Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 13:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:15:48
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:06:13
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 11:03:39
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56

Auteur Topic: Tracé voormalige tramlijn Amsterdam-Edam  (gelezen 2237 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Tracé voormalige tramlijn Amsterdam-Edam
« Gepost op: 30 October 2013, 19:23:30 »
Jerry, kun je op Google maps aangeven waar je het station van Zunderdorp kan zien?

Ziet er naar uit dat we het hier moeten vieren. Als de mannen en vrouwen van toen eens wisten...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jerrytrein

• Offline Offline
Re: Tracé voormalige tramlijn Amsterdam-Edam
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2013, 21:14:40 »
http://www.street-view-maps.nl/zunderdorp
weet niwet of t gaat
rechts naast de kerk de bomenrechts daarvan
de huidige woning is volgens mij van een andere  item hierover het oude voormalig stations gebouw

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2013, 22:37:56 »
Waar baseer je dat van dat trace en station op?
Het trace liep hier http://goo.gl/maps/bY3ns (vroeger was hier de Slochterbrug), dichter bij Zunderdorp kwam je niet.
Hier http://goo.gl/maps/FHcZ0 boog het naar rechts met de halte-met-wisselplaats 't Schouw waar "rechtdoor" tot 1949 de aftakking naar Purmerend was. Vanaf Broek in Waterland (hier http://goo.gl/maps/hThx2 was de halte-met-wisselplaats waar de trams halteerden naast het gebouw dat je rechts ziet; als je rechtuit gaat moet je van Google na een stukje naar rechts, daar ging het nog even dubbelsporig door en werd het toen enkel spoor) rechts langs de Broekervaart (hier http://goo.gl/maps/pIQsv was een van de kenmerkende hoge-rug bruggetjes) naar Monnickendam (door Zarken, Kerkstraat, tramhalte op Noordeinde) en aan oostkant van Jaagweg/Monnickerdammerjaagweg naar Edam, waar (vermoedelijk ongeveer bij de Singelweg) met een scherpe boog naar rechts bij een stationnetje op het oude spoortrace Purmerend - Volendam* werd aangetakt, dat vanaf Edam door de NZH was overgenomen. Dat trace is nu n.a.w. grotendeels nog overgebleven als het Edammerpad (aan noordzijde van weg en sloot), het emplacement lag aan de noordzijde van de Zeestraat tussen Julianaweg en Rokersgracht (begon bij het gebouw dat nu het Volendams Museum herbergt).

*Als je op http://goo.gl/maps/SnR6x vanaf Edammerweg rechts op een kwart van onderen naar links volgt, zie je duidelijk het trace naar de spoorlijn Purmerend - Enkhuizen lopen en met een mooie boog aansluiten

Bron: foto's L.J.P. Albers in "Tussen strand en Waterland".

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2013, 12:34:43 »
dan klopt dat redelijk
Het is moeilijk hett trace te volgen tot zunderdorp
Dit door de ringweg en div volkstuinen en ronald mc donalt en sport complex
van af zunderdorp ri broek komt dan in de goede richting

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2013, 20:00:05 »
dan klopt dat redelijk
Het is moeilijk hett trace te volgen tot zunderdorp
Dit door de ringweg en div volkstuinen en ronald mc donalt en sport complex
van af zunderdorp ri broek komt dan in de goede richting
Volgens mij klopt er juist helemaal niets van - het kwam gewoon niet door het dorp Zunderdorp.
Het dichtstbijzijnde was bij mijn eerste Google Maps link (de vroegere Slochterbrug), dat is al tegen de 1200m hemelsbreed van Zunderdorp af.
De lijn liep over eerst over de Meeuwenlaan en dan de Leeuwarderweg, maar daar is de S116/N247 (Nieuwe Leeuwarderweg) en vervolgens de nieuwbouwwijk Buikslotermeer (rond H. Cleyndertweg) overheen gedonderd, via wat nu een golfterrein en een stukje Buikslotermeerdijk is (als omleiding wegens de N247) uitkomend op het nu fietspad zijnde trace vanaf de vroegere Slochterbrug. Dat Ronald McDonald-Centre is dus anderhalve kilometer te ver oostelijk.

Heb je ueberhaupt wel naar die links gekeken??

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2013, 20:59:08 »
station Zunderdorp was volgens mij (wel, volgens een plaatje in het boek van H.P. Moelker dan) niet meer dan een perron.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2013, 22:20:46 »
als je dat gebouw ziet en de  latere bebouwing zit je dus een heel eind rechts naast zunderdorp
Het licht nog steeds naast het dorp
Maar door de latere bebouwing is dat dichterbij
En dan kom je ook goed uit met de spoor richting broek
anders moet er een hele vreemde kronkel in hebben gezeten omdat je dan tegen het noordhollands kanaal en verder de broekervaart aan komt en dan weer over de weg moet om in de richting broek weer goed uit te komen

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2013, 22:34:33 »
station Zunderdorp was volgens mij (wel, volgens een plaatje in het boek van H.P. Moelker dan) niet meer dan een perron.
Die zal bij de Termietergouw hebben gelegen (http://goo.gl/maps/4IeMe groene pijl).
Volgens de NZH Railatlas lag die (inderdaad) tussen de haltes Buiksloot II (Leeuwarderweg) en Het Schouw.

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2013, 22:46:10 »
als je dat gebouw ziet en de  latere bebouwing zit je dus een heel eind rechts naast zunderdorp
Het licht nog steeds naast het dorp
Maar door de latere bebouwing is dat dichterbij
En dan kom je ook goed uit met de spoor richting broek
anders moet er een hele vreemde kronkel in hebben gezeten omdat je dan tegen het noordhollands kanaal en verder de broekervaart aan komt en dan weer over de weg moet om in de richting broek weer goed uit te komen
Welke latere bebouwing??? Zunderdorp heeft geen nieuwbouwwijken richting de tramlijn (ten _westen_ van Zunderdorp, hoe je dat "rechts naast Zunderdorp" kunt noemen, is mij niet duidelijk).
Als je mijn tekst had gelezen en gevolgd op Google Maps, zou je hebben gezien dat er een bocht naar rechts was bij Het Schouw, dus van parallel aan het Noordhollandsch Kanaal buig je dan naar ruwweg parallel aan de Broekervaart, naast de huidige Middenweg Broekermeer (geen idee of die er toen was, zonder uitgebreid meer fotoboeken in te kijken).
Broek in Waterland werd vrijwel kaarsrecht gepasseerd.
De _halte_ Zunderdorp lag ver van het dorp, net zoals "Hemmen-Dodewaard" midden tussen die dorpen ligt mijlenver van elk af (in Engeland zou zoiets vaak "Zunderdorp Road" hebben geheten).
Ik stel voor dat je eerst zorgvuldig mijn eerste reactie leest en op Google Maps naloopt.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2013, 13:09:22 »
de bebouwing die r nu is  was niet aanwezig ten tijde van de tramlijn
en de buikslotermeerdijk die er op de google maps staat terhoogte van t schouw
liep/loopt  naar t huidige winkelcentrum boven y
je komt dan in t verlengde van de purmerweg
en volgens de verhalen van ouders en grootouders liep de tram over de meeuwenlaan naar de huidige waddenweg
vandaar over de huidige purmerweg/plein naar zunderdorp-broek in waterland tot monnickendam
net voor het oude monnickendam richting purmerend en volendam edam
het trace wat er gedacht word kon niet omdat er bij de van der pekbuurt/meeuwenlaan en tussen waddenwegen het huidige trace naar t schouw alleen maar polder was en verder geen landerijen en bebouwing

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2013, 15:43:36 »
Bij de Waddenweg liep het trace over de Leeuwarderweg en boog bij (nu) de Ringsloot / het begin van de Buiksloterdijk naar rechts (http://goo.gl/maps/kqO39).
In de NZH Railatlas staan twee tekeningen van de situatiewijziging aldaar toen de Leeuwarderweg daar naar het noorden werd verlengd.
Het trace liep dus niet over de Waddenweg.

Ik weet niet wat je Het Schouw noemt, maar in de tramtijd was de halte Het Schouw bij de groene pijl in http://goo.gl/maps/f1FmA.
Daar is geen Buikslotermeerdijk te zien. Een straat met die naam loopt op allerlei plaatsen, inclusief langs het Noordhollandsch Kanaal tot aan de IJdoornlaan, maar de plek waar de tram hem kruist (bij de Slochtersebrug) was op de plek die ik als allereerste noemde: http://goo.gl/maps/V75Ty.
Ik zie daar geen bebouwing, dus ik snap niet hoe de ten tijde van de tramlijn niet aanwezige bebouwing kan beinvloeden.

Waar Purmerweg en Purmerplein vandaan komen, is me helemaal een raadsel (misschien tramplanningen toen men nog aan een Noord-Zuidtunnel voor trams dacht, daarbij zouden trams naar west en oost splitsen).
Maar kennelijk ben ik en arrogant en dom, dus ik geef het op!

dickt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 November 2013, 16:25:36 »
Illya heeft helemaal gelijk wat het tracé betreft. Het is ook terug te vinden in het door hem genoemde boek "NZH Railatlas"! Op watwaswaar.nl kun je nog een topografische kaart uit 1950 van het gebied vinden, waar de tramlijn duidelijk op staat aangegeven (wel even inzoomen ;) )!
@Illya: Wat betreft de route tussen Edam en Volendam, die liep niet waar nu het Edammerpad (of Volendammerpad) ligt, maar ten zuiden daarvan, aan de andere kant van het water, grotendeels op wat nu de Dijkgraaf Poschlaan is. Voor de situatie in diverse jaren zie poldersporen.nl, of deze topografische kaart uit 1949,

Dick
« Laatst bewerkt op: 04 November 2013, 16:31:07 door dickt »

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2013, 22:41:08 »
Gave kaarten, thanx!