Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door eichddraig
Vandaag om 21:53:12
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:40:15
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:33:44
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
  

Auteur Topic: DIY:Havenkade en water in N-spoor  (gelezen 4347 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Gepost op: 06 January 2016, 08:54:31 »
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met de aanleg van een havenkade op mijn baan,dus ik dacht laat ik uit de doeken doen hoe ik het heb uitgevoerd wellicht hebben anderen er iets aan. Ik bouw aan Zügeheim maar dit vond ik een apart draadje waardig.....

1. Mijn uitgangspunt was een nostalgische havenkade voorzien van twee sporen met fabriek aan de kade. Rails in de kade gelegd en zoveel mogelijk zelfbouw.

2. Nadat ik mijn plaats had bepaald op mijn baan begonnen met aanleg van de kade. Afmetingen doe ik op gevoel en oog. Dus van mij krijg je geen exacte 1:160 en NEM-normen tot op de cm nauwkeurig...:P


3. Inkrassen van de kade muur in 3mm blauwe ondervloer. Dat is nauwkeurig werk en bepaald je uiteindelijke resultaat aangezien het hier om een muur van 40 cm gaat heb ik de tijd genomen om het goed te doen. Na een scherp mes de groeven nog even nagetrokken met een kleine schroevendraaier de muur mag best robuust zijn.


4. De foam op basis kleur gebracht en aan de slag met de sloepenkade, gewoon met foam en de trap is gemaakt van foam en styreenstukjes. Een beetje pielen totdat je het idee hebt de juiste verhoudingen te hebben.



5. Op kleur brengen van de kade is naar smaak. Ik gebruik altijd wat gedempte kleuren op mijn baan, dan  vind ik natuur getrouwer. Een goed hulpmiddel is een foto van de details maken dan zie je al snel waar je verkeerd zit.


6. Deze fase gaat betreft aanleg van beschoeiing/hout. Ik gebruik latjes van 1x2mm en voor de palen 2x2mm. Op kleur gebracht met humbroll 110 en verouderd met zwart/bruin. De koppen van de palen wit gemaakt als accent en meerpaal functie.



7. Alvorens aan het water te beginnen heb ik mij verdiept hoe ik de straatrails wilde uitvoeren. Het liefst met klinkers maar alles inkrassen in foam gaf problemen , te dik en te onnatuurlijk. Daarna gekozen voor een betonlook tussen en naast de rails foam en tussen de rails modelgips Naast de fabriek komen wel klinkers maar ook daar viel de zelfbouw af....te grof en dus werd het Busch straatfolie.


8. Tussen de rails modelgips gegoten en afgevlakt. Na ongeveer 45 min is het gips wat gehard maar nog zacht genoeg om er een (oude) wagon door te trekken. Je krijgt hierdoor een mooi strakke groef. Maak je wagon wel regelmatig schoon er blijft gips aan hangen. Zodra de wagon er redelijk soepel doorheen rijdt is het voorlopig genoeg.




9.Na het drogen merk je dat de groeven in de rails zijn nog niet goed genoeg zijn voor alle wagons en locs. Dus met een kleine mesje en schroevendraaier de zaak zo uitkrassen dat alles er netjes overheen loopt. Zodra dat gereed is de groef op kleurbrengen ( roest/zwart ). Rails bovenkant goed schoon houden/maken.



10. Daarna de kers op de taart: Water. De houtenplank wordt ingesmeerd met houtlijm en voorzien van een laagje keukenrol, kleur of structuur is niet belangrijk dat zie je straks niet meer. Aankloppen met een brede kwast en de golfjes komen vanzelf. Bewerk totdat je het leuk vindt ( rustig water of juist wat ruw)


11. Op kleur brengen is ook een gevoel en smaak. De één houdt van donker en blauw water de ander meer van bruin en groen. Ik heb voor het laatste gekozen. Gewoon de goedkoopste waterverf doet wonderen......


12. Hierna een zaakje van geduld 3 a 4 lagen botenlak ( die is mooi dik en glimt als de beste) met kwast aanbrengen en laag voor laag laten drogen ( minimaal een dag).


13. Uiteindelijk lekker aan de slag met details van de boot, de kraan, de kade. Weatheren, roest, scheuren etc. Deze fase is nog niet af maar zal ik verder niet beschrijven........:D


Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en ook ik hou me altijd aanbevolen voor tips en leer graag van anderen.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2016, 09:03:07 »
Dag Edwin,

Wauw, mooi strak en netjes uitgevoerd. Hier kun je trots op zijn. Ook een goed bouwverslag, dank je.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Henk Hooijmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
  • We can work it out
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2016, 10:08:56 »
Heel erg mooi. Mijn complimenten Edwin  (y)

bleh

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Spoor N - DB - TP IV
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2016, 13:41:57 »
Ziet er erg goed uit!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Met vriendelijke groet,

Christiaan

Sjoerd82

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2016, 21:12:19 »
wauw!!!!
Dat ziet er echt heel mooi uit!!!!
Deze manier van water maken ga ik zeker proberen.
misschien wel een stomme vraag, maar waar komt toch dat blauwe foam vandaan?? Dat kan ik nergens vinden...

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2016, 21:24:14 »
Sjoerd,

Het blauwe foam heb ik bij Carpetright vandaan en ook een enkele Gamma heeft het, alleen niet die van mij...:P

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2016, 21:49:52 »
Lekker no-budget bouwen kan dus ook in N (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jan D

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: DIY:Havenkade en water in N-spoor
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2016, 22:18:23 »
Heel mooi Edwin, en een heel duidelijk verslag. Dank hiervoor !

Groet Jan