Google+
Doel:€250.00
Donaties:€199.89

Per saldo:€-50.11

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-02-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 04:31:34
Roco köf III digitaliseren door ingenium
Vandaag om 02:56:50
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:02:49
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door roadster36
26 februari 2017, 23:48:00
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
26 februari 2017, 23:39:39
Aachenau West door Reinout van Rees
26 februari 2017, 23:38:05
Baanplan HO 3.6 x 3.1 FL Profi Hulp gezocht Ivo door jandcargo
26 februari 2017, 23:33:44
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS 1607
26 februari 2017, 23:30:21
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Pauw Gauwes
26 februari 2017, 23:05:18
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
26 februari 2017, 23:01:33
Bouw Bahnhof Lippramsdorf in spoor Nul door bernhard67
26 februari 2017, 22:59:33
SNCF BB 8051 (later BB 10001/BB 20006) door Overlast
26 februari 2017, 22:55:42
en nog een herintreder door Pietervde
26 februari 2017, 22:52:01
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
26 februari 2017, 22:39:38
De beuk erin door Nulspul
26 februari 2017, 22:31:22
Dönsdorfer Bauberichte door PMBW
26 februari 2017, 22:29:58
Roco Fccpps door Mickyman
26 februari 2017, 22:28:47
Deltaplan NS door RikM
26 februari 2017, 22:27:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
26 februari 2017, 22:26:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
26 februari 2017, 22:12:25
America first. Ongelofelijke modelbaan in h0 door Marcel112
26 februari 2017, 21:58:40
Cranicher Altbahn door Arjen52
26 februari 2017, 21:45:26
Simpele verdeelstroken/printen ? door jowi
26 februari 2017, 21:37:47
Carnaval 2017, 's-Hertogenbosch (Ht), Oeteldonk Centraol door Floris
26 februari 2017, 21:35:30
z21 startset niet te bedienen via APP door Supercitroen
26 februari 2017, 21:33:45
Sprog software installeren door keesv1
26 februari 2017, 21:27:34
Project: PERŠTEJN (station CSD rond 1990 aan Duitse grens, HO 150x40) door Matthijs van Heijningen
26 februari 2017, 21:18:58
Sankt Georgen. door william_2
26 februari 2017, 21:15:07
BNLS Baanbreker - Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
26 februari 2017, 21:01:25
Rail 2017 Houten (incl. nabespreking) door Ronald Halma
26 februari 2017, 20:39:29
  

Auteur Topic: Langdorf (h0 : 340 x 100)  (gelezen 2609 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Gepost op: 11 januari 2017, 22:32:45 »
Sinds een paar maanden ben ik bezig met een nieuwe baan. Ik heb de ruimte van 3,40 meter lang tot mijn beschikking. De oude (kortere baan) is gesloopt, de spullen in dozen, en nu ben ik bezig met het opbouwen van de baan. In dit draadje zal ik pogen regelmatig de vorderingen van mijn bouwactiviteiten te laten zien.
Mijn oude draadje is nog te zien onder de link  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61921.60.html, een bouwdraadje dat nu dus is afgesloten.

Een aantal uitgangspunten:
-   Ik houd van rijden. Rangeren hoeft voor mij niet zo.
-   Ik rijd met korte, vaste eenheden.
-   Ik wil een berg (rechts op de baan), een dorp (links op de baan), een kanaal (midden)
-   Onder de berg enkele tunnels
-   Een enkelsporige baan, met hier en daar een passeerstation. Aan beide kanten een keerlus
-   Een schaduwstation met 5 sporen
-   Schaal h0

Na veel tekenen, evenzovele tekeningen weggegooid hebbend, ben ik uiteindelijk tot het volgende resultaat gekomen. Hieronder mijn baanplan.



Links boven het schaduwstation. Ligt op 19 cm onder nulniveau. Bovenaan (tegen de klok rijdend) kom je van boven naar beneden. De keerlus wordt altijd met de klok mee bereden, waarna op 5 sporen het schaduwstation kan worden bereikt.

Rechtsboven het erboven liggend niveau (ca. 9 cm onder nul-niveau). Van onder naar boven gaand kom je (met de klok rijdend) rechtsboven uit. Rechts vooraan een passeerstation, dat vooraan iets uit de baan piept. Direct bij de wissels duikt de baan aan beide kanten een tunnel in.

Linksonder het niveau-0. Links kom je vanuit het schaduwstation. Vooraan (op niveau 0) een stationnetje met een kopspoor. Korte treinen (railbus) die niet naar het schaduwstation gaan kunnen daar keren). Rechts draait het onder de berg door en stijgt het naar ca.7 cm hoogte Daar is weer een station. Net voor dat station ligt van boven naar beneden een kanaal, dat dus op 7 cm hoogte wordt gepasseerd.

Rechtsonder het volgend niveau. De lus links gaat weer verder naar boven. Het dorpje blijft op 7 cm hoogte liggen. Waarschijnlijk komt er in het dorpje nog een tramlijn te liggen, grotendeels evenwijdig aan de schuin getekende spoorlijn, met links een lus door het dorpje. De spoorlijn draadit dus achterom het dorpje en stijgt verder naar boven, gaat weer over het kanaal (op ca.15 cm) en draait rechts op de tekening in een keerlus. Het linker deel van die keerlus ligt in de open lucht tegen de berg, het rechter deel van de keerlus ligt in de berg. Op ca. 40 cm voor het wissel komt een tunneluitgang.

Voor het grootste deel van de baan kom ik uit op ca. 2 procent stijging, met op een paar plaatsen tot 2,5 procent. De rails zijn van Piko-A. De bogen die ik gebruik zijn scherpe bogen van 36 cm boogstraal, op mijn vorige baan bleek dat geen probleem te zijn. Omdat ik toch met korte, tweeassige wagens en rijtuigen rijdt, is dat verder geen probleem. Eigenlijk is alleen de boog links van 7cm hoogte naar 15 cm hoogte een in het zicht liggende boog, net als een deel van de keerlus rechts bovenaan (niveau +1). De andere bogen liggen allemaal in een tunnel.

Binnenkort meer foto’s over het bouwproces dat ik de afgelopen maanden al heb doorgemaakt.

Wim K
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 08:03:20 door wimk »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 19:45:00 »
En dan hier de eerste foto's.


De lus aan het einde van het schaduwstation. Op de planken vooraan komt e-e-n spoor naar rechts (het meest linker spoor, dat in de lus verder moet gaan, en 5 sporen die alle van rechts naar links op de foto worden bereden.
De rails liggen nog los. Uiteraard komt er isolatiematiaal onder.
Op de plank links komt het stijgparcours van niveau 0 (schaduwstation) naar niveau 1 (passeerstation).
De wandplaatmet bergen/bebouwing loopt nog niet verder. Rechts komt nog een wandplaat met plaatje van bergen. Ik denk dat dat pas gebeurt als ik die berg wat vorm ga geven, pas in een later stadium.


Een foto naar de andere kant genomen.
De plaat aan de wand met dorp en berglandschap sluit als het goed is straks aan op het bovenste niveau. Voorlopig hangt het nog maar wat in de lucht.
En de rommel? Die laat ik voorlopig nog onder en achter de baan, straks moet dat weg om kruipruimte te krijgen als ik van onderaf bij de baan moet zijn. Maar dat komt later wel.

Wordt vervolgd.
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2017, 18:12:29 »
Voor de volgende fasen moest er eerst nog wat worden besteld.
Hieronder de aankomst van de bestelling. Vooral die flexrails zorgen ervoor, dat het pakket erg groot is. Een heleboel zakjes met lucht zorgen voor de opvulling van de doos.


Onder de rails wordt eerst die blauwe vloer-isolatieplaat van de bouwmarkt aangebracht.  Hieronder een foto van de werkzaamheden.


Die blauwe plaat wordt op de ondergrond vastgelijmd met lijm van diezelfde bouwmarkt.
(de rails die je ziet liggen, liggen los op een kastje dat onder de baan staat; ze moeten uiteraard later op de blauwe plaat komen te liggen)


Wordt vervolgd.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2017, 20:23:21 »
Weer een stapje verder met de bouw.


Hier het schaduwstation. De rails liggen tijdelijk vast met schroefjes, die gaan later weg. Het linker spoor leidt naar de keerlus achteraan, waar de treinen naar de 5 opstelsporen gaan.


Een blik naar de andere kant. De sporen van het schaduwstation komen hier weer samen, en gaan verder in het enkelspoor langs de muur.


En nog een plaatje van twee treinen in het schaduwstation. Nu nog goed bereikbaar, straks ligt dit onder de plaat waar het landschap op komt.

Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2017, 20:20:38 »
Na het leggen van de rails volgde het vastlijmen. Tot nu toe waren de rails met een schroefje en een ringetje gefixeerd, nu gaan de schroeven eruit, en wordt de rail met houtlijm vastgelijmd op de blauwe onderplaat.


Hieronder een overzicht. Achteraan ligt de lijm onder de rails nog te drogen onder een zwaar balkje. In het stuk vooraan (de evenwijdige sporen en het hoger gelegen stukje spoor) zie je de ringetjes nog zitten.


Wordt vervolgd

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 20:17:28 »
In de vorige post vertelde ik, dat de rails tijdelijk waren vastgezet met een schroefje en een ringetje. Hieronder twee foto's van de werkwijze waarop dat gebeurde.





Ik was in het verleden behoorlijk sceptisch over geluidsisolatie. Ja, ja, dacht ik, wat maakt dat nou uit.
Nu ik deze nieuwe baan aan het bouwen ben, heb ik kunnen vergelijken. De rails waren tijdelijk gefixeerd met een schroef, en zaten op die plaats dus vast aan de onderplaat. Voor de rest lagen de rails nog los op de blauwe isolatieplaat.
Tijdens proefrijden bleek je precies te kunnen horen als een trein over een schroefje reed. Het leek wel op de vroegere spoorwegen waar rails met bouten aan elkaar vastzaten. Kedeng, kedeng. Net zo bij het proefrijden op mijn baan. Een duidelijk hoorbaar verschil.

Ik ben dus genezen van mijn sceptisme. De rails worden later vastgelijmd (met houtlijm) op de blauwe isolatieplaat. Daarbij gaan de schroefjes er uiteraard uit.

Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2017, 17:30:42 »
Weer een stukje verder met de bouw. Twee niveaus'. Het onderste is de ene kant van het schaduwstation. Over het bovenste probeert de V200 hoogte te winnen om bij het later aan te leggen basisniveau te komen.


En hieronder nog een overzichtsfoto van het schaduwstation. Let niet op de rommel onder de baan, daar moet ik zeker nog wat aan doen, maar wie weet kan ik bepaalde dingen later nog gebruiken.


En nog een detail van het bruggetje van het tussen-niveau. Het eindigt wat vreemd bij de muur, maar hoe het echt wordt, daar komen in een later stadium wel wat foto's op deze site te staan. De rails die er los op liggen zijn alleen maar een geisoleerd stukje als uitloop bij mijn eerste testritten op het schaduwstation en het tussen niveau. Later moet de rails naar links buigen om verderop op het basis-niveau uit te komen.


Wordt vervolgd.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2017, 16:05:49 »
En hier dan de situatie, waarbij er een bocht gaat komen. Vanaf het plankje overdwars de baan draait de baan (steeds verder stijgend) naar links, om langs de houten wand verder omhoog te gaan.


En hier dan de situatie, waarbij de baan het nul-niveau bereikt. Ik heb alvast e-e-n wissel losjes neergelegd. Op dat bovenste niveau moet straks de basis-plaat komen waarop de scenery gaat komen.


Wordt vervolgd,
Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2017, 16:22:53 »
Omdat het niveau met scenery zal gaan bestaan uit twee niveau's, en ik van tevoren niet zo goed kan zien hoe het eruit zal komen te zien, heb ik eerst op behangpapier de rails uitgelegd op ware grootte. Zo kan ik zien met welke maat ik het hout moet gaan zagen.

Hieronder twee foto's van het passen en meten in de woonkamer.




De maten heb ik overgenomen op het behangpapier, nu kan ik naar de bouwmarkt om multiplex te halen en op maat te zagen.

Wim K

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2017, 17:17:07 »
Vandaag een hele dag kunnen werken aan de modelbaan. Vroeg naar de bouwmarkt om hout te halen, zagen, zagen, wiedewiedewage, in de juiste vorm voor de bodemplaat van de modelbaan.


Eerder had ik de rails uitgelegd op behangpapier, en daarop met potlood de vorm overgenomen. Kwam nu goed van pas. Zo kon ik de juiste maat overnemen op het hout en correct zagen. Het terras was net genoeg sneeuwvrij om de spullen neer te leggen.


Wordt vervolgd,
Wim K

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1071
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2017, 18:10:06 »
Gelukkig goed weer ervoor  (y)  Ziet er indrukwekkend uit.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
    • sleutelspoor
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2017, 18:16:30 »
Er ligt wel een hoop zaagsel in je tuin........ :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2017, 19:42:19 »
Wit zaagsel. Misschien toch geen hout geweest, maar styreen 8)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2017, 22:00:12 »
De eerste gezaagde plaat is op de baan aangebracht. Het schaduwstation dat er onder ligt komt zo wat uit het zicht te liggen, alleen de bovenplaat zal zichtbaar blijven.


En hier een stukje verder met de bouw. De gezaagde platen worden op de modelbaan bevestigd.


Zo nu en dan moet je ook wel even passen en meten om te controleren of de hoogte goed is. Het is wat knullig als de baan klaar is, en het wagentje kan er net niet onderdoor. Hier een test voor de hoogte.


wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
    • kusee.nl
Re: Langdorf (h0 : 340 x 100)
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2017, 21:46:07 »
Na het nul-niveau komt er ook nog een +1 niveau. Hier de eerste voorbereidingen.
Het hout van het eerste stukje hoog-niveau is aangebracht.


En vervolgens een stukje naar rechts. In het nul-nivau komt een stukje kanaal. Een aan de onderkant blauw geschilderd stuk plexyglas. Hieronder de eerste voorbereidingen voor het kanaal. De boormachine ligt op het nul-nivau. daarachter (met de losse stukken flex-rail) het +1 niveau:


Wordt vervolgd,
Wim K