Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring  (gelezen 2692 keer)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Gepost op: 03 December 2012, 17:08:27 »
Beste mensen,

Wellicht moeilijk uit te leggen, maar ga het proberen.
Mijn baan is in verschillende stroomkringen opgebouwd, die gevoed worden met Boosters die op de Intellibox zijn aangesloten.

In mijn hele baan zet bezetmelders opgenomen in de stroomkring met de bruine draad.

Nu heb ik afgelopen winter mijn baanplan veranderd waardoor treinen via de andere kant mijn station inkomen.
Daarbij ontstond een probleem: de stroomkring met bruin op de rechterrailstaaf kwam in contact met de stroomkring met blauw op de rechter railstaaf. Ik heb dat geprobeerd hieronder uit te tekenen:



Nu heb ik dus 2 keerlussen gebouwd, zodat er geen problemen ontstaan van de overgang van de ene stroomkring naar de andere.

Echter bedacht ik mij: kan ik niet gewoon van de ene stroomkring de draden omdraaien? De draden laat ik hangen, maar verbind deze met de andere uitgangen op de booster. Dan zijn ze weer gelijk.
Echter.... Wat betekent dit voor mijn bezetmelders. Die zitten dan dus opeens in de stroomkring met blauwe draad....
Gaat dat problemen opleveren?

Ik vind het moeilijk uit te leggen, stel gerust vragen, maar hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet en alvast bedankt,

Michiel
« Laatst bewerkt op: 03 December 2012, 17:10:50 door Michiel 80 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2012, 17:16:48 »
Laat eerst je baanplan eens zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2012, 20:56:59 »
Dag Klaas,

Die staat bij mij in Excel, krijg ik die hier geupload?

Groet,
Michiel

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2012, 21:12:06 »
Michiel,

Wat denk je dat er gebeurt als je lok van het ene baanvak in het andere rijdt?
Dus met het voorste draaistel in het nieuwe blok staat en met het achterste draaistel in het oude blok?
Volgens mij gaat dan spontaan je rookgenerator werken. ::)

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2012, 21:31:24 »
Nee, want ik heb er een keerlus tussen gebouwd.
Theoretisch zou ik dus ook van 1 van die stroomkringen de + en - om kunnen draaien volgens mij, maar wat zie ik daarbij over het hoofd? Bezetmeldingen die niet meer werken? Het klinkt te makkelijk....

Groet,

Michiel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2012, 08:18:38 »
Waarom zou je dan de polariteit willen omdraaien.
Je keerlusschakeling zorgt er juist voor dat dat automatisch gebeurd.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #6 Gepost op: 04 December 2012, 09:27:31 »
Omdat er nu twee extra keerlussen in mijn baan zitten, die beiden werken via de kortsluitingmethode.
Ze zijn dus aangesloten op een booster met keerlus mogelijkheid.... Dat geeft nu eenmaal kans op meer storingen.
Dus ideaal zou het zijn als ze eruit kunnen. Vandaar mijn vraag.

Groet,

Michiel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #7 Gepost op: 04 December 2012, 09:32:17 »
Die staat bij mij in Excel, krijg ik die hier geupload?
Een Excel krijg je hier niet geupload denk ik.
Maar stuur dat excel bestand eens via e-mail naar me toe, dan probeer ik het om te zetten naar een jpg en zet ik het hier neer.
Mijn e-mail adres vind je op mijn website.

PS: je kunt die Excel natuurlijk ook op je eigen website zetten, en dan hier een link geven.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2012, 09:34:44 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #8 Gepost op: 04 December 2012, 09:53:13 »
Als je twee keerlussen in je baanplan hebt ontkom je niet aan keerlusschakelingen. Simpelweg de polariteit van je booster omdraaien helpt niet. Dan verplaats je het kortsluitpunt alleen maar. Hoe je het ook went of keert, er blijft een punt waar je met twee verschillende polariteiten tegenover elkaar uit komt.
Maar om de juiste conclusie te kunnen trekken is het inderdaad wel handig als we je complete baanplan kunnen zien.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #9 Gepost op: 04 December 2012, 10:14:11 »
Staat op mijn site: http://spoorbaan.wordpress.com/de-baan/de-huidige-baan-vanaf-oktober-2011/huidig-baanplan/
Onder huidige baan vanaf oktober 2011 staat het baanplan.

Het gaat om het volgende:
Blok 13 en 14 (uit schaduwstation) zaten via een 180 graden bocht aangesloten op blok 81 en 82, die het aansluiting geven op het station. Nu komen ze via de blokken 15/16 en 17/18 via de andere kant het station binnen.

Het schaduw station heeft nu de + en -  aan de andere kant zitten dan alles op de tekening. Vandaar dat de blokken
13 en 14 een keerlus zijn geworden.

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #10 Gepost op: 04 December 2012, 18:59:39 »
Het is me nog steeds niet echt duidelijk wat je nu precies wilt en waar je de + en - vandaan haalt in je verhaal en waarom je de polariteit van het station hebt omgedraaid.
Wat ik wel zie is dat je in dit schema maar 1 keerlus hebt en dat is blok 70. Daar moet je dus in ieder geval een keerlusschakeling in hebben zitten.
Of er meer keerlussen zijn kunnen we zo niet zien. Wat zit er aan 13 en 14? Zoals je het nu getekend hebt zit daar geen probleem.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Bezetmeldingen omzetten van + naar - stroomkring
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2012, 08:14:37 »
Het is moeilijk uit te leggen begrijp ik...

Oude situatie:
Blok 13 en 14 kwamen uit schaduwstation (waar ook keerlus zit om treinen te laten draaien) op de blokken 81 en 82 uit en ging het station in.

Nieuwe situatie (na uitbreiding van mijn baan):
Blok 13 en 14 komen uit schaduwstation (waar niets veranderd is) op de blokken 16 en 17 uit en gaan het station in.

Verschil:
Nu komen de sporen vanuit het schaduwstation dus via de andere kant het station binnen, wat er voor zorgt dat de polariteit omgedraaid moest worden. Immers:
Oud: Blok 14 -> Blok 82 -> station -> Blok 17
Nu: Blok 14 -> Blok 16 -> Blok 18 -> Station -> Blok 81
(de rechter spoorstaaf (voorzien van bruin draad)  komt dus op een linker spoorstaaf (voorzien van blauw draad) uit.

Vandaar dat er extra in blok 13 en 14 een keerklus zijn ingebouwd.
Nu geeft dat extra storingen - daar ben ik ondertussen al achter - omdat de keerlus op kortsluitingdetectie werkt.

Mogelijke oplossing:
de polaritiet in het schaduwstation omdraaien, zodat in blok 13 en 14 geen keerlus meer ingebouwd hoeft te zijn.
Volgens mij moet dat kunnen, maar ik vraag mij af of de bezetmelders dan nog gewoon werken, die bij mij allemaal in de bruine draad zijn opgenomen. Na het omdraaien van de polariteit in het schaduwstation zijn ze dus opeens opgenomen in de blauwe draad.

Ik hoop dat ik nog wat extra duidelijkheid heb kunnen geven.

Groet en bedankt tot dusver,

Michiel