Google+
Doel:€250.00
Donaties:€204.90

Per saldo:€-45.10

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-01-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Filmpje over een chinees stroomtreintje - Xingyang Brickworks Railway door Twinkie
Vandaag om 18:16:57
Modelbaan op een boomstam schijf door EricZmS
Vandaag om 18:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Leen
Vandaag om 18:02:38
Neustadt 2017 door VFR
Vandaag om 17:58:44
Stap 1 langzamer maken/kruipen van 'BB unit' met LoPi 4 door Bahn-AG
Vandaag om 17:56:47
Spoor 0. Bunkerdiorama met smalspoor door VFR
Vandaag om 17:48:47
(BNLS-modulebaan) De ervaringen van bezoekers door tothebeach
Vandaag om 17:46:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:35:36
3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door 3dbuildr
Vandaag om 17:04:05
Normschacht Brawa door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:00:30
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 16:58:14
Kortkoppeling af fabriek door Arjan6511
Vandaag om 16:40:45
Een beetje Zutphenachtig H0 door mvdbrand
Vandaag om 16:34:39
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 16:09:38
Dioramabouw van Kees Gorter door Hendrik Jan
Vandaag om 16:06:13
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door prutser
Vandaag om 15:18:40
On traXS 2017 werving bemanning kinderworkshop door Paul Bender
Vandaag om 14:58:32
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 14:33:15
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 13:26:56
BNLS-Module "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:22
Materieelbespreking Artitec plan U door Michel van den Hof
Vandaag om 12:39:54
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
Vandaag om 12:14:07
reparatie locomotieven N door joespoor
Vandaag om 11:58:50
EifelBurgenBahn door Esufreak
Vandaag om 11:39:59
Video-ritten maken m.b.v. de BNLS spoorkaart DB door Servé
Vandaag om 11:19:13
DRG/DRB H0; Reithsburg 3.0 door Basilicum
Vandaag om 11:18:47
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door sdz1976
Vandaag om 11:11:42
Treinverkeer in Heußenstein door Johnnytrein
Vandaag om 11:02:09
De bouw van het Bührtal II in H0 door gvandersel
Vandaag om 10:59:27
Rheinburgh, TP V/VI door Ronaldp
Vandaag om 10:40:42
  

Auteur Topic: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.  (gelezen 2664 keer)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Gepost op: 09 januari 2017, 01:14:50 »
Hallo,

Ik wil een doorgangsstation bouwen aan een NS diesel nevenlijn, zich afspelend in 1982.

Daarbij ben ik er nog niet uit of dit (deels?) op een echt voorbeeld gebaseerd zal/kan worden of dat het (grotendeels) een fictieve locatie zal worden.

Passagierstreinen worden gevormd door DE2 in rood, rood met reclamebanen en geel, Plan U in geel.

Goederentreinen worden gereden door 2200 en 2400, deels nog in bruin maar merendeels al in geel/grijs.

Voor lokaal rangeerwerk is er een 500 geel/grijs.

Er komt VAM vervoer langs en ook (omgeleid?) PTT vervoer (indien omgeleid, met Motorpost op sleep?).

Ik heb minimaal 3 doorgaande perronsporen in gedachten, mogelijk nog een perronloos doorgaand 4e spoor. Een paar opstel sporen en naar beide zijden bedrijfsaansluitingen die buiten beeld verdwijnen.

Ma/Vr zullen de 2 aanwezige Plan U stellen alleen of gekoppeld de diverse Sneltreinen uitbeelden en de DE2's de Stoptreinen. In het weekend rijden in principe alleen de gele stellen.

Het is een wat groter doorgangsstation. Naast de Stoptreinen stoppen de Sneltreinen er ook. Soms 3 treinen tegelijk. Het is het enige Sneltreinstation tussen de 2 eindpunten en ook een iets grotere plaats.

De baan wordt ongeveer 6,5 meter lang (mogelijk 10 meter als ik een muur wegbreek) en 0,8 tot 1,2 meter diep.

Hebben jullie locaties of regio's in gedachten waar dit kan/voorkwam of op z'n minst het meest logisch is?

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 13:58:55 door Reinout van Rees. Reden: Ampersand in titel gefixt »

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2017, 05:50:45 »
Hoi Michel,

Klinkt als een leuk baanplan, succes met de verdere uitwerking (y).
Hopelijk komt het tot een goed bouwplan en uitvoering.

Groeten Bart
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 09:38:15 door Edsko Hekman. Reden: Titel herstelt »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2017, 07:58:08 »
Dank je Bart.

Ik heb nu bewust iets kleinschaligs gekozen. Op 1 of 2 locs na heb ik alle treinen al aangeschaft. Daar struikelde het voorheen op.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 10:23:25 door Michel van den Hof. Reden: Titel herstelt »

lok6494

  • Offline Offline
  • Berichten: 1129
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2017, 09:42:01 »
Dag michiel,

Komt je toch al gauw uit in de richting van Leeuwarden.


Vam voor Harlingen.PTT voor Leeuwarden of omgeleid voor Groningen via Leeuwarden.
DE 2 voor diensten Harlingen en Stavoren.....plan U voor Groningen.

Direct op nevenlijnen lijkt me moeilijk te worden.

Zou eventueel een station aan de lijn Meppel- Leeuwarden kunnen maken bijvoorbeeld Wolvega of een station aan de lijn Meppel - Groningen  bijvoorbeeld Beilen.

Dieseltreinen zijn dan onderweg naar de toenmalige lijnwerkplaats Zwolle.

Groeten chris

De manier om een trein te halen is de vorige missen!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2017, 09:52:37 »
Hoi Michel,

Kijk eens naar de stations van NOLS of GOLS of de oude Betuwelijn.

Dat waren bij uitstek de diesellijnen die er in de jaren tachtig nog over waren.

Tip voor de NOLS: Station Vroomshoop: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40641.msg638557.html#msg638557 dit is wel het sporenplan rond ca. 1950. Maar dat is dan een knipoog naar de werkelijkheid :P Ipv de haven zou je b.v. een VAM laadstation kunnen maken. De omvang van het station rechtvaardigd ook de Hippel ... :P

Grtzz,

Karst

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2017, 10:42:34 »
Wierden

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6403
  • Jeroen
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2017, 11:07:25 »
Apeldoorn.

Heeft Vam-station. Diesellijn naar Zutphen. Stoppen snel en stoptreinen.

Alleen het VSM-gedeelte laten vervallen.
blije groeten,

Jeroen

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1439
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2017, 11:27:49 »
Alvast bedankt voor de eerste reacties. Ik heb het scenario qua informatie/wensen/ideeën nog wat verduidelijkt c.q. uitgebreid. Dat zal de (al gegeven) adviezen zeer waarschijnlijk beïnvloeden.

Ik wil expliciet geen knoppunt station en geen station waar meer treinen (zullen) komen als de al genoemde. Ook niets met bovenleiding dus.

Ik zal vanavond de informatie van de adviezen bestuderen.

Mvg,
Michel

Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1850
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2017, 11:40:34 »
Mariënberg. Echter geen postvervoer. Of er ook VAM was betwijfel ik eveneens.

Verbinding (Zwolle naar) Ommen - Marïenberg - Hardenberg (naar Emmen) is Plan U
Verbinding Mariënberg - Almelo zijn DE2's en de goederentreinen (doorgaand naar uiteindelijk Emmen) In de jaren tachtig ook nog de olietrein  en buizenvervoer naar Schoonebeek. Verkeer naar Emmen was ook nog behoorlijk gevarieerd met gesloten goederen wagens, de bollenwagens en diverse ketelwagen (oa lactam en glycol)
In de zomermaanden ook incidenteel verkeer met Plan U tussen Emmen en Enschede (ivm de dierentuin in Emmen)

Allie
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 11:53:49 door Edsko Hekman. Reden: Titel herstelt »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 15858
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2017, 12:03:28 »
De aanwezigheid van die rangeerdiesel veronderstelt toch een wat grotere goederenpoot. Er moet aardig wat goederenverkeer worden verwerkt willen de 2400 of 2200 het rangeren ter plekke zelf niet aankunnen. Ik denk dat 1982 dan al een beetje aan de late kant is en dat je de fantasie moet gebruiken. Laten we zeggen zoiets als Delfzijl maar dan met een succesvol havenindustrieterrein in de buurt. De goederentreinen komen aan en de rangeerdiesel haalt de trein uit elkaar voor de verschillende bestemmingen en brengt misschien ook zelf wat wagens weg. Een VAM-overslag of een extra industrietje kan je er altijd zelf bij bedenken. Zo'n VAM-overslag hoeft ook al niet op je baan te staan om de wagens toch te verwerken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2017, 12:12:24 »
Hallo Michel,

Kijk ook eens naar de lijn Groningen Nieuweschans. Kan je tzt ook nog Duits materieel laten rijden  :D.

Marius.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3043
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2017, 12:27:06 »
Ik zou voor Tiel gaan in dit geval, eventueel nog voor de gedeeltelijke elektrificatie. Stukgoed naar Van Gend en Loos, reizigerstreinen Betuwelijn, best wat van te maken. En verderop ook nog de spooraansluiting glasfabriek 😛
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2017, 12:47:24 »
Geldermalsen? Elst?
Hoofdlijn Den Bosch - Utrecht met nevenlijn naar Elst.
Hoofdlijn Nijmegen - Arnhem met nevenlijn naar Geldermalsen.
Allebei bescheiden station en een hele tijd geleden ook met fatsoenlijk rangeer/opstelterrein.

Succes met kiezen, Carel.
Soms mis ik mijn trein.

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2017, 13:40:10 »
Je zou Culemborg ook nog kunnen overwegen vóór 1970. Daar kwam alles door ri Den Bosch  en Utrecht, in de middag de buurtgoederentrein uit Utrecht, er werd nog wel eens wat omgeleid als er tussen UT en Arnhem wat uit lag, dieseltjes (DE1/2/3) ri. Geldermalsen, het sporenplan is ook niet rete-ingewikkeld en bied voldoende mogelijkheid voor rangeren...

Grt,
Rob
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 13:59:30 door Reinout van Rees. Reden: Ampersand in titel gefixt »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 570
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2017, 19:42:54 »
Hallo Michel,

Leuk idee waarmee ik ook al een tijdje speel alleen iets later in de tijd.

Persoonlijk vind ik binnen dit thema het station van Aalten erg interessant. Alleen dieseltractie voor zowel personen als goederenvervoer. Naast het station met 3 sporen met (uit mijn hoofd) 2 peronnen ligt er naast het station een goederenoverslag voor graan welke hoofdzakelijk door 2400'en werd bediend, met een enkele voorbeeld van dubbeltractie.

Je zou dit voorbeeld kunnen gebruiken met het VAM punt buiten het zichtbare gedeelte of ipv de graan losplaats. Op het 2de spoor bij de losweg kan natuurlijk ook andere goederen worden gelost. 

Alleen de 600 lijkt misschien wat "overkill" aan gezien een 2200 of 2400 die aankomt de trein natuurlijk ook zelf kan rangeren. 
Maar goed het is jouw baan dus waarom geen dedicated 600 voor deze taak.   ;D

Overigens misschien niet heel gek gedacht. Op fotos van de graan los/laad plaats heb ik ook al eens een heftruck gezien welke is aangepast om te rijden op rails en daarmee de graanwagens kan rangeren. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten,
Marc


EDIT: een paar hele mooie inspiratie foto's vind je hier :  http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17847.1020 en dan naar beneden scrollen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 20:08:11 door MB6400 »