Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Renovatie Wormerveer: een 3e rail  (gelezen 11388 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6685
Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Gepost op: 14 August 2013, 06:57:31 »
Forum,

Tijdens de renovatie van station Wormerveer is op een aantal sporen een "3e rail" geplaatst. Weet iemand het nut en de zin daarvan?

Wat ik al weet is dat het niets te maken heeft met slepers, 3rail enz. dus die suggesties mogen achterwege blijven. ;D




Fotobron: Frank-103 van 3RF.

Gr, Ben.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #1 Gepost op: 14 August 2013, 07:07:38 »
Hallo Ben,

Als ik het zo zie is het een beveiliging tegen ontsporen. Het deel waar ze liggen (zoals ik het op de fotos kan zien) ligt in een boog en ter hoogte van een perron. Hier een ontsporing kan tot gevolg hebben dat een trein een compleet perron mee neemt.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2013, 08:52:19 »
Helemaal mee eens, op station Amersfoort ligt er ook zo'n constructie. Daar waar het spoor onder een viaduct door gaat zie je ook steeds meer van deze oplossingen. Soms zelfs met twee rails. Zoals op de lijn tussen Gouda en Zoetermeer.

bas

jakop

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2013, 10:22:04 »
Ik heb toch mijn twijfels daar over.
Als je de bovenste foto neemt en het spoor waar de SLT rijdt.
Als dat zilverkleurig stuk dan de opvang zou moeten zijn van het ontspoorde rechter wiel, dan zit die wel heel ver van de rechter spoorstaaf.
Zo ver, dat een wiel daar nooit kan komen omdat de trein dan allang in het perron 'hangt'.

Ik heb geen idee waar het voor is, maar voor ontsporen lijkt me niet  :-\

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6685
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2013, 10:30:46 »
Ik heb dezelfde twijfels, vandaar m'n vraag. Maar ik ben leek.

Kan het te maken hebben met een of ander railvoertuig wat ingezet wordt tijdens de renovatie van de perrons?

Elders las ik iets vergelijkbaars wat te maken heeft met versteviging van de rail constructie i.v.m. slappe veengrond. En dan op die plaatsen waar een trein stil staat, bij uitstek een perron dus.

Gr, Ben.

guest7823

  • Gast
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2013, 10:45:35 »
Het komt op meerdere plaatsen in Nederland voor. Ik sluit niet uit dat het een methode is om de bocht beter weerstand te laten bieden tegen zijdelingse verschuivingen. iets wat ook met ankerschoenen gedaan werd.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2013, 10:55:07 »
Wat je ziet is een dwangrail. De naam dekt de lading: een rail die een trein ten tijde van ontsporen dwingt om 'in het spoor' te blijven. Het wordt gebruikt op bruggen, voor tunnels, en in sommige situaties (zoals hier) ook langs perrons.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2013, 11:00:37 »
Ik zie toch meer in de verklaring van Paul, verstijving van het spoor. De derde rail ligt te ver naar binnen om een "aanvaring" met het perron te voorkomen.
In station Halfweg-Zwanenburg ligt ook zo'n extra rail, maar vreemd genoeg alleen in de buitenboog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2013, 11:22:46 »
Het eerste wat ik dacht was inderdaad ook dwangrail, om ontspoorde treinen niet uit de bocht te laten vliegen en zo de (mensen op) perrons te beschermen. Echter, de plaatsing is raar om-en-om links en recht. Stel bijvoorbeeld dat een trein die van ons weg rijdt op het derde spoor van rechts ontspoort: Deze zal waarchijnlijk rechtdoor de bocht uit vliegen. Maar dan zou je juist de dwangrail rechts verwachten om de rechterwielen op de vangen. De constructive die er nu staat snap ik niet in wat voor een situatie het handig is...
Maar als het spoorversteveging is waar dienen die grijze 'beginstukken' dan voor?
Misschien zijn het tijdelijk dwangrails tbv de beveiliging van de twee buitenste sporen waar gewerkt wordt (kwetsbare mensen aan het werk op het spoor), zie ook de tijdelijke hekjes die op de bielzen zijn bevestigd. ???

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2013, 13:56:17 »
Ga maar van een dwangrail uit, ze liggen niet voor niets allemaal tegenover het perron, beginnen allemaal ook net voor de perrons en ook de begin geleiders om een reeds ontspoord wiel te vangen zitten er niet voor niets lijkt mij.

Beveiliging voor de naast gelegen sporen zal het niet zijn, want juist die kant is het meest vrij van de rail.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2013, 14:02:43 door Thom »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2013, 14:14:08 »
Lijkt me inderdaad een dwangrail, maar heeft ook effect op zijdelingse verschuivingen. Die worden zo kleiner.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2013, 15:33:07 »
Het is inderdaad een vorm van geleiding om bij ontsporing tegen te gaan dat materieel echt als een ongeleid projectiel z'n eigen weg volgt. Het bestaat in verschillende vormen. Op bruggen zitten er twee per spoor en dichterbij de spoorstaaf. In tunnels waar twee sporen door één buis gaan, bestaat het tegenwoordig uit een betonnen riggel russen de beide sporen om tegen te gaan dat een ontspoord voertuig in het andere spoor terecht kan komen. In Amersfoort op spoor 1 zit een dwangrail om bij een ontsporing te voorkomen dat materieel de steunpilaren van het parkeerdek omvermaaien. En dus gewoon om te voorkomen dat het hele parkeerdek in elkaar lazert.
Groetjes,
Emiel

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2013, 10:22:16 »
In Arnhem liggen ze ook onder het viaduct van de oranjestraat.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2013, 22:06:59 »
Puur om te zorgen dat een trein niet op een brugpijler eindigt bij een ontsporing.
De gevolgen daarvan kennen we helaas...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Renovatie Wormerveer: een 3e rail
« Reactie #14 Gepost op: 15 August 2013, 23:43:46 »
Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom liggen ze zo ver naar binnen dat een ontspoorde trein toch de rand van het perron afmaait?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.