Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:06:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: 141R stoomloc in schaal 0  (gelezen 14816 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
141R stoomloc in schaal 0
« Gepost op: 15 December 2007, 21:22:18 »
Ik ben een 141R stoomloc in Spoor 0 in messing aan het bouwen.


voor de info een plaatje van een reeds gebouwd model.

Op Spoornulforum is het bouwen van deze machine beschreven.
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=220543&postdays=0&postorder=asc&start=0

sinds eind januari 2008 via deze link
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=220543

Begonnen in mei 2005 en vooralsnog in de wacht vanaf juni 2007, want ik ben sindsdien op zoek geweest naar traanplaat in de goede dikte en afmeting, en geloof me..... dat artikel was nergens op de aardkloot voorhanden. Niet hier, niet in Frankrijk, niet in Duitsland, niet in Zwitserland en niet aan de andere kant van de plas. Nergens dus.

Maken dus.
Nou.. leek geen probleem, maar een CAD tekening voor dit soort grote bestanden heeft meerdere computers op hol laten slaan. Ook bij een professioneel etsbedrijf.
Zou ik dan toch meerdere kleine stukjes achter elkaar moeten gaan plakken? liever niet dus. Die naad zie je zo duidelijk dat dat afbreuk doet aan het model.


en hierom gaat het dus.
stroken van 23 x 2 cm. omloopplaat langs de ketel.

En als je het helemaal niet verwacht is daar de oplossing.
Een eenmansbedrijfje bij de hobbyclub in Rheinberg.....
Haben Sie "traanplaat"? Ja naturlich.
Formaat 23 x 2? Ja naturlich.
A4 formaat? Ja naturlich.
Levertijd......eine woche.

en jawel, vandaag in de brievenbus.


en nog echt in spoor 0 ook!!!!!

Zo'n man verdient een pluim.
Ik mag geen reclame maken, maar als iemand met een probleempje of verlegen zit om  kleine etsdeeltjes, die wil ik graag helpen zodat "hij" je weer kan helpen.

Kan ik eindelijk weer verder met bouwen aan de loc.

wordt vanzelfsprekend vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2008, 19:46:11 door FritsT »

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2007, 10:20:58 »
Hier nog even de site van Jurgen Moog

http://www.nullmobau.de.vu/

Okke

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2007, 23:29:22 »
Aan de slag met de traanplaat.


Als eerste is uit een stuk afvalplaat een passende omloopplaat gemaakt., maar zonder de zeven uitsparingen voor leidingen. Deze plaat fungeert als aftekenmal voor de echte traanplaat.


Hier zie je het probleem. De aftekenplaat is voor de duidelijkheid zwart gemaakt.
1 mm te smal (van boven naar benden)
2,5 mm te kort. (van links naar rechts)
en bij 4,5 cm zie je de raaklijn van de twee te gebruiken platen.


De echte omloopplaat wordt iets ruim uitgesneden en voorzichtig bijgevijld. Daarna zijn beide delen voorvertind.
Vloeimiddel...purine.
Hier geen fosforzuur als vloeimiddel, want dat krijg je er niet meer tussenuit. Alleen de tand des tijds wel, maar dan zit je met de brokken.


Goed aandrukken met die verdraaid handige messing klemmen en aan de rand vastsolderen.
Je kan de klemmen vinden bij: www.fohrmann.com


en daar is de omloopplaat.
Nu alleen nog de zeven uitsparingen aanbrengen.


en de detailfoto laat zien dat je de piepkleine "tranen" ook echt ziet.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 10:46:54 »
Frits,

Mooi he, bouwen in messing. Mijn favoriet. Maar even een vraag. Hoe voorkom je dat je de messing klem vastsoldeert? Of soldeer je dit met een WSA?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 15:16:19 »
Citaat
Mooi he, bouwen in messing

Ja zeker weten. Laat Frits maar schuiven solderen. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 16:49:22 »
Ivo,

De klem zit in de buurt, maar niet "op" de plek waar je de warmte toevoegd. Van vastsolderen komt het dus nooit. Daarnaast zal je, gezien de massa van de klem, heel wat warmte moeten toevoegen alvorens er iets gesoldeerd zou gaan worden.
De klem moet dan ook steeds even opzij worden geschoven, maar dat gaat met dit ding nou zo makkelijk en snel. Daarnaast is de klemkracht die nodig is een stuk beter als die van haarklemmetjes.
Ik geef toe, met andere klemmen lukt het ook.

99 % van al mijn werk doe ik met de vlam. Na enige oefening merk je dat de warmte goed doseerbaar is. Ook voor piepkleine onderdelen die vlak bij elkaar zitten.
WSA....liever niet i.v.m. het risico van branden van gaten. Hoeft niet, maar het zal je gebeuren.
Eerlijk is eerlijk, heel soms (echt heel soms) pak ik de WSA, maar daar kan ik geen richtlijn voor geven wanneer ik dat doe. Gewoon omdat.....

we bouwen door.

« Laatst bewerkt op: 18 December 2007, 16:53:50 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 22:33:53 »
Frits,

Afhankelijk van wat ik soldeer kies ik ook voor bout of vlam. Maar aangezien ik vooral in H0 bouw en jij in 0 zul je meer warmte nodig hebben. Dat kan een voordeel en een nadeel zijn. Ik soldeer bijvoorbeeld vrolijk M1 moertjes aan een messing plaat met een M1 boutje erin om de moer op de juiste plek te houden. Alleen doe ik wel een klein druppeltje olie op de schroefdraad, want anders zit de moer met bout muurvast aan elkaar en de messing plaat. Daarom dacht ik dat je misschien de klem ook met iets insmeerde tegen het solderen.

Overigens gebruik ik de vlam voornamelijk bij het solderen van U profielen op wanden van goederenwagons of bagagewagens.

Wel heel mooie traanplaat trouwens.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2007, 23:36:43 »
Vandaag eens wat loodgieterswerk aangepakt, althans het begin ervan.

En bedenk... een leiding loopt altijd van A naar B en houdt nooit zomaar ergens in het luchtledige op. Dat wordt dus een hele studie van waar moet wat heen en in welke volgorde. Welke leiding loopt voor of achter de andere door.
Dus...bezint eer ge begint.


De linker (dikke) leiding is van1,5 mm draad en zo gebogen dat het spanningsvrij , maar onwrikbaar paste. Daarna met 1/100 mg soldeer vastzetten op de twee steunen. Hiervoor is de 40 watt soldeerbout(station) ruim voldoende. Een 15 watt boutje zou de truc ook doen.

Lijkt allemaal eenvoudig. Is het ook. Duurt alleen een tijdje.

Frustrerend is ook dat je straks veel van die zaken niet meer zult zien. Die zitten achter de grote "flaporen" van de machine.


En zo gaat het je duizelen van al die onderdelen, leidingen en nog meer zaken.
Daar zit heel wat uren puzzelen en meten in. Wel leuk om te doen en dan te denken... Heb ik dat gebouwd?


kwestie van geen haast hebben en netjes werken.


« Laatst bewerkt op: 20 December 2007, 23:45:10 door FritsT »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2007, 00:00:03 »
leuk he, leidingen uitpluizen... ik ben zo blij met die simpele NS-locs  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2007, 11:26:12 »
Ik heb gehoord dat er ooit eens iemand was die liever stroomlijnbeplating had. Kon er zowat alles worden weggelaten.
Wie was dat nou ook, alweer?
Luiheid van betrokkene kan je dat, gezien ziin produktiesnelheid nou ook weer niet noemen, maar hoe je dat dan wel moet noemen?
Moet ik eens goed creatief over nadenken. Zoiets van:
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken

wie heeft er nog meer ideeen?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2007, 11:30:36 »
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken

Zoals altijd weer erg subtiel Frits.....

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2007, 11:58:02 »
Vandaag de zandleidingen eens aanpakken. Die moeten als eerste. Andere leidingen komen er weer voor te liggen.





Je ziet, de weg die de leiding moet/kan afleggen is redelijk recht. Dus met steunen aan de onderkant van de ketel (bij de overloopplaat) en aan het frame, moet dat lukken.
Niet vergeten dat de kap los moet kunnen worden afgenomen. Een enkele leiding van boven naar beneden kan dus niet. Dat betekent dat een deel van de leiding aan het "keteldeel" komt en een deel aan het frame. Beide delen komen samen in een "sok" zodat je de losse verbinding nooit zal opmerken.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2007, 12:01:43 door FritsT »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #12 Gepost op: 21 December 2007, 12:13:06 »
Ik heb gehoord dat er ooit eens iemand was die liever stroomlijnbeplating had. Kon er zowat alles worden weggelaten.
Wie was dat nou ook, alweer?
Luiheid van betrokkene kan je dat, gezien ziin produktiesnelheid nou ook weer niet noemen, maar hoe je dat dan wel moet noemen?
Moet ik eens goed creatief over nadenken. Zoiets van:
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken

wie heeft er nog meer ideeen?
ik vind laffe draak wel een mooie term, al is ie weinig specifiek. 'k heb ooit een 141R van jouef opgefrut met allemaal losse leidingen... maar zie t maar eens allemaal uit te vogelen met wat foto's van internet, met alle apparatuur die eraan hangt die nogal verschilt van het gebruikelijke NS-spul (daarvan ken ik de schema's onderhand wel) en natuurlijk alle verschillende versies 141R

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #13 Gepost op: 21 December 2007, 13:09:31 »
Even alle gekheid op een stokje... verder met bouwen.

Je ziet, de loop van de leidingen vereisen wat onderzoek. Als je bouwtekeningen hebt, kom je al een heel eind maar vaak is dat een wir war van zwart witte lijntjes waar je de tel gauw van kwijt raakt. Inkleuren van de leidingen helpt veelal.
Toch helpt een bezoek aan een (vergelijkbare) 1:1 machine nog meer. Dan wel je overall meenemen en onder dat ding kruipen met je camera.

In dit geval.... zogezegd, zo gedaan.
De 420 (die ik bouw) staat in het zuiden van Frankrijk, Clermond Ferrand. Daar kom ik nog wel.
Het Franse spoorwegmuseum in Mulhouse lag eens op de route.
Daar staat de oliegestookte versie.  Glimmend en wel, maar goed genoeg voor documentatie. Dat werden vele kiekjs die later met Photoshop weer bewerkt konden worden om de belichting beter uit te laten komen.
Mottto: veel, heel veel plaatjes schieten.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11275
    • nulpunt
Re: 141R stoomloc in schaal 0
« Reactie #14 Gepost op: 21 December 2007, 14:40:51 »
Buiten is het koud .....
Binnen is het warm..... dus, mooi tijd voor dit freubelwerkje.


Bij lang niet alle 141R-en zaten de leidingen exact gelijk. Hier een plaatje van de 141R 420. Die moet het worden.


de doorvoergaten door de omloopplaat afgetekend. Precies daaronder heb ik de steun gepland. Zie je er zo min mogelijk van.


om 0,8 mm draad is een strip van 1 x 0,2 mm gevouwen met de platbektang en dichtgesoldeerd.


steun in het geboorde en precies op maat opgeruimde gaatje. Vloeimiddel en de bekende 1/100 mg soldeer er tegen aanplakken met de 40watt bout.
Weer een klein beetje vloeimiddel (1 druppel) en de vlam er overheen wapperen. Je ziet het soldeer rond de steun en leiding vloeien en in de ketel verdwijnen. VAST.
Boven, bij de zanddom, hoef je niet te solderen. Daar zit de leiding in een voorgeboord gat. Kan geen kant op.


het resultaat.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2007, 14:48:24 door FritsT »