Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
  

Auteur Topic: VAM vuillaadstation Zandvoort  (gelezen 8639 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
VAM vuillaadstation Zandvoort
« Gepost op: 15 April 2015, 12:02:59 »
Al enige maanden (met tussenpozen) ben ik bezig met de bouw van het VAM vuillaadstation van Zandvoort. Tijd om eens wat te laten zien. Ik gebruik het artikel uit de Railhobby (ik meen april '14) als leidraad, maar heb al wat kleine aanpassingen gedaan. Het is het eerste gebouw wat ik from scratch maak. Ik ben bijna aan het schilderen toe. Ik zit te denken aan een kleur zoals het linker huisje op deze site. Het komt vrij dicht in de buurt van de enige kleuren foto die ik tot nu toe van het echte gebouw heb gezien.

In elkaar passen met plakband  :)


De ingang voor de vrachtwagens. Vooral het ronde raam was even spannend :):


Alle delen zoals ik ze nu heb uitgestald:


Closeup van de achteringang:


- Hoe kan ik het naadje tussen de haakse delen het beste opvullen zonder de voegen dicht te smeren?
- Heeft iemand een idee hoe de binnenkant er uit heeft gezien? Ik ben sowieso van plan om een aantal verstevigingsmuren te plaatsen tegen kromtrekken e.d.

ReneH0

  • Gast
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2015, 19:35:13 »
Ziet er mooi uit  :o

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2015, 22:29:18 »
Hoi hoi!
Lang geleden heb ik er in de zomer gewerkt. Uit het hoofd: Als je binnenkwam zag je voor je een betonnen storttrechter aan zij- en achterkant beveiligd met een hekje. Een opstaande betonnen rand voorkwam dat auto's er in vielen. Achter de trechter stond de stofafzuiger met een bedieningsknop naast de deur naar het kantoortje, die links zat. Rechts was een gat in de vloer waarlangs je via klimijzers op het bordes in de wagonruimte kwam. Vanaf dit bordes, met een hek, kon je op de wagens klimmen om de deksels te openen of te sluiten. We gebruikten voor het sluiten vaak een dommekracht, die tegen de onderkant van de storttrechter werd gezet en met een houten balkje op de deksels rustte. Verder waren nog vorken aanwezig om het vuil te verdelen, waarvoor je in de wagen moest gaan staan. De vloer in de wagonruimte was betegeld met normale straattegels en meestal bedekt met drek. In een hoekje achteraan stond een gele wagonduwer met benzinemotor, die voor de komst van het sikje werd gebruikt voor het rangeren. Ook was er een sleepschop waarmee we de wagens een stukje konden verplaatsen. Terug naar boven: door de deur links kwam je in het kantoortje met prachtig uitzicht over het spoor (het grote kopraam). Er stond een oliekachel tegen de muur naar de stortruimte en er stonden een tafel en een paar oude stoelen en fauteuils, waarin wij ons brood opaten. Met je rug naar het raam was rechts de deur naar de stortruimte en links een deur naar een WC.
Een mooi model wordt het! Ik hoop dat je hiermee wat details kunt aanbrengen. Voor een realistische geurbeleving heb ik ook wel ideen, maar dat is een beetje een vies praatje... ;D
Groet van Thonis

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2015, 22:35:56 »
Joran,

Als je twee delen haaks op elkaar wilt zetten schrap ik met een mesje een beetje van de achterzijde weg zodat je een schuin kantje krijgt, als je dan de twee delen tegen elkaar plakt heb je bijna geen naad.

mvg Joop

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #4 Gepost op: 16 April 2015, 18:09:25 »
@René H Thanks!

@thonis Thanks! Hele nuttige info! Wat voor kleur waren de muren aan de binnenzijde? Gewoon baksteen net als buiten? Ik neem aan dat het kantoor liep tot waar de drie kleine raampjes aan de voorzijde lopen? Waar het spoor stopte was daar een stootjuk. Of was het meer een soort betonnen muur met houten balk als stootjuk? De stoeptegens lagen ook tussen de sporen neem ik aan?

@joop100 Waar mogelijk heb ik de muren haaks geschuurd langs een 45 graden profiel. Voor de kleinere delen waar dat niet ging heb ik het schrapen met en meisje gedaan. Ik zal hier nog wat meer aandacht aan besteden om kieren te voorkomen. Ben uiteraard beetje huiverig voor om te veel te schrapen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2015, 22:57:30 »
Vandaag vensterbanken geplaatst dmv profieltjes van 1x1mm. Ik twijfel nog of ik de binnenkant (vensterbank strip en de muurlaag) met putty glad ga maken.


Forever Rocofan

  • Online Online
  • Berichten: 2476
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #6 Gepost op: 18 April 2015, 08:04:54 »
Hallo Joran,

Ik zou het laten zoals het is. Met Putty heb je kans meer schade aan te richten aan het gebouw dan dat het er van opknapt. Vooral omdat je hele kleine naden moet vullen heb je kans dat het terechtkomt op plekken waar je het net niet wilt hebben. En dan krijg je allemaal vlekken en vegen op je gebouw....zonde. Uiteraard blijf ik de bouw van dit gebouw volgen !

M.v.g. Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #7 Gepost op: 18 April 2015, 22:46:06 »
Hoi hoi!
Volgens mij was de stortruimte van binnen beton en baksteen. Het kantoor was gepleisterd mogelijk wit met onderaan grijs. In mijn herinnering was er een kort gangetje voor je binnenkwam, wellicht door de WC die achter de wand met de schoorsteen zat. Er lagen inderdaad ook tegels tussen de sporen. Een stootjuk binnen kan ik mij niet herinneren. Wellicht was er inderdaad een balk.
Groet van Thonis

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Verf vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2015, 14:19:00 »
Gisteren de muren geschilderd, maar ik ben niet tevreden over de kleur. Ik heb Humbrol 63 en 70 gemengd. Eerst 1:1 maar vond het te 'rood bruin'. Op de enige kleurenfoto die ik van het gebouw heb lijken de muren heel erg op die van mijn eigen huis. Met het verschil dat mijn gevel gereinigd is (buren hebben het niet gedaan en dat lijkt wel op wat het moet worden).

Weet iemand een goede Humbrol kleur om dit te krijgen? 63 vind ik te geel, misschien 94?



Zo ziet het er nu uit. Maar door de foto lijkt het de kleur wel heel goed te benaderen. In het echt is het dus roder.



Is er ook een manier op de verf te verwijderen? Ben erg bang dat ik de voegen dichtsmeer namelijk.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #9 Gepost op: 20 April 2015, 14:50:35 »
Hallo Joran
Op je vraag van de gele verf, ik heb voor de molenaarswoning
Revell mat 17 gebruikt en met wit wat gedrybrushed, sommege plekken met
Revell mat 88 geveegd.
Krijg een aardig mat geelachtige gevel.
Revell mat 17 is ook te gebruiken als huidkleur.
Doe even een fotootje bij van voorgevel geverfd met Revell mat 17.

Vragen??? Ik hoor het wel,succes.
Groet Ed

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #10 Gepost op: 20 April 2015, 20:22:46 »
Hoi hoi!
De portiekflat van Artitec heb ik geschilderd in vleeskleur van de Games Workshop. Doet het erg goed! Er is een artikel over verschenen in Railhobby.
Groet van Thonis

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2015, 23:14:48 »
je zou een proefje kunnen maken met het voegen dmv lichtgrijze verdunde verf, zou best nog wel eens goed kunnen uitpakken
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #12 Gepost op: 21 April 2015, 22:44:45 »
Die Revell 17 lijkt inderdaad goed! Alleen heb ik geen winkels met Revell in de buurt. En op conversie lijstjes (naar Humbrol) komt de Revell 17 steeds niet voor. Ik heb een  proefstukje met Humbrol 63 gedaan en bij de muur gehouden en het is nog wat donker. Humbrol 93 of 94 lijken me aardig in de buurt komen. Wat denken jullie?

Het voegen wil ik met voegenpasta van Anita decor doen. Omdat het op sommige punten (rollagen etc.) aardig moet vullen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #13 Gepost op: 15 May 2015, 11:51:46 »
De eerste delen staan in de humbrol 94. Dekt niet helemaal lekker in 1x. Denk dat ik er nog een dun laagje achteraan doe. Ook op een stukje geprobeerd met donkere wash. Wat vinden jullie? Bij mijn proeven met de voegenpasta vind ik het lastig om voldoende weg te halen, maar niet teveel  >:(


thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: VAM vuillaadstation Zandvoort
« Reactie #14 Gepost op: 15 May 2015, 20:33:13 »
Hoi hoi!
Om baksteen voor te stellen, kan de verf juist beter niet helemaal dekken. Daardoor krijgt de muur dat onregelmatige, dat je in het echt ook ziet. Ik meng de verf ook vaak op de wand in plaats van in een bakje om dat effect te bereiken.
Groet van Thonis