Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Vraag een machinist het hemd van zijn lijf  (gelezen 138675 keer)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #135 Gepost op: 06 January 2013, 10:48:28 »
Hier even op doorgaand, hoe zit het met een vrije dag. Wanneer moet je dit aanvragen ?
Bij NSR heet dat snipperverlof en kan met de verlofkaart tot vier weken van te voren aangevraagd worden, maar is niet gegarandeerd (op de achterzijde staat een lijst met een weekindeling met de vrijdag erbij vermeld wanneer de kaart ingeleverd moet worden).
Groetjes,
Emiel

AdrieE

  • Gast
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #136 Gepost op: 08 January 2013, 21:29:43 »
Hallo Andre,

Het mysterie met het 4kante witte bordje is opgelost.
Het is sein 251, hier kwam ik achter door dat ik met mijn nieuwe dig.camera een betere close-up kon maken.
De zwarte horizontale balkje er tussen blijkt verroest en verweerd ijzer.

Toch dank voor je meedenken.

Groet Adrie  :o  ::)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #137 Gepost op: 08 January 2013, 21:35:38 »
 (y)
De bouw van Berkendam is begonnen.

Alfred O

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #138 Gepost op: 08 January 2013, 22:22:17 »
Bij NSR heet dat snipperverlof en kan met de verlofkaart tot vier weken van te voren aangevraagd worden, maar is niet gegarandeerd (op de achterzijde staat een lijst met een weekindeling met de vrijdag erbij vermeld wanneer de kaart ingeleverd moet worden).
Groetjes,
Emiel
Ah, ok. Het is dus niet mogelijk om binnen die periode van 4 weken (stel over 2 weken, of de aankomende week ergens) een vrije dag aan te vragen/op te nemen ?
Geven jullie dergelijke dagen dan allemaal aan het begin van het jaar al door dan (als je al weet wanneer je vrij wilt hebben) ?

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #139 Gepost op: 09 January 2013, 01:03:48 »
Snippervoerlof kun je in principe altijd vragen, zelfs als de weekindeling al uit is voor die week. Is er ruimte voor verlof, mag dat gegeven worden. De verlofkaart is eigenlijk min of meer een soort bewijsmiddel dat je het aangevraagd hebt, mocht je het niet gekregen hebben en het blijkt dat men het "vergeten is". Dat komt wel eens voor en dan moeten ze je alsnog vrijmaken als daar opzich wel de ruimte voor is. Dat je met de verlofkaart toch die vier weken van te voren dient in te leveren heeft nog wel meer redenen, maar echt thuis in die verlofregeling ben ik niet zo. Ik kom doorgaans wel door de verlofdagen heen, deels omdat ik veel aanvraag met het voor-zomer-najaarsverlof.

Dat aanvragen van het voor-zomer-najaarsverlof gaat wel een keer per jaar. Het zomer- en voorjaarsverlof meestal in november, het najaarsverlof in januari. Ook daar is weer een regeling (binnen de verlofregeling in het algemeen) voor die heel wat A4-pagina's behelsd. Wil ik verder niet op ingaan. Het enige wat ik er over kwijt kan is dat elke standplaats bij NSR z'n eigen regeling kent en dat het niet centraal geregeld is.
Groetjes,
Emiel

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #140 Gepost op: 09 January 2013, 10:49:40 »
Als treinbestuurder uit België had ik een vraag aan de Nederlandse collega's.

Als men in België een onregelmatige seinvoorbijrijding (lees: een rood sein voorbijgereden zonder toestemming of bevel) voorheeft, dan is die persoon direct "uit de veiligheid" genomen. Dat wil zeggen dat deze persoon het recht niet meer heeft om treinen te besturen, en dit voor onbepaalde duur. In de praktijk duurt dit vaak een 2 maand. In die periode is deze persoon onderworpen aan een hercertificatie. Dit betekend een examen, gelijk aan datgene we iedere 3 jaar moeten doen, om te testen of je nog wel je kennis hebt over de reglementering. Ook word je verwacht bij de spycholoog en hoef je de psychotechnische testen af te leggen op de computer. Gedurende die 2 maand ben je dus "buiten veiligheid", wat betekend dat alle premies die een bestuurder ontvangt om in de veiligheid te staan, wegvallen. Je krijgt dus nog enkel je basisloon.
Een magere periode, want dan verdien je je brood en amper je beleg..

In Frankrijk hoorde ik dat men u als crimineel aanziet en men je door de politie laat wegvoeren (??)
In België aanziet men u als een zelfmoordkamikaze waarbij je helemaal gek bent geworden (!!)

Maar hoe gaat dit in zijn werk in Nederland?
(en voor de mensen die doorrijden tot in Duitsland???)
(en ik dacht hier ook een Zwitserse collega te hebben rondhangen, hoe zit het in Zwitserland??)  8)

Dit vraag ik mij al een tijdje af, hoe dit in zijn werk gaat buiten België..  :)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #141 Gepost op: 09 January 2013, 11:55:19 »
In Nederland word je per direct van de trein gehaald.
Uiteraard moet je a.s.a.p. naar de keuring, concentratie, reactie, vigilantie, snel beslissen, persoonlijke vragenlijst en een gesprek met de beste man of vrouw.
IL&T (voorheen inspectie verkeer en waterstaat) doet onderzoek naar de toedracht (soms "horen" ze de mcn) en zullen afhankelijk van de situatie deze een catorgorie toebedelen waarbij de ernst wordt vermeld.
De desbetreffende vervoerder zal in elk geval een sanctie opleggen die uiteenlopen van terechtwijzing tot ontslag.
Normaal gesproken krijgt de machinist dan ook "herscholing" in de vorm van herinstructie machinist en een gesprek met de leidinggevende. Als alles goed is, PO (keuring), Herinstructie, gesprek e.d. gaat de machinist de trein weer op samen met een vakinhoudelijk leidinggevende.

In Duitsland moet je hierbij ook nog werkelijke her-examen doen.

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #142 Gepost op: 09 January 2013, 12:23:43 »
Bij STS passage in NL wordt de rijbevoegdheid van de machinist ingetrokken totdat duidelijk is dat men nog veiligheidsgeschikt is. Dat houd o.a. in dat men op korte termijn opnieuw de psychlogische testen moet doen. Ik rijd zelf bij NSR, en wij hebben geen veiligheidsgeschiktheids-toeslagen o.i.d. Salaris loopt gewoon door. Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt, maar collega's die het overkomt zijn alweer heel snel terug op de trein. Tegelijkertijd vind er een onderzoek naar de toedracht plaats. Het kan ook zijn dat aan een STS passage een technisch problem ten grondslag ligt. Bijvoorbeeld het plotseling rood vallen vlak vóór men het sein passeert. Dan is tijdig tot stilstand komen niet meer mogelijk. Gelukkig zijn er dan mogelijkheden om ARR van de trein (ATB signaal, snelheid, remstand etc) en de handelingen van de TRDL en de situatie van de beveiliging uit te lezen.

Dat laatste heb ik enkele jaren geleden meegemaakt. Uit eerste hand kan ik je vertellen dat ook dat géén prettige gebeurtenis is. In mijn situatie stond het afgevallen sein pal vóór een spoorwegovergang. Ik zag het gebeuren, maar kwam remweg te kort en kwam nét voorbij het sein tot stilstand. Gelukkig nog net vóór de spoorwegovergang (die dicht lag). Voor mij was het allemaal duidelijk: technisch STS, voor de TRDL ook. Maar voor ons beider bazen niet... Er gaan dan allerlei protocollen in werking die niet fijn zijn om te ondergaan. Mijn rijbevoegdheid werd meteen ingetrokken en in een zeer zakelijke en koude sfeer werd mijn verklaring opgenomen. Ondertussen gebeurde bij de TRDL hetzelfde. Alle systemen werden uitgelezen en de afspraak bij de psych was ook al gemaakt. Op mij maakte dat veel indruk; het voelde alsof men mij niet geloofde. Daar baalde ik wel van. In mijn specifieke geval was echter al na 5 uur duidelijk dat mijn verhaal klopte -en mij dus niets te verwijten viel. Bij de TRDL bleek e.e.a. níet helemaal te kloppen. Het gebeurde in de herfst, en men kon mij zelfs vertellen dat het materieel tijdens de snelremming was gaan glijden... Iets dat ik tijdens het gebeuren niet gemerkt had. Daarop werden alle eerdere stappen weer ongedaan gemaakt en kreeg ik mijn rijbevoegdheid weer terug. De dag na het incident is mijn teammanager (toen nog procesmanager) meegegaan tijdens mijn eerste rit om "te vragen hoe het met mij ging". Daarmee was het afgedaan.

Dit is natuurlijk een specifiek voorbeeld, en iedere STS passage is anders, maar over het algemeen ben je dus weer snel terug op de trein. Bij mij ging het erg snel omdat verklaringen een snel onderzoek nodig maakten. Van collega's die het helaas wel verwijtbaar meemaken weet ik dat ze meestal met een week weer aan het rijden zijn. Dat eventuele eerdere incidenten meewegen in het wel of niet terugkeren op de trein moge duidelijk zijn, maar twee maanden van de trein? Dat gebeurt volgens mij zelden...

Wat je status status wettelijk is weet ik niet precies, maar dat je als verdachte wordt aangemerkt zal alleen in uitzonderlijke gevallen plaatsvinden. Dan moeten er al ongelukken gebeuren waarbij slachtoffers te betreuren zijn. En dan komt automatisch politie en justitie om de hoek kijken.

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 09 January 2013, 12:51:12 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #143 Gepost op: 09 January 2013, 12:30:01 »
Gebeurd dit meteen de 1e keer als je een sein mist?
Of moet het meerdere keren gebeuren?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #144 Gepost op: 09 January 2013, 12:49:41 »
Meteen. Zonder uitzondering.
Met groet,

Ger.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #145 Gepost op: 09 January 2013, 13:12:33 »
Dat was nog eens wat voor in het gewone verkeer.
Rood stoplicht, en dan gelijk rijbewijs inleveren.
En niet een boete geven, en den heenzenden.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

5307

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
    • Bfoto
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #146 Gepost op: 09 January 2013, 14:27:03 »
Dat eventuele eerdere incidenten meewegen in het wel of niet terugkeren op de trein moge duidelijk zijn, maar twee maanden van de trein? Dat gebeurt volgens mij zelden...

Tenzij je in België rijdt...

Dit is een ongeveer cijfer.. Sommigen zijn er na een maand al weer mee bezig, anderen 3 maand... Te zien hoeveel ze met uw voeten willen spelen...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #147 Gepost op: 12 January 2013, 17:08:16 »
Naar aanleiding van Arjans cabineritten heb ik uit zitten rekenen wat de verhouding afstand/tijd is, zeg maar de gemiddelde snelheid van de trein. Loreley – Köln/Gremberg: 124 km wordt in 97 min afgelegd. Karlsruhe/Forchheim – Kehl: 70 km in 54 min. De gemiddelde snelheid is 76 km/u, door de bank genomen net zo snel als een vrachtwagen.
Als ik zie dat Arjan (zo goed als) in Strasbourg eindigt, zal hij daar moeten overnachten, hij kan nooit meer thuiskomen. Rotterdam/Europoort – Emmerich – Keulen – Koblenz – Mannheim – Kehl: 688 km / 76 = 9 (rij)uren. In het wegtransport heb je dag-, meerdaagse- en vijf-nachten-van-de-hut-ritten.
Hoe zijn de ritten van machinisten (in de week) ingedeeld? Zij maken immers veel minder uren dan chauffeurs, zoals hierboven beschreven.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2013, 17:11:18 door MHS84 »

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #148 Gepost op: 12 January 2013, 17:19:08 »
Wij reden de treinen naar Kehl vanaf Venlo, en deden hier meestal een goeie 7,5 a 8,5 uur over, trein de grens over schoppen koste ook nog eens 1,5 uur dus totaal 10 uur, en dan was je meestal rond 20:00 klaar en ging je daar het hotel in en de volgende dag retour rond de klok van 10:00 en was je rond 18:30/19:00 meestal weer terug in Venlo. Wij draaiden dan ook roosters van 4x 10 uur per week, vaak in gekoppelde diensten met een hotel overnachting. Maar dit liep vaak wel uit, wat voor mij ook de reden was om te vertrekken bij HUSA.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
« Reactie #149 Gepost op: 12 January 2013, 19:53:36 »
De diensten bij NSR zijn zeer wisselend. Om te beginnen al qua inhoud. Maar er zijn nog tal van factoren die bepalend zijn voor welke diensten je krijgt:

- welke standplaats heb je (lees: wat is het werkpakket)
- wat is je wegbekendheid (op grotere standplaatsen heb je niet per definitie direct alle wegbekendheid van die standplaats)
- doe je vroege-, late- en/of nachtdiensten
- dienstlengte (varieert van 6 tot 9,5 uur)
- zit je in een rooster of ben je vervanger

In een rooster ben je afhankelijk van de wegbekendheid die bij dat rooster hoort. Hoe meer wegbekendheid, hoe gevarieerder de diensten kunnen zijn, al gaat dat natuurlijk niet altijd op. Ondanks dat ik op één lijn na alle wegbekendheid heb van standplaats Ut (ik heb Rsd-Vs nog niet) heb ik ook gewoon diensten " in de buurt", dus Tl, Rhn/Bkl en Brn. Maar binnen één dienst naar zowel Es als Gn komt ook voor:

- Ut-Es
- Es-Dv
- Dv-Zl
- Zl-Gn
- Gn-Ut

Er zijn dus een hoop verschillende ritten mogelijk en per dag zijn er (in Ut) 170 tot 200 verschillende diensten die in principe allemaal anders zijn.
Groetjes,
Emiel