Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: H0llandsBouwwerk: Mijn A4-diorama voor Eurospoor 2014  (gelezen 25599 keer)

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
H0llandsBouwwerk: Mijn A4-diorama voor Eurospoor 2014
« Gepost op: 27 October 2014, 20:15:35 »
Zoals beloofd wil ik jullie laten zien hoe mijn diorama op een A4-formaat tot stand is gekomen. Ik mocht het o.a. hier niet eerder tonen, maar pas na Eurospoor i.v.m diskwalificatie, en dit met respect naar Modelspoorwijzer.

Door Den Arbeid Aan Den Arbeid

Ik had in mijn gedachte een klein fabriekje te maken met kantoor en werkloods en gelegen aan een binnenhaven. Het speelt zich af zo in de jaren 50-60, vorige eeuw, ergens in een kleine plaats in Nederland.
De titel: Door den Arbeid aan den Arbeid, heb ik mijn vader vaak horen zeggen. Hij vertelde dan, dat als er ergens gewerkt wordt, gaat er o.a ook wel eens wat kapot, of er werd wat bijgebouwd, verbouwd, er kwamen nieuwe interieurs, nieuwe riolen, aanvoer van materiaal van andere fabrieken, enz. Dus er kunnen meer mensen aan de slag als er anderen al aan het werk zijn.
Op het diorama zullen deze onderwerpen te zien zijn.

De naam van het familiebedrijf is in handen van de familie Scholten, maar daarover later meer.

Eerst maar eens beginnen, althans, dat dacht ik in maart van dit jaar, maar ik doe maar net of ik het opnieuw ga maken  ;)

Wat A4-tjes uit de bak van de printer en is even een schets maken van wat ik ongeveer wil.

Het kantoor en de werkloods geschets en even aangegeven wat de noord, oost, zuid en westzijde wordt. Een bovenaanzicht gemaakt om te kijken hoe groot de binnenplaats wordt, bepalen waar de kade komt van de haven en aan de andere zijde grenst het fabrieksterrein aan het land van boer Appie. Alles wordt iets gedraaid zodat het net even wat levendiger wordt en dan bij de hoofdingang moet dan nog een stukje weg en fietspad komen.
Het hele idee voorgelegd aan directeur Scholten en met zijn goedkeuring kon ik beginnen.

MDF, 18 mm dik, zagen naar het formaat 21 x 29,7 cm. Tot zover een makkie  ;D

Daarna de grove lijnen uitgezet waar alles zo beetje moest komen. Op papier alle zijden van de fabriek in maten getekend en dan kan het eerste snijwerk beginnen.

Ik begin met het gedeelte van het kantoor met daar aanvast een laadperron. Het kantoorgedeelte heeft 2 verdiepingen, waarbij de 1e verdieping verhoogd is ivm laadperron.
Ik maak de wanden uit 3 lagen en begin met de buitenmuur te snijden en maak daar ook de openingen in van de ramen en deuren.

Daarna snij ik de 2e laag, dat is de laag van de kozijnen, deze snij ik uit een plaat styreen van 0,75 mm dik. En dan de 3e laag, dat is de laag met de ramen en hiervoor gebruik ik 0,5 mm styreenplaat.

Hieronder de 3 lagen bijelkaar. Ik heb dan ook al de kozijnen en ramen een kleurtje gegeven, zodat ik later mij niet in allerlei bochten hoef te  wringen om de ramen en kozijnen strak te kunnen schilderen.  En de baksteenmuren een wat bruin/rode/zwarte kleur gegeven.

Na het schilderen, als de verf goed droog is, zet ik de kozijn- en raamlaag op elkaar, daarna de baksteenplaat en zo heb je een mooie dieptewerking in de muren. Op de linker muur komen blinde ramen, want op dat gedeelte komt het laadperron.

De kantoorpanden zijn klaar voor het voegwerk, in die tijd deed men dit nog met voegpasta, pas zo ruim 50 jaar later ging men voegen met Zilverpoets  ;D

In grote lijnen zijn de 4 muren van het kantoorgedeelte klaar, maar er moet nog veel aan gedaan worden.
Morgen begin ik met het snijden van de loods, die later haaks op het kantoor komt te staan.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2014, 20:20:44 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: H0llandsBouwwerk: Mijn A4-diorama voor Eurospoor 2014
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2014, 20:17:57 »
Leuk om eens te bekijken.... Nu kan het rustig... Van het weekend daar weinig tijd voor gehad  ;D  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2014, 22:51:29 »
Hoi Peter,
goed om te zien en leuk om te volgen.

"Verraad ' je in dit draadje ook hoe en waarmee je de drie platen op elkaar lijmt?

mvg,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2014, 13:04:06 »
Erich,
Voor het lijmen van de styreenplaatjes gebruik ik Revell:

Allereerst pas ik de lagen 2 en 3 ’koud’ op elkaar en controleer of alles naar de zin is. Je kunt dan nog wat bijwerken en als alles goed is, dan doe ik de lijm op laag 3, zo min mogelijk in de buurt van de ramen komen en dat gaat juist prima met de lijmnaald die aan het flesje zit. Zie de rode lijn.

Later in het draadje gaat laag 1 (de baksteenlaag) er op.
In een ander draadje ga ik een voorbeeld geven hoe ik mijn gevels maak en bespreek dan het geheel in stappen.

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2014, 14:27:04 »
Hoi Peter,

Waarom gebruik je een hele gevel als plaatje als raamlaag 3. Je zou ook met minder plaatwerk toekunnen, namelijk alleen daar waar de ramen zijn. Of is plaatje drie ook nodig om er een goed verband (dikte muur) in te houden? Als je begrijpt wat ik bedoel?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2014, 16:01:04 »
Hijlco, dat laatste is juist, zowel voor de dikte, maar ook voor het glas. Ik gebruik ook een groter plaatje ViVak ’glas’, zodat ik ook deze goed en ruim kan lijmen, zonder in de buurt van de opening van de ramen te komen. Daarmee voorkom ik, dat als je het glas iets aandrukt, de lijm zichtbaar wordt aan de randen van de ramen. En wat ook mee telt is, dat als je naar binnen kunt kijken door een raam of deur, dan is het 1 geheel en dat gedeelte kun je dan ook goed in de verf zetten, anders zie je allemaal kleine stukjes styreen. Oké, je verbruikt wel iets meer materiaal, maar voorkom teleurstellingen ivm met o.a. kromtrekken. Het kromtrekken voorkom ik nog meer door er vloerplaten en steunmuren in het gebouw te plaatsen. Bij dit gebouw valt het wel mee, daar er niet echt lange muren zijn.

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2014, 20:04:07 »
Het vervolg....

Dit zijn dan de 3 lagen van de voorzijde van de loods.

En daarna gelijk de andere muren en lagen gesneden, middenonder zit de deur die uitkomt op het laadperron.

Ook hier weer eerst het schilderwerk en na een dag drogen de lagen 2 en 3 op elkaar gezet.

Daarna de muurlaag er op en de rollagen snijden en op hun plaats lijmen.

Verder met het kantoorgebouw.

Ik heb gedeeltelijk het kantoorpand aan elkaar gemaakt met de ramen er in. De hoekse kantjes van de verdikte muren op de hoeken werk ik later bij en natuurlijk de vensterbanken ook die worden later geplaatst.

Van de hak op de tak naar de ingang van de loods. Er komt een schuifdeur in die dan ook open en dicht moet kunnen, ik werk hier met profieltjes van Evergreen. De deur gaat er pas in als de muren gevoegd zijn.

Even de twee wanden los tegen elkaar gezet om te bepalen waar ik wat interieur moet maken, omdat als de schuifdeur open staat je naar binnen kunt kijken, dus voorin al wat gemaakt.

Nadat ook de muren van de loods gevoegd zijn en onderhand de schuifdeur al een 1e kleurtje heeft, kan ik even de deur proberen of hij makkelijk open en dicht kan.

Boer Appie kwam ook even buurten en vond de poster wel erg fraai.... foto was wat onscherp, maar toch......

Morgen weer verder.

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Marco EB

• Offline Offline
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2014, 21:36:38 »
Blijf het een fraai stukje werk vinden.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe je toch zo mooi strak alles uitsnijdt.

mvg
Marco

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2014, 22:00:05 »
Mooi verslag Peter, ik volg het ademloos.

Naast de vraag van Marco heb ik ook nog een vraag. Plaats je de muren gewoon haaks op elkaar, zonder gebruik te maken van een afgeschuinde hoek van 45 graden?

Hoe makkelijk snij je die dunne spijltjes van de ramen? Bij mij zou er al snel eens één breken (of drie 8)).
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #9 Gepost op: 29 October 2014, 12:15:07 »
Marco en Hijlco en misschien andere lezers,

Het secuur snijden is denk ik toch het vele doen, in het begin schoot ik ook weleens uit  ;D
Ik werk met een scalpmesje oftewel operatiemesje (non-steriel), met dit soort mesjes werk ik al 40 jaar, niet alleen met de modelbouw, maar ook vanwege mijn werk.
Ik kom uit het grafische vak en ben begonnen als handzetter, je weet wel, die kleine loden lettertjes, daarna kwam het tijdperk van werktekeningen maken en sinds die tijd ben ik al bezig met zo’n mesje, sinds de komst van de computer gebruik ik het mesje alleen nog voor de modelbouw. De één werkt met het afbreekmesje en de ander met de scalp, voordeel vind ik, dat het scalpmesje een zeer fijn puntje heeft en vlijmscherp is (gehard staal). Zie foto:

De andere vraag, voor de gevel-hoeken aan elkaar zetten, heb ik 2 voorbeelden;

1. De hoek in 45°, Je neemt 2 hoekprofielen die je o.a. bij de Gamma kan kopen en leg dan 2 stukjes op elkaar, er blijft dan wat ruimte aan de onderzijde, zodat daar het schuursel weg kan vallen.
De 2 stukjes profiel op een vel fijn schuurpapier leggen en langs het profiel ga je de kopse kant van de gevel schuren, wel constant controleren hoe ver je bent, schuur je te ver door, dan wordt de muur iets te kort en kun je in de problemen komen bij het in elkaar zetten van je gebouw. Hieronder wat foto’s:

De twee profieltjes:

Het geveltje tegen de profielen en op het schuurpapier: (ik zie alleen dat ik de foto heb gemaakt zonder het schuurpap[ier er onder, sorry!

En het eindresultaat:

2.
De andere manier die ik meestal toepas is de volgende:

1. Ik begin met de baksteenlaag van de voorgevel, aan beide kopse kanten, met een priemachtig stukje gereedschap, druk ik in de voeg en duw het dan in de kopse kant naar beneden, dit doe ik trouwens ook in het voorbeeld van de 45° hoek, maar dan als laatste handeling.

2. Ik lijm de baksteenlaag aan de binnenzijde in met lijm, alleen waar de gele lijnen staan doe ik geen lijm, dat is ongeveer 5 mm, inmiddels heb ik de lagen 2 en 3 al eerder op elkaar gelijmd.

3. En ik zet dan de laag, bestaande uit laag 2 en 3, op laag 1.

4. Doordat er dus geen lijm aan de rand zit waar de andere muren geplaatst gaan worden, kun je precies de dikte van de zijmuur, van de voorgevel wegsnijden, voorzichtig doen, zodat je niet door de baksteenlaag snijd. zie hieronder:

5. Je hebt dus een ruimte gekregen door laag 2 en 3 samen af te snijden. En hieronder zie je dan een bovenaanzicht en schuif je de andere muur zo tegen de voorgevel. En dan zie je ook waarom ik met de priem eerst in de baksteenplaat de kopse rand heb doorgedrukt, er zullen nog wel wat braampjes aan de hoek zitten en deze haal ik met een schuurpapiertje even weg.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2014, 12:28:09 »
Nee  ;) ;D

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2014, 12:42:25 »
Toevallig hier terrecht gekomen, ziet er heel goed uit, blijf je volgen.

Groet
Harald

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #12 Gepost op: 29 October 2014, 12:48:56 »
Nee  ;) ;D

Ik had niet anders verwacht  ;D

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2014, 13:21:37 »
Het vervolg....
Hier ben ik begonnen om het dak te maken van de werkplaats, dit zijn onderdelen van de twee lichtstraten.

En zo komen zij op het dak.

en nog even een close-up van één van de ramen.

En dan worden de ramen geplaatst.

Gelijk even in de verf/roest gezet.

De plaatjes voor de rest van het dak gesneden en wat strookjes er op gelijmd.

Inmiddels had ik de wekplaats al gemonteerd en even ’koud’ het dak passen.....

.... en zo ziet het er van boven uit.

Het dak lijm ik nog niet vast, want al het glas van de werkplaats moet er nog in en ook het interieur moet nog afgewerkt worden.
En zo kun je het dak afzonderlijk afmaken zonder dat je de rest van het gebouw besmeurd met verf of wat voor spul dan ook.
Met wat poeders maak ik ook de ramen van de lichtstraat vuil, aanslag, condens enz.
Boer Appie houdt ook echt alles in de gaten....

Ook het interieur afgemaakt en alles zo neer gezet, dat alleen waar je naar binnen kunt kijken, ook iets staat.

Zelfs directeur Scholten blijft tot in de late uurtjes op kantoor en loopt te piekeren over zijn nieuwe kasten en bureau’s, die hadden er allang moeten zijn.....

Ook alvast een begin gemaakt van de schoorsteen, zowel het kantoor als de werkplaats zijn daarop aangesloten. Hier kun je ook zien dat de kopse kanten ook een voeg hebben, zoals ik in het voorbeeld hiervoor heb laten zien.

Ook aan het kantoor gewerkt met het laadperron en de overkapping.

Nog wat achterin de loods aan het interieur gewerkt.

En zo had ik het ongeveer in gedachten....

En zo zijn beide gebouwen voor een groot gedeelte klaar. De verhoogde deur aan de rechterzijde is de deur naar het laadperron.

Voor het kantoor moest er nog een deur gemaakt worden, bestaande uit een plaatje styreen en wat profieltjes, deze deur schilder ik dan weer eerst voordat hij geplaatst wordt. Foto is niet zo scherp, maar vooruit....

Om een beetje een indruk te krijgen en kijken of alles op de plek past waar ik het wilde hebben, want een A4 blijft een A4.

Ik plaatst nog niets definitief op het A4-tje, zodat ik altijd nog kan schuiven en op het A4-tje moet ook nog veel gedaan worden, dus lekker leeg laten, werkt wat makkelijker.
Ik begin nu op een plek waar uiteidelijk het riool uitmond in de haven, het riool komt vanaf de werkplaats waar ook een regenput komt dus het riool moet ook vanaf die plek naar de kade lopen. Ik boor een gat in de kopse kadewand om daar het riool te laten eindigen. En net op het ’vaste’ land zit een breuk in het riool en daar is een bedrijf bezig om het lek te dichten. Dus ’graaf’ ik ook een gat in het MDF en laat daar het riool weer zien.

De basaltblokken, links heb ik gemaakt van een oud leren damestasje, op kleur gebracht, gevoegd....

De twee gebouwen heb ik even op A4-tje gezet om zo de buitenlijnen af te tekenen, zodat ik kan zien waar de bestrating komt.
Als de fabriek één geheel is, plaats ik onder de gehele fabriek een plaat styreen van 1 mm dik, zodat o.a. de bestrating gelijk wordt aan die 1 mm en niet hoger komt als bijvoorbeeld de drempels van o.a. de schuifdeur in de loods.
Als ik de lijnen heb uitgezet, ga ik met Das-klein een plakkaat maken van ongeveer 1 mm dik en leg hem ruim op zijn plek. Nu moet ik kinderkopjes gaan maken en moet zorgen dat de klei niet te snel opdroogd, dus op de plek waar ik nog lang niet aan toe ben, leg ik een vochtige doek over de klei en ga beginnen met het maken van de keien. Dit doe ik met de metalen delen van oude penseeltjes, het haar er uit halen en dan blijft er een soort kokertje over, die ik dan met een tangetje iets inknijp, zodat het een beetje een rechthoekje wordt en dan maar stempelen.....

De volgende dag is de klei droog en gaat er een eerste laag verf overheen.

Terwijl dit ligt te drogen, maak ik de firmanaam voor boven op het dak, dit zijn letters van styreen van Slaters.

En zo ziet het er dan uit, ook nu staat het gebouw nog steeds los, maar elke keer toch weer neerzetten om te controleren of het nog steeds zo is, zoals ik het in mijn gedachten had.

« Laatst bewerkt op: 29 October 2014, 14:37:19 door HOllandsBouwwerk »

Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HOllandsBouwwerk

• Offline Offline
    • h0llandsbouwwerk
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2014, 15:54:40 »
Nadat ik alles nagekeken had of het allemaal paste, heb ik de fabriek weer opgepakt en veilg weggezet, zodat ik kon beginnen met de aankleding van het terrein.
De betonnen schutting, die ik al vaker heb gemaakt en mij goed beviel, ben ik er weer één gaan maken. Gemaakt van plaatjes styreen, profieltje voor het paaltje en in de paaltjes kleine gaatjes boren voor het prikkeldraad. Ook het toegangshek weer gemaakt, had ik er al 1 eerder van gemaakt voor een ander project. Het toegangshek maak ik scharnierend, zodat het open en dicht kan.
Verder een schafkeet gemaakt van styreen naar een echt voorbeeld, die, toen ik nog in Bodegraven woonde, op een winkelcentrum stond. Een handkar, die ik regelmatig maak, komt er ook bij, een fietspad, begroeing, aarde enz.
Als de betonnen schutting geplaatst kan worden, maak ik die eerst helemaal af, omdat ik er dan nog goed bij kan komen.
Daarna wordt de fabriek op zijn plek gezet en kan de aankleding beginnen.
Hier volgen dan de bezigheden die voor zichzelf spreken:

De eerste schutting staat.

Alleen de Preisertjes, de 2 vrachtwagens en de fietsers zijn niet zelf gemaakt de rest is allemaal zelfbouw.

Allereerst maar een luchtopname gemaakt, de onderzijde is de zuidzijde.

De zuidzijde.

De oostzijde.

De noordzijde.

En de westzijde.

En hier wat detailfoto’s.

Arie Bakker en zijn vrouw, rijden nog dagelijks langs de fabriek, Arie is al een tijdje met pensioen, maar gaat nog vaak een bakkie doen bij zijn oud-collega’s.

De jongens hard werkend aan het riool.

Zonder woorden.....

Boer Appie, starend naar zijn weiland......

Scholten himself....

Binnenkort volgt er nog een kleine aanvulling, de oude Scholten vind het mooi geweest en verwelkomt zijn opvolger, maar daar later meer over...

« Laatst bewerkt op: 29 October 2014, 18:01:08 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »

Mijn ander bouwwerken
of mijn website