Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren.
door
saskia
Vandaag
om 14:16:15
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:53:55
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
44
Omlaag
Auteur
Topic: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij (gelezen 158971 keer)
D_DirtySanchez
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #255 Gepost op:
15 January 2014, 22:31:36 »
Goeieavond A.Moonen
Dank u voor de opheldering, het Schwarzwald haus van Herr burgemeister mag natuurlijk geen vertraging oplopen, want anders zou Herr Bürgermeister hier niet blij mee zijn. Blij dat ik hier nog enige AANWEZIGHEID van de bouwvakkers kan spotten
MVG
D_DirtySanchez
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gelogd
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #256 Gepost op:
16 January 2014, 07:28:17 »
Volgens mij gaat herr burgermeister in zijn woning veel kou hebben als ik zie hoe de rechter muur een opening vertoond.
Gelogd
Groetjes
Johnny
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Wochenend Arbeit (deel 3)
«
Reactie #257 Gepost op:
17 January 2014, 17:23:41 »
Wochenende Arbeit (3)
Fritz hobbelt vanaf de kantine terug met de oude jeep en kijkt naar de brief op de passagiersstoel.
SEHR EILIG, mhh gute Arbeit vom Postamt.
bromt hij voor zich uit.
In de verte ziet hij Fritz staan en toetert even. De arbeiders zijn juist bezig het werk af te ronden en de kraan wordt al weer weggesleept.
Fritz draait de jeep en stop bij Kurt.
KURT schau mal hier!
Kurt pakt de brief aan die Fritz omhoog houdt.
SEHR EILIG op een zaterdag??
Kurt scheurt de brief open en leest met toenemende verbazing de brief.
Fritz weet je wat de heren in Anlage nu hebben verzonnen?
Nein, wass….?
Welnu de heren daar sturen ons een delegatie toe van hoogwaardigheidsbekleders, aannemers, ingenieurs, bodemonderzoekers en wat voor bobo’s meer. En wat nog beter is……………….
OHWWWW SCHEISSE, FRITZ ken jij die oude lijn die tussen Anlage en Gössrebach ligt??
Ja die ken ik, die lijn wordt zo af en toe gebruikt voor het vervoer van kleine transporten naar dorpjes verderop, hoezo?
Wel de heren uit Anlage komen via die lijn naar Gösserbach en dat zonder vooraf gaande inspectie of controle van de lijn. Ze komen met een V60 met maar liefst 5 Umbau rijtuigen.
Dat zal me wel een zware delegatie zijn, komt heel Anlage hierheen?
Kurt, daar schiet mij wat te binnen. Op die lijn vanuit Anlage zitten toch een aantal Steigen?
Als ik het goed heb zit er ook een redelijk steile Steige bij en als zij met een V60 met 5 rijtuigen komen dan vraag ik me af of…………………………………..
Frtiz du hast recht, dat gaan ze nooit redden. Die jongens blijven daar steken. Verdamte Post. Als ik die brief eerder gehad had dan had ik ze nog kunnen waarschuwen!
Peinzend kijkt Fritz naar het station in de verte.
Kurt, kunnen wij de 03 die daar klaar staat om het materieel weer terug naar Innsbruck te brengen niet gebruiken? Die zou voldoende kracht kunnen leveren om de V60 te ondersteunen op de Steige.
GUTES IDEE Fritz, gutes Idee, kan jij dat regelen dan zorg ik ervoor dat hier alles in gereedheid wordt gebracht om de heren uit Anlage te ontvangen. Neem mijn auto en regel het zo snel mogelijk.
Fritz springt in de jeep en rijdt zo snel mogelijk richting het station. Daar aangekomen klimt hij op het perron en loopt op James de machinist toe.
James ist der 03 noch immer Betriebsbereit?
James haal zijn schouders op.
Denk het wel Fritz, hoezo?
Ken jij nog de oude lijn richting Anlage?
Ja daar ben ik vorige maand nog met de oude diesel overheen geweest voor een bestelling verderop.
Het schijnt dat men vanuit Anlage onderweg is met een vijftal rijtuigen en een V60 ervoor. In de rijtuigen zit een behoorlijk belangrijke delegatie die hier in
Gösserbach ea komen bekijken en bespreken. Kurt en ik zijn echter bang dat die V60 de Steige niet haalt. Wil jij met de 03 ze rustig tegemoet rijden? De heren hadden hier allang moeten zijn gezien het tijdstip dat zij uit Anlage vertrokken zijn.
Kein Probleem Fritz, Joey und ich Fahren gleich loss. Aber können wir eine mitarbeiter mitnemen?
Wieso James?
Nou als ik die V60 moet helpen dan rij ik het liefst vooruit met de 03. Zo heb ik de meeste kracht en vrij zicht op de baan. Dat betekent dus dat ik ogen op de tender moet hebben om te kijken of wij niet op de V60 inrijden.
Goed nagedacht, neem iemand mee voor op de tender en doe voorzichtig!
Fritz en James in gesprek.
Nadat de wissels goed zijn gezet en het spoor wordt vrijgegeven, zet de 03 zich in beweging. Langs het nieuw aan te leggen Betriebswerk in de richting van de oude lijn naar Anlage. Bij het nieuwe Betriebswerk hebben de mannen de kans om de loc te draaien op de daar aanwezige oude draaischijf. Langzaam rolt de 03 over de wissels de oude lijn richting Anlage op.
James vraagt Hans als uitkijk op de tender
Nicht zu glauben Joey wass die Hern alles tun. Laten wij rustig aan doen! HANS kijk goed of je die V60 niet ziet aankomen! Ik heb geen zin in een botsing hiermee.
Een uurtje verderop staat de delegatie gestrand op de laatste steige. Al twee uur is men bezig om de laatste hindernis voor Gösserbach te overwinnen, maar de steige is te steil voor een enkele V60.
André is er echt geen andere mogelijkheid om die vervloekte steige te nemen?
Zwetend en puffend wrijft Betriebsleiter Herman het zweet van zijn voorhoofd.
André en Herman in gesprek
Nein Herr Betriebsleiter, leider nicht. Of ik moet 3 rijtuigen afkoppelen en hier onbeheerd op het spoor laten staan?
Nee dat gaat niet André, stel je voor dat ze toch een trein over dit spoor sturen en die wagens niet zien staan en wat zouden wij moeten doen met alle mensen die daarin zitten? In de andere rijtuigen proppen?
Mhh wat een gedoe in deze hitte.
De mannen lopen vertwijfelt nog eens om de loc heen.
Oké André dan zit er niets anders op om terug te keren naar Anlage. Ik ga de mensen op de hoogte brengen so…
Op dat moment klinkt er een schel fluitsignaal en komt de 03 langzaam om de bocht zetten.
Zum Teufel dass ist eine 03 aus Gösserbach!
Dol gelukkig kijkt Herman naar de naderende 03.
Langzaam rijdt deze op de V60 toe en stopt er vlak voor.
James stapt uit de loc en roept reeds van verre
Sleepje nodig heren?
Jawohl, Jawohl! Je komt als geroepen, gruss dich. Ich bin der André.
Hartelijk schudt André de hand van James waarna ook Herman zich voorstelt en hartelijk de hand van James schudt.
Gerade rechtzeitig! Sehr gut Sehr Gut
bromt Herman.
André ontmoet zijn Oostenrijkse collega James:
Vlot wordt de 03 gekoppeld aan de V60 en na een fluitsignaal zet het geheel zich langzaam in beweging.
Joey stook hem flink op!
Roept James tegen zijn stoker.
Met behulp van de 03 wordt de Steige gehaald en rollen de treinen na een klein uurtje langs het nieuwe Betriebswerk van Gösserbach.
De 03 en V60 bij het nieuwe betriebswerk
Zo Joey nog een stukje en wij zijn er.
Langzaam remt James af. De treinen rijden de tunnel uit en hierdoor krijgt men zicht op het station Gösserbach.
Joey schau mal da!
Joey kijkt uit het raam en ziet in het late middaglicht de fanfare van Gösserbach op het perron een vlotte mars inzetten.
Haaa gemutlich
zucht Joey.
Wieder zu hause!
Langzaam rolt de trein het station binnen en als deze tot stilstand is gekomen kan de delegatie na een lange reis eindelijk de trein verlaten.
«
Laatst bewerkt op: 18 January 2014, 09:19:39 door a.moonen
»
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
Patrick1975
Offline
Berichten: 2332
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #258 Gepost op:
17 January 2014, 17:54:51 »
Vrolijke boel daar zo
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
jerrytrein
Offline
Berichten: 5919
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #259 Gepost op:
17 January 2014, 19:46:51 »
lekker verhaal
mooie foto's
leuke baan
Gelogd
D_DirtySanchez
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 3
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #260 Gepost op:
17 January 2014, 22:40:09 »
Lijkt me een toffe gozer, die Joey
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Gelogd
a.moonen
Offline
Berichten: 551
Betriebswerk
«
Reactie #261 Gepost op:
20 January 2014, 18:39:49 »
Goedenavond,
Hierbij een 1e opzet voor het nieuwe betriebswerk:
Meest rechtse spoor = rijrichting omhoog, spoor daarnaast rijrichting naar benenden:
Overslag, olieopslag, bokkraan, watertoren:
Kolenlader,Inspectiekuilen, Plek voor kolenopslag
Water, Slakken en as kuil, zware kraan, zandtoren, draaischijf en locloods:
Graag jullie mening of dit rangeerterrein fouten of missers bevat!
Liggen de wissels logisch?
Groet
Arnold
Gelogd
Bezoek ook eens mijn bouwproject:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54432.msg3221381194/
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #262 Gepost op:
20 January 2014, 18:48:04 »
Het wordt groter en groter!
Gr. Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #263 Gepost op:
22 January 2014, 13:05:44 »
Arnold,
Ziet er goed uit, alhoewel ik een aantal zaken mis:
- Hoe krijg ik de kolenbunker gevuld. Meestal is er ergens een voorraad, die met de trein wordt aangevoerd.
- De zandinstallatie om nieuw zand aan te vullen
Is de kolenbunker niet te groot voor je depot. Hoeveel locomotieven zouden er in thuishoren? Bij de echte installatie moet er om zo'n installatie rendabel te maken meer dan 250 ton kolen per dag gestort worden. Dat zijn heel wat locomotieven.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #264 Gepost op:
22 January 2014, 14:26:40 »
Met bovenstaande dingen ben ik het ook eens.
Wil er dan ook nog aan toevoegen,ik mis de waterkranen waar de locs waternemen.
Dat er een watertoren is dat is fijn en ook handig ,maar waterkranen zijn toch echt nodig wil je de loc bemanning niet heen en weer laten lopen met een emmer van en naar de watertoren
Dus her en der is wat dingen kleiner nemen en wat aanvullen met ontbrekende zaken,en ook her en der de volgorde is wat aanpassen langs de verzorgings sporen.
Dat is nu denk ik het handigste
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #265 Gepost op:
22 January 2014, 14:33:24 »
Arnold,
Nog een kleine aanvulling. In mijn
bouwdraadje
, antwoord 101 staat een lijstje met dingen die nodig zijn. Een paar berichten erboven een link naar nog meer informatie.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Ook de pijpenreinig installatie ontbreekt.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #266 Gepost op:
22 January 2014, 16:38:16 »
Hier nog een linkje naar het hoe en wat in en rond een Bw:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk_(steam_locomotives)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #267 Gepost op:
22 January 2014, 16:48:43 »
Aan de documentatie op de vensterbank te zien, heeft Arnold al een bepaald beeld voor ogen.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
apenkop
Offline
Berichten: 134
Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #268 Gepost op:
22 January 2014, 20:24:23 »
Het meeste is wel te vinden op de foto's de plek voor de kolenopslag op de 2de foto, de de bezandings installatie en waterkranen op de derde foto. En gezien de schets denk ik wel dat alles er zo een beetje inzit.
Wat ik wel mis is een plaats waar de vlampijpen gereinigd zouden kunnen worden, maar dat is te intergreren bij de inspectie kuil of ergens een achteraf hoekje want dat is een smerig en stoffig klusje.
Ik zie ook nog niet hoe een stoomloc snel zijn water kolen en zand kan nemen en dan snel weer weg te zijn.
Ik heb het gevoel dat een tweede loc die dan binnenkomt een beetje in de weg zal staan, maar dat komt waarschijnlijk omdat alles nog losjes ligt, want de schets op de vensterbank lijkt daar wel heel compleet in (heb het idee dat ik die schets ook ergens heb liggen).
Ik had het idee dat de stoomlocs na de bevoorrading via de draaischijf weer snel op het uitgaande spoor zouden kunnen komen. Misschien dat ik het verkeerd zie, maar dat zie ik niet.
Iets anders is dat de olie opslag, die waarschijnlijk voor de diesels op de BW gezet is niet erg strategisch ligt om een snelle doorloop mogelijk te maken. Maar dat is dan juist weer fun om dat wel in goed banen te lijden. Een BW is natuurlijk in eerste instantie opgezet voor stoom tractie verzorging en de diesel moest dan maar ergens een plaatsje krijgen en dat zal in werkelijkheid ook niet altijd het meest optimale plek zijn geweest.
Al met al heb ik er dus alle vertrouwen in dat dit een complete BW is/wordt.
Gelogd
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben
jerrytrein
Offline
Berichten: 5919
Re: Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij
«
Reactie #269 Gepost op:
22 January 2014, 21:57:57 »
Je slak en askuil voor de zandtoren
de loc kan na kolen omlopen over het linker spoor/wissel
of zand nemen en naar de draaischijf als ik het zo zie
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
44
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij