Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door tijgernootje
Vandaag om 13:43:11
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door tijgernootje
Vandaag om 13:30:22
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 12:16:18
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32

Auteur Topic: Nieuwe treinbaan nieuwe kansen  (gelezen 15280 keer)

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Nieuwe treinbaan nieuwe kansen
« Gepost op: 17 February 2016, 18:27:10 »
Hallo treingekken/fans/fanaten,

Ik zalme toch even opnieuw voorstellen. Mijn naam is Jason en ik ben 20 jaar jong ;D. Mijn hele leven heb ik al iets met treinen. Modeltreinen heb ik ongeveer al ruim 10 jaar. Een lange periode had ik er 4, maar de laatste 2 jaar is dat aantal uitgebreid naar 19 en 2 HTM trams. Het meeste is tijdperk 3 t/m 5.

Terwijl ik de oude modelbaan nog aan het afbreken ben start ik alvast een draadje van de nieuwe baan. Ik heb gelijk al een aatal vragen die ik heb over modulebakken.

•Hoe kan ik het beste de module bakken aan elkaar koppelen?
•Wat is verstandig om toe te passen om de overgangen van rails tussen de bakken te maken?
•Wat is het beste om de koppelingen van de ringleiding mee te maken?( er komt een ringleiding voor het spoor en een aparte voor de overige verlichting)

De baan word gebouwd met module bakken van mdf, profirail van Fleischmann en de besturing is de Fleischmann/Roco multi maus. De tram module waar een appart draadje over is ga ik in deze baan verwerken. De Frieslijst blijft er wel omheen zitten. Daar moet ik wel ecen 2 gaten in maken zodat de treinen over het spoor kunnen rijden. Hieronder het baanplan,

En de tram module die bijna af is.

Ook zal ik even het materieel opnoemen zodat er een beetje een idee is en indien nodig ik gewaarschuwd kan worden.

•Roco 1100 (1110)
•Roco 1100(1103)
•Roco 1200 (1219
•Roco 1200 (1254)
•Electrotren 1300 (1313)
•Elotrains 1500(1501)
•Roco 1600(1637)
•Roco 1700(1708)
•Roco 1800(1823)
•Roco 2200(2201)
•Roco 2200(2242)
•Roco 2400(2404)
•Roco/kleinspoor 2530
•Artitec DE1 41
•Roco Blokkendoos MAT 24
•Roco sik 355
•Roco plan V
•Piko MAT 54
•Piko 6400(6466)
•Wekratrams GTL-8 3022
•Halling TW6000 (6099

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Nieuwe treinbaan nieuwe kansen
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2016, 22:43:56 »
Beste Jason,

Altijd leuk om leeftijdsgenoten hier aan te treffen op dit forum tussen al die oude rotten in het vak ;D. Dus al ik het goed begrijp komt de trambaan in verbinding met de treinbaan?
Is het overigens geen idee je station direct te betrekken bij je trambaan? Ik heb zelf geen ervaring met modulebakken dus kan je daar niet in adviseren. De ringleiding zou je natuurlijk
gewoon kunnen stekkeren. Ik weet niet precies hoe ze heten maar je hebt van die kleine stekkertjes welke je op het uiteinde van je draad kan monteren en zo aan een andere draad via een
aansluitstukje gemakkelijk kan verbinden. Wellicht dat er betere oplossingen te vinden zijn. Succes met ontwerpen en bouwen.

M.v.g.
Stefan

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2016, 06:33:17 »
Steef_NS92 De trambaan ligt lager dan de NS sporen dus kwa spoor is het niet verbonden. Wel word hij aangesloten pp de ringleiding zodat ik geen 2 besturings systemen aan hoef te schaffen. Stekkertjes zat ik ook al aan te denken. Aleen welke zijn get meest betrouwbaar?

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2016, 08:10:03 »
Neem gewoon een 25 polige sub-D, kan gelijk alles door heen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2016, 11:38:36 »
Hallo Jason,

Jouw ontwerp voor een baan gaat - zoals in zoveel gevallen - uit van een rondlopend traject waarin een station is opgenomen. Dat betekent dat een trein die uit het station vertrekt na zeg 1 minuut het station weer binnenrijdt. Zo'n toestand gaat al snel vervelen. Ik schrijf dit op grond van veel ervaring!

Als het enigszins mogelijk is zou ik je raden het station buiten de rondlopende baan aan te leggen zodat een trein meerdere malen over het rondlopend traject kan rijden zonder het station aan te doen. Pas als jij op een bepaald moment wilt dat een trein terugkeert naar het station dan zet je op dat moment  de wissels op het ovaal in de stand zodat dit gebeurt.

Het is altijd prettig dat terwijl de rondrijdende treinen het station mijden, jij in het station rangeerbewegingen en andere handelingen kunt uitvoeren met de treinen die in het station staan.

Het zal uiteraard  woekeren met de beschikbare ruimte zijn, maar ga eens na of het eventueel tóch kan.

Gegroet,

Rob van Kooy

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2016, 13:31:41 »

•Hoe kan ik het beste de module bakken aan elkaar koppelen?
•Wat is verstandig om toe te passen om de overgangen van rails tussen de bakken te maken?
•Wat is het beste om de koppelingen van de ringleiding mee te maken?( er komt een ringleiding voor het spoor en een aparte voor de overige verlichting)

Hallo,

ik zelf wil ook een baan maken in module bakken. heb zelf ook wat vragen maar ook wat antwoorden.
- ik zelf wou de module bakken onderling bevestigen door bouten met vleugelmoeren. weet alleen niet of dit de gebruikelijke methoden is om de bakken aan elkaar te verbinden of zijn er makkelijkere en betere manieren?
- de overgang van de rails kan met behulp van printplaat materiaal wat je zo bij conrad kan bestellen. kost bijna niks. je snijdt de biels los van de rails over een cm of 3 tot 5, en op dat stuk soldeer je het printplaat materiaal onder de staven. het printmateriaal monteer je weer op de module bak. Echter hoorde ik laatst ook dat het niet altijd nodig is, als je de rails precies snijdt op de overgang. dan hoef je verder niks te gebruiken. kan iemand dit ook bevestigen?
- je kan de stekker gebruiken zoals boven beschreven. ikzelf ga met kroonstenen werken. zeker omdat de ringleiding al wat dikker draad betreft. je maakt op alle modulebakken 2 rijen kroonsteentjes, aan de zijde waar een andere module aangrenst. nu hoef je alleen maar bruggetjes te maken tussen de kroonstenen en klaar is kees.

groetjes remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

ThijsN

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2016, 18:07:15 »
Er bestaan ook stekkerbare kroonstenen. Feitelijk zijn dit dan 2 rijen kroonstenen.
De ene rij heeft een kant voor een draad en een steker, en de ander rij heeft een bus en wedereom een mogelijkheid om een draad vast te zetten.. De prijs is wel hoger dan een kroonsteen, of 25polige subd, maar bestaat wel in 2.5mm2 voor de ringleiding.

Googlen op "Steekbare kroonsteenstrip" of "kroonsteen-steker" levert plaatjes van het principe en mogelijke verkopers.

Kan helaas even geen foto maken.

Groet,

Thijs

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2016, 11:24:04 »

Kroonsteen stekker ;D
Groet Frits

tijgernootje

• Online Online
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2016, 14:05:30 »
Schiet me een gek idee te binnen.
Waarom niet zelf kroonsteentjes kopen en stukjes stug stroomdraad knippen en die aan 1 zijde in zo'n kroonsteen vast draaien ?
Principe is t zelfde en t kost veel minder :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2016, 14:41:06 »
Mijn ervaring met dit soort kroonstenen zijn erg slecht.  Misschien te goedkope gekocht ?
Ik denk, dat er alleen maar goedkope bestaan.
Probleem is, dat de pinnen veel te vlug samengeknepen raken, en dus geen goed contact meer maken.  En dan ?
Dan zoek je je dus een ongeluk met zoveel pinnen. En als je er een beetje mee gaat "frotten" maakt een andere pin weer geen contact. Zeer onbetrouwbaar, vooral na een paar keer.
Mijn advies: voor betrouwbare, los te koppelen verbindingen,  nooit deze gebruiken.
Denk eerder aan meerpolige stekkerverbindingen zoals bij computers, van die 9 polige, 15 of 21 polige (kan zogauw niet op de type-naam komen).  Moet er meer stroom doorheen kunnen:  meer pinnen voor dezelfde lijn gebruiken.
Kosten ook geen drol.

Sub-D heten ze, zoals hierboven al aangegeven.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2016, 14:43:26 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2016, 16:13:03 »
Volgens mij heb ik die kroonsteen stekkers weleens gezien zonder die streep waardoor ze samengeknepen kunnen worden. Misschien is dat wat.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2016, 21:45:07 »
Bedankt voor de info heren.

BOUW UPDATE

Zo de eerste echte voorderingen van de baan. Vandaag heb ik de module delen op maat laten zagen en in elkaar geschroefd. De enige module die er nog tussen moet is de tram module. Daar moet ik een paar kleine aanpassingen aan doe om er treinen overheen te kunnen laten rijden. Natuurlijk kan ik het dan niet laten om alvast wat rails neer te leggen om te kijken hoe het zal gaan worden. Morgen naar Houten om de nog nodige rails te kopen en inspiratie op te doen bij de modelbanen.

Hier een paar foto's van de resultaten.

De achterste 2 modules staan op de foto los maar zijn al vastgemaakt.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
    • Instagram
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2016, 07:14:33 »
BOUW UPDATE

Ik ben weer een stap verder gekomen. De tram module hangt ertussen en het spoor is zo goed als af. Gisteren op Rail2016 heb ik 2 leuke werkende zelflossers van Fleischmann gekocht. Er komen er nog een aantal bij en ook een los installatie natuurlijk. Daar kan dan de 2242 met werkende zwaailichten mooi werk verrichten. Hier een paar foto's van het werk tot nu toe. Vandaag ga ik testrijden en als alles goed werkt de sporen vastleggen. Welke ballast is aan te raden bij deze profi rail? Ik zoek een kleur grijs dat heel dicht in de buurt komt.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 22 February 2016, 15:13:14 »
Jason, volgens mij had Fleischmann altijd een bijpassende kleur ballast in zijn assortiment voor de Profirail? Anders kijken of je er een kleur bij kunt krijgen. Denk wel aan het feit dat als ballast nat is geworden bij het leggen en lijmen, het naderhand iets donkerder kleurt als dat het droog is.

Leuk plan, leuke hoek op zolder (y)

Rich M.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 February 2016, 15:27:29 »
Gaaf,

ik ga je volgen.... (y)
Rich