Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: Hobby weer opppaken, baan advies  (gelezen 2359 keer)

marc1990

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Hobby weer opppaken, baan advies
« Gepost op: 03 September 2015, 01:19:07 »
Hallo,

Vroeger heb ik een Trix(H0) baan gehad te leen, maar toen was ik rond 10 jaar jong. Ondertussen 15 jaar verder en ben ik weer aan kijken om het op te pakken. Destijds van de droom een een mooi automatisch baan te bouwen met redelijk aantal wissel. Deze wens heb ik behouden maar ben ondertussen wel wat wijzer dus nu kan het ook.
De eerste beperking waar ik tegen aanloop is ruimte gebrek, dus heb gekozen voor N. Daarbij ga ik waarschijnlijk voor fleischmann standaard. De ruimte die ik beschikbaar heb is 110x50cm(wat hoog uit een klein beetje uit te bereiden is).
Ik heb hier op een baan ontworpen rond een koolmijn uit tijdperk II. Hierbij maak ik gebruik van de richtlijnen op het wiki.

De baan zal zo geplaatst worden dat aan de west en noord kant een muur zit.
Het idee van de baan is dat per twee wagon worden "gevuld" en als alles vol is de trein "weg" rijd en dan leeg terug komt. Er moet dus het nodig rangeren gebeuren. Vandaar ook de elektrische ontkoppeling.
Qua omgeving heb ik nog niks vast gelegd aangezien ik eerst een spoor wil ontwerpen.
Ik ben op de hoogte van de problemen rond een keer lus, die kan ik met WO opleiding Elektrotechniek wel aan.
Er zal voorlopig slecht 1 trein oprijden. De trein zal bestaat uit korte wagons.

Ik hoor graag jullie mening over mijn ontwerp qua spoor.

Daarnaast ook een paar vraagjes.
- Als ik twee ontkoppeld wagon duw, worden deze dan gekoppeld? Worden ze wel gekoppeld als ik met twee ontkoppeld wagon tegen een stootblok aan rij?
- Ik wil de baan zoveel mogelijk met flexspoor bouwen, zijn er zaken waar voor ik moet oppassen?(dus bochten van 30 graden,enz. vervangen door flex rails)
- Op dit moment liggen er 3 rangeersporen naast elkaar, maar overweeg dit te verminder na 2. Welke aantal denken jullie dat mooi is.
- Budget is natuurlijk altijd belangrijk. Op dit moment zit ik voor spoor net onder 200 euro(nieuw), hebben jullie nog tips om de kosten nog wat te drukken.
- Zijn er nog zaken waar ik extra aandacht aan moet besteden bij N vergelijken met H0.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Groet Marc
« Laatst bewerkt op: 04 September 2015, 11:11:29 door Wes Kraaijeveld. Reden: Titel gecorrigeerd »

ruudns

• Offline Offline
Re: hobby weer opppaken,baan advies
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2015, 08:47:10 »
Welkom op het forum (y).
Je weet dat je een keerlus hebt en dus kortsluiting krijgt als je dit niet oplost middels een keerlusmodule?
Heb je een rangeerlok en een lok die de wagons vervoert? In het geval je één lok hebt, zal hij altijd duwend de baan op moeten omdat je nergens kunt omlopen op je uithaalspoor in het verlengde van de keerlus ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2015, 09:42:56 »
Goed plan. Juist omdat je je beperkt. Je idee is om met kolenwagens heen en weer te rijden, waarmee je een stukje transport uitbeeldt. Een goede basis voor een realistische baan.

Maar waarom heb je eigenlijk een keerlus gemaakt? Ruud wees al op de technische kant. Ik kijk naar de exploitatie. Welke treinbeweging heb je in gedachten, waarbij je die lus gebruikt? Ik zie dat zo gauw niet.

Je zou volgens mij ook de verbinding tussen het spoor naar de mijn en de driewegwissel kunnen laten vervallen. Dus: de driewegwissel (toch al niet zo realistisch) vervangen door een rechts wissel. (Dat scheelt weer in de kosten :))

Dan krijg je dus echt een lijn van A (mijn) naar B (opstelsporen). Je zou dan het spoor langzaam een stukje kunnen laten zakken, zodat B enkele centimeters lager ligt dan A. Dat oogt beter. Het wekt meer de suggestie dat de trein ook echt ergens naar toe rijdt.

Nog leuker wordt het als bij B de wagens ook kunnen lossen.

Als h0-rijder heb ik op de meeste van je vragen geen antwoord. Alleen je derde vraag: ik zou liever 3 dan 2 sporen neerleggen. Dan heb je  nog wat extra ruimte bijv voor een werktrein of een 2e loc.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2015, 12:07:23 »
Ik treed de optie van Alemijn bij.
Ben ook een fan van een leuk rangeeerbaantje met wat uitdagingen.

Stop je rondgaande spoor weg in een stukje bos en wat rotsen tussen de opstelbundels en het rondgaande spoor. Het rondgaande spoor laat je ongeveer 3cm zakken, veel meer zal niet lukken. Een optische onderbreking maakt het dan mooier.
Als je er de ruimte voor vindt, kan je dat stukje rondgaand spoor eventueel ontdubbelen en met 2 korte treintjes rijden.
Misschien kan je ook de illusie wekken dat er een spoor naar een "groter" station vertrekt vanuit je opstelbundel door het uitaalspoor te verlengen tot tegen de zijkant en het weg te stoppen in een stukje bos of tunnel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2015, 12:28:39 »
Het wissel naar de vulsporen moet voor het driewegwissel liggen. Dan kan er direct van een vulspoor naar de opstelsporen worden gereden. Nu moet dat met voortdurend heen en weer steken en daar is geen goede reden voor.

Je moet voor jezelf bedenken hoe het rangeerbedrijf precies gaat lopen en dan een sporenplan maken. Hoe zie je het rangeerterrein voor je?
« Laatst bewerkt op: 03 September 2015, 13:02:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2015, 13:09:36 »
Hoi, ik dacht meer aan zoiets.

Met excuses voor de beroerde tekening, maar je ziet nu boven de mijn en beneden een haven (O, is dat blauwe rechts een haven?  ;D). Bij beide een omloopmogelijkheid voor je loc. Je baan krijgt nu wel twee niveaus, maar ik denk dat dit in N-schaal net zou moeten lukken. Verder ook een logisch vervoer van mijn naar haven en de keerlus is weg. Bij de haven kun je een mooie havenkraan plaatsen bijvoorbeeld. O ja, beneden komen er tee sporen uit de tunnel, dus onder de berg moet een wissel komen. Misschien is dat niet zo handig.
Is dit wat?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

marc1990

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2015, 17:55:23 »
Bedankt voor jullie reacties.
Het concept van VFR, vond ik interessant. Heb daarop ook de aanpassing op gebaseerd. Heb er wel voor gekozen om de haven midden in te doen, ivm bocht straal. Dus nu geen keerlus meer.

Het eindpunt is een 120147 Bekolingsinstallatie geworden.

Het gestreept spoor is optie of uitbreiding voor de toekomst.

Vraagje
Ik wil ook gaan gebruiken maken van Elektrische ontkoppelrails. Maar hoe koppel je wagons weer.

Je moet voor jezelf bedenken hoe het rangeerbedrijf precies gaat lopen en dan een sporenplan maken. Hoe zie je het rangeerterrein voor je?
Hier zal ik eens goed over na denken.

Stop je rondgaande spoor weg in een stukje bos en wat rotsen tussen de opstelbundels en het rondgaande spoor. Het rondgaande spoor laat je ongeveer 3cm zakken, veel meer zal niet lukken. Een optische onderbreking maakt het dan mooier.
---
Misschien kan je ook de illusie wekken dat er een spoor naar een "groter" station vertrekt vanuit je opstelbundel door het uitaalspoor te verlengen tot tegen de zijkant en het weg te stoppen in een stukje bos of tunnel.

Zal er eens na kijken

Bedankt voor jullie input, ben weer een heel eind opgeschoten met het ontwerpen.(al zal het vast nog vele malen worden aangepast ;D)

everh003

• Offline Offline
    • Spoor en Staal
« Reactie #7 Gepost op: 04 September 2015, 09:56:50 »
Leuke opzet zo, kan je voor de haveningang(-en) een mooie hefbrug(gen) maken waar treinen voor moeten wachten als een schip binnenkomt.

Wat betreft het koppelen: als de wagens tegen elkaar aanrijden koppelen ze over het algemeen spontaan weer.
Bij het gebruik van de standaard N-spoor koppeling in ieder geval, andere koppelingen kunnen afwijken.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.