Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
MathynK
Vandaag
om 19:29:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Eric B
Vandaag
om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 19:17:06
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
Vandaag
om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk
door
Karben
Vandaag
om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:24
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
Göhrener Viaduct
door
aad52
Vandaag
om 15:19:20
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
359
Omlaag
Auteur
Topic: EifelBurgenBahn (gelezen 1183448 keer)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #105 Gepost op:
26 November 2014, 22:28:34 »
Ah, nu snap ik wat je bedoelde. Nee, dat was inderdaad niet m'n bedoeling, want ik wil juist de twee delen kunnen scheiden door de pin uit het scharnier te trekken
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #106 Gepost op:
27 November 2014, 00:41:29 »
Vanavond heb ik gesoldeerd en gelijmd.
Als eerste het solderen. Oei oei oei, ik had m'n soldeerstation op de max stand staan. Dat blijkt bij goed kijken 450 graden te zijn. Voor solderen is 300 o.i.d. prima. Geen wonder dat m'n punt het niet heel lekker meer doet. Vijl erbij, punt weer schoon, proberen maar weer. En dat bleek redelijk goed te gaan.
Ik heb de draadjes voor de rechter trap-module aangelegd en aan zo'n Dsub printerstekker gesoldeerd. Nogal wat draadjes, want 2x rijstroom, 2x wisselstroom, 2x ledstrips bovenin, 3x hp0/hp1/hp2 voor het sein, 1x terugmelding sein ("staat 'ie op groen of geel") en 1x straatverlichting. Die laatste omdat er een weg onder het viadukt op deze module door gaat. Een lantarenpaal is dan leuk. En ik heb één centrale schakelaar voor de straatverlichting, vandaar.
Gat voor het sein gemaakt en sein "geplant".
Tadaah, ledstrips erin. Eerste keer dat ik daarmee werk. Raar idee ergens dat je ze gewoon door kan knippen, twee draadjes eraan, opplakken, klaar. Ik heb over de hele lengte een strip bijna tegen de achterwand aan aangebracht. Dan wordt in ieder geval de achtergrond goed verlicht en vallen er geen irritante schaduwen achter het viadukt. Om het viaduct aan de voorkant uit te lichten heb ik bij het viadukt ook aan de voorkant een strip aangebracht. Ik ben benieuwd hoe het gaat staan. Ik heb ("ik ben nog aan het nadenken") nog geen trafo voor die verlichtingsstrips en kan het effect dus nu ook nog niet uittesten. Ik kan een oude treintrafo gebruiken, maar ik denk morgen maar een ledstriptrafo te gaan bestellen.
Op de onderstaande foto zie je het bewijs. Ledstrips, sein, draadjes:
Vervolgens heb ik weer een potje Pippo's boekbinderslijm opgemaakt. Dat wordt morgen twee nieuwe potjes halen
Ik heb op alle resterende modules de tweede 3mm blauwe laag aangebracht.
En op het kopstation op één van de twee helften de eerste laag. En toen was het potje op.
Eens kijken of ik donderdag of vrijdag nog een halve dag vrij neem. Ik moet nog aardig wat doen en wil eigenlijk aan het eind van het weekend tot het schaduwstation kunnen rijden! Zaterdagmiddag+avond staat er familiebezoek op de agenda, dus heel veel gaat van 't weekend niet lukken.
Benieuwd hoe ver ik zondagavond ben!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #107 Gepost op:
27 November 2014, 07:59:13 »
Als je met loodvrij soldeert dan moet het minimaal 350 zijn.. Maar een vijl
dat kan met de ouderwetse koperen punt..niet met de punten die niet van koper zijn.. Die hebben een laagje over de punt,als deze laag is verwijderd wordt de punt snel minder
Gelogd
groeten,
Auke
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #108 Gepost op:
27 November 2014, 09:01:12 »
Oud rolletje soldeer, dus ik neem aan dat het niet loodvrij is.
Ik ga zo een nieuwe punt halen en dan ook opletten dat ik een goede krijg (waar ik dan ook de vijl NIET overheen mag halen). Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat voor punt m'n huidige is. Enfin, ook weer geleerd dat ik meer op de temperatuur moet letten.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #109 Gepost op:
28 November 2014, 00:18:35 »
Nou, ik heb een middagje vrij genomen. En ook vanavond heb ik flink doorgewerkt. Eens even kijken. Ik maak steeds een foto als ik iets af heb, dat helpt me ook als ik 's avonds met een glaasje port hier opschrijf wat ik ook al weer gedaan heb
Als eerste heb ik de twee potten boekbinderslijm ter hand genomen en de ene helft v/h kopstation van een tweede laag 3mm blauwe plaat voorzien en de andere helft van de eerste laag (en als laatste actie van de avond ook de tweede laag). Zo, benieuwd of ik er dit weekend al aan toe kom om er sporen op te leggen. Qua ondergrond is het er in ieder geval klaar voor.
Het meeste werk ging in de bedrading zitten. Ik moest eerst eens goed piekeren hoe ik het werk aan ging pakken. Twee modules boven de trap, allebei met zo'n printerstekker. Die van de rechter module (met de meeste draadjes) was qua module al bedraad, maar de stekker naar de rest van de baan moest nog. Ook wilde ik nog anderhalve meter ledstrip boven de modules aan de achterkant van de zolder monteren en van stroom voorzien. Ik heb twee stuks 60W ledstrip-trafo besteld die morgen bezorgd worden. Per stuk kan je 4m ledstrip aan. Dus de modules aan de achterkant kan ik vanaf dezelfde trafo doen als voor de modules boven de trap.
Ok: 1x verlichting en 2x stekker+draden. Het leek me niet handig om daar boven de trap kroonsteentjes voor te gaan plaatsen enzo.
Oplossing: een stuk multiplex onder de rechterkant van het kopstation waar ik de kroonstenen aanbreng.
Dit wordt het verzamelpunt!
Vanaf deze plaat zie je vrij veel draadjes door het gat in de muur lopen. Één dubbele draad naar de ledstrip boven de achterste modules. Een tweetal dubbele naar de stekker voor de linker trap-module. En een flinke kabelboom naar de stekker van de rechter trap-module. Dat kan snel een chaos worden.
De chaos wordt echter getemd!
. Door simpelweg voor elk soort draadje een aansluiting te bieden op een kroonsteentje verklein je de problemen aanzienlijk. Gewoon het draadje in het juiste kroonsteentje op het verzamelpunt en je bent
voor dat deel van het probleem
klaar.
Heel gewoon alle twee de paren rijstroom-draden in de twee desbetreffende kroonsteengaatjes. Idem de twee voor de wisselspanning. En de drie paren voor de ledstrips idem. In het tweede kroonsteentje de draden voor het sein en de straatverlichting. Simpel toch? Da's de bedoeling.
Hoe ik die draden van het sein in het nog niet ontworpen bedieningspaneel ga hangen mag Joost weten. Dat doet er nu ook niet toe. Ze zitten netjes in het kroonsteentje en daar zitten ze over twee weken (als ik het bedieningspaneel maak) ook nog wel.
Boven de trap ziet het er nu zo uit. Ik moet wat ruimerhartiger zijn met die zwarte boekbinders. Maar m'n voorraad was beperkt. Morgen bijhalen
Waar ik nu wel wat aan kon doen: de draden trekken van de rij/wissel/verlichting kroonsteen naar de centrale plek van de stroomvoorziening.
Net zoals onder het schaduwstation
heb ik hier een eenvoudige lat neergelegd waar ik de draden over heb aangelegd:
Aan het eind van de lat gaat het via zo'n draagarm naar de wand. Daar door de 2cm brede opening achter het schaduwstation langs. En linksonder in de foto zie je het centrale kroonsteentje waar uiteindelijk alle rijstroom en wisselstroom vandaan komt. Bij deze plek ga ik morgen ook de twee ledstrip-trafo's aanbrengen. En dan het kabeltje dat naar de ledstrips gaat aansluiten. Benieuwd naar het effect!
Ik was trouwens
zo
benieuwd dat ik de ledstrips op de gelijkstroomuitgang van een oude analoge trafo heb aangesloten. Na 15 seconden slaat 'ie af als ik 'em op volle kracht zet. Dat is ook niet verwonderlijk, het trekt teveel stroom. Op halve kracht gezet, toen kon ik in ieder geval een fotootje maken voor een eerste indruk:
Niet gek! Da's één stripje 5050 warmwit, 60 leds per meter. Op halve kracht. Ik moet nog kijken hoe het kleur-effect is als er landschap ligt en er een achtergrond achter zit, maar voorlopig ben ik hier meer dan tevreden mee. Ook uit vrouwlief kwam een opvallend positief geluid toen ze het zag. Het betekent in ieder geval dat ik voorlopig wel even tevreden ben. Nog geen aanleiding om subiet met RGB strips te gaan werken, dat komt later wel. Misschien twee stripjes warmwit erbij kopen (en trafo's). De fijninstelling en de lichteffecten komen later wel. Volgens mij kan je met RGB mooien dingen doen in combi met een mooie aansturing. Maar laat ik me eerst maar eens op de ruwe aanleg concentreren en daarna op het landschap en dan zien wel wel verder.
Als laatste heb ik één stuk flexrail gelegd. Het was te laat. Om nou als dochterlief slaapt naast haar kamer met een slijpschijfje herrie te gaan maken... Dus ik heb de ene flexrail gelegd die ik morgen in ieder geval vast wil hebben.
Ik wil morgen namelijk de afdichting aan de voorkant van de trap-modules aanbrengen. De 4mm multiplex platen. De bedrading is aangelegd, dus "de boel kan dicht". De ene al aangelegde flexrail is op het stuk waar de module helemaal wordt afgesloten. Daar wil ik nog wel een gat in maken voor de toegankelijkheid (afgedekt door een A4 foto van iets eifelquerbahn-gerelateerds), maar het is verstandiger de rails voor die tijd te hebben aangelegd
Zo, dat was weer een halfuurtje typwerk! Ik zie dat m'n draadje al tot pagina 8 is gevorderd. Dat begint al ergens op te lijken
Eergisteren heb ik het weer eens helemaal van begin tot eind doorgelezen. Heel raar om het prille begin van 2 maanden geleden te zien. Ik ben in ieder geval blij dat ik het allemaal heb opgeschreven!
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 28 November 2014, 00:21:17 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #110 Gepost op:
28 November 2014, 22:20:51 »
Vanavond heb ik wat rails gelegd. En ik heb een blunder begaan.
Eerst de rails. Simpelweg de twee modules boven de trap aan elkaar vastgemaakt en vervolgens de rails op maat gemaakt en een heel dun laagje boekbinderslijm op de 3mm blauwe plaat en de rails neerleggen. En het rechte stuk met de stalen lineaal netjes recht leggen. En de kleine slinger van twee nette geleidelijke bogen voorzien door goed te kijken en her en der een zetje te geven.
Tot zover OK:
Voor vanavond was ik klaar, dus ik schoof de twee modules aan de kant zodat ze niet
te
erg in de weg liggen.
Blunder
.
Oepsie... Aan die kant had ik de rails uit laten steken om een mooie geleidelijke overgang te kunnen maken naar de stationsmodule. Het
moest
ook wel fout gaan want ik had er al 10 keer pas op het laatste moment aan gedacht dat daar nog wat uit stak. Nu ligt de rails over een lengte van 15cm los...
Ach, op zich is de oplossing makkelijk. Doorslijpen waar het nog goed is en het gesloopte gedeelte loshalen. En later vanaf het station dan maar de verbinding maken. Gaat ook wel lukken.
Aan de andere kant van de modules ging het ook een beetje mis. Ik had daar netjes twee messing schoeven gemonteerd om een stevige verbinding naar de volgende module te krijgen. Maar...
ik heb net niet genoeg opgelet
en de rails een halve cm te kort afgeslepen.
Ook hier is de oplossing nu voor me duidelijk. De module waar deze kant op aansluit is de bak waar m'n dochter een romeins fort (...) op wil neerzetten. Die module is dus een open bak waar een deksel op komt. Een verborgen deel, dus, waar je wel makkelijk bij kunt. Nou, dan laat ik toch gewoon de laatste 30cm van de rails daar los zitten? En maak ik het met een raillas vast aan de modules boven de trap? Een betere railovergang kan je niet hebben.
Dit heb ik trouwens ook toegepast tussen de twee trap-modules: gewoon een raillas. Op dit punt wil ik
geen
ontsporingen. Geen. Dus ga ik er van uit dat ik de modules rustig aan elkaar kan zetten en ze als één geheel op z'n plek krijg. Ik weet dat het in de huidige situatie daar net te krap voor is, dus ik zal wat moeten veranderen. Het gat in de wand kan iets groter zonder dat het zichtbaar is. De opening is nu precies de goede maat, maar die nauwkeurigheid is helemaal niet nodig (en nu zelfs dus lastig). En alternatief moet ik de modules aan de rechterkant loshalen en daar wat marge scheppen.
Komt wel goed, maar door wat foutjes is het nu dus wel wat meer werk geworden dan oorspronkelijk gedacht. Aan de andere kant is het allemaal niet overkomelijk en zorgt het deels zelfs voor betere aansluitingen. Hoop ik
Oh, voordat ik het vergeet: de twee transformatoren voor de ledstrips zijn vandaag binnengekomen. Ik heb de eerste aangesloten en het functioneert allemaal prima. Ik zal morgen een foto nemen als (hopelijk) de twee trap-modules hangen, want dan brandt daar de verlichting ook van.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
nscargo2008
Offline
Berichten: 954
veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #111 Gepost op:
28 November 2014, 23:22:34 »
Mooie baan , en slimme manier van bouwen , dit ga ik graag volgen
Top
Groet , stefan
Gelogd
Esufreak
Offline
Berichten: 1247
Als er maar ESU op staat
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #112 Gepost op:
29 November 2014, 09:24:55 »
Ach Reinout,
Je moet maar zo denken, door schade en schande leert men.
Ik heb ook wel eens eens stuks opgebouwd, en later weer geheel gesloopt omdat het niet naar mijn zin was.
Dit geldt dan in dit geval niet, maarja het geeft wel aan hoe voorzichtig je met alles om moet gaan.
Overigens ziet alles er wel goed uit.
Gr, Arie
«
Laatst bewerkt op: 03 December 2014, 10:38:23 door Esufreak
»
Gelogd
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #113 Gepost op:
29 November 2014, 09:36:39 »
Rail laten oversteken vraagt ook een beetje om defecten.
Misschien een idee om de rail eerder 10-15cm te laten stoppen op de module,
en dan met een los passtuk met schuif-raillasjes te werken.
Je kunt dan eerst de modules op de plek leggen en dan rustig de pas stukjes inschuiven.
Tinus.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #114 Gepost op:
30 November 2014, 11:25:57 »
Tinus: klopt dat rails oversteken vragen om defecten is. Dit was ook niet m'n definitieve plan
Wat ik op een paar plekken gedaan heb is om op de overgang tussen de modules een stukje printplaat of messing schoeven aan beide kanten aan te brengen en dan een stuk flexrails over die moduleovergang heen te laten steken. Vervolgens de boel vastsolderen en
daarna
met een slijpschijfje de boel op de scheiding doorslijpen.
Op die manier weet je zeker dan de rails netjes op elkaar aansluiten.
Dus... het oversteken was niet permanent bedoeld. Maar ik ben er inmiddels wel achter dat ik het alleen moet doen als de modules netjes op z'n plaats liggen.
Het idee van losse passtukjes is alleen bruikbaar op niet-zichtbare plekken, dus op de meeste plekken voor mij niet. Behalve dan bij de overgang die ik noemde tussen de "trap-modules" en de module rechts ervan, en daar doe ik iets vergelijkbaars door de laatste 30cm flexrail niet vast te zetten zodat ik 'em als passtukje met raillassen vast kan zetten.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #115 Gepost op:
30 November 2014, 11:48:29 »
Gisterochtend nog hard bezig geweest. Ik vraag me af of hiet iets te hard was want ik heb wat last van m'n rug op het moment. Nou moet ik eigenlijk regelmatig wat oefeningen doen om m'n (o.a.) rugspieren op orde te houden, maar dat heb ik al een tijd niet meer gedaan. Algemene conditie is wel OK omdat ik (lig)fiets naar m'n werk (half uurtje heen en half uurtje terug), maar de spieren boven m'n bekken oefen ik nauwelijks.
Dat wordt een speerpunt voor volgend jaar, om dat meer te doen. Dit jaar was het speerpunt o.a. om een werkende modelbaan naar Eifel-voorbeeld rijdend te hebben. En dat is goed a/h lukken. Dus eens kijken hoe het lichamelijke deel volgend jaar gaat
Enfin, gisterochtend. Ik heb de draadjes van voor de stroom aan de rails aangesloten. Met m'n dikke vette soldeerbout i.p.v. het soldeerstation. Ging prima en snel. Vervolgens heb ik het gat in de muur iets vergroot en de twee trap-modules als één geheel op z'n plek getild. Na nog een kleine vergroting van het gat ging het prima. Mooi.
De twee stekkers van de twee modules aansluiten en een eerste test. Lok erop en stukje rijden. Werkt. Doet het sein het? Ja. Doet de verlichting het: ja!
Dat valt niet tegen. De kooflijst moet er nog voor en de onderkant moet nog afgesloten worden, maar dit staat toch best prettig.
Ik bestudeerde echter net de foto die ik van de testrit met de lok had gemaakt:
... en dan lijkt het licht toch wel erg van boven te komen. De zijkant van de lok is donker. Dit kan nog verbeteren als de kooflijst op z'n plek zit, natuurlijk. Maar ik vrees dat dit toch een standaard probleem is als je noodgedwongen een smalle module van max 20cm hebt.
Ach, eerst eens kijken hoe het er in de definitieve versie uitziet. Ik kan altijd nog een extra spotje op de voorkant richten, toch?
Als tweede heb ik de afdekplaat er aan de voorkant opgelijmd en geschoefd. 4mm triplex. Dat kan je mooi buigen, maar je moet wel als de bliksem oppassen dat je niet te hard de schoeven erin schoeft. Het hout gaat zó stuk. Ook een paar plekken waar ik iets netter had kunnen werken qua zagen werden opeens gevaarlijke plekken voor de voorplaat. Het ìs overal goed gegaan voor zover ik gisteren kon zien.
Dit is het voorlopige resultaat, staand op z'n kant:
Opgepast: het op de foto onderste deel moet nog verder uitgezaagd worden.
Op deze manier is het wel heel erg smal
Het definitieve zaagwerk op die plek wilde ik pas doen als 'ie vast zat. Dat is met zo'n module prima na afloop te doen.
Ik heb, zoals zichtbaar is, aan de beide uiteindes nog ronde gaten gezaagd om toegang tot het binnenste te hebben. Zeker aan de linkerkant is dat nodig omdat de rails daar in een tunnel lopen.
De gaten ga ik camoufleren met een foto of informatiebordje ofzo. Aan de rechterkant denk ik nu aan een foto van het viadukt van Daun om een beetje vergelijkingsmateriaal te bieden voor het uitgebeelde viadukt. Hangt er nog een beetje van af welk viadukt ik qua uiterlijk na ga bouwen. Ik speel nog steeds met het idee de zijkant van het viadukt te laten laseren. En dan zou een beetje vlakke steensoort met uniforme steengroottes me goed uitkomen.
Enfin, eens kijken hoe m'n rug zich houdt. Misschien nog wel de voorplaat even op maat zagen. Ik wil graag zien hoe het uiteindelijke effect daarvan gaat zijn!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #116 Gepost op:
30 November 2014, 12:25:41 »
Ik kreeg gisteren per PM een vraag over m'n gebruik van kroonsteentjes. De vraagsteller was, kort samengevat, verteld dat solderen superieur is ten opzichte van gerommel met kroonsteentjes. Dus... kreeg ik als grootverbruiker van kroonsteentjes de vraag hoe die dingen bevielen
Of ze handig waren om de modules met de ringleiding te verbinden. En of ik D-sub stekkers gebruikte voor de onderlinge verbinding van de modules.
M'n antwoord werd wat lang, dus copy/paste ik het, iets aangepast, ook hier zodat anderen er misschien ook wat aan hebben.
Kroonsteentjes: bevalt prima. Wel een
aandachtspunt
: de dikte van de draden. Voor de ringleiding gebruik ik stevige draden, dat geeft geen probleem. Bij de dunnere draden moet je even opletten dat ze netjes onder het schoefje zitten. Eens in de zoveel kroonsteentjes werkt het draadje zich naast het schoefje en kan je 'em er zo uittrekken
Er zijn ook kroonsteentjes met een metalen plaatje onder de schoef, die schijnen net iets handiger te zijn. Ik heb het standaardspul uit de bouwmarkt.
Voordeel van kroonsteentjes: je kan er makkelijk een draadje bij doen en makkelijk draadjes weer omwisselen. Ik gebruik conrad wisselmotoren en die hebben een massadraad en twee bruine draden voor de aansturing. Welke bruine nou voor rechtdoor en welke voor krom is kan je niet zien. Dus ik sluit ze maar gewoon aan op het kroonsteentje dat ik bij elke wissel plaats. En als het niet klopt is het een minuutje schoeven om ze om te wisselen. Da's nou het handige van kroonsteentjes.
Over de D-sub connectoren
: ja, die gebruik ik. Maar niet als verbinding tussen de modulebakken. Elke bak staat op zich en is alleen mechanisch met z'n buurman verbonden. Voor de elektrische verbinding heeft elke bak één D-sub connector met de ringleiding.
Nou ja, ringleiding... Onder de hele baan ligt een voorraad kabels. De kabels voor de wisselstroom en digitale rijstroom lopen vanaf de centrale plek met de trafo's als twee hoofdtakken naar beide kanten onder de modules door. Met kroonsteentjes :-) In het kroonsteentje komt dus een draad van het kroonsteentje onder de vorige module, een draad naar het kroonsteentje onder de volgende module en een draad naar de D-sub stekker. En als er van een module een draad naar een andere module moet lopen (voor straatverlichting of een sein of wat dan ook): vanaf het kroonsteentje van de ene module rechtstreeks naar het kroonsteentje onder de andere module. En vanaf die steentjes naar de D-sub stekker.
Bij mij is de onderkant dus permanent. Mocht ik gaan verhuizen, dan moet de bedrading opnieuw worden aangelegd. Het is ook in eerste instantie niet geschikt voor tentoonstellingen. Niet dat ik dat met deze baan van plan was, trouwens
Op zich zou ik prima voor een tentoonstelling een andere opstelling kunnen maken inclusief een nieuwe centrale kabelboom. Waar elk stekkertje voor staat is bekend en de module maakt het niet uit waar 'ie op aangesloten is!
Overigens gebruik ik ook binnen de module kroonsteentjes. Onder de wissels/seinen, dat had ik al genoemd. Maar ook tussen de D-sub stekker van de module en de rest van de module. Kan ik mooi de stekker los solderen (op een handige plek) en daarna snel de draden in het kroonsteentje schoeven. Het voordeel is ook dat ik op deze manier gedwongen wordt héél expliciet alle draden te labelen.
Nog wat verbindingen naar eerdere bijdragen:
Uitleg scheiding ringleiding/modules met plaatjes
Kabelgoot om langs deuropening te komen
Boekbinders om draden te bundelen
Kroonsteentjes op meerdere plekken
, de eerste foto. Kroonsteentje bij sein, kroonsteentje bij ledstrip bovenin.
Kabelboom + verdeelplek naar twee modules tegelijkertijd
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #117 Gepost op:
30 November 2014, 14:15:47 »
Allereerst, interessante manier van bouwen!!
Modules van 20 cm diep lijken me inderdaad lastiger met belichten maar er zijn vast voldoende mogelijkheden. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar je zou kunnen kijken of je in de fries nog een extra strip verlichting kunt hangen. Eventueel schuin naar beneden richt zodat je de voorzijde van de lok meer kunt belichten.
Een schuin geplaatste spiegel zou ook kunnen maar ik weet niet of die voldoende licht krijgt om te weerkaatsen.
Een paar extra spotjes buiten de fries kan ook nog.
Gelogd
groet,
Ivo vS
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #118 Gepost op:
30 November 2014, 22:00:40 »
Zo, rustig aan gedaan vandaag. Vooral met een warme kruik ik m'n rug een boek zitten lezen.
Aan het eind van de ochtend heb ik nog wel de decoupeerzaag door de 4mm voorplaat van de boven-de-trap modules gehaald om alles op de juiste plek af te zagen. En daarna met hulp van zoontjelief de modules op hun plaats gezet.
De gaten die ik aan de voorkant had gemaakt zaten op de juiste plek. Ik kon de kabelboom met stekker aan de achterkant de modulebak in werken en vervolgens via de voorkant de stekkers op elkaar aansluiten:
Vervolgens het licht aan. Hoera!
Wow, dat vind ik er best leuk uit zien! Blij ermee. Benieuwd hoe het er over een paar maanden uit ziet als ik er landschap op gepoot heb! Ik kan er geen genoeg van krijgen, dus bij deze nog een plaatje uit een ander pespectief:
Als laatste heb ik de twee platen voor het kopstation weer op z'n plek gelegd. Die platen had ik oorsponkelijk gepland om tegen de wand aan te komen waar het gat in zit richting de trap. Maar omdat ik vanwege de stevigheid de linker trap-module door de wand laat doorsteken om op een boekensteun te rusten... daarom moesten de twee stationsmodules naar links opschuiven.
Ik heb de meetlat erbij gepakt:
Wat blijkt: de module steekt 30 centimeter onder de dakbalk door. Daar kan ik geen landschap op kwijt maar die 30 cm is wel precies wat ik nodig heb voor een spoortje om een lok om te laten lopen. Dat komt dus weer mooi uit.
De komende tijd is het qua voortgang denk ik wat rustiger. Maandagavond vergadering. En vrijdag sinterklaas en daarvoor moet ik nog veel werk doen. Aan de ene kant heb ik een naam hoog te houden qua surprises. Aan de andere kant is het cadeau voor m'n zoontje een roco BR50 die ik nog moet digitaliseren
Reinout
«
Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 10:39:03 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7751
Forummoderator
Re: EifelBurgenBahn
«
Reactie #119 Gepost op:
03 December 2014, 01:38:27 »
Vanavond heb ik de BR50 van roco gedigitaliseerd. Het is nog niet 100% af, maar hij rijdt tenminste. En ik heb een potenteel probleem met m'n tussentation ontdekt...
Als gebruiksaanwijzing voor de verbouwing heb ik de onvolprezen website
van Hans-Peter Pfeiffer
gebruikt (link gaat naar de gebruikte br 50 beschrijving). Heel handige site met goed bruikbare instructies en foto's. Hij ziet er nu zo uit:
Het is allemaal in één keer goed gegaan. Decoder erin prikken, op de rails zetten, adres instellen en rijden met de hap. Hij rijdt prima. Het geluid bij lage snelheid zou nog wat lager kunnen voor m'n gevoel, maar de rijeigenschappen zijn prima. Ik heb een nieuwe
lokpilot standard
gebruikt, de opvolger van de "lokpilot basic".
Ik heb op het moment voorkeur voor ESU lokpilots omdat ze zo robuust zijn. Ik heb m'n vingers bij m'n eerste digitaliserings-pogingen gebrand aan twee Kühn N-nogwattus decoders. Ok, "N", maar qua max stroom ruim binnen de marge. Het is me nog steeds niet bevredigend uitgelegd waarom een decoder die 600mA aankan de geest geeft als je er een 150mA roco motortje en een 50mA ofzo lampje aan hangt... Voldoende veiligheidsmarge, toch? Die Kühn decoders rijden mooi, volgens mij mooier dan een lokpilot, maar ze houden het bij mij maar 10 minuten uit... Met een lokpilot heb ik tot nu toe nooit problemen gehad, dus blijf ik ESU voorlopig trouw.
Heeft iemand een tip voor een basic decoder van een ander merk die erg goed bevalt? Die ook robuust is?
Terug naar de lokpilot standard. Doet alles wat ik wil. Voordeel boven de oude lokpilot basic (niet meer leverbaar, trouwens) is één extra mogelijkheid, namelijk het instellen van de functietoetsen. In die zin dat het bij de 'standard'
wel
mogelijk is om de rangeerverlichting op duitse manier in te stellen. In DLD is het volgens mij het idee dat je bij rangeren aan beide kanten van je lok het (witte) licht aan doet. Dus niet één pitje zoals in Nederland, maar gewoon alles. Dus vind ik het wel netjes als dat bij "F3" automatisch aan beide kanten aan gaat.
Operatie geslaagd, maar er zijn nog vier punten.
De lok knarst een beetje. Een knerpend geluid. Ik kan het niet helemaal met het oor localiseren. Ik hoop dat het alleen een kwestie is van wat extra smeren (ik gok op de drijfstangen).
De kolenvoorraad op de tender is hetzelfde als het ballastblok dat normaliter bovenin zo'n roco tender zit. Waar bij de br23 er een blok in zat met een plastic kolenvoorraad er bovenop, is bij de br50 de bovenkant van het ballastblok als kolenvoorraad gevormd. En dat blok moet er uit om plek voor de decoder te maken, dus ik moet een nieuwe afdekking maken. Nu is het überhaupt mooier zelf met echte kolen iets te maken, maar toch.
Ik heb tot nu toe m'n decoders met een achtpolige stekker aangesloten. Dan kan ik 'em nog eens wisselen indien nodig. Ik denk er bijvoorbeeld aan om m'n br23 'basic' decoder door een nieuwe 'standard' te vervangen om te kijken of 'ie dan netter loopt. Maar... met zo'n stekker wordt het langzamerhand wel erg krap. Of de motor in de br50 zit wat hoger ofzo. Op een of andere manier is het toch een tikkie krap. Misschien moet ik de draden rechtstreeks gaan solderen?
Ik heb wat proefgereden en er is één wissel waar de lok ontspoort. De eerste wissel van het tussenstation. Ik vroeg me al af of dat helemaal 100% kosher was. Die wissel ligt nèt nèt nèt nog een piepklein beetje op het allerlaatste stukkie van de overgang van de helling naar het vlakke. Ik moet daar nog beter naar kijken. Voor hetzelfde geld is het opgelost als ik de lok nog beter heb gesmeerd. Want alle andere wissels rijdt hij wel keurig door. Ik zit er op dit moment toch wat over in. Heel uitgebreid testen moet ik mee oppassen, want zoontjelief mag z'n sinterklaascadeau (deze lok!) nog niet zien
Zo... voor het eerst in lange tijd weer iets gedigitaliseerd! Nu nog zorgen dat 'ie perfect rijdt. En dan binnenkort verder met de br57, de railbus, een knetteroude br215 en met een extra v100. En ik moet nog naar de instellingen van de al gedigitaliseerd gekochte fleischmann br86 kijken.
Werk zat voorlopig! Maar eerst de br50 af, dan de andere sinterklaassurprises en dan als eerste de rails aanleggen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
359
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
EifelBurgenBahn