Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:38:05
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:31:52
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53

Auteur Topic: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?  (gelezen 17718 keer)

Catweazle

• Offline Offline
Ola medespoorders,

Ben mij aan het verdiepen in servodecoders met puntstuk polarisatie. Heb al heel wat zaken gelezen en opgezocht maar ben er nog niet uit dus een hierbij verzoek om advies.

Ik rij  N-spoor en gebruik Peco code 55 rails met electrofrog wissels, (gebruik nu  de klikklak Conrad motor, de wissels zijn aangepast met draadje voor puntstuk en tongen, veertje is er uit en op de polarisatiepunten aangesloten).
Als ik overstap op servo decoders met daarop een relais lees ik dat dat in spoor N  nog wel eens tot kortsluiting leidt reden de erg korte te overbruggen afstand. ( relais is al om en de tongen ijlen na door verenstaal of vice versa). Precies afstellen en betrouwbaar maken is dan erg lastig, dus weer een frustratiebron meer op de baan en dat wil ik niet...:P.

Tot nu toe zie heb ik in beeld de volgende servodecoders met puntstuk polarisatie:
-Rosoft servoswitch 2x met puntstuk
-Digikeijs DR4024 4x met aanvullende puntstuk interface DR4102
-Etecmo servodecoder 2x met puntstuk DSDR-S

Zijn er meer en welke kennen het "na-ijl kortsluiteffect" niet? Daar is vast ooit al wel een oplossing voor bedacht.

gr. Edwin

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2015, 16:53:07 »
Citaat
"na-ijl kortsluiteffect"

??? ??? ???

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2015, 17:06:53 »
 ;D mooi he ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven verder. Op een engelse site kwam ik dit tegen maar ook elders lees ik over de betrouwbaarheid van puntstuk polarisatie. Een extra  schakel relais zou de oplossing zijn maar geen idee hoe dat werkt en of de genoemde decoders dat hebben.

A typical problem is when polarity is switched when servo movement starts but point rails hadn't enough time to move away of the curren side. This provoques a short circuit, and the same short circuit is produced when polarity is changed at the end of the movement.

There are some turnout control modules changing polarity in the middle of the movement (Uhlenbrock), but unless you fix the servo perfectly centered (quite difficult in our scale and the size of servos and turnouts) you will provoque again more shortcircuits.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2015, 17:30:38 »
Hallo Edwin,

Los van de mogelijke keuze van servodecoder met polarisatie eerst even een andere vraag.

Ik lees dat je Peco 55 met electrofrog gebruikt en je hebt het veertje uit de wissels verwijderd.
Heb je verder nog aanpassingen aan de wissel gedaan zoals bijvoorbeeld een extra zaagsnede om het hartstuk te isoleren van het wisseltong-gedeelte zelf? Zo ja heb je ook een extra verbinding gemaakt tussen de rails en het aanliggende wisseltong gedeelte?

Ik bedoel deze oplossing:

> http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/peco-herzstuecke.htm

(Sorry, kon zo snel geen NL-versie vinden...)

Door bovengenoemde aanpassing(en) wordt een eventuele kortsluiting door het niet synchroon schakelen van wisseltongen en hartstukpolarisatie juist voorkomen.

Of laat je bij je huidige Conrad-oplossing de hartstukpolarisatie gebeuren door de wisseltongen zelf zoals de standaard Peco-wissels het doen? In dat geval heb je geen extra polarisatieschakeling nodig bij overgang van Conrad-aandrijving naar servo-aandrijving.

Verder is het vrijwel bij elke servodecoder (met mogelijkheid tot hartstukpolarisatie) mogelijk om de hartstukpolarisatie exact om te schakelen halverwege de omloop van de servo.

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 17:49:02 door Bert_Apd. Reden: kleine aanvulling/correctie op servodecoder »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2015, 17:41:37 »
Edwin,

De (RoSoft ) Servoswitch kent dit effect zeker niet, als het al zal bestaan.
Deze zet voor het omzetten van de Servo het puntstuk volledig spanningsloos en zet deze pas weer onderspanning als de Servo zijn einstand heeft bereikt.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Electrofrog switch timing
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2015, 18:42:10 »
Hoi Edwin. Weet je nog waar je dat gelezen hebt? Weet je of het een feit was, of een aanname Volgends de Peco handleiding zou dit namelijk nooit een probleem kunnen zijn.

http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf

De puntstukken zijn verbonden met de rails via aan de onderkant door de gebruiker aan te brengen soldeerverbinding. Dit om de betrouwbaarheid van stroomvoorziening te vergroten. De puntstukken kunnen dus nooit kortsluiting maken.

Het deel dat in polariteit schakelt is de frog en het achterste deel van het puntstuk, waar de verbindingen aan de onderkant doorgeknipt moeten worden. Dat deel is volledig van de baan geisoleerd en kan dus op elk willekeuring moment schakelen (mits er geen loc op staat).

Het is niet nodig om een heel nawkeurige schakel timing te hebben, als je maar schakelt voordat de loc er is.

Edit: oh, ik lees nu net te laat dat Bert eigenljk hetzelfde al had gezegd.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 18:51:58 door RudyB »

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2015, 18:55:42 »
Mooi!!.....:) Dan gaan we aan de slag.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2015, 20:02:14 »
Ik heb 3 ROSOFT servo decoders waarvan er twee met puntstuk polaristie werken.
Geen enkel probleem mee.
Betrouwbare decoder, simpel in te stellen enbeduidend stiller als de klik-klak van conrad.
Ik hb er nog maar 3 besteld voo mijn trambaan.
Het voordeel vn deze deoder is de twee relais. Zoals Wim al aangaf: pas in de ingestelde eindstand komt de polisatie aansluiting onder spanning.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2015, 20:52:41 »
Hallo allemaal,

Volgends de Peco handleiding zou dit namelijk nooit een probleem kunnen zijn.

http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf

De puntstukken zijn verbonden met de rails via aan de onderkant door de gebruiker aan te brengen soldeerverbinding. Dit om de betrouwbaarheid van stroomvoorziening te vergroten. De puntstukken kunnen dus nooit kortsluiting maken.

Er is verschil tussen Peco spoor N code 55 en Peco HO/OO code 75, dus die vergelijking gaat niet op. De normale spoor N code 55 electrofrog wissels hebben geen aansluitdraad op het hartstuk en de aangegeven draadverbinding bij A bestaat niet. 

Bij de standaard Peco spoor N code 55 electrofrog wissels wordt het hartstuk automatisch gepolariseerd door de wisseltongen zelf, deze maken het fysieke contact met de betreffende rail. Wanneer je het hartstuk via een eigen schakeling wilt polariseren moeten hartstuk en wisseltongen door een zaagsnede gescheiden worden, anders is er een risico van kortsluiting bij het ongesynchroniseerd omleggen.

Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.  Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.

Mooi!!.....:) Dan gaan we aan de slag.

Hoe ga je het nu dan oplossen? Met of zonder aparte hartstukpolarisatie?

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 21:07:16 door Bert_Apd »

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2015, 21:04:34 »
Zojuist mijn eerste drie wissels aangepast. Hartstuk verder geisoleerd en zaagsnedes gemaakt en tongen verbonden met de buitenrails. Van een kennis kan ik een servodecoder met relais lenen om te testen eerst een testopstelling maken.
De uitleg maakt in ieder geval heel veel duidelijk en zal een betrouwbaar geheel vormen denk ik.

gr. Edwin
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 21:08:20 door Catweazle »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2015, 21:11:05 »
Halo Edwin,

Ik zie dat je voor de zaagsnede-aanpassingen hebt gekozen, goede keuze.

Het exacte moment van ompoling van het hartstuk is dan niet meer van belang, als er maar omgepoold wordt voordat de trein eroverheen komt...  ;D

Ben benieuwd voor welke servo-decoder (met polarisatiemogelijkheid) je uiteindelijk hebt gekozen.

Succes!

Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2015, 21:11:20 »
Erwin,

Aanpassingen aan de wissels is helemaal niet nodig.
Maar dat is mijn mening.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2015, 22:16:31 »
Als je het puntstuk zelf isoleert (maar uiteraard wel apart voed), dan zijn die extra zaagsnedes toch overbodig?

henk

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2015, 22:40:25 »
Bij die Pecowissels is het puntstuk electrisch één geheel met de wisseltongen. Daarom is het omschakelmoment van de polarisatie van belang. Maar wordt dat goed geregeld, dan is het gezaag inderdaad overbodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edo B.

• Offline Offline
    • NScaleBlog
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2015, 23:37:52 »
Hallo

Ik sta op het punt zelf ook met Peco 55 wissels te gaan bouwen. Van alles dat ik zelf getest heb, maar ook gelezen & met andere gesproken (ervaren shops) is het me duidelijk dat:
(1) Er geen kortsluiting ontstaat - dus de aanpassingen zijn niet nodig - Peco levert ook niet de bedradingsopties die je in HO schaal hebt (kijk maar aan de achterkant van het wissel)
(2) Het punt stuk is idd door het wissel gezet, maar deze is op de langere duur onbetrouwbaar.
(3) Wanneer je de polarisatie zelf 'helpt' om te zetten om dit betrouwbaar te krijgen moet je de schakeling pas omgooien as je wissel halverwege is anders kan het kortsluiting veroorzaken (en dan met dat woord krijg je een hoop aandacht hierzo ;-)
(4) Single and Double Slips moet je echter altijd goed zetten qua polarisatie, wat kan via een zelfde oplossing als een wissel. 

Overigens  buiten 'mainland Europe' zijn er nogal een aantal die Tamvalley's hexjuicer gebruiken die 6 hartstukken, of 3 keerlussen kan omschakelen op basis van het omhoog schieten van het amperage. Het is veel goedkoper dan al de oplossing die ik zie van LDT and Digikeijs - en ze schijnen goed te werken. Ik ga er zelf ook een aanschaffen (~60 euro/80AUD), zodat ik een keerlus en draaischijf automatisch kan laten omzetten.

Voor de Peco wissels heb ik DCC Concepts Cobalt IP Digitals aangeschaft omdat deze ze langzaam omgooit dmv stall motor, en een ingebouwde dcc decoder + polariteit omschakeling + led uitgang + schakel ingang (dus ook via knopjes op een paneel) heeft. Ook na uitschakeling blijft het wissel goed staan.

Het stroomgebruik van de IP Digital is normaal ongeveer 5ma, dus 30 ervan trekken dan 150ma digitale voeding - wat ik erg acceptabel vind. Als je dan alleen de polariteit wilt schakelen en het wissel omgooien hoef je maar 3 draadjes aan te sluiten: 2 naar de dcc voeding en 1 soldeer je aan de draad tussen het hartstuk en het wissel. En ja, je verwijdert de veer omdat anders het wissel te laat overspringt en kortsluiting veroorzaakt.

Overigens zit ik in Australie dus ik kan direct van ze kopen (ze zitten 3500km verder op in Perth, maar dat maakt voor de post hier niets uit). Ze geven ook een levenslange garantie aan de koper. De 6 pack komt op ongeveer 28AUD/20 euro per wissel uit - beetje hoger denk ik dan servo maar minder gedoe.

Edo

« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 23:45:27 door Edo B. »