Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:29:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door Remunj
Vandaag om 16:28:51
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52

Auteur Topic: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC  (gelezen 5861 keer)

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Gepost op: 20 January 2014, 12:45:22 »
Persoonlijk zou ik oppassen met gelijkrichters. Een gelijkrichter is bedoeld voor de netfrequentie van 50hz. Op de digitale modelbaan staat wat anders, waardoor de gelijkrichter zeer warm kan worden.  Beter is om 4 losse diodes te gebruiken. Dan heb je niet last van dit probleem.

Dirk J

• Offline Offline
Re: Gebruik brugcel vs losse diodes bij DCC
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2014, 12:50:12 »
Heb je daar ervaring mee?

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2014, 12:54:51 »
Yup, al eens zien gebeuren. Vandaar dat op ons printje ook 4-losse diodes zitten.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2014, 12:57:42 »
Bijzonder. Ik heb er nooit iets van gemerkt, en zo hoog is de DCC frequentie nu ook weer niet.
Gebruik je dan wel speciale diodes, want een brug of een 1N400x zal niet veel uitmaken verwacht ik? Of was het een speciale toepassing waarin dit gebeurde?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2014, 13:35:13 »
Inderdaad is de DCC frequentie niet zo hoog. Je moet wel hele specifieke diodes/gelijkrichters gebruiken wil het een probleem zijn. Er zit ook geen specifiek verschil tussen diodes en gelijkrichters. De laatste is alleen een behuizing met vier diodes in een, meer niet.

Overigens zijn diodes/gelijkrichters niet speciaal ontworpen voor 50hz netfrequentie. Iedere diode is ontworpen met andere eigenschappen in het hoofd. Denk aan zeer snel (>100Mhz, iig vele malen sneller dan DCC), grote stroom, kleine voltage drop, stabiele voltage drop, hoge temperatuur, hoge raverse spanning enz. 50hz net is daarbij wel heel specifiek en zolang je voor de andere eigenschappen niet in de extrema gaat zitten zal elke diode/gelijkrichter dat wel doen. Ook DCC.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2014, 14:24:45 »
Op veel gekochte treinledstrippen zit ook gewoon een smd gelijkrichtbrug ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2014, 14:31:54 »
Vier diodes nemen (veel) minder ruimte in op de print. Daarnaast zijn, zoals eerder gezegd de gelijkrichters van ebay bedoeld voor wisselspanning/stroom, en is de frequentie van het Dcc signaal hoger. Hierdoor schijnen ze warm te kunnen worden.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2014, 15:26:48 »
Zoals door meerderen al eerder gezegd, zo hoog is die DDC frequentie nu ook weer niet. En velen waaronder ik hebben van dat "warmer worden" niets gemerkt. Bovendien, als de "hoge frequentie" de reden is om discrete diodes te gebruiken, dan moet je daar speciale exemplaren voor nemen. En de meesten die ik losse diodes zie gebruiken, gebruiken gewone voor gelijkrichting bedoelde diodes à la 1N400x. Die zijn niet wezenlijk anders dan wat er in een brugcel zit.
Kortom: de mensen die problemen hadden met een brugcel zullen echt wel problemen gehad hebben, maar ik vermoed een andere oorzaak, en voor mij is dat "DCC is hoog frequent" verhaal vooralsnog een broodje aap. Tot het tegendeel bewezen is.

memen

• Offline Offline
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2014, 15:55:24 »
Frequentie Netspanning: 60Hz
Frequentie DCC: 16666Hz

Niet zoveel hoger? Dat is ruim 250x zo hoog hoor.

Verder probeerde ik het wat te relativeren. De eerder genoemde problemen hadden een andere oorzaak inderdaad. Ook zijn de stromen die ledstrips nemen zó laag, dat de gelijkrichters niet 'gevaarlijk heet' kunnen worden, dus het zal inderdaad allemaal wel meevallen, maar je gebruikt in principe iets voor een verkeerd doeleind.

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2014, 16:11:42 »
@Rauke: alles is relatief. DCC mag dan een ruim 250x hogere frequentie hebben dan het lichtnet, het is beneden de 20kHz. Voor een aantal mensen waar ik mee werk is dat vrijwel gelijkspanning...  ;)

Iets gebruiken waar het niet voor is bedoeld? Dat is in de modelspoorhobby toch eerder regel dan uitzondering?  8)

Mijn regel 1: als het naar behoren werkt en veilig is, dan is het goed. Ik weet ook niet waar de LED strips eigenlijk voor bedoeld zijn, maar dat doet er hier al evenmin toe. Ze doen wat we graag willen en dat voor een prettige prijs, dat telt.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2014, 20:51:07 »
@Rauke: alles is relatief. DCC mag dan een ruim 250x hogere frequentie hebben dan het lichtnet, het is beneden de 20kHz. Voor een aantal mensen waar ik mee werk is dat vrijwel gelijkspanning...  ;)
Ik denk dat niet zozeer de frequentie, als wel het blokspanning-zijn van deze spanning, in combinatie met een vrij hoge frequentie van deze wisselspanning best vervelende effecten kan hebben op gelijkrichters en diodes die normaal voor laagfrequente wisselspanning in sinusvorm bedoeld zijn. Blokspanningen hebben vaak veel harmonischen (frequenties die steeds een verdubbeling zijn van de grondfrequentie, in dit geval 16666 Hz) waar veel apparatuur van in de war kan raken. Ik zou me best voor kunnen stellen dat halfgeleiders die er niet voor bedoeld zijn, daar extra van opwarmen. Het scheelt dat we in onze toepassing amper stroom trekken, maar zodra je meer stroom gaat trekken denk ik dat je best rekening moet houden met een afname van de prestaties.

Dat losse diodes beter zijn is inderdaad een beetje een drogreden, want veel geavanceerder dan een 1N4007 of 1N4148 zal het niet worden en dat zijn beiden standaard diodes.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2014, 10:36:22 »
Idd, er zit daar geen verschil. En de 1N400x en de BxxC1500 als gelijkrichter worden al veel gebruikt in de modelspoor. Denk aan de stroomdetectie printen. En die worden wel gebouwd om 3A te verwerken. En het gaat ook niet zo om de frequentie maar om de flank van het signaal, hoe snel verandert het signaal.

Kleine rekensom leert dat de flank van het lichtnet in Nederland rond de nuldoorgang al 100kV/s is. Ga je dan kijken hoe snel het DCC signaal mag veranderen kom je uit op 0,4ms. DCC zelf vind 1,5ms zelfs nog okay. Maar veel gebruikte diodes zouden nog meer mogen hebben, de 1N400x serie heb je ook in 1000v uitvoering, de flank dan op 60Hz (Amerika) ligt dan zelf op 375kV/s. DCC lijkt snel maar is zoals Dirk al zei tegenwoordig bijna gelijkspanning. Pak maar eens een schakelende voeding (telefoon lader iemand?). Deze schakelen ook ver boven de 50Hz en gebruiken ook echt geen sinussen meer.

Maar goed, ik zeg niet dat een diode slecht is  ;) Het maakt mij echt niet uit wat je gebruikt, ik pak ook gewoon wat ik heb liggen.  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2014, 15:08:29 »
Ook wat mij betreft een broodje aap... ;)

Wat je uiteraard wel moet doen is de maximale stroom van de component in het oog houden bij selectie,

En... als je het dan al helemaak 'goed' wilt doen, kies dan zowel voor losse diodes als gelijkrichters een z.g. Schottky exemplaar. Dan kan je met de freguentie tot enige Mhz-en niets gebeuren.

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2014, 16:20:01 »
Frequentie Netspanning: 60Hz
Frequentie DCC: 16666Hz
Geen idee hoe je dat hebt berekend, maar ik kom niet verder dan 8620Hz. Hoe dan ook, allemaal zeer tamme frequenties, zoals door anderen ook al opgemerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2014, 16:32:10 »
Tja, meten is weten. En laat ik daar nou eens een berg scoop plaatjes van gemaakt hebben in het verleden....
Op zich heb ik wel verschillen gezien tussen brugcellen en losse diodes, maar dat heeft meer te maken met de veschillen van de diodes an sich, dan het warm worden van de diode/brugcel.
Wel heb ik funeste uitwerkingen gezien op het DCC signaal zelf, wat behoorlijk vervormd kan worden, afhankelijk van de belasting en het type diode.
Mijn ervaring toen was dat bij de door mij gebruikte brugcellen zonder Elco een verschil op het DCC signaal te zien was, dan met losse 1N400x, waarbij het dermate vormen aannam dat de Trix decoders in een rangeer stand kwamen.   :-\  Plaatsen van een Elco na de brugcel/diodes loste het probleem op....
Het lijkt dus nogal mee te vallen en van veel meer afhankelijk dan losse diodes of een brugcel. Het heeft mijn insziens meer met de characteristiek van de diode(s) te maken.
Groetjes, Hans.  :)