Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?  (gelezen 6949 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Gepost op: 25 January 2017, 09:30:00 »
Ik wordt gek. Ik ben een tweedehands roco railbus aan het digitaliseren. Een exemplaar uit 1998, dus een oudje. Ik ben de meegeleverde vaste koppeling tussen de twee stellen kwijt, dus ik heb een vergelijkbare uit een Symoba kortkoppelingsset genomen:



Dat lijkt wat dicht bij elkaar te zitten...

Met de kap erop komen die lange buffers wel erg dicht bij de volgende bak:



Andere bak erbij en inderdaad, het klopt voor geen meter. Het is misschien wat lastig te zien omdat ik de (afgebroken) buffers van de tweede bak nog moet vervangen:



Misschien ligt het aan die Symoba vaste koppeling. Dus ik heb er roco kortkoppelingen aan gehangen. Zelfde probleem:



Eh pardon? Kortkoppelingen die niet werken? Afstand die niet klopt? Ik zou zeggen dat je normale kortkoppelingen moet kunnen monteren omdat zo'n railbus ook wel eens een goederenwagen meenam.

Klopt er iets niet aan m'n model? Heeft iemand dezelfde ervaring? Ik snap 'em even niet meer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2017, 09:40:10 »
Vraag me niet waarom, maar de constructie van Roco's VT98 is zodanig dat alleen die drie (motorwagen, bijwagen en stuurstandwagen) "gewoon" kunnen koppelen.
Was destijds wel een kritiekpunt. Zal de bespreking eens opzoeken.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2017, 09:40:38 »
Zouden het modellen kunnen zijn met een middenkoppeling, dus zonder buffers?
Een gedachte.
 ik ken de Roco-modellen niet goed genoeg. Heb zelf een Flm met middenkoppeling (Nijmegen-Kleve jaren 50) en bestudeer dus de rest niet meer.

succes, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2017, 09:41:11 »
Ik had het zelfde probleem, er is een speciale koppeling voor van Roco.
Ik heb hem gekocht bij Erwin Emmen

Groet John
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2017, 09:41:47 »
Ook hier diezelfde ervaring. Een andere wagen koppelen met een normale nem koppeling gaat niet. Alleen het bijbehorende stangetje werkt
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2017, 09:42:03 »
Geen middenkoppeling, dat was bij de VT95. De 98ers hadden reguliere buffers en koppelingen om goederenwagens te kunnen vervoeren.

Met wat andere zoektermen erbij vond ik op een Duits forum dat de NEM schacht bij de railbus te ver naar achteren zit. Aargh! Waarom?

Dan moet ik toch m'n administratie nog eens omkeren om te kijken of ik de oorspronkelijke koppeling kan vinden... Zijn er makkelijke alternatieven?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2017, 09:44:43 »
Ik weet niet of het werkt, maar zou een beugelkoppeling misschien genoeg uitsteken voor kort gekoppeld rijden?
groeten,
Auke

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2017, 09:49:45 »
Beugelkoppeling? Zou kunnen. Kortkoppelen is wel mooier. Misschien is een beugelkoppeling wel bruikbaar als tussenoplossing.

Hm. Vanavond dat oorspronkelijk bijgeleverde stangetje maar een laatste keer zoeken en anders BW Emmen maar weer eens mailen. De gegevens heb ik al:



Een setje alleen voor de motorwagen:



Een volledig setje zodat je eventueel ook een reguliere koppeling tussen twee bakken kan gebruiken:



Nu valt me ook op dat er zo'n "zwaluwstaart" koppelingconnector bij zit die verdacht lang is.


Vanavond zoeken!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5605
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2017, 09:50:03 »
Kan me vergissen maar volgens mij hoort er origineel een soort van 1 delige trekstang tussen.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2017, 09:57:08 »
Stefan Carstens schrijft in het (al lang geleden ter ziele gegane) tijdschrift "Bahn & Modell"het volgende:

Citaat
Der ... Aufnahmeschacht für die Kupplung entspricht in Abmessungen und Lage nicht der NEM362. ... der Schacht liegt 1 mm tiefer und die Vorderkante liegt 4 mm hinter der Pufferbohle.

Carstens voegt daaraan toe dat dat zo gedaan is omdat op die manier de koppeling zo onopvallend mogelijk is gemaakt. Volgens NEM werken had betekend dat de schacht voor de bus had uitgestoken èn dat er in de carrosserie een uitsparing had gemaakt moeten worden.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2017, 10:09:56 door 44. Reden: letter vervangen en accent grave toegevoegd »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2017, 10:00:40 »
Ja, je moet echt die oorspronkelijke vrij lange verbindingsstang hebben die op de foto staat, anders lukt kortkoppelen niet. Bij mijn exemplaren (ik heb er twee) was/is dat ook zo. Met die stang lukt het perfect.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #11 Gepost op: 25 January 2017, 10:08:52 »
Net even voor je opgemeten. De maten zijn tussen de punten van een pijltje.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2017, 11:03:06 »
Het is uit mijn ervaring dat zeker bij oudere Bijwagens van Roco die extra zwaluwstaart-koppeling niet meegeleverd werd.  >:( Dit is ergerlijk.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2017, 11:25:12 »
Je zou in plaats daarvan de Roco kortkoppeling die in hoogte verstelbaar is kunnen proberen (Roco 40287), die zijn een paar millimeter langer.

Stephan.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22518
Re: Te korte koppeling roco railbus (vt 98 h0)?
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2017, 11:41:55 »
Maar het gaat niet om één of twee milimeter. De koppelafstand voldoet bewust niet aan nem en is veel langer gehouden. Met goede redenen wat mij betreft. Je moet hem dus ook niet als nem-compatible beschouwen. Voor het koppelen van de bakken de speciale koppelboom bestellen en als je een wagentje mee wil nemen, dan zelf wat verzinnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.