Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: MB-module (N): BNUB  (gelezen 54486 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #75 Gepost op: 27 May 2015, 22:08:24 »
Voor de H0 baan af.... streber! :P

Ziet er goed uit!

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #76 Gepost op: 27 May 2015, 22:27:15 »
Ik...... streber......... Oh vandaar (dat ik help met de h0 baan) ;-)

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #77 Gepost op: 10 June 2015, 13:00:25 »
Kost een paar kwartjes, maar ..........



Zou net moeten passen. Hebben we gelijk het definitieve referentiepunt voor de N-spoor megabiels

Komt er dan (tweemaal dus) zo uit te zien:




guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #78 Gepost op: 10 June 2015, 13:54:10 »
Klikbaar plaatje voor Jijbuisfilmpje



Klikbaar plaatje voor Jijbuisfilmpje

Goed, hiermee hoop ik (geheel ijdel, dat weet ik :( ) dat al het gekwebbel, neuzel en gezeur over het wel of niet functioneren van de BNLS megabielzen afgesloten kan worden.

  • Bakken zonder veel gezeur (d.w.z. horizontaal stellen e.d.) aan elkaar geknoopt
  • N spoor, d.w.z. kleinere toleranties als h0 of 00
  • lage flenzen, d.w.z. lager dan h0 of 00 lage flenzen
  • geduwd rijden, d.w.z. geen zware loc voorop die trekkend de rijtuigen in het spoor houdt

En zie: het blijft gewoon in de rails.  ;D

Oh, ja: ik geef toe dat ik WEL even de nodige aandacht heb besteed aan het in elkaar zetten van de bakken. Als je die schots, scheef en kanten-ongelijk in elkaar krijgt is de basis fout en blijft het altijd klieren. Maar ....... ook dat is, achteraf, gewoon te krijgen met een schuurmachine en twee componenten plamuur.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 13:58:13 door guest7823 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #79 Gepost op: 10 June 2015, 15:35:22 »
 (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #80 Gepost op: 10 June 2015, 15:47:55 »
Goed bezig, Paul! (y)

Leen.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #81 Gepost op: 26 June 2015, 16:05:16 »


Wordt vervolgd.

Stap daarna gaat het definitief modificeren / testen van de BNLS booster-hubs worden

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #82 Gepost op: 26 June 2015, 21:31:52 »
Is toch altijd weer meer werk dan gedacht  :-\



Of misschien komt het ook doordat er steeds aanpassingen bij bedacht worden. Het idee bestond al langer om het tweede spoor (tegen de hoofdbaan aan) te verlengen. Daar het wisselkruis toch van nieuwe megabiels voorzien moet worden dan maar gelijk doorpakken en er een driesporige megabiels van maken. Het vierde spoor zal nog worden verlengd tot aan het einde van de keerlusbak



De positionering van het wisselkruis is nu precies volgens de norm (dwz hart spoor 100 [mm] vanaf BB) en daarmee kan deze BB dus ook als koppelreferentie BB dienst doen. Op de megabiels worden dus nog hele korte stukjes spoorstaaf gesoldeerd. Die zullen de maatvastheid niet aantasten omdat de buitenste sporen domweg lang een liniaal gesoldeerd zullen worden en de binnenrails met een NMRA mal gepositioneerd zullen worden.

De komende dagen even niet zo veel tijd voor voortgang vermoedelijk. Behalve wat SHM tractiediensten (1x stoker en 1x CTr) moet eind van deze week ook nog even het SHM kantoor (terug) verplaatst worden van werkplaats naar nieuwe station. Dat gaat dus ten koste van zuivere hobbytijd  :o

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #83 Gepost op: 01 July 2015, 13:49:19 »
Kam je tijdens de verhuizing nadenken over de puntstuk polarisatie. Deze variant moet "student proof" zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.


Uitleg bij term student proof:
- Idioot proof   (onveiligste van de drie)
- Monkey proof
- Student proof (zoveel beveiligingen en over nagedacht, kan niets meer mis mee gaan)
« Laatst bewerkt op: 01 July 2015, 13:51:04 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #84 Gepost op: 08 July 2015, 14:29:00 »
Het eerste wisselkruis ligt er in, incl de aanpassing van het kopspoor. De plaatjes zijn klikbaar voor een Jijbuisfilmpje



"immer gerade aus"




aftakkend




"volle bak"




overzicht "volle bak"

De puntstukpolarisatie is op dit moment ERG KISS, d.w.z. gewoon GEEN  ;D. De "hele binnenhandel" hangt gewoon aan de baanspanning, dit kan omdat de polariteit van de beide sporen gelijk is. De "buitenpuntstukken" hangen gewoon los, wel voorzien van aansluitdraden maar die zijn gewoon nog niet aangesloten. Hoe ik dat t.z.t. ga oplossen ............ Voorlopig "gewoon niet"

Nu nog de andere kant afmaken met een wisselkruis en dan zijn de BNUBs qua rails wel af. Alles dan nog een keertje in de zwarte zijdeglans zetten en het klittenband voor de rok er op en dan moet het maar klaar zijn.

A.s. vrijdag krijg ik de weerstanden binnen voor de booster-hub modificaties en dan kan e.a. ook getest gaan worden met een tweetal booster-hubs.

Kortom het begint er naar uit te zien dat het aantal smoezen dat ik heb om niet aan mijn eigen bakken te gaan beginnen beginnen op te drogen.

Oh nee; ik had ook nog "project Bh0UB"  :-[. Pwehhh

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #85 Gepost op: 08 July 2015, 15:26:58 »
En, als afsluiting van dit deelonderwerp, voor de ongelovige Thomassen:



Geduwd, met lage flenzen




En wederom "volle bak"

Plaatjes klikbaar naar filmpje dus



JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #86 Gepost op: 08 July 2015, 15:55:53 »
Tijdens de 'terugweg' haperde de 1200 een beetje op het tweede puntstuk, of zag ik dat verkeerd?



Johan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #87 Gepost op: 08 July 2015, 16:00:26 »
Zag je niet verkeerd. Op de heenweg trouwens ook. Bij welke snelheid komt de 1200 tot stilstand, als al bij volle bak zichtbaar gehaperd wordt?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #88 Gepost op: 08 July 2015, 16:53:50 »
Heren

De puntstukpolarisatie is op dit moment ERG KISS, d.w.z. gewoon GEEN  ;D. De "hele binnenhandel" hangt gewoon aan de baanspanning, dit kan omdat de polariteit van de beide sporen gelijk is. De "buitenpuntstukken" hangen gewoon los, wel voorzien van aansluitdraden maar die zijn gewoon nog niet aangesloten. Hoe ik dat t.z.t. ga oplossen ............ Voorlopig "gewoon niet"

Kortom, yep het klopt wat jullie zien. Maar dat had ik dus hierboven ook al gemeld.



  • rood / zwart: hard wired
  • geel: geschakeld via tong
  • groen / blauw: niet gevoed

Kortom:
  • rechtdoor: niets aan het handje
  • afbuigend: niets aan het handje bij "langere stroomafname"

Vind ik voorlopig goed genoeg. De overloop mogelijkheid is optioneel en nooit toegezegd / beloofd. Dus als iemand het niet goed genoeg vind:
  • eigen BNUBs bouwen
  • bijdragen aan kosten (tijd/geld) oplossing

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #89 Gepost op: 08 July 2015, 18:56:52 »
Extra overloop mogelijkheiden zijn natuurlijk nooit weg, ziet er toppie uit Paul.

Gr,

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl