Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 16:20:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55
  

Auteur Topic: Natuurlijke modulebakscheiding  (gelezen 9097 keer)

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2015, 09:34:52 »
Leuk bedacht die brug tussen de modules. Heb ik zelf ook al jaren.
Echter heb ik een beetje andere constructie toegepast.

Bij mij schuiven de raillasjes aan een kant geheel over de rails van de brug, je moet er even ruimte voor maken.
Aan de andere zijde zitten de raillasjes op de normale wijze op de rails van de brug geschoven en behoorlijk klemvast.
Je schuift deze zijde als eerste aan de modulezijde vast en laat de andere zijde indalen tot deze aanligt tot de rails.
Nu schuif je deze 2 railslasjes hiervan terug op de andere rails en zit het geheel goed klem zit.
Nu heb je de normale situatie als bij een gewone raillegging en de stroomdoorvoer is gegarandeerd.

Probeer het maar eens.
Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2015, 10:32:08 »
Moet dit ook naar beurzen  ???
Nee, dat is niet de bedoeling. Ik heb hanteerbare delen nodig om makkelijk aan alle kanten er aan te kunnen werken. Daarvoor is het handig om deze baan uit elkaar te kunnen halen. Deze baan is qua opbouw en ontwerp niet geschikt voor een beurs.  Aan de linkerzijde komt nog een fidllyard en die steekt in de kamer.

@Gerrit: jouw systeem heb ik overwogen, maar ik kom er niet lekker bij om met de raillassen te schuiven. Aan één zijde is de aansluiting in de brug, je komt er dan ook moeilijk bij.

Dit is overigens de enige moduleovergang op de baan. De overgang bij de fidllyard wordt gemaakt met een scherpe grens.

Groet,
michel

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9407
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #17 Gepost op: 22 January 2015, 10:35:15 »
Zijn nette overgangen zo..

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #18 Gepost op: 22 January 2015, 10:43:32 »
Dank je. Ik betwijfel ook of dit wel stevig genoeg is voor beurzen. Met jouw kennis en vaardigheden kan jij dit idee misschien professionaliseren?  :)
Overigens komt het idee van Flintfield, van Vincent de Bode, waar hij de hele baan opbouwt uit landschapsdelen die de natuurlijke grenzen volgen.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 11:06:57 door tothebeach. Reden: tekst bijgevoegd »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #19 Gepost op: 22 January 2015, 11:30:55 »
Hi hi hi :) Toen je in het begin omschreef hoe je die rivier als natuurlijke overgang wilde gebruiken zat ik eraan te denken je naar Flintfield te verwijzen :)

Mooie baan, dat Flintfield. En de verschillende overgangen waren erg goed verstopt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2015, 14:14:20 »
Een fase verder:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #21 Gepost op: 30 June 2015, 18:57:18 »




Groet,
Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2015, 22:06:51 »
Leuke baan wordt het Michel! Goed bedacht die overgang.  (y)

Grtz,
Niels

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2015, 22:27:28 »
En een rivier met een behoorlijke diepte onder de brug, zie je ook niet zo vaak.  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2015, 07:13:30 »
Oorspronkelijk was het idee nog zeker 5cm dieper. Maar dat werd een kloof in een glooiend Frans landschap. Dat werd um dus niet.
Het afdichten van dit deel is ook het laatste gat in de baan gedicht. De hele 240cm is nu bedekt met een soort landschap, zij het vlakke plaat of keukenpapier met al dan niet een kleurtje. Ik kan mij langzaam zorgen gaan maken over het type en de kleur gras.;)
Dank voor jullie complimenten!

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #25 Gepost op: 15 July 2015, 10:51:47 »
Eerste laag strooisel. Er zal nog zeker 1 laag volgen om meer stevigheid te krijgen. Daarnaast moet het ook nog een kleurtje krijgen:


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #26 Gepost op: 18 August 2016, 15:36:27 »
De uitvoering met de gehalveerde railschoenen werkte op zich wel aardig, al bleven sommige loks er op hangen. De twee railstaven waren kennelijk net niet genoeg uitgebalanceerd, of er zat een andere kink in de rails waardoor de loks juist op de aansluiting bleef hangen:


Daar de wissels vervangen moesten worden, heb ik ook dit probleem onder de loep genomen.
In een onderliggende printplaat heb ik een 6-tal messingbusjes gesoldeerd van 2mm doorsnee, inwendig 1mm doorsnee. Aan de rails zit een metalen staafje gesoldeerd van 0.8mm doorsnede. Deze past ruim in het busje, ruim genoeg om eenvoudig te kunnen passen, krap genoeg om contact te maken en daarmee stroom door te geven aan de rails.

Aan de vaste kant heeft elke rail twee busje en twee stekkers. En is de verbinding ook geheel gesoldeerd. De rails kan niet uit deze busjes gehaald worden. De rail op de brug heeft slechts 1 stekker per kant. Deze verbinding tussen rail en busje kan je wel los halen. Daar is sprake van een stekkerverbinding
De busjes op de printplaat zijn onderling per kant met elkaar verbonden voor de stroomdoorvoer. De constructie was eigenlijk eenvoudige te maken, je soldeert eerst de busjes in de printplaat, vervolgens zet je de stekkertjes in de busjes en soldeert die vast aan de rail. Daarna kan je de rail doorzagen. Toen dat klaar was kon ik de bielsen leggen, waarmee ik de rails ook uitbalanceerde. Eindelijk kan ik, als ik eens tijd heb, gaan ballasten.

Enkele plaatjes. Bovenaanzicht


En twee zijaanzichten. In gesloten toestand:


In gedeeltelijk geopende toestand ter ilustratie:

Het blijft kwetsbaar, maar het werkt beter dan de vorige versie (die wel makkelijker was :-\)

Groet,
michel

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Natuurlijke modulebakscheiding
« Reactie #27 Gepost op: 18 August 2016, 19:38:06 »
Mooi gedaan maar wel veel werk, ik ben een beetje lui en maak gebruik van de bekende compensatierails van Fleischmann, die schuif ik makkelijk in en uit elkaar en heb daarmee verbindingen die storingsvrij zijn. Nadeel is dat je overal een soort overweg krijgt, maar dat is wel te camoufleren.