Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op YouTube! door Sven
Vandaag om 16:07:24
20 jaar BNLS door Joz
Vandaag om 16:07:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:56:26
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 15:44:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 15:39:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:37:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 15:26:16
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 15:24:36
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:09:07
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:33
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 14:00:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:52:44
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door stoombr38
Vandaag om 13:13:40
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:48:03
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door astrantia
Vandaag om 12:40:47
lais dcc decoder aan sluiten door Josephes
Vandaag om 12:34:29
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:30:42
Zug-archiv website met samenstellingen door Jeronimos
Vandaag om 12:23:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door tijgernootje
Vandaag om 12:12:10
Vraag iz ballast door Ronald69
Vandaag om 11:21:30
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:12:30
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
  

Auteur Topic: Bizarre ervaringen met Motip  (gelezen 7867 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Bizarre ervaringen met Motip
« Gepost op: 21 December 2015, 23:45:02 »
Heeft iemand dit ook gehad?

Ik heb voor mijzelf en twee anderen drie Dg'tjes uit messing kits van Sabro gebouwd. Bruin gespoten met Kleinspoor verf, zat er netjes op (zie foto).



Flinke tijd later (zeker 6 weken), transfers van Kleinspoor erop; ging niet helemaal lekker doordat sommige letters te los aan het vel hingen en al vastkleefden voor het velletje helemaal goed lag; gevolg 'dansende' tekst. Gaf wat gedoe, voorzichttig weer wegpoetsen, opnieuw doen. Uiteindelijk goed. Laagje Motip zijdeglans vernis uit spuitbus erop. Ik had vroeger die van Color Works, was daar tevreden over maar had mijn winkel niet meer, dus deze geprobeerd.
Vernis droogt, alles lijkt OK.
Laatste stap, 'glas'  achter de ramen, dan eindelijk klaar. Maar nu gaat het mis. Bij twee van de drie exemplaren laten na het inplakken van de glaasjes (met Kristal Clear, nb achter het messing natuurlijk), ineens sommige afwrijfnummers los, als stokoude verf die van een kozijn opkrult. Terwijl dus al een laagje vernis overheen zat.  Oorzaak ??
Dus weer terug, slechte voorzichtig wegpoetsen, lukte niet overal zonder de buine laag en de grondlaag mee te nemen. Gelukkig klein plekje, dus 'gepostzegeld' , opnieuw geverfd (komt toch weer een wit cijfer overheen). Paar dagen laten drogen.
Afwrijfnummers opnieuw aangebracht. Opnieuw Motip erop (dezelfde bus), eind goed al goed ..... maar het resultaat: enorme craquele plekken.
Schilderwerk he-le-maal aan puin.
Wat doe ik fout?
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 00:11:40 door janw »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2015, 00:06:30 »
uithuilen , in de thinner en opnieuw beginnen.
probeer dan blanke lak van phildie.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
    • J.M.Models
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2015, 01:21:58 »
Het heeft te maken met de verschillende verfsoorten. Motip heeft een ander soort oplossing in de verf dan de andere. Deze reageert agressief op de andere verfsoorten. Zeker als je door de ondergrond geschuurd hebt.
Daar buiten heeft motip ook acrylverf. Dit moet op het etiket staan, anders is het een alkydverf.

Het is zowiezo niet raadzaam om verf met oplosmiddel over water gedragen verf aan te brengen.
Oplossing: Gebruik alleen dezelfde soorten verf over elkaar. Dus, water gedragen verf over water gedragen verf en let erop dat verf die "oplos gedragen" zijn ook in verschillende soorten komt.
Het is dus even goed uitzoeken dat de primer / basiskleur en vernis van dezelfde soort zijn. Hoeft niet altijd van hetzelfde merk te zijn.

Groet, J. moors.


werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6315
  • ***
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #3 Gepost op: 22 December 2015, 08:20:11 »
Waarom gebruik je bij KleiNSpoor verf niet de door hun geleverde blanke lak? Had je de bruin ook "geschuurd" voor het aanbrengen van de decals en blanke lak?
Als ik de KleiNSpoor lak gebruik, schuur ik daarna (2 dagen later) de trein/wagon met Jif en een oude tandenborstel tot hij mat is. Dan de decals erop. Vervolgens de blankelak met een scheutje Humbrol blankelak Mat erbij. Zoek eens op: een lans breken voor KleiNSpoor verf (oud en goed verhaal van Karst uit de tijd dat hij ook de KleiNSpoor verf nog gebruikte)  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2015, 09:00:20 »
Merk blanke lak maakt niet zo heel veel uit, maar zoals Johan al zei, het mag geen alkydlak (autolak) zijn. Motip is dat meestal wel. Bij elke bouwmarkt vind je verfspuitbussen voor thuisgebruik, die kun je gewoon toepassen. Ik gebruik momenteel Flexa zijdemat, ook op geairbrushte ondergronden en ben daar zeer tevreden mee.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 09:05:21 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2015, 09:35:23 »
(...)
probeer dan blanke lak van phildie.

Ik heb ook prima ervaringen met de blanke lak van Phildie. Volgens mij is deze zó 'zacht' van samenstelling dat deze over iedere soort verf is te gebruiken.
Als ik een nieuwe combinatie van lakverf en blanke lak toe wil passen, probeer ik dit eerst uit op een proefplaatje messing. Die heb ik tóch altijd bij de hand, omdat ik mijn mengsels altijd eerst op zo'n plaatje uitprobeer om te kijken of het de juiste dikte heeft. Als je op dat plaatje een paar overbodige transfers aanbrengt, zie je ook het effect van de blanke lak op de transfers. Als je dan slechts een gedeelte van dat proefplaatje met de blanke lak overspuit, zie je het effect ervan en heb je nog een stukje proefplaat over voor het geval de blanke lak niet bevallen is. Misschien een aardig advies als je toch opnieuw moet gaan beginnen. Ik zeg altijd maar zo: "better safe than sorry"!

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #6 Gepost op: 22 December 2015, 09:56:06 »
In aanvulling op de gemaakte opmerkingen over de verfsamenstellingen:

Zelf gebruik ik nooit lak/verf rechtstreeks vanuit een spuitbus.
De hoeveelheden die daaruit komen zijn zowel oncontroleerbaar als doorgaans verzadigd met (agressief) oplosmiddel.
Daar gaat je mooie werk :-[

Ik gebruik altijd mijn badger Airbrush, die ik exact kan afstellen qua lucht- en verftoevoer.
Een zodanige afstand tot het model kiezen dat de verf net genoeg dun is om goed te vloeien maar net weer niet om een onderlaag aan te kunnen tasten.
Kwestie van invoelen, trial en error.
Mijn ervaring is dat als je messing modellen kun bouwen je ook toe bent aan een goede kwaliteit airbrush 
Gebruik -zoals hierboven gezegd- kwaliteitverf, het gaat erom dat de verfstof (kleurpigment) erin zo fijn mogelijk gemalen is.
Ik gebruik bijvoorbeeld Weinertverf om bufferhulzen van Rocoloks te 'brushen'.
Je kunt de luchtstroom(met verf) uit de airbrush nauwelijks zien maar het resultaat mag er zijn.
 
Messingmodellen gaan bij mij  ook altijd na het spuiten de oven in om goed warm te drogen.
Nog een tip: in de autoschadeherstelwereld gebruikt men etsende grondlak.
Die kun je daar in spuitbussen kopen (tenminste bij mijn uitdeuker).
Ook die lak spuit ik in het glaasje van de airbrush en vervolgens op het model.
Werkt op dezelfde wijze als de Weinert verf.
Die grondverf hecht door de etsende werking beter op de ondergrond.

Succes
Jan
 
 

 

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2015, 10:22:39 »
Heb dit de eerste keer ook gehad. Ik gebruik dit merk nooit meer! Weer een leerervaring rijker! Succes met de verdere verf en schilderarbeid.
vr gr André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #8 Gepost op: 22 December 2015, 11:54:43 »
Phildie heeft ook etsprimer. Kost wat, maar heb je ook wat. Waarschijnlijk twee verfsystemen in de verkeerde volgorde gebruikt. Óf weten welk soort over welk soort heen kan of het verfsysteem van één fabrikant gebruiken voorkomt dit soort sores! Succes!
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #9 Gepost op: 22 December 2015, 13:19:43 »
Het staat hierboven allemaal al maar als je verschillende verven over elkaar heen gebruikt eerst op een proefstukje proberen.
Kleinspoor verf is een gewone verf en met wasbenzine te verdunnen die Motip is een autolak (alkyd) en alleen goed met thinner te verdunnen maar reageert dus wel agressief op die wasbenzine lak.
De oplossing kan zijn door de Motip heel dun aan te brengen zodat het al droog is voordat het de onderliggende verf aantast, autolak is i.t.t. de kleinspoor verf sneldrogend.
En anders de acryl versie gebruiken of een "gewone" spuitlak uit de bouwmarkt

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:21:20 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #10 Gepost op: 22 December 2015, 13:21:01 »
Dank voor de commentaren.
Het lijkt inderdaad op het effect van verschillende verfsystemen door elkaar, of verkeerde volgorde, maar dat is niet zo.
Sterker nog: er zat dus al een laag Motip op, pas de tweede laag Motip *uit dezelfde bus* gaf craquele en dan ook maar aan een kant; beide slachtoffers hebben ook een goede kant.
De 1e laag Motip op (6 weken oude) Kleinspoor verf ging prima; de enige reden voor een tweede laag was dat de Motip niet aardig was tegen sommige transfers, en er dus gerepareerd moest worden. Zie de beschrijving van het geval in de eerste post van dit draadje.
Ik had dezelfde bus ook al eerder met succes op zowel Humbrol als Revell enamel verf gebruikt. Bij hetzelfde verfrondje als waarin dit mis ging, heb ik een wagentje met Revell spuitklare enamel meegenomen, en die heeft niets.
Het derde Dg'tje, met identieke Kleinspoor verf en identieke Kleinspoor transfers, heeft helemaal geen problemen, ook niet tussen transfers en Motip. Die heeft dus ook geen tweede laag Motip gehad en staat er prima bij.

Op de Motip bus staat niet of het alkyd of acryl is; volgens de winkel is-ie OK voor alkydverf. Maar ik ga in de toekomst weer terug naar Color Works; daar staat op dat het alkyd is, en ik zie nu ook dat-ie online gewoon te krijgen is.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2015, 13:28:40 door janw »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2015, 13:27:24 »
Misschien heb je de tweede keer de verf dikker of "natter" aangebracht.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #12 Gepost op: 22 December 2015, 15:24:27 »
Zou geen alkyd verf met thinner verdunnen..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Bizarre ervaringen met Motip
« Reactie #13 Gepost op: 22 December 2015, 15:27:47 »
Zou de volgende keer in dunnere lagen spuiten, craquele onstaat meestal door te dikke verflagen. Evenals putten en blaasjes doordat de toplaag sneller droogt als de onderlaag ook al spuit je er maar 1..opbouwen in dunne laagjes..