Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:20:27
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Sfeer op je modelbaan door grove den
Vandaag om 13:45:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 13:23:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - BDs in N  (gelezen 3986 keer)

alfisti-164

• Offline Offline
BNLS-Werkspoor - BDs in N
« Gepost op: 23 March 2014, 20:35:35 »
Na al een hele tijd een BDs te willen hebben in schaal N heb ik hem uiteindelijk voor mijn verjaardag gekregen.
Het is de welbekende kop van Spoorobjecten.nl.

Ik ben door een ander topic (NS BDs in N door Erik) aangestoken om er zelf een te maken met een 3D print. Als de mijne maar half zo mooi wordt als die van Erik ben ik tevreden, want die van hem is wel erg mooi.

Dat gezegt te hebben, hiermee gooi ik mezelf compleet in het diepe: ik heb echt nul comma nul ervaring met modelbouw in deze vorm. Ik ga een hoop leren en daarbij zou ik jullie hulp en aanwijzingen graag gebruiken!

De voorbereidingen

Ik heb ooit eens een balk op een ICplus rijtuig laten vallen. In het midden zit aan beide zijden een barst.

Ik heb deze nooit weggedaan en kan deze nu dus gebruiken voor de BDs, aangezien ik er dan toch mee moet knippen en plakken. Dan maakt een scheurtje meer of minder ook niet meer uit.

Kijk en vergelijk
Nu ben ik eens goed gaan kijken naar het echte werk en hoe het model moet worden.
Ik bespeur meteen een probleem (nou ja, problemen bestaan niet, het zijn uitdagingen).
Het origineel heeft aan beide zijden een rooster voor de klimaatregeling. Net als de rijtuigen zit deze aan een kant boven de deuren. De BDs heeft aan de andere zijde nog een kleintje zitten.

Zo moet het model ook worden dus... Maar... als ik het dak er af weet te krijgen en ik zet het rooster gelijk aan de deuren houdt ik ruimte over om het dak aan te laten sluiten.

Dit stukje dak moet dus weer ergens anders vandaan komen wat geen probleem is, want er gaat een dikke centimeter lengte van het dak af, dus dak genoeg.
Maar het wordt wel erg knippen en plakken.

Een andere uitdaging is het kleine roostertje aan de andere kant. Deze moet ik vanuit het niets maken...  ::) :o

Het begin!

Het begin is er nog niet... Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ik wil daarom het volgende aan jullie vragen:
- Hoe en waarmee kan ik het beste het ICplus rijtuig versnijden/verzagen/bewerken?
- Hoe krijg ik alle puzzelstukjes daarna weer op de juiste plaats (en de barst gerepareerd)?
- Hoe krijg ik het mooi vlak (plamuur?) voor het spuiten?

Ik heb zelf wel ideeën natuurlijk maar wil niet zomaar beginnen met hakken bij wijze van spreken.

Alvast bedankt voor alle tips!

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Werkspoor - BDs in N
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2014, 09:05:51 »
Leuke manier om wakker te worden!
Success met de bouw van de BDs  (y)

Helaas kan ik je verder geen tips geven  :-[ mijn werk gaat niet verder dan het 3D design  :D

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2014, 10:01:25 »
Ik heb tot nu toe alleen in h0 een paar bakken versnipperd en geplakt, met wat hulp van de Buffetkat, maar ik denk dat er in N weinig anders is :

- Versnipperen met mes (vele malen inkerven, dan breken) of Roco / X-acto zaagje, precies pas maken met vijl of schuurpapier
- Zorgen dat naden allemaal strak haaks zijn en dan koud op elkaar lijmen met lijm waarin de beide kunststofsoorten in elkaar smelten (gaat niet met de Shapeways delen lukken, wel met stukken wand die je verplaatst) en anders met secondenlijm koud verlijmen en vervolgens indien mogelijk aan de achterzijde verstevigen met stukjes styreen plaat.
- Naden dicht laten lopen met lijm of plamuur, daarna met spuitplamuur bewerken. Tussendoor steeds fijner schuren.

Zie http://665-667.vanree.net/v/modelbaan/mat46 voor wat van mijn gepruts...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2014, 10:46:52 »
Alvorens te zagen: is de 1e klas bak wel de juiste om een stuurstand van te maken, of moet je een BkD als basis nemen?
RETROBAHN A.G.

alfisti-164

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2014, 17:11:07 »
Ha Mitchel, dat geloof ik graag! Ik ga aan het werk met jou werk!  ;D

JAB van Ree, bedankt voor je bericht! Ik zal jou werk eens goed bekijken! Dan is het nog een kwestie van zelfvertrouwen krijgen  ::)

Besselspoor, een A of B rijtuig is de juiste. Een BkD heeft 7 ramen, ik moet er 8 hebben. Op deze manier is het dus makkelijker.
Daarbij komt dat de BkD rijtuigen van minitrix nauwelijks nog te vinden zijn, en áls je ze vind zijn ze te duur om het mes erin te zetten. Ik zal me moeten redden met dit A rijtuig...  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 March 2014, 18:21:00 door alfisti-164 »

alfisti-164

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2022, 20:36:08 »
Zo, even het stof van dit topic afblazen!

Tot mijn schrik zag ik dat het 2014 was dat ik dit topic gestart heb! Das verder terug dan ik dacht, wat gaat de tijd toch snel  ???

Ik ben eindelijk weer begonnen aan het rijtuig, maar na 8 jaar zag de geprinte kop er toch anders uit. Hij is redelijk vervormt en kromgetrokken.
Uiteraard is hij vergeelt en hij is ook een klein beetje plakkerig. Dat is niet zo erg, maar het kromtrekken vind ik toch wel een dingetje.

Heeft iemand ervaring met 3D print-plastic en het vervormen ervan? Ik bedoel, hoe krijg ik het weer recht?
Zoals op de foto's te zien zijn de zijwanden er het ergst aan toe, ook het dak sluit niet meer helemaal goed aan...

Is dit te repareren? Bedankt voor de tips!

Groet,
Martijn

Dennis ten Hove

• Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
  • Offline Offline
  • zelf gemaakt: BDs stuurstand
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2022, 11:22:27 »
Alvorens te zagen: is de 1e klas bak wel de juiste om een stuurstand van te maken, of moet je een BkD als basis nemen?

De echte BDs is een omgebouwde BKD en geen A of B

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2022, 11:44:48 »
Je kan de kop verwarmen en dan voorzichtig in de goede vorm buigen.

De echte BDs is een omgebouwde BKD en geen A of B
Behalve dan de tien later omgebouwde rijtuigen die uit een B zijn ontstaan. Voor deze ombouw is het beter om een A of B te gebruiken vanwege de raamindeling.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

alfisti-164

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2022, 17:05:34 »
Klopt van de BKD, NS had die over. Zoals ik al eerder schreef heb ik dit rijtuig nodig vanwege de raamindeling, maar ik gebruikte deze vooral omdat ik deze over had vanwege een beschadiging. Bij de BKD's hebben ze er immers een raam bijgezet. Het uiteindelijke resultaat is een kloppende BDs, en daar gaat het om! :)

Bedankt voor de tip over het verwarmen en het in vorm buigen... Ik wilde eerst even tips afwachten, want wil niet mijn model smelten en het erger maken!
Kan ik de föhn erop zetten? Of is dat te warm? Ik zal even wat proberen.