Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 20:30:00
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:24:29
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Forever Rocofan
Vandaag om 20:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NL-modelspoor
Vandaag om 20:03:53
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 19:58:16
Piko 2025 door timtrein
Vandaag om 19:33:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 19:30:02
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:15:10
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:44:29
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 18:38:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
Vandaag om 18:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:55:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
  

Auteur Topic: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?  (gelezen 19406 keer)

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Gepost op: 18 February 2015, 22:43:34 »
In het jaar 2001 heb ik op een beurs een toen nog nieuwe stoomlocomotief van Liliput (L105200) gekocht.
De loc heeft voor controle een paar meter heen en weer gereden op mijn toenmalige baan in opbouw.

Archieffoto maart 2001:



Daarna is de loc in de doos verdwenen tot gisterenavond.

Ik werd niet vrolijk bij het uitpakken van de loc.
De tender zag er kromgetrokken uit (bolle buik), chassis vertoont scheuren en staat niet goed op de rails. Ze tilt zelfs de loc op.

Volgens mij is hier niets meer aan te repareren:





Is dit nu zinkpest?
Ik heb er in elk geval de p*** in.

Is zo'n tender nog te bemachtigen, maar dan zonder deze ziekte?


Wicher.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2015, 22:54:10 »
Hoi

Duidelijk gevalletje, helaas.

Ik vermoed dat je van Liliput geen coulance hoeft te verwachten, dus zul je waarschijnlijk zelf een nieuw frame moeten bestellen.

Ik zou de tender nu ook zo snel mogelijk demonteren. Doordat het frame uitzet heb je kans dat je alles krom drukt.
Dus ook je opbouw. Bovendien kunnen je tandwielen in de verdrukking komen en ook scheuren of "platte" tanden krijgen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 18 February 2015, 23:01:56 door Bahn-AG »

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2015, 23:57:28 »
Bedankt. De tender is gedemonteerd. De buffers vielen er vanzelf al uit  ;D.

Werk in uitvoering:



Alleen dit deel hoeft vervangen te worden:



De rest draait nog soepel, geen beschadigde tandwielen.
Volgens de onderdelenlijst moet ik een compleet "Fahrwerk tender ohne motor für L105200" (= L50520001.2) aanschaffen.
Eens uitzoeken of dat zo is.
Als iemand nog suggesties heeft: graag.


Wicher.



roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2015, 00:03:02 »
Zelfbouwen uit messing

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2015, 06:48:28 »
Toch even met Liliput contact opnemen. Zinkpest is nu eenmaal een traag proces dat pas ver na de garantieperiode aan het licht kan komen. Zinkpest is ook onmiskenbaar een productiefout waarbij de verantwoordelijkheid van de fabrikant niet ophoudt na de garantieperiode. Liliput is nooit failliet gegaan, zodat de verplichtingen in beginsel door Bachman zijn overgenomen.

Dat alles is schone theorie, maar volgens mij goed genoeg om het probleem even aan Liliput voor te leggen. Ze kunnen je op zijn minst vertellen of dit onderdeel nog verkrijgbaar is. Heb je gezocht naar meer gevallen van zinkpest bij deze productie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2015, 07:56:34 »
Henk, volgens mij is Liliput (Wien) wel degelijk failliet gegaan en worden service en garantieafspraken uit de oude firma niet door de nieuwe overgenomen.

Silvolde

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2015, 10:23:13 »
Hoi

Lok is een Bachman, dus Liliput Wien heeft er niks mee te maken.

Na bijna 15 jaar is het wat mij betreft ook wel afgelopen met de garantie. Zelfs al betreft het een fabricagefout.

Bart

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2015, 11:02:16 »
Hallo Wicher,

Ik heb jouw onderdeelnummer even door Google gehaald en kreeg zowaar een hit.
In dit bericht staat precies hetzelfde probleem beschreven. De persoon in kwestie heeft daarna contact opgenomen met Liliput. Uiteindelijk is het onderdeel keurig opgestuurd, dit was in 2012.
De prijs voor dit onderdeel was rond de 20 Euro, kwamen nog wel verzendkosten overheen.
Mocht het onderdeel niet meer leverbaar zijn, zoek dan eens een onderdeelnummer van een andere versie met Wannentender. Deze zijn rood maar een likje verf doet wonderen.
Succes!

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2015, 11:36:50 »
Hi allemaal,

Dit is geen slijtage of garantie (In Europa twee jaar) maar duidelijk een productie fout en die moet de leverancier (wettelijk) altijd oplossen of op z'n minst een coulance voorstellen.
Je moet het wel bewijzen maar ach. via Google vind je vast wel meer gedupeerden.

groet
Harald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2015, 12:39:07 »
Zinkpest heeft dan in ieder geval als voordeel dat de bewijslast niet ingewikkeld is.
Maar garantie lijkt me niet de hoofdzaak. Kennelijk si het onderdeel leverbaar en dat is al heel wat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1738
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2015, 15:51:34 »
Hi allemaal,

Dit is geen slijtage of garantie (In Europa twee jaar) maar duidelijk een productie fout en die moet de leverancier (wettelijk) altijd oplossen of op z'n minst een coulance voorstellen.

Hoi

Produktie/materiaalfouten vallen gewoon onder de garantie van 2 jaar.
Daarboven hoeft een fabrikant helemaal niks meer, zelfs geen coulanceregeling.

Of ga je met je autootje ook terug als hij na 15 jaar begint te roesten?

Bart
« Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 15:54:47 door Bahn-AG »

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2015, 16:05:48 »
Bart, hier zit je wel degelijk mis. Producten die buiten de garantietermijn van 2 jaar vallen, maar redelijkerwijs een langere levensduur hebben, heb je wel degelijk nog wel rechten.

Het genoemde voorbeeld van een auto van 15 jaar dan is die levensduur redelijkerwijs gehaald, treedt de roest na 3 jaar op, mag je wel degelijk de fabrikant aanspreken. En een modeltrein hoort niet na ruim 10 jaar spontaan uit elkaar te vallen, of dit redelijkerwijs is valt uiteraard over te twisten, eens kijken wat liliput/backmann hierover te melden heeft.

Citaat
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

Bron: Klik
« Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 16:13:41 door zweistein. Reden: linkje toegevoegd »
Groeten, Ronald.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2015, 16:12:40 »
Hoi

Produktie/materiaalfouten vallen gewoon onder de garantie van 2 jaar.
Daarboven hoeft een fabrikant helemaal niks meer, zelfs geen coulanceregeling.

Of ga je met je autootje ook terug als hij na 15 jaar begint te roesten?

Bart

Hi Bart en de anderen,

Toch raar dat er steeds meer leveranciers coulance regelingen hebben om van dat gezeur af te zijn.
Ondanks dat is het wettelijk verplicht om iets te doen.
Na ruime 4 jaar was mijn startmotor defect, geen garantie of coulance meer maar wel +/-60% van de prijs af.
Trouwens ik had (op mijn vorige auto) 6 jaar "garantie" op de carrosserie en 10 jaar op het chassis voor roest !

groet
Harald


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2015, 16:31:07 »
De Nederlandse wet heeft het tegenwoordig helemaal niet over garantie maar over recht op een deugdelijk product. Is een product niet deugdelijk, dan moet de verkoper repareren of vervangen. Wat deugdelijk is verschilt natuurlijk. Zinkpest is altijd een fabricagefout en een model met zinkpest lijkt me altijd een ondeugdelijk product, ook na 15 jaar.

Dat gezegd hebbende is claimen bij een verkoper na 15 jaar best ingewikkeld en zou ik gewoon aan Liliput vragen of ze een dergelijk onderdeel nog kunnen leveren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
Re: Liliput BR52 (L105200): tender met zinkpest?
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2015, 16:31:56 »
Een via coulance weer tevreden klant, wordt mogelijk ook weer klant voor een nieuw product.
M.a.w. iemand die tot tevredenheid is geholpen zal in de toekomst mogelijk ook blijven kopen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein