Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:49:50
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 18:27:44
Tickets Modelspoordagen 2026 door Theovh
Vandaag om 18:26:18
Project X...... door orientexpress
Vandaag om 18:20:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eelco Storm
Vandaag om 18:10:40
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:14:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 63649 keer)

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Gepost op: 10 August 2013, 22:45:10 »
Hoi  ;)

ik las ergens op en website (moet ik terugzoeken) dat de laatste Benelux-Hondekop (die momenteel in Leuven staat) van de nederlandse stichting hondekop 4 naar Nederland gebracht word en dat de stichting het treinstell weer gaat opknappen, klopt dat?

Dat zou wel heel ereg leuk zijn (y)

Als iemand meer erover weet.... ;)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2013, 23:01:24 »
Dit klopt, deze wordt binnen aanzienlijke tijd naar Nederland gebracht.
Wanneer dat gebeurd is nog niet zeker.
Dan zal de Stichting Hondekop 4, Stichting Hondekop worden.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2013, 23:32:02 »
Mischa

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2013, 00:23:39 »
Prettig om te horen, dat dit treinstel bewaard blijft, wellicht zélfs weer rijvaardig wordt, want dat is voor mij prettig jeugdsentiment...

En inderdaad, over die BeNeLux is al een draadje, maar dat kunnen onze Mods vást wel samenvoegen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2013, 00:28:51 »
Eerst zien, dan geloven... Mijn vader zat al van "oh jee... die JH-wals"... :P

Groet,

Richard

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2013, 01:13:32 »
Richard,
Stamt Papa uit "het Onderhoud"?  ;D Kan ik hem begrijpen, maar begrijp jij dan ook mijn antwoord: MJAMMIE, zo'n lastige JH-wals  ;D
Een vriendje van de Middelbare School ging 'naar Delft' en liep stage bij Wph Hlm, toen er nog Mat-'46 , Mat-'54 en Mat-'57 in dienst was: hij gaf mij meerdere jaargangen van het MatBlad en leende mij zélfs een keer het BMR van Mat-'54, maar óók van Mat-'57 uit. Ik snap dus de verschillen, ken de valkuilen en ben daardoor alleen maar fanatieker, dat dit stuk techniek bewaard moet blijven!En dan wél WERKEND!!!

Al is het maar omdat het 'trackrecord' van die Beneluxdienst met Mat-'57 door dat zo bejubelde moderne spul nog steeds niet wordt geëvenaard: dit historische materieel laat zien, dat het kán, zélfs met conventionele techniek...

"Ombouwen" NL-B of B-NL was een zwak punt, aftrappen of combineren vereiste oplettendheid ("JH-Wals op 0 voor het 'doodmaken'?), maar is er dan zoveel veranderd, laat staan verbeterd? Dacht ik niet

Je hebt dus deels gelijk: "die JH-Wals", maar tegelijkertijd ligt daar die uitdaging! Ook dít stuk techniek moet als het ff kan bewaard blijven!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2013, 08:17:03 »
Frans,

JH wals op 0 voor het doodmaken. Voor de mP's 3000 gold eenzelfde regel: wachten tot de wals in de 0 stand staat (meldlamp gedoofd) en dan stuurstroom uit.
Maar dat ging nog wel eens mis, oplossing een simpel printje wat er voor zorgde dat bij stuurstroom uit de wals altijd naar 0 liep. En geen batterijspanning? ja dan moest je wel controleren maar dan ook andere zaken (ATB etc) de nek omdraaien.
Er zal met de huidige techniek best een (onzichtbare maar o zo practische) oplossing zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2013, 12:35:42 »
Er kan best een historisch verantwoorde verbetering bedacht worden, want het gaat toch maar om een stel,dus als het bij dit stel goed komt, is het al klaar.  ;)
Ik  denk zelfs ,dat zoiets zonder PLC's gedaan kanworden ,met de gewone toenmalige apparatuur.
 Succes ermee
 Vr Gr, Peter , die het stel ooit in Leuven heeft zien staan.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2013, 22:08:48 »
Het zullen straks, als het ding rijdt, dezelfde mensen zijn die het onderhoud zullen uitvoeren en ook een zelfde groep mensen zijn die er op rijdt.

Omdat je dan een stuk dichter op de techniek zit, moet het probleem van die wals lang niet zo groot zijn als vroeger...

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
  • ***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2013, 22:32:27 »
Ik zie vaak in dit topic JH-wals voorkomen, wat word hiermee bedoeld?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2013, 22:51:00 »
De draadjes samenvoegen lijkt me een goed idee. Hopelijk gaat het goedkomen met de stichting en het treinstel.hopelijk maakt men wat info bedkend t.z.t. wanneer hetstel naar nl komt,dat zal vast unieke fotos opleveren 8)
 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2013, 22:56:20 »
De JH wals is gewoon de Belgische schakelwals om de weerstanden af te schakelen. Bij verkeerde bediening kon die in een niet gewenste stand komen te liggen en was dan niet meer in de beginstand te krijgen. Hiervoor moest de trein dan tot stilstand komen en moest je in een luik op je buik gaan liggen om de JH wals in de beginstand te leggen. Het ging soms fout als je uitschakelde en vervolgens weer inschakelde zonder te wachten tot de wals in de begin of rust stand was terug gelopen. Hiervoor had je een meldlamp. Dat weer inschakelen gebeurde wel eens als er in de verte een beter seinbeeld werd getoond.

Kortweg dus een wals waarmee de snelheid van de trein werd geregeld.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2013, 22:58:08 »
Als het allemaal gaat lukken dan is dit wel een hele grote aanwinst
te noemen :D

mvg,

Tis
********

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2013, 23:00:53 »
JH zijn de initialen  van de naam van de man die dieze schakelwals ontworpen heeft.(Belg of Fransman )
 Deze wals in de Benelux stellen wordt door een motor rondgedraaid om de verschillende schakelingen van de tractie motoren te krijgen ,zoals serie en paralleschakeling hiervan en ook met gebruik van weerstanden, simpel gezegd.
 Als de trein moest stoppen ,moest de schakelwals terug draaien, wat enige tijd kostte.
 In de  NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
 Daardoor ontstonden er  'timing  " problemen tussen de twee types treinstellen...
Ik heb dit in het kort gehaald uit het boek "Electrische Treinstellen in Nederland "dat 10- 15 jaar geleden verschenen is.

Ik weet niet wat je weet van NS tractie installaties ,vandaar het simpele verhaal.
 Vr gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2013, 23:34:35 »
Nog even een aanvulling.

Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.

Groet, Fred.