Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 19:32:44
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:24:21
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Kent iemand een geschikte striptang door janvanbemmel
Vandaag om 19:13:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Ballasten  (gelezen 112174 keer)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ballasten
« Reactie #15 Gepost op: 23 February 2008, 19:02:04 »
Ja goed,
Bij die verfflesjes kan je de tuut er af trekken en dan heb je een prachtige opening om de lijm er in te gooien.
Tuut er weer op, en druppelen maar.  ;)

Natuurlijk kan je het op die manier ook weer prima in een potje gieten als je klaar bent. Of er gewoon meteen de dop er op draaien dan droogt het ook niet uit.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

J&J Vriend

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 February 2008, 19:04:34 »
L56

Hier even een reactie opje vragen.
Het verdelen van de verdunde houtlijm gaat prima met een pipet,zelf heb ik bij de kapper
een paar flesjes meegekregen waar haar kleurings spul in heeft gezeten werkt perfect en is afsluitbaar.
Het bevochtigen van de rails is geen probleem,maar wissels hebben daar een hekel aan wees hier dus zeer voorzichtig mee.
Dek ze af met tape of iets dergelijks,en de scharnierpunten doe ik een beetje vet op zodat het water er niet in kan.
Als alles dan droog is veeg ik het vet weer weg en mijn wissel werkt perfect.
De rails doe ik met een penseel werkt snel en geeft een wat natuurlijker beeld dan egaal gespoten.
Dan nog een tip zorg ook dat er vegetatie langs en tussen de rails met het ballasten mee genomen wordt je bent toch bezig.

Ps Wat ook perfect werkt voor het ballasten is voorstrijkmiddel gebruiken geeft wat minder
rommel dan het water/lijm ballet.

Groeten en veel succes
j.vriend

ReesCees

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 February 2008, 19:07:59 »
De wissels in een halve stand zetten werkt ook maar ik heb nog nooit problemen met wissels en ballast gehad.

Voor gebruik v.d. wissel even met een schroevendraaier kijken of de tongen vrij kunen bewegen (en anders even los "breken" als er lijm tussen zit).

Kan dit topic onderwerp niet eens in de galerie gezet worden?

Ieder keer in de 2 maanden komt het weer eens als topic voorbij (nee ik ga het niet schrijven, vraag het maar aan iemand anders).

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 23 February 2008, 19:19:32 door Kees-Jan »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #18 Gepost op: 23 February 2008, 19:16:29 »
'k heb er zelf de Peco motoren onder zitten... Opzich wel logisch want het is ook Peco rails  ;) (schaal N) Maar belangrijker is dat die motoren zo sterk zijn dat je je vingers wel uit de buurt hout als hij schakkeld!  ;D
Dus een steentje meer of minder komt eigenlijk niet zo nauw. Toch ga ik er uit priciepe wel altijd even langs met een mesje of what ever om b.v. die paar korrels die tegen je railstaaf aan zijn gaan zitten er af te krabben... en dan werkt het zeker vlekkenloos!

Maar ik heb b.v. ook gewerkt met Roco motoren in combinatie met Roco rails (H0 uiteraard) en die motoren waren door het toch wel slappe draadje erg makkelijk te storen en moest je inderdaad met olie druppels werken op de scharnierende delen, om zo iedere vorm van stroefheid door lijm maar te voorkomen want anders deed de wissel het al niet meer.

Morral van het verhaal. Voorzichtig zijn of lekker kunnen knallen hangt af van het systeem dat je gebruikt.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #19 Gepost op: 23 February 2008, 19:41:27 »
L56

Hier even een reactie opje vragen.
Het verdelen van de verdunde houtlijm gaat prima met een pipet,zelf heb ik bij de kapper
een paar flesjes meegekregen waar haar kleurings spul in heeft gezeten werkt perfect en is afsluitbaar.
Het bevochtigen van de rails is geen probleem,maar wissels hebben daar een hekel aan wees hier dus zeer voorzichtig mee.
Dek ze af met tape of iets dergelijks,en de scharnierpunten doe ik een beetje vet op zodat het water er niet in kan.
Als alles dan droog is veeg ik het vet weer weg en mijn wissel werkt perfect.
De rails doe ik met een penseel werkt snel en geeft een wat natuurlijker beeld dan egaal gespoten.
Dan nog een tip zorg ook dat er vegetatie langs en tussen de rails met het ballasten mee genomen wordt je bent toch bezig.

Ps Wat ook perfect werkt voor het ballasten is voorstrijkmiddel gebruiken geeft wat minder
rommel dan het water/lijm ballet.

Groeten en veel succes
j.vriend

Ik heb zelf voorstrijk gebruikt, maar ben er totaal geen voorstander van. Ik had het dus niet goed en wilde het los maken. Maar kan alleen met spirtus. Dus dat wordt een stinkende vieze en vooral dure klus. Met houtlijm leg je je rails gewoon in bad met water. en los het vanzelf los. Makkelijker en goedkoper.

ReesCees

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2008, 19:44:30 »
Beusi,

Daarom gebruik ik alleen maar wateroplosbare houtlijm voor het ballasten. De plantenspuit er over in laten weken en lostrekken.

Kees-Jan

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2008, 20:27:16 »
Duidelijk verhaal, en zit geen woord Japans in.
ik heb toch nog wel een paar kleine opmerkingen/toevoegingen/gemieredinges:
-Waarom toch steeds weer die houtlijm, boekbinderslijm is voor het gelui toch echt beter, toegegeven, het maakt nog steeds een pokke herrie, en op een beursbaan, maakt het niets uit, ,mar op zolder zullen je buren echt blijer zijn met flexibele lijm dan met houtlijm, zeker in de wat oudere gehorige huizen.
- eerst het zandpad leggen en dan je ballast klopt helemaal, en er zijn er maar weinig die het ook zo doen, er wordt echter nog een stapje daarvoor vergeten, Het bermgras.
ik heb namelijk nog nooit gras zien groeien Op het zandpad, maar het komt erdoorheen groeien.
Zeker als je gebruik maakt van Heki wildgras is het effect van het zand IN je gras borstelen vele male natuurgetrouwer dan wanneer je je gras OP het zand plempt,

onderstaand plaatje laat hoop ik een beetje zien wat ik bedoel.
Helaas heeft dit spoor geen zandpad, aangezien het gehele balast uit zand imitatie bestaat  :)

- Het is al een keer genoemd, maar kies altijd een schaal ballast lager dan waar het voor bedoelt is, het is ij nog geheel onduidelijk waarom fabrikanten nog H0 op Ho ballast zetten, kwestie van je kartonnetjes omwisselen door H0 op je N zakjes te zetten.
- Ik lees dat steentje voor steentje goed wordt gelegd, mijn persoonlijke mening is dat juist 1 van de grote fouten in het ballasten, mensen willen te netjes werken. Gooi je steentjes erin, ff de grote kwast erover, evenytueel bij de spoorstaven  wat steentjes weg halen, maar werk vooral niet te netjes, dat is later te zien, en ligt alles veel te georganiseerd erbij.
- je kan druppeltje voor druppeltje lijmen, maar dat is net echt nodig, sla je kraters, komt dat of dat je lijm nog te dik is, of je "stoot" teveel lucht mee met het inlijmen, beter je lijm te dun, dan te dik, zolang niet alles wegdrijft is het goed.
Stop in ieder geval voordat je spuit of flesje leeg is.
Als voorbeeld, bovenstaand plaatje het gedeelte wat zichtbaar ballast is, doe k niet langer over dan 10 minuten, inclusief strooien, uitvegen en inborstelen en inlijmen.

-kleuren van de steentjes zie ik vaak dat mensen pas beginnen als ze zeker weten welke kleur ze moeten nemen, kleur van de steentjes is totaal niet van belang, vorm en grootte des te meer.
Ook al heb je ene kleur naar wens, na het inlijmen lijkt het niet eens meer op de kleur, en ik weet bijna zeker dat bij iedereen tijdens die eerste keer van ballasten, de volgende dag de teleurstelling groot was  ;D
Wil je een mooi eindresultaat zul je je ballast toch moeten kleuren als de lijm droog is.
beste is een luchtkwast, maar als je die niet hebt, gewoon oneindig blijven droogkwasten.
wees niet bang op fouten, gewoon doorgaan, tot je de kleur naar wens hebt.
Hoe meer je aan rommelt met kleuren, hoe mooier het eindresultaat meestal wordt, mits niet dekkend geschilderd natuurlijk.

-Zodra je je wissels hebt ingestooid en gelijmd, je wisseltongen overspoelen met grafiet poeder, zo blijven je tongen loszitten en kan je gewoon onder je tongen ballasten.
Na droging blaas je de grafiet weg, en heb je gelijk een mooie veroudering van je wisseltongen  :) 2 keer per jaar wat grafiet onder je tongen kan sowieso geen kwaad voor de glijwilligheig.

Maar hoe je het ook doet of wat je ook gebruikt, werk niet te netjes, laat de natuur zijn gang gaan  ;D
Mvg Marty,

transmission

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2008, 23:06:01 »
Heren mijn hartelijke dank,

Ik moet zeggen dit is een leerzaam topic.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2008, 23:14:22 »
- Ik lees dat steentje voor steentje goed wordt gelegd, mijn persoonlijke mening is dat juist 1 van de grote fouten in het ballasten, mensen willen te netjes werken. Gooi je steentjes erin, ff de grote kwast erover, evenytueel bij de spoorstaven  wat steentjes weg halen, maar werk vooral niet te netjes, dat is later te zien, en ligt alles veel te georganiseerd erbij.

Of dat een grote fout is weet ik niet, maar als ik naar het grote voorbeeld op z'n Nederlands kijk, dan ligt het er op 9 van de 10 druk bereden trajecten ook behoorlijk netjes bij. Geen steen op een biels te bespeuren, en ook de zijkanten zijn vaak behoorlijk strak. Op de trajecten waar het ballast er al langere tijd ligt zijn de zijkanten overigens minder strak maar ook hier geen steen op een biels zien liggen en zijn de bovenkanten tussen de bielsen ook erg strak.

En om in schaal N onderstaand/dergelijk resultaat te krijgen, is het vaak toch een kwestie van wat korrels goed leggen (mijn ervaring). Als je er zoals je aangeeft met een grote kwast overheen gaat, weet je zeker dat het ballast alle kanten behalve de goede kant op springt...

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2008, 23:52:11 »
Dave,

Maak je niet druk. Met instrooien liggen er bij mij ook korrels op de bielzen.

Die haal ik altijd weg als het droog is met het zelfde theelepeltje waar ik ook mee strooi ( lekker schrapen).

Kees-Jan

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 February 2008, 00:16:06 »
Ow nee hoor... 't is weekend.. Me druk maken in hobby-tijd zal ik niet snel doen.  ;)

Ik doelde eigenlijk meer op het vrij strakke/nette uiterlijk in 't grote voorbeeld.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 24 February 2008, 00:17:52 »
Ow gelukkig maar. Straks weer een beschuitje met vlokken goedleggen anders raakt mijn zoon in de stress.

Kees-Jan

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #27 Gepost op: 24 February 2008, 08:45:56 »
Citaat
de glijwilligheig

;D ;D

En nog wat nuttigs: goed verhaal Marty, de bouwwijze en manier van denken spreekt mij aan!

Chiel

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 February 2008, 18:06:07 »
kun je gewoon met n plantenspuit over de railstaven gaan?? kan dat geen kwaad?

Chiel

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #29 Gepost op: 24 February 2008, 18:12:58 »
zie het nut er niet van in om je plantenspuit over je spoorstaven heen te doen, hooguit wordt je plantenspuit wat vies  ;D
Maar als je bedoelt of je water kan spuiten over je sporen, kan geen kwaad, sterker nog, je zal wel moeten als je wilt dat je lijm lekker tussen de steentjes loopt.
Ook als je lijm wat te dik is en het blijft in dikke druppels op je ballast liggen, even water erover spuiten en weg is je dikke druppel, wekt als een zakdoekje voor een peuterneus  :).
Wel altijd een drupje Dreft in het water, en dus niet een drupje water  in je Dreft
Mvg Marty,