Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Piko 2025 door puntenglijder
Vandaag om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49

Auteur Topic: Geheugendraadwissels met SA-DEC-4-DC  (gelezen 3099 keer)

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
Geheugendraadwissels met SA-DEC-4-DC
« Gepost op: 23 March 2015, 16:22:29 »
Hallo allemaal,

In mijn baanplan Boekplankbaan (zie ondertekening) ben ik bezig om mijn wisselaansturing uit te doktoren. Mijn eisen zijn dat ALLES IN de baan weggewerkt wordt, gezien de situatie van mijn baan in de slaapkamer. Dus de baan. Zo ben ik van plan de wissels te schakelen met geheugendraad. In genoeg draadjes op dit forum ea ben ik genoeg voor- en nadelen tegengekomen en ga gewoon tegendraads met geheugendraad verder. Ze worden onder de perrons weggewerkt. En op mijn 18mm grondplaat komen groene onderplaatvloeren van 7 mm om nog meer geluid te dempen en omdat dit spul makkelijk met de hand te bewerken is om uitsnedes te maken. (ook hebben we hier nog wat van over van onze nieuwe vloer).
Ik ben in bezit van een Uhlenbrock Daissy II uit een Tillig TT startpakket, waarmee je ook wissels en magneetartikelen kan schakelen.
Zoals ik zei komt alles in de baan, dus ook de decoders. Om de wissels te schakelen ben ik van plan gebruik te maken van LDT SA-DEC-4-DC. Als ik de schema's ervan goed lees heeft deze per poort twee uitgangen die om en om geschakeld worden. Deze wil ik koppelen aan twee geheugendraden/wissels: wissel A en B. Dit heeft tot gevolg dat ik maximaal 8 wissels kan schakelen (ik heb er 6 nodig). Consequentie is dat de twee wissels gelijk geschakeld worden. In mijn baanplan voor het bovenstation resulteert dit in de volgende wissellopen:

Wisselloop 1 (trein loopt vanuit rechts het station in naar spoor 1, lok losgekoppeld door naar spoor 4)
Rangeerwerk op spoor 3 / 4 /5 mogelijk

Wisselloop 2 (trein loopt vanuit rechts het station in naar spoor 2, lok losgekoppeld door naar spoor 4)
Rangeerwerk op spoor 3 / 4 /5 mogelijk

Wisselloop 3 (lok loopt om naar beginspoor om vervolgens terug te lopen naar spoor 1 / 2)
Rangeerwerk op spoor 4 /5 mogelijk

Wisselloop 4 goederen worden aan-/afgeleverd op spoor 3 / 4

De geschakelde wissels 1A-B, 2A-B en 3A-B zouden gezien kunnen worden als een vrijheidsbeperking in rangeerwerk. Aangezien het station niet al te veel verkeer heeft te verwerken, zie ik dit niet als een probleem.
Voordeel is dat er maximaal 3 wissels stroomvragend zijn (natuurlijk wel continu) en nooit alle 6 tegelijk.
De wissels krijgen een externe voeding in de vorm van een instelbare adapter. Nu lees ik dat het raadzaam is om de geheugendraden niet met een al te hoge voltage te voeden om de warmteopwekking van LM317 te beperken, met een ideaal van 10/12 V = . Nu zie ik in de aansluitschema's van SA-DEC-4-DC dat deze gevoed wordt met 14-18 V ~. Nu is de vraag, doet de SA-DEC-4-DC het ook met 10/12 V?
Ook andere op- of aanmerkingen zijn welkom.
Voor betere leesbaarheid zijn de schema's ook te vinden op:
www.michelzethof.nl/boekplankbaan/bpb-wissellopen-bovenstation.pdf

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Geheugendraadwissels met SA-DEC-4-DC
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2015, 16:37:09 »
Er is tegenwoordig een goedkope oplossing om een voedingsspanning zonder ale teveel vermogensverlies naar beneden te brengen met een zogenaamde step-down schakeling, bijvoorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-GOOD-QUALITY-M22-/301147898241
Zo kun je een paar dump 18V MaTrix DC voedingen gebruiken (als je zoekt, onder de 5 Euro) en voor je geheugendraad schakelingen de spaning naar beneden brengen.
Ik ga ervan uit dat het de SA-DEC-4-DC geen biet uitmaakt op het AC of DC is, dat wordt intern toch gelijkgericht.
Heeft ook nog als voordeel dat je de spanning voor de LM317s optmaal kunt instellen, zodat ze zo weinig mogelijk vermogen verstoken....
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2015, 16:53:35 »
Een beetje off-topic: geheugendraad, waar kan je dat tegenwoordig krijgen? Ik heb hier op het forum links gezien naar een belgische website, maar daar stond dacht ik bij dat het niet meer geleverd werd ofzo. Dus...

Het lijkt me op zich een leuke, betrouwbare methode. Voor als ik nog eens wil gaan experimenteren is het hebben van een koopadres handig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2015, 16:57:27 »
Dank je Hans voor de tip. Ik zal hier zeker naar kijken.
En Reinout, ik heb hem bij een andere Belg besteld:
http://www.flexmet.be/shape-memory-shop/index.php?action=home&lang=NL
Als het goed is, is het onderweg.

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2015, 22:39:49 »
Bedankt voor de links!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2015, 00:11:22 »
De site van Huub Maaskant als eens bekeken:

http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm

Gr, Bert

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2015, 08:30:28 »
Die ken ik. Volgens mij is dit de eerste aanleiding geweest waardoor ik hiermee aan de slag ga.
Ik ga er alleen nog een eigen draai aan geven.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2015, 09:51:39 »
Het maakt hier toch niet uit hoe de SA-DEC-4-DC schakelt? Die schakelt intern een relais. Je kunt dus zonder problemen een andere voeding gebruiken voor het schakelen van je geheugendraad.
En de SA-DEC-4-DC kan dan eventueel ook gevoed worden door je digitale spanning ( om te voorkomen dat je een extra voeding nodig hebt )

Je kunt dan dus voor het schakelen van de geheugendraad een ideale voeding zoeken.

Groet,
Roelco

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2015, 19:12:59 »
Dat is natuurlijk ook een optie. Hoewel ik de digitale spanning zo min mogelijk wil belasten, zal de SA-DEC-4-DC niet zo veel gebruiken.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2015, 20:16:26 »

Jongens,

Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met het draad. Wat ik een nadeel vond is dat in de ontspannen stand er geen stroom nodig is maar in de aangespannen stand juist wel ( ~ 200mA weet ik me herinneren).
Dat betekend dat wissels altijd in een bepaalde stand gaan staan als de spanning eraf gaat. Niet erg maar als je de boel weer opstart zal je wissels weer in de gewenste begin stand moeten zetten.
en als je 10 wissels in de aangespannen toestand hebt, heb je 2Amp nodig.
Misschien is daar een goede oplossng voor.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2015, 20:45:59 »
...er zitten relais in de decoder... dus hij gebruikt zeker enkele tinetallen milliamperes!

@P.Kramer: hangt in dit geval van de decoder af...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2015, 21:58:35 »
Dat is natuurlijk ook een optie. Hoewel ik de digitale spanning zo min mogelijk wil belasten, zal de SA-DEC-4-DC niet zo veel gebruiken.

Of het te veel is hangt af van je baan, je centrale, hoeveel treinen je op de baan hebt, eventueel ook hoeveel verlichting er in de wagens zit.

Als je veel decoders hebt zou ik het niet adviseren. Maar als het om 1 decoder gaat denk ik niet dat dat beetje wat de decoder extra gebruikt precies het verschil gaat maken met wel of niet genoeg capaciteit van je centrale.

@P.Kramer: Ik had daar geen probleem van. De decoder blijft in de juiste stand staan, dus als de spanning weer op de baan komt gaan de wissels ook weer in de juiste stand staan.
Daarnaast stuur ik via koploper. En die zet de wissels altijd in een rust staan waarbij er geen stroom getrokken wordt door de wissels. Alleen als de wissel straat nodig is komt het wissel in de juiste stand. En als de wisselstraat weer vrij gegeven wordt gaat wissel weer in rust stand.

Roelco

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2015, 08:50:29 »
en als je 10 wissels in de aangespannen toestand hebt, heb je 2Amp nodig.
Misschien is daar een goede oplossng voor.
Daarom heb ik, zoals in de inleiding van dit draadje uitgelegd, twee wissels om en om geschakeld via de decoder. Zo heb je max 0.6 A nodig voor zes wissels, natuurlijk ook continu.
Ik ben van plan om de wissels apart te voeden via een adapter met ca 1.5A waardoor ik de wissels op het bovenstation en later ook het onderstation voed. Voor het onderstation (7 wissels) wil ik hetzelfde systeem toepassen: totaal 1.4A.

Of het te veel is hangt af van je baan, je centrale, hoeveel treinen je op de baan hebt, eventueel ook hoeveel verlichting er in de wagens zit.

Als je veel decoders hebt zou ik het niet adviseren. Maar als het om 1 decoder gaat denk ik niet dat dat beetje wat de decoder extra gebruikt precies het verschil gaat maken met wel of niet genoeg capaciteit van je centrale.
In totaal komen er twee kopstations; boven- en onderstation en een dubbele spiraal waarbij de neergaande als een soort opstel-/schaduwstation fungeert (zie ondertekende link voor baanplan). De Daisy II met digitale voeding kan 2A aan. Uiteindelijk ben ik van plan om de beide stations en de spiraal apart te voeden. Per station zullen er max 3 treinen korte aanwezig zijn. Dus waarschijnlijk lukt dat wel met 1 stroomvragende decoder. Hoewel ik ook nog 4 stuks ontkoppekrails digitaal wil verwerken.
Maar goed, ik ben nog lang niet aan bouwen toe.

Michel Zethof

• Bestuur
  • Offline Offline
  • TT
    • Michel Zethof
« Reactie #14 Gepost op: 02 April 2015, 22:54:36 »
Los van de SA-DEC-4-DC ben ik verder gegaan met de aansturing van het geheugendraad en puntstuk/wisseltong:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64204.msg3221559717.html#msg3221559717