Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Bibberende loc.  (gelezen 3479 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Bibberende loc.
« Gepost op: 02 March 2017, 16:05:20 »
Hallo,

mijn lima class 67 heeft de bibbers.
Analoog rijdt hij okay, maar digitaal rijdt ie nogal bibberend, vooral bij lage snelheid.
Ik denk niet dat hij parkinson heeft, maar dat het door de decoderinstellingen komt.
Het wordt niet veroorzaakt door slechte stroomafname.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Bibberende loc.
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2017, 16:07:31 »
Dat zal je in de motorregeling CV's moeten aanpassen.

Om welke decoder gaat het?
Gr.
Eric

guest7822

  • Gast
Re: Bibberende loc.
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2017, 18:38:45 »
Hendrik Jan, lees even op pagina 47 van de handleiding, paragraaf 11.1.3, daar staat de  automatische procedure die best wel behoorlijk goed werkt om de motor parameters aan te passen. Komt neer op CV 54 op 0 zetten, en daarna F1 inschakelen. Je lok gaat er dan als een razende vandoor, ca 2 seconden, en staat dan stil. Vervolgens zal het rijgedrag een stuk beter zijn.

Walter

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bibberende loc.
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2017, 18:41:11 »
Een simpele ESU.
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7822

  • Gast
Re: Bibberende loc.
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2017, 21:14:30 »
Pcies

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2270
    • Biesje.nl
Re: Bibberende loc.
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2017, 21:34:48 »
Volgens mij heeft de simpele ESU (LokPilot Basic)  deze functie niet. Maar ik kan het mis hebben. Ik dacht dat alleen de LokPilot 4 en LokSound 4 deze functie hadden.

Succes met afstellen, maar ik denk dat een echte LokPilot 4 beter te regelen is.

Mvg,

Robert

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bibberende loc.
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2017, 22:22:55 »
De lopi basic is niet echt geschikt voor moeilijke(re) motoren zoals die van Lima. Daar moet je een decoder inzetten die uitgebreider ingeregeld kan worden. De lopi4 is een beter alternatief maar verwacht geen wonderen.

Marco
« Laatst bewerkt op: 02 March 2017, 22:24:42 door VAM65 »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Bibberende loc.
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2017, 23:16:43 »
Ik ben sinds enige maanden ook lotgenoot van het digitale rijden.
Ik heb dus nog maar weinig ervaring met dit onderwerp, toch wil ik je mijn ervaring over bibberende loks delen.

Mijn eerste projectje was een FLM E44 met traditionele rondmotor.
Die heb ik uitgerust met een digitrax decoder DH 163P.
Waarom digitrax? Omdat dit merk in JKT te koop is.
Na het ombouwen, inclusief LED verlichting liep de motor erg onregelmatig.

Uit de handleiding van digitrax en ook uit het overzicht van NMRA configuration variables (CV) maakte ik op dat CV9 invloed heeft op het functioneren van de motor.
Citaat uit NMRA documentatie:

Configuration Variable 9 Total PWM Period
The value of CV#9 sets the nominal PWM period at the decoder output and therefore the frequency is proportional to the reciprocal of the value. The recommend formula for PWM period should be: PWM period (uS) = (131 + MANTISSA x 4)x 2 EXP ,Where MANTISSA is in bits 0-4 bits of CV#9 (low order) and EXP is bits 5-7 for CV#9. If the value programmed into CV-9 falls outside a decoder's capability, it is suggested (but not required) that the decoder "adjust" the value to the appropriate highest or lowest setting supported by the decoder.

Wat is PWM:
Pulse-width modulation (PWM), or pulse-duration modulation (PDM), is a modulation technique used to encode a message into a pulsing signal. Although this modulation technique can be used to encode information for transmission, its main use is to allow the control of the power supplied to electrical devices, especially to inertial loads such as motors.

CV 9 staat af fabriek bij digitrax op 0. Ik heb de waarde op 255 gezet met verbluffend resultaat. De motor draait weer prima.


Zie ook een kort filmpje over de ombouw:
https://youtu.be/JUqVMKT9Wss
Tschuss Genossen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Bibberende loc.
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2017, 08:08:11 »
@Hans
ESU gebruikt geen CV9. Zal in dit geval niet helpen.

@HJ
Het gedrag bij lage snelheid zal je met CV52 en CV53 moeten aanpassen en die kent de basic ook niet. Toch maar een update naar een LoPi4?
Gr.
Eric

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Bibberende loc.
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2017, 08:43:21 »
@Remunj: Hmm, ik heb geen ervaring met ESU, vreemd dat die geen CV9 instelbaar hebben.
Goed dat je dit meldt, ik ga verder voor al m'n FLM loks, met de bekende rondmotor, met digitrax. Die rijden prima met deze decoders.
Tschuss Genossen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bibberende loc.
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2017, 11:36:15 »
CV9 is een optioneel CV. Ook nog uitkijken, zelfs als een fabrikant CV9 gebruikt kan het zijn dat het niet de volle range accepteert! Want de indeling van CV9 heeft alleen een aanbeveling. Enige eis is dat als een fabrikant CV9 gebruikt dat dit op een of andere wijze de PWM periode moet beïnvloeden. Hoe is aan de fabrikant.

Bij het instellen van een loc kan je dus beter de DCC specificaties links laten liggen en gewoon de handleiding van de loc gebruiken :) En inderdaad, altijd afregelen! Dat een loc gelijk goed/okay rijdt na het inbouwen is meer geluk dan wijsheid.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Bibberende loc.
« Reactie #11 Gepost op: 03 March 2017, 11:59:55 »
Heren,

dank voor alle reacties. Ik ben elke keer weer blij verrast over de kennis die we met zijn allen op dit forum delen. (y)

De lok heeft een middenmotor, 2 vliegwielen en cardanaandrijving naar de assen. Geen ouderwetse pannekoek dus, maar zo'n verkleinde beschuitbus.
De decoder is een lokpilot standard, nr53611.
In de handleiding vind ik geen CV9.
Ook geen CV52

Wel vind ik CV53. Als ik tijd heb ga ik daar eens mee stoeien. Deze staat standaard op 140. Ik neem aan dat die omlaag moet?

groeten
Hendrik Jan



groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bibberende loc.
« Reactie #12 Gepost op: 03 March 2017, 12:26:05 »
CV dit  CV dat. Maar heb je er al aan gedacht om de CV in je hobbykamer hoger te zetten... :angel: ;)

Sorry kon het niet laten....
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bibberende loc.
« Reactie #13 Gepost op: 03 March 2017, 12:31:53 »
Wel vind ik CV53. Als ik tijd heb ga ik daar eens mee stoeien. Deze staat standaard op 140. Ik neem aan dat die omlaag moet?
Assumption is the mother of all fuckups ;)

Maar alle gekheid op een stokje, holy macaroni, wat is de handleiding van de standaard beknopt! :o Iets wat er gelukkig wel in staat is dat CV53, CV54 en CV55 de motor afregeling betreft. Online is wel het een en ander geschreven over het afregelen van ESU decoders. Daar kan je eens naar zoeken. Verder uit de handleiding van de grote broer (de LoPi 4) wat ook voor de standaard van toepassing is, zie hoofdstuk 11. Alleen heeft de Standaard maar 3 afregel CV's, geen K-slow en I-slow. Ook meldt de Standaard handleiding CV56 niet maar zou me niets verbazen als dit wel werkt :P.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bibberende loc.
« Reactie #14 Gepost op: 03 March 2017, 13:31:35 »
Wat ik standaard (...) bij de lokpilot standard doe is als eerste de CV53 instellen om de max snelheid goed te krijgen. CV5 (max snelheid) blijft gewoon op het max staan (64 uit m'n hoofd).

Daarna CV2 zodat 'ie net gaat rijden als je de regelaar opendraait. Optrek/afrem CV3/4 naar smaak, uiteraard.

Meestal gaat het dan wel goed (rocootjes), als je een probleemlok hebt (40 jaar oude roco 215 met reuzedikke motor in mijn geval) kan je met de CV54 en CV55 nog wat proberen te redden. Systematisch uitproberen of hoger/lager werkt. Bij m'n 215 heb ik het nog niet perfect gekregen, trouwens.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)