Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 01:13:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 01:05:35
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:51:42
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:32:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
  

Auteur Topic: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?  (gelezen 22653 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #30 Gepost op: 30 October 2016, 09:12:22 »
Onderweg naar t zuuden. Benieuwd wat we allemaal te zien krijgen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #31 Gepost op: 01 November 2016, 22:34:32 »
Nou, 't was gaaf, toch? Ongeveer 30 personen, dus in drie groepjes van 10 zijn we rondgeleid. Eerst gezamenlijk een uitleg van het seinstelsel en de werking, daarna in de groepjes de rest van de dag langs de twee seinhuizen en de verkeersleiderspost in Simpelveld en het seinhuis in Wylre. Met tien man in zo'n seinhuis is het best krap:



Gaaf om in detail te zien hoe een handwissel werkt. En bediening van een wissel met trekdraden. Tongen die los van elkaar bewogen worden. En de grendels om de wisselstand te controleren en ze vast te leggen. De deksels werden opengemaakt zodat je precies kon zien hoe het in elkaar stak. Gaaf!



Perfect weer:



De blikken hierboven zijn gericht op de sik die met een korte goederentrein binnen kwam rijden: die reed heen en weer om extra verkeer te genereren zodat er op de seinhuizen meer te zien was. Goed bedacht.

Uitleg bij de verkeersleider in z'n hokje op het perron:



De verhoudingen en gegevensuitwisseling enzo tussen de seinhuizen werd goed uitgelegd.

Tot slot Wylre:



Hier was het wat rustiger, dus mocht iedereen de wisselhendel en de grendelhendel omzetten. Goed om een indruk te krijgen van het werk.

In Wylre wordt nog steeds het oude NS schrift gebruikt om bij begin/einde dienst je paraaf te zetten dat alles in orde is. Dit betekent dat de laatste pagina van het NS tijdperk er ook in staat. Daar "Einde" te zien staan deed me toch wel wat:



Heel gaaf dat de ZLSM het allemaal heeft bewaard en vooral ook dat ze de mechanische beveiliging in ere hebben hersteld. Daar ben ik in ieder geval blij mee. Als ik de prachtige foto's zie van de afbraak van een Duits zijlijntje maakt me dat weer extra blij dat de miljoenenlijn "gewoon" nog bestaat. Zo gewoon is dat niet. En dan ook nog met werkende klassieke beveiliging... Hoera!

Goed georganiseerde dag, een aanrader voor iedereen die in klassieke beveiliging geïnteresseerd is!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #32 Gepost op: 01 November 2016, 22:52:54 »
Ook ik heb me prima vermaakt! Ook de goede uitleg van Servé (zat ook bij hem in het groepje) heeft veel mensen een extra dimensie aan het spoorbedrijf gegeven. Het heeft mij weer nieuw ideeën gegeven voor mijn blokkasten in aanbouw. En eindelijk eens spoorlopen in Nederland, al veel in Duitsland gedaan, maar nog weinig in nl:


Dirkjan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #33 Gepost op: 01 November 2016, 23:13:18 »
Fijn om te horen dat jullie het leuk vonden :) Jullie hebben een beetje meer gedaan dan de rest, zoals het lopen naar het elektrische armsein en de seinwezen-kelder in het station. Als jullie alsnog vragen hebben, dan hoor ik dat graag :)

@ Reinout, de twee andere rondleiders zijn nu diep in de boeken aan het zoeken naar een antwoord op jouw vraag (Waarom S&H in Nederland de standaard geworden is, aangezien het een Duits systeem is)
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #34 Gepost op: 01 November 2016, 23:34:44 »
... en dan vooral ook de vraag waarom datzelfde Duitse systeem in Duitsland vrijwel niet te vinden is :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #35 Gepost op: 02 November 2016, 00:31:49 »
Leuk daarbij is, dat in Oostenrijk Stellwerkstyp 5007 als standaard werd gebruikt en dat juist weer wel een S&H systeem is. Zie de verhandeling hier Ik denk dat de reden dat S&H in Duitsland niet alomtegenwoordig was, gelegen is in de keuze voor een Einheitsbauart die uitging van de andere wijze van de bediening van de wissels/seinen dwz van beneden naar boven en niet andersom. Daarmee zijn de hendels onder de blokkast niet mogelijk.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 09:00:53 door Falkenberg »

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2327
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #36 Gepost op: 02 November 2016, 08:40:20 »
Dirkjan, dat zijn wij op de foto (y)
Servé, het was een leuke dag. Ik had eerst gedacht, is dat wel wat voor mijn zoon?
Eenmaal thuis moest hij alles vertellen aan mijn vrouw in vol enthousiasme hoe het werkt.
Dus een geslaagde dag!

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #37 Gepost op: 02 November 2016, 09:10:02 »
Volgens mij had ik de BNLS-groep ;D

@Dirkjan, dat is een heel erg interessante link! Er staan een aantal foto's op van dingen die ik niet kon laten zien, zoals deze:


Bron: www.hmmueller.de

Wat we hier links zien, is een mechanische OF-poort (eigenlijk XOR, maar dat maakt hier niet veel uit :P). Misschien kunnen jullie je het nog herinneren, maar toen we in Wijlre waren en de stoomtrein onderweg was, vertelde ik dat het krukje van het sein een "tweedriestanden-krukje" is. Dwz dat het krukje zowel naar links als naar rechts gedraaid kan worden. Op deze foto is goed te zien hoe dan het sein ontgrendeld wordt. Als het krukje naar links gedraaid wordt, zal het rechter pinnetje onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Als het krukje naar rechts gedraaid wordt (wat bij ons het geval was), zal het linker pinnetje (maar half zichtbaar) onder het krukje het koperen profiel mee naar boven nemen en het sein ontgrendelen. Uiteraard heeft "het naar links draaien" en "het naar rechts draaien" van het krukje andere voorwaarden. In dit geval kun je daarmee kiezen of de trein op spoor 1 (links) of op spoor 2 (rechts) binnenkomt, waar een andere stand van de wissels nodig is.


We zijn overigens al bezig voor de volgende Seinwezendag, alleen deze keer op een woensdag, aangezien niet iedereen op een zondag kan. Wanneer daar meer over bekend is, zal ik dat hier vermelden :)
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 15:29:40 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #38 Gepost op: 02 November 2016, 15:24:35 »
Wauw, mooi om te zien! Jammer dat Zuid Limburg niet naast de deur is...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6395
  • ***
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #39 Gepost op: 02 November 2016, 15:55:09 »
Mooie uitleg, ook erg interessant de gegeven link (y).
Doet de herinneringen uit mijn MTS stage tijd bij de NS in Heerlen weer vers in herinnering gaan. Daar was het spul toen ook nog in bedrijf in ca 1978-79. heb er toen nog eens een verslag over gemaakt. Geweldig die werking van die vergrendelingen met linialen en stiften :).
@Timo: zo groot is Nederland niet ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #40 Gepost op: 02 November 2016, 16:36:07 »
Servé, en alle anderen

Bedankt voor jullie interessante uitleg en mooie beelden!  (y)

Geeft een mooi beeld van het mechanische gebeuren.

Leuke achtergrondinformatie bij mijn (nog te bouwen) "mechanisch" wegklapbare Zs3 DB-signal.

Bert
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 16:40:50 door Bert_Apd »


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #42 Gepost op: 02 November 2016, 18:21:43 »
Ja, die website van IRSE staat vol met informatie. Alles wat daar staat heb ik ook al on m'n computer opgeslagen :angel:
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #43 Gepost op: 12 November 2016, 20:49:19 »
Dit najaar vindt er wederom grote spoorvernieuwing plaats bij de ZLSM. In Simpelveld worden de centraalbediende wissels 13a/b, 14, 15, 21, 22 en 26 volledig vernieuwd. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de klassieke beveiliging. Bovengenoemde wissels zijn de afgelopen weken door Seinwezen allemaal ontdaan van wissel- en grendelstellers met bijbehorende stangen en eventuele wissellantaarns. De komende winter zal alles weer opnieuw aangesloten worden. Bijgaande foto's tonen emplacement Simpelveld aan de oostzijde (beheersgebied post I) op 12 november 2016.


Wissel 15 is al nagenoeg opgebouwd bovenop het bestaande spoor en zal hierna in totaliteit op de juiste plek worden getakeld. Rechts rangeerpaallantaarn 'rouwbrief' Q3-18.


Kale vlakte waar straks wissels 13b en 15 weer komen te liggen.






Afgekoppelde trekdraden; bedoeld voor grendel 13B/L en 13B/R.
Vriendelijke groet, Servé.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7792
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het mechanische seinhuis, hoe werkt dat?
« Reactie #44 Gepost op: 12 November 2016, 20:58:45 »
Leuk, zo'n kijkje achter de (railbouw-)schermen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)