Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:55:36
Uhlenbrock Iris door aukevanwieren
Vandaag om 21:50:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:46:27
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25435 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #60 Gepost op: 24 November 2016, 22:45:44 »
Hoi Marieke
Leuk dat je zo'n interesse hebt. Als de baan werkelijk alleen voor je zoon is ben ik het met de Laurent eens. Ik bouw zelf twee rail, maar heb maerklin voor mijn zoon. Is gewoon robust en makkelijk te leggen. De startsets en uitbreidingsset geven tevens een boekwerkje met verschillende banen.
Naast wegen zijn er ook veel kartonnen h0 huisjes, containers en zelfs vrachtwagens op het internet te vinden, die geprint en gebouwdt kunnen worden. Daarmee is mijn zoon ook uren zoet.
De beurs in Houten is super om veel wagens voor weinig te kopen, en ook tunnels of bruggen. Bij de houtzagerij kan je nog houtrest stukken halen meestal gratis, dan kan er ook wat stevigeres gebouwd worden. Niet te veel overleggen, wisselen lukt altijd nog en je weet nog niet of het aanhoudt. Zo kan hij eerst uitvinden of hij een liever rijdt of bouwd. O ja ALDI heeft rond kerst meestal een goed Faller huisjes pakket en laatste jaar een Maerklin startset dus ook daar even opletten.

Gr. Joke

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #61 Gepost op: 24 November 2016, 22:54:44 »
Ik vind dat er veel te veel nadruk op die keerlus wordt gelegd. De Lego trein had altijd hetzelfde probleem dat geen probleem is. Märklin is doorgaans gewoon duurder.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

SpeedyF

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 24 November 2016, 22:55:19 »
Ik voel nattigheid. Zoonlief krijgt een startset en ma gaat er mee aan de haal  :angel: :angel:

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #63 Gepost op: 24 November 2016, 22:56:01 »
Na, und....? ;D

Olav

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 24 November 2016, 23:00:10 »
Ik vind dat er veel te veel nadruk op die keerlus wordt gelegd. De Lego trein had altijd hetzelfde probleem dat geen probleem is. Märklin is doorgaans gewoon duurder.

Het zijn niet alleen keerlussen. Ook wisselen van sporen geeft deze problemen, zij het in mindere mate. Dan is Märklin gewoon het makkelijkste.

En dat duurder valt ook wel mee met de hobby-sets.  ;)
Groeten

Olav

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #65 Gepost op: 24 November 2016, 23:04:10 »
Bij de legotrein zijn de wissels "denkend", bij de huidige generatie 2rail wissels niet meer. Daarbij, ik probeer mij bewust te onthouden van advies, omdat alles zijn voor en nadelen heeft en uit adviezen vaak ruzie komt.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 23:05:59 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #66 Gepost op: 24 November 2016, 23:10:31 »
Ook wisselen van sporen geeft deze problemen, zij het in mindere mate.
Vraag me af wat je bedoelt en hoe een 10 jarige daarmee een probleem gaat krijgen? We maken het veel te ingewikkeld, Marieke staat hier volgens mij helemaal niet op te wachten.
Citaat
En dat duurder valt ook wel mee met de hobby-sets.  ;)
Ah, de hobby sets. Leuk om mensen vast te zetten aan het systeem. En daarna wordt het toch nog duurder.

Citaat
Bij de legotrein zijn de wissels "denkend", bij de huidige generatie 2rail wissels niet meer.
Ik schreef "had altijd hetzelfde probleem". Toen ik jong was in de jaren 80's. Nu speelt het niet, want het is nu allemaal radio gestuurd.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 25 November 2016, 07:48:07 »
Ah, de hobby sets. Leuk om mensen vast te zetten aan het systeem. En daarna wordt het toch nog duurder.

Dat is bij elk merk/systeem. Dat is geen argument.  ;)
Groeten

Olav

rjr

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 25 November 2016, 08:15:46 »
Qua systeem is er geen rationele keuze te maken, dit is gewoon een emotionele keuze.

Nou in principe wel, die emotionele keuze is voor mensen die vroeger dus een marklin baantje gekregen hebben en daar emotioneel aan vast zitten.
Rationeel zou je die nooit kiezen, tenminste de meesten toch niet. Als je soms ziet wat voor discussies er zijn over materieel waar iets een klein beetje afwijkt van de werkelijkheid. Nou als je je om zulke dingen druk maakt, dan zou je nooit met het 3rail systeem kunnen rijden. Want die midden rail is toch niet echt volgens de werkelijkheid.
OK, bij de rails zelf valt het minder op, maar bij wissels toch nog altijd heel erg.

Maar een emotionele keuze voor iemand die totaal nieuw begint is er volgens mij dus niet echt.

Wel kun je zien aan de discussie hier dat er veel emotie bij vrijkomt als het gaat om 2 rail of 3 rail, het is, en zal altijd wel blijven, twee totaal verschillende groepen die ondanks de overeenkomst van modelspoor, toch lijnrechte tegenover elkaar komen te staan als het om railsystemen gaat.

Klopt dat via Marklin het leggen van de rails voor minder problemen kan zorgen. Zelf als kleine jongen begonnen met 2 rail set van roco. En heb me nooit druk hoeven te maken over de problematiek van keerlussen tot ik veel ouder was in intussen heel goed in staat was zelf een oplossing voor de keerlus problematiek te bedenken.
Wisselen van spoor is geen enkel probleem bij 2 rail.

Dat is bij elk merk/systeem. Dat is geen argument.  ;)

Dat is niet waar, juist niet bij de andere sets, want als je een set koopt van roco, kun je zonder enig probleem er een set van Piko naast kopen, je zit dus niet vast aan het systeem van roco. Je kunt alle 2 rail systemen met elkaar koppelen, soms moet je bij de overgang van het ene rail systeem naar het andere een overgangs-stukje hebben, met name als je met rails met bedding werkt, maar daarna rijd de trein zonder problemen over de rest. Gebruik zelf vele verschillende merken rails door elkaar heen zonder problemen en zonder de noodzaak van overgangs-sukjes ( wel allemaal zonder bedding )

Bij Marklin heb je wat rails betreft dus maar heel weinig keus, je zit dan echt vast aan de rails van Marklin. Als je daar een setje van roco aan koppelt dan stopt je trein daar gegarandeerd.
Dus wel degelijk een goed en correct argument.

Uiteindelijk zul je toch een keus moeten maken, een eenzijdig advies vanaf dit forum zal er zeker niet komen, kijk waar je je goed bij voelt, wat aansluit bij de wensen van je zoon, welke set vindt hij leuk, en welke past binnen het budget?

Weet niet waar je vandaan komt, maar misschien is het mogelijk om daar eens iemand te spreken voor advies? En vereniging in de buurt, een kleine lokale beurs ( zou houten niet pakken als eerste beurs, dan zie je door de bomen het bos ook niet meer ) En goede modelspoorwinkel.

Groet,
Roelco

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #69 Gepost op: 25 November 2016, 09:02:42 »
Mensen, het gaat om een baantje voor een 10-jarig jongetje. Die kijkt nog niet of iets wel of niet werkelijkheidsgetrouw is, let niet op een middenrail, of iets exact op schaal is of wat dan ook. Laten we deze discussie aub niet voeren hier. Zijn beleving is heel anders. Hier is nu gewoon een moeder bezig om advies te krijgen voor een leuk baantje voor haar zoontje om mee te spelen. Meer is het niet. Op mij komt het nu over alsof mensen hier hun gelijk willen halen en daar is niemand mee geholpen.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 25 November 2016, 09:24:15 »
Wat ik zou adviseren is gewoon een setje van Märklin met c-rails als je geen problemen wilt. C-rails met name omdat dit het meest gebruiksvriendelijk is voor kinderen (uitbuigen raillassen en zo). Geen probleem met keerlussen of wat dan ook.

Geen 3-rail? Zou ik adviseren voor Trix vanwege dezelfde C-rails om bovenstaande reden. Bestaat natuurlijk wel het probleem van keerlussen.

Mocht de jongen de trein leuk vinden, kan je altijd keuze maken om voor 2-rail te gaan. Maar dan is hij waarschijnlijk ook inmiddels een paar jaar ouder.

Bij Marklin heb je wat rails betreft dus maar heel weinig keus, je zit dan echt vast aan de rails van Marklin. Als je daar een setje van roco aan koppelt dan stopt je trein daar gegarandeerd.
Dus wel degelijk een goed en correct argument.

Groet,
Roelco

Als je het systeem kent, weet je toch ook dat de trein niet daar stopt maar helemaal niet rijdt.  ;)

Dus wel duidelijk zijn.

En ja, de keuze van rail is 1, maar de keuze van materieel is niet relevant. Bijna elk merk maakt ook AC modellen.  ;)

Klopt dat via Marklin het leggen van de rails voor minder problemen kan zorgen. Zelf als kleine jongen begonnen met 2 rail set van roco. En heb me nooit druk hoeven te maken over de problematiek van keerlussen tot ik veel ouder was in intussen heel goed in staat was zelf een oplossing voor de keerlus problematiek te bedenken.
Wisselen van spoor is geen enkel probleem bij 2 rail.

Groet,
Roelco

Wat voor jou geldt, hoeft niet voor anderen te gelden.  ::)
Groeten

Olav

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 25 November 2016, 09:37:03 »
Zo wat een discussie is hier losgebarsten haha. Geen ruzie maken he hihi

Nou wees gerust moeders gaat niet de spoorbaan van zoonlief overnemen. Natuurlijk gaat moeders als het treintje er ligt even mee helpen en kijken hoe het werkt en misschien een rondje rijden, maar meer gaat moeders niet doen heren. Vind het wel gewoon handig er wat meer over te weten namelijk.

Het probleem is ook meer dat we in het Noorden van het land wonen en het is daar zeer zeer lastig om nog een winkel te vinden waar je ook daadwerkelijk even heen kan gaan en de treinen kan bewonderen enz. Dan zou ik al snel naar een treinenbeurs in de buurt moeten, maar of ik daar het juiste advies krijg weet ik ook niet eigenlijk. 

Merk in elk geval al wel dat iedereen weer een verschillende voorkeur heeft of het nou om Marklin gaat of Roco enz enz. Denk dat je die keuze gewoon persoonlijk moet gaan maken aangezien ik wel zie dat er voor beide systemen genoeg keus is.

De keerlus roept ook weer heel wat discussie op merk ik !! Is wel niet het allerbelangrijkste maar toch is het me niet duidelijk, maar misschien is dat ook wel niet nodig. Maar doe nog 1 poging.

Als ik met het Roco 2 rails spoor bijv de onderstaande baan zou aanleggen heb ik dan problemen met een keerlus of kans op een kortsluiting?

http://www.ab-treinen.nl/Ontwerp/0330inC/0330%20in%20C-rail-M-rail-artikel.htm#M-Ontwerp_2.  Eh gaat dan om het M2 ontwerp dus niet de bovenste !!!!!!

Nou heren wees niet bang dat jullie concurrentie krijgen hoor van een vrouwelijke modelspoor bouwster !! Kan ik jullie niet aan doen he want als vrouwen wat doen doen ze het beter als de man dat weten jullie toch? Daarnaast heb ik er geen tijd voor want moet ook nog alle datingssites bij langs haha. geintje

« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 09:43:24 door marieke4444 »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 25 November 2016, 09:47:38 »
Zoals de moeder het zelf al aangeeft hieronder:
Zoonlief is al wild enthousiast hij wil wegen gaan uitprinten via de computer enz enz haha. Het echte realisme komt meestal later denk ik dat ze perse zo'n weg willen hebben en dat het erg echt uit moet zien enz.

Dat realisme komt later, maar als je er bij het begin geen rekening mee houd dan wordt het later lastig. Als hij het leuk vindt, zijn treinbaan uitbreidt, en over enkele jaren meerdere treinen heeft dan wordt een overstap moeilijk.
Zoals in de discussie naar voren komt, bij Marklin kies je voor dat systeem en zit je daar behoorlijk aan vast. Andersom is dat minder, je kiest dan voor een meer open systeem en bent vrijer om naar andere systemen te gaan.

Dat zijn zaken die van belang zijn als je een keuze maakt. En als je als moeder al de moeite neemt om op een forum als deze info te vragen alvorens de eerste de beste startset aan te schaffen dan moet je ook de juiste info geven.

En dan gaat het niet om je gelijk te halen, maar om feiten. Zoals aangegeven, voor een beginner hoeft dit geen emotionele keuze te zijn.
Meer, wat vind ik leuk, wat kan ik betalen, en als je een beetje langer nadenkt, waarbij ben ik het meest flexibel voor de toekomst.
En ja, je kunt met zowel een 2 rail baan als een 3 rail baan heel veel plezier in deze hobby hebben.

Wat ik zou adviseren is gewoon een setje van Märklin met c-rails als je geen problemen wilt. C-rails met name omdat dit het meest gebruiksvriendelijk is voor kinderen (uitbuigen raillassen en zo). Geen probleem met keerlussen of wat dan ook.

Geen 3-rail? Zou ik adviseren voor Trix vanwege dezelfde C-rails om bovenstaande reden. Bestaat natuurlijk wel het probleem van keerlussen.

Mocht de jongen de trein leuk vinden, kan je altijd keuze maken om voor 2-rail te gaan. Maar dan is hij waarschijnlijk ook inmiddels een paar jaar ouder.
Dat zie je dus zelden gebeuren, Je ziet nog wel eens dat iemand een 2 rail model ombouwd naar 3 rail, maar andersom veel minder vaak.

Als je het systeem kent, weet je toch ook dat de trein niet daar stopt maar helemaal niet rijdt.  ;)

Dus wel duidelijk zijn.
Ben dacht ik duidelijk, maar laat ik het voor jouw nog wat duidelijker maken, Als ik en Marklin start set koop, en ik koop daarbij een roco rail uitbreidingset dan zal de trein op de roco rails stoppen.
Echter als ik een roco start set koop, en koop daarnaast een Piko, fleismann, trix, vul maar in rail uitbreidingsset er bij dan rijd de trein gewoon door.

En ja, de keuze van rail is 1, maar de keuze van materieel is niet relevant. Bijna elk merk maakt ook AC modellen.  ;)

Klopt, maar even snel gekeken bij roco op de site,
stoom loks, DC, keuze uit 44, AC keuze uit 11.
electrisch, DC keuze uit 106, AC keuze uit 62
diesels, 53 DC, 18 AC
Fleischmann,
stoom loks, DC 15 , AC 6
piko
stoom loks, DC 15, AC 7
diesels classic hebben ze niet eens in AC.

Wat voor jou geldt, hoeft niet voor anderen te gelden.  ::)

klopt, maar geld wel voor mij, en ook voor mijn zoon van 7, maar je hebt gelijk, zal niet voor iedereen gelden.
Al blijf ik er bij dat het argument van keerlussen een beetje vergezocht is om dan maar marklin te kiezen.  Hij zal gegarandeerd beginnen met het welbekende rondje om de kerk.

Als ik met het Roco 2 rails spoor bijv de onderstaande baan zou aanleggen heb ik dan problemen met een keerlus of kans op een kortsluiting?

http://www.ab-treinen.nl/Ontwerp/0330inC/0330%20in%20C-rail-M-rail-artikel.htm#M-Ontwerp_2.  Eh gaat dan om het M2 ontwerp dus niet de bovenste !!!!!!

Nou heren wees niet bang dat jullie concurrentie krijgen hoor van een vrouwelijke modelspoor bouwster !! Kan ik jullie niet aan doen he want als vrouwen wat doen doen ze het beter als de man dat weten jullie toch? Daarnaast heb ik er geen tijd voor want moet ook nog alle datingssites bij langs haha. geintje

Nee, die krijg je dan niet, alleen bij de nummers:
4, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15

Groet,
Roelco

Olav

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 25 November 2016, 10:14:05 »
Dat realisme komt later, maar als je er bij het begin geen rekening mee houd dan wordt het later lastig. Als hij het leuk vindt, zijn treinbaan uitbreidt, en over enkele jaren meerdere treinen heeft dan wordt een overstap moeilijk.

Dat zie je dus zelden gebeuren, Je ziet nog wel eens dat iemand een 2 rail model ombouwd naar 3 rail, maar andersom veel minder vaak.

Ben dacht ik duidelijk, maar laat ik het voor jouw nog wat duidelijker maken, Als ik en Marklin start set koop, en ik koop daarbij een roco rail uitbreidingset dan zal de trein op de roco rails stoppen.
Echter als ik een roco start set koop, en koop daarnaast een Piko, fleismann, trix, vul maar in rail uitbreidingsset er bij dan rijd de trein gewoon door.

Groet,
Roelco

Ik zeg er nog één ding over. Jij zit zo vast in je 2-rail dat je niet de andere punten wilt zien. Doet mij ergens aan denken, iets met 5 december of zo.

Ik heb het niet over ombouwen gehad. Blijkbaar is jouw eerste keuze bepalend voor wat je later doet. Waar ik op doel is dat hobbyisten gewoon overstappen en het "andere" verkopen. Zo gaan ook hobbyisten naar andere schalen over. Niet iedereen is zoals jij.

En nu geef je aan dat je over railsetjes spreekt. Was meteen al duidelijker geweest.

En waarom rekening houden ten aanzien van realisme met de toekomst? Doen genoeg hobbyisten niet. Anders hadden ze nog steeds met Brio gereden.  ;D

En ik hoef geen gelijk te halen. Ik accepteer de verschillen en keuzes van een ieder. En qua feiten moet je jezelf in de gedachte van een kind zetten. Die gebruikt rustig een 1/32 auto bij een 1/87 baan. Lekker laten gaan.

Dan kan je als ouder een systeem kiezen, als de kids oud genoeg zijn maken ze toch misschien wel een andere keuze.

Ik heb genoeg kinderen gezien die van 2 rail naar 3 rail zijn gegaan en omgekeerd. En daarbij niet rekening houdende met wat pa heeft gekocht of zelf heeft. Kan bij jouw zoon ook gebeuren, maar daar heeft hij nu nog geen gedachte voor.

Ach, getalletjes is leuk wat een ieder maakt. Als je fanatiek "jaagt" op gelijk kan je elk getal op meerdere keren uitleggen.

Zullen we gewoon een aantal feiten noemen wat het voordeel en het nadeel van de één of de ander is zonder af te kraken van wat een ander vind? Dat zijn feiten en dat is waar zijn moeder naar zoekt.  :)
Groeten

Olav

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #74 Gepost op: 25 November 2016, 10:14:41 »
Nogmaals, vergeet die keerlus en die kortsluiting. Bij alle spoorplannen die je aangeeft dat je wilt, komt het niet eens ter sprake.

Als je het wilt begrijpen moet je denken aan een stekker. Als je de twee pluggen van een stekker tegen elkaar aan zou houden, krijg je kortsluiting. Hetzelfde geldt voor de linker- en rechterrails. Dus wat niet kan is een enkel spoortje en dan aan het einde een rondje maken en terug gaan op hetzelfde spoor. Maar bij gelijkstroom maak je een keerlus en rijd je op een spoor ernaast terug.

Als je twee ovalen maakt kun je met een wissel van het ene naar het andere ovaal. Is een beetje de standaard layout van elke kind. Ik maakte (en nog steeds eigenlijk) dan nog aftakkingen met doodlopende spoortjes waarop je treinen parkeert.

Overigens genoeg alleenstaande mannen hier, maar ik heb het verhaal eens gehoord dat een vrouw naar een modelspoorbeurs ging om mannen te ontmoeten en toen ontmoedigd terug kwam, omdat de mannen alleen maar oog hadden voor modeltreinen.  ;D Maar als je zelf modeltreinen (of bouwen van scenery) leuk (gaat) vinden en je een beetje in het wereldje stort, zal je er een man ook wel snel bij vinden. De vraag is of je dat wel wilt, modelspoorders zijn niet altijd de makkelijkste. Maar dat was al wel duidelijk.  ;)