten mee op met de treinen die je hebt.

Groet, Frank
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: jakeman op 10 januari 2017, 07:40:26
Goedemorgen Michel,

De EMV heeft het Duitse lijntje van Boxtel naar Gennep in grote delen nagebouwd op een grote spoorbaan in Museum bevrijdende vleugels in Best. Over dit lijntje reden oa Plan U, DE2, de Sik en de Hippel, de NS2200, 2400, maar ook de 3700, de "Blauwe Brabander" en bijv. een BR94. In Gennep staat op een veld, waar vroeger het station was, nog een prachtige BR94. Het traject had vele mooie stations waarvan er enkelen nog staan. Ook het hefbruggetje over de Zuid Willemsvaart is erg mooi. Op YouTube en google is veel te vinden over "het Duitse lijntje", waaronder ook sporenplannen van de stationsemplacementen.  In 1995 reed er nog een aantal keer een plan U, en de laatste stoomtrein reed in 2001 nog een keer van Boxtel naar Veghel. Station Veghel,  Gennep, station Mill etc, allemaal mooie gebouwen met leuke kleine rangeer terreinen. Er is ook met een railfiets nog over delen van dit lijntje gereden, veel spoor ligt er nog, ook het kleine bruggetje over de Dommel.

Veel plezier met voorbereiden van je baan.
Groeten, Jake

(http://i913.photobucket.com/albums/ac333/Jakeman103/2011-08-22-21-33-14--4967716906_8ffd653f6e_o.jpg) (http://s913.photobucket.com/user/Jakeman103/media/2011-08-22-21-33-14--4967716906_8ffd653f6e_o.jpg.html)
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Illya Vaes op 10 januari 2017, 09:17:57
Dat ding was een Zagro.
Actuele uitvoering zie http://www.zagro.de/bahntechnik/rangierer-bis-700-t/ (http://www.zagro.de/bahntechnik/rangierer-bis-700-t/) onderaan.
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Jeronimos op 10 januari 2017, 18:56:10
Michel,

nu bij uquilair:

https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/2016/12/Cover_Dieseltreinen.jpg
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: NS8714 op 10 januari 2017, 19:31:12
Ik heb nu bewust iets kleinschaligs gekozen.

*DE2 in rood, rood met reclamebanen en geel, Plan U in geel.
*Goederentreinen worden gereden door 2200 en 2400, deels nog in bruin maar merendeels al in geel/grijs.
*Voor lokaal rangeerwerk is er een 500 geel/grijs.
*Er komt VAM vervoer langs en ook (omgeleid?) PTT vervoer (indien omgeleid, met Motorpost op sleep?).
*Ik heb minimaal 3 doorgaande perronsporen in gedachten, mogelijk nog een perronloos doorgaand 4e spoor. Een paar opstel sporen en naar beide zijden bedrijfsaansluitingen die buiten beeld verdwijnen.
*2 aanwezige Plan U stellen
*Het is een wat groter doorgangsstation. Naast de Stoptreinen stoppen de Sneltreinen er ook. Soms 3 treinen tegelijk. Het is het enige Sneltreinstation tussen de 2 eindpunten en ook een iets grotere plaats.
*De baan wordt ongeveer 6,5 meter lang (mogelijk 10 meter als ik een muur wegbreek) en 0,8 tot 1,2 meter diep.

Met alle respect, maar dit is bepaald niet kleinschalig  ;) Misschien is het kleinschaliger in vergelijking met je eerdere plannen, maar een baan met dit materieel, 10 meter lang en drie doorgaande sporen....

Als ik je een tip mag geven: begin met twee modules, een dubbelsporig diesellijntje met een station met eilandperron en eventueel een losplaats voor een lokale handelaar (kolenboer bijvoorbeeld). Dat is kleinschalig, behapbaar en op termijn naar believen uit te breiden.

Door klein te beginnen, geef je je zelf de mogelijkheid te oefenen, kan het plannen tot een minimum beperkt worden en kun je snel van planning naar uitvoering komen.

Just my two cents, vooral bedoeld om eventuele teleurstellingen te voorkomen  ;)

Eelco
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Michel van den Hof op 10 januari 2017, 21:44:55
Michel,

nu bij uquilair:

https://railmagazine.nl/wp-content/uploads/2016/12/Cover_Dieseltreinen.jpg
Dank je Jeronimos.
Heb in al.

Helaas amper Plan U in dat boek.
Voornamelijk DE1 en DE2.

Mvg,
Michel

(via de Tapatalk App)

Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: FRIE op 10 januari 2017, 22:58:09
Jaren geleden heeft in de Railhobby een artikel gestaan over een baanplan met als thema station Goor.
Het station had ooit ook een eilandperron, DE-1, DE-2 en plan U hebben daar ook gereden.
Verder had het station ook nog diverse spooraansluitingen en zelfs een draaischijf. Goederenvervoer was er ook nog; tot begin jaren 80.

Het is maar een idee ....


Erwin
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: arnout op 11 januari 2017, 10:50:03
Goedendag,

is dat artikel nog ergens te vinden van Goor?

Gr arnout
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: Hans van Kampen op 11 januari 2017, 12:08:44
Ik heb het wel ergens liggen. Als je belangstelling hebt kan ik er fotoís van maken en mailen. Gr . Hans
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: arnout op 11 januari 2017, 12:49:09
Hallo Hans,

Bedankt alvast.

Stuur maar naar : arnout.weber(a)gmail.nl.

Mvg,

Arnout
Titel: Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
Bericht door: arnout op 11 januari 2017, 17:54:17
Bedankt voor de moeite om het artikel te mailen Hans.

Gr Arnout.