Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 16:56:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 16:17:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: D236 Nord-West-Expres  (gelezen 38640 keer)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2014, 18:53:57 »
Voor het geval jullie nog een leuke toevoeging aan de Nord-West Expres zoeken: in 1974/75 reed er een Plan D WRD mee. Het slaaprijtuig was toen, vóór de levering van de eerste T2s, nog een WLAB en geen WLABm, dus korter dan 27 meter.

Zie het Zugbildungsplan van dat jaar:




Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2014, 19:16:39 »
Mooi, 1974 had ik nog niet, dank je wel.

De m in de WLABm staat niet voor 27 meter maar langer dan 24,5 meter. Gaat ook niet anders, de T2s was ook maar 26,4 m. Bovendien wagen de MU rijtuigen eerder gebouwd en ook langer dan 24,5meter.

dirkjan

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2014, 22:33:37 »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2014, 17:31:19 »
@dirkjan
Zoals meerderen hier heb ik wat moeite met het lezen van de tabellen. Een plaatje zoals je er al veel geplaatst hebt zou veel verhelderen. Kost je dat veel moeite? Mijn dank is alvast groot...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #19 Gepost op: 06 September 2014, 12:09:26 »
No problem  ;D

Hier de zomervariant 1974, van Bentheim tot Amersfoort. Daar koppelden de drie achterste eraf voor Amsterdam. De rest ging door naar HvH. plaatje van de ZPAR heb ik ter vergelijking bijgesloten.



dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #20 Gepost op: 06 September 2014, 14:13:16 »
Geweldig, hartelijk dank!
Ik moet nog even sparen zie ik, want ik kom tot nog niet de helft. Dat wordt een hobby op zich  ;D

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #21 Gepost op: 06 September 2014, 15:42:19 »
Treinsamenstellingen is zeker een hobby op zich, zie ook mijn website. De laatste weinig nieuws, maar achter de schermen ben ik druk bezig met nieuwe tekeningen van onder meer de ligrijtuigen van de DB.

Overigens kan je nog met 1 rijtuig minder toe: het 8e rijtuig reed niet altijd mee, dus die kun je achterwege laten. Heb je meer ruimte (en geld ;) ), dan kun je nog één of twee rijtuigen 2e klasse (Duits of plan D) toevoegen tussen de RD en de stalen D, dat waren vaste versterkingsrijtuigen (overigens is de wintersamenstelling nog een rijtuig korter: 8 rijtuigen op de dagen dat het rijtuig uit Moskou niet meer reed).

Even een kleine kanttekening bij deze treinsamenstelling (en andere Nederlandse treinsamenstellingen op basis van Duitse Zugbildungspläne): binnenlandse rijtuigen welke alleen op NS-rails reden, zijn niet opgenomen in de Duitse Zp AR. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan rijtuigen Amsterdam-Enschede v.v. welke tot/van Hengelo in treinen naar/van Duitsland reden. Nederlandse samenstelling op basis van een Zp AR kunnen dus correct zijn, maar het hoeft dus niet!

En dan nog een vraag van mijn kant: die vierkantjes, zoals het vierkantje voor het postrijtuig met de tekst "So", hebben die de betekenis "met uitzondering van" of toch een andere betekenis?
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #22 Gepost op: 06 September 2014, 20:17:05 »
Het 8e (en de 9e en 10e) zijn de groep koerswagens voor Amsterdam CS. De Bd Bm heb ik al niet opgenomen in de samenstelling.

Een vierkantje om de dagen betekent inderdaad niet op

dirkjan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #23 Gepost op: 06 September 2014, 20:41:51 »
Ik zou dit soort treinsamenstellingen wel eens willen zien voor treinen die eind jaren 60 reden... '74 is me te jong.
Maar ik weet niet eens nummers... de D236 reed toen vast nog niet.  :P

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #24 Gepost op: 06 September 2014, 20:46:10 »
Dan voor de volledigheid het spoorboekje er ook maar weer bij.
Bron = Spoorboekje internationaal zomer 1974.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #25 Gepost op: 06 September 2014, 20:58:46 »
Ja... maar kun je ook terugbladeren naar pak 'm beet, 't liefst 1968, of desnoods 1967?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #26 Gepost op: 06 September 2014, 21:50:25 »
Dirkjan, moest je nou door de stalen D lopen om in de resto te komen?
En weet je al wat over de drie dsb-rijtuigen, zie vorige pagina?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #27 Gepost op: 06 September 2014, 23:25:01 »
Yep, daarvoor was het ook een Ds met de s van Seitengang. Dan kon je dus langs de bagagecompartimenten. van die deense wagens heb ik nog niks gevonden.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Duitsland TP III/IV
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #28 Gepost op: 07 September 2014, 02:42:40 »
44,

Ik heb de dienstregeling van '66 - '67, morgen hoor(zondag) je meer van mij.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: D236 Nord-West-Expres
« Reactie #29 Gepost op: 07 September 2014, 07:35:27 »
Dat zou leuk zijn!  :D
Er is, zeker als je op zoek bent naar meer specifieke routes, maar relatief weinig te vinden.
Bedankt!