Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 22:53:50
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
  

Auteur Topic: Franse Corail rijtuigen  (gelezen 11732 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Franse Corail rijtuigen
« Gepost op: 05 June 2007, 13:40:24 »
Beste,

Eindelijk gevonden en dan nog van het merk Piko. Roco's niet te vinden voor een redelijk bedrag. Setje van 3 op 1/87.

MvG

Dave

Beste modelspoorders,

Ik heb even een stukje tekst gekopieerd uit het draadje "Show hier je nieuwste modellen". Deze tekst gaat over de Corail rijtuigen van de SNCF die Dave heeft gekcoht in een set van 3 van Piko, art. 58600. Dave meldt ook nog dat het gaat om:

2x tweede klas en 1x eerste klas.
interieur (verschillende kleuren)
TYPE VTU,B11  224-4
TYPE VTU,A10  088-6
TYPE VTU, B11 172-8

Nu weet ik dat deze rijtuigen voordat de Thalys ging rijden tussen Parijs en Amsterdam reden. Weet iemand ook vanaf wanneer dat was en hoe de treinsamenstelling was? Volgens mij reed er ook een 2e klas met bagage-afdeling mee (herkenbaar aan DACHT IK zilvergrijze rolluiken in de zijwanden). Reden deze rijtuigen altijd mee en heeft Piko die ook in model?

En reden deze rijtugien ook nog in andere treinen?

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2007, 16:15:32 »
Meteen het commentaar van de Franse bladen:
De deuren zitten te diep naar binnen
En de Roco heeft meer detail

Of er meer was weet ik zo niet uit mijn hoofd ::)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2007, 17:13:46 »
Volgens mij kunnen ze ook nog in tijdperk IV rijden. Ze reden waren van de SNCF gehuurd omdat toen de NS nog in afwachting was van de bestelde ICR rijtuigen.

mvg,

Matthijs

arjen

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2007, 19:01:08 »
Nu weet ik dat deze rijtuigen voordat de Thalys ging rijden tussen Parijs en Amsterdam reden. Weet iemand ook vanaf wanneer dat was en hoe de treinsamenstelling was? Volgens mij reed er ook een 2e klas met bagage-afdeling mee (herkenbaar aan DACHT IK zilvergrijze rolluiken in de zijwanden). Reden deze rijtuigen altijd mee en heeft Piko die ook in model?

En reden deze rijtugien ook nog in andere treinen?

Dat moet vanaf ongeveer 1978 zijn geweest, ik herinner me dat ik eind dat jaar zo'n trein trof tussen Rotterdam en Roosendaal (de laatste van de avond, die in het patroon van de Beneluxdienst reed en waar je dus in mocht zonder toeslagkaartje) en diep onder de indruk was van het geboden comfort.
De treinsamenstelling varieerde heel sterk per trein en per jaar, daar is geen vaste regel voor te geven. Inderdaad liep er vaak een rijtuig met zo'n zilveren rolluik mee. Piko maakt die versie (nog) niet, ze zijn überhaupt pas heel recent met de Corails begonnen.
De Corails hebben rond 1980 ook nog een tijdje in de binnenlandse dienst gereden als Intercity-Plus, onder meer tussen Den Haag en Limburg. (Ik heb één keer geprobeerd om met die trein mee te rijden, maar de loc was kapot en de trein werd vervangen door een viertje Mat'46.... ze waren zo netjes om de IC+-toeslag die dag niet te berekenen...)

Overigens hebben enkele Franse bladen ook zware kritiek geleverd op de Roco-Corails vanwege de beweegbare schorten boven de draaistellen.

Arjen.


modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2007, 21:34:49 »
Corail liefhebbers,

31-10-1980
D283, (Paris N.) Roosendaal-Amsterdam CS te Rsd
NS 1100
rijtnr.?, SNCF, 2e klas, B10, 51 87 20 70 528-5
612,SNCF, 2, B10, 51 87 20 80 659-6
111, SNCF, 2, B6Dd2, 51 87 82 70 275-8
106, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 320-4
105, SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 299-0
104, SNCF, 1/2, A4B6u, 61 87 30 70 072-0
103, SNCF, 1, A9u (VSE), 61 87 19 70 904-9

en de zgn Randstad Express
22-1-1981
501, Den Haag-Groningen te Gvr 16.13u
NS 1146
SNCF, 1e klas, A10tu, 50 87 10 77 228-8
SNCF, 1, A9u, 50 87 19 77 687-6
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 204-0
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 201-6
SNCF, 1, A10tu, 50 87 10 77 016-7
SNCF, 2, B10tu, 61 87 20 71 206-5

en daar tegenover qua comfort minimaal
10-7-1981
4365, Zwolle-Roosendaal te Zl 16.47u
NS1206
NS, 2, B, plan W
NS, 1, A, plan E
NS, 2, B, plan E
NS, 2, B, plan E

Plezier met deze tc's

Nb.
Let op de verschillende Corail-rijtuigen (VU), bij NS (Gvr-Gn vv.) deden alleen 10-en dienst, de 11-en (super larges) waren eigenlijk voor binnenlands gebruik in 'la douce'. In de nachttrein zaten VTU's.
Maar er reden wel weer VSE's mee in de 500-501 en IC-plus.

Verder reden op Asd-Paris vv. oranje geschilderde rijtuigen, VU, VTU, VSE's (Voitures Standard Europeens).
Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 05 June 2007, 22:09:05 door modelspotter »

Gert1

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2007, 21:57:13 »
Dank modelspotter! Begrijp ik nu goed dat alleen de A10 van Piko voor NL wel bruikbaar is?
En iemand enig idee hoe dat zit met de Roco-rijtuigen?

mvg,
Gert

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2007, 22:24:18 »
Hoe zijn al die verschillende franse rijtuigen uit elkaar te houden? En wat zijn de verschillen dan?
Ik heb ook wel Corail rijtuigen gezien waar de grijze band om de ramen blauw is.
Kan iemand dit een keer duidelijk maken met foto´s erbij.
En dan de verschillende rijtuigen, dus niet alleen Corail, die in Nederland kwamen, zeg eind jaren ´70 tot TGV tijdperk.
Of is er een www waar dit te vinden is?
LSM gaat ook Corail rijtuigen maken ,zijn die bruikbaar voor Nederland?

mvg
Rob

modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2007, 22:29:21 »
Da's een niet eenvoudig te beantwoorden vraag, in ieder geval zijn de blauw/grijze rijtuigen couchetterijtuigen.
Ik zal es zien of ik wat kan kopieren uit de SNCF-bijbel 'Encyclopedie des voitures SNCF'
Modelspotter

modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2007, 23:37:11 »
Ik vond nog een aardige treincombi, namelijk de laatste Hoek-Warszawa Express, Int 1241. Het aardige is dat ik toen de kleurtjes ook heb genoteerd, hij was nogal kleurrijk...

22-5-1993
DR 234 440-6, Utrecht (NS 1108)
-, SSN, 2, RD 7659, Utrecht
184, DB, 2, Bm232, 51 80 22 40 310-0, Puttgarden (creme/oceanblau)
188, DB, 2, Bcmh246, 51 80 50 30 056-6, Kobenhavn (idem)
189, DSB, 1,2, AB, 51 86 39 80 009-4, Kobenhavn (rood) (rijtuig 24,5 mtr)
187, DB, 2, Bcmh246, 51 80 50 30 023-6, Kobenhavn (creme/oceanblau)
10/182, SZD, 1,2, WLAB, 017 05342/ 52 20 70 80 481-3, Moskwa (groen)
180, PKP, 2, Bc-x, 51 51 50 70 004-2, Warszawa (lichtblauw)
179, PKP, 2, Bdmnu, 51 51 21 70 007-1, Warszawa (lichtgroen/creme)
174, DR, 1,2, ABm, 51 50 30 80 761-1, Berlin Hbf (=Ost Bf) (groen)
173, DR, 2, Bcm, 51 50 50 92 310-8, Berlin Hbf (=Ost Bf) (groen)

Modelspotter

arjen

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2007, 07:32:56 »
Begrijp ik nu goed dat alleen de A10 van Piko voor NL wel bruikbaar is?

Het verschil tussen een B10tu en een B11tu zit vrijwel alleen in het interieur. Van buiten lijken ze sprekend op elkaar. Ik zou die B11 gewoon gebruiken en het eventuele gezeur van de puristen voor lief nemen.  ;)

Arjen.

modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2007, 10:48:52 »
Ik zou die B11 gewoon gebruiken
Arjen.

Nou ja, een verschil van een venster in bepaalde gevallen...

Maar zoals beloofd, hoop ik vanavond wat tekeningetjes en een tabelletje op mijn site te zetten.
Modelspotter

arjen

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 06 June 2007, 13:02:28 »
Nou ja, een verschil van een venster in bepaalde gevallen...

Dat verschil bestaat alleen bij de VU's (coupérijtuigen). Niet bij de VTU's (middengang) van het type dat Piko maakt. Die hebben voor zover ik weet allemaal dezelfde bak met 10 vensters per zijkant. Gevolg is dat je in een B11 nogal vaak tegen een raamstijl zit aan te kijken.

Arjen.

modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 06 June 2007, 13:15:17 »
Dat bedoelde ik met bepaalde gevallen. ;)
Maar er is meer, de 'echte Corails' zijn niet alle geschikt voor buitenlandse dienst. Maar nu loop ik vooruit op een en ander.
Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 06 June 2007, 22:17:22 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

modelspotter

  • Gast
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2007, 22:37:06 »
Hier zijn de gegevens anno 1988.

Wat erna is gebeurd... oa. zijn de acht oranje (code C1) rijtuigen van Amsterdam-Paris overgeschilderd en zijn van de 100 Franse VSE's 42 gedeklasseerd naar 2e klas rijtuigen.

Maar nu tekeningen en tabellen.
De VTU is een 'salon'rijtuig met middengang, de VU een 'compartimenten'rijtuig en de VSE, het standaard Europa-rijtuig (Eurofima) zoals ook bij SNCB, FSi, SBB, öBB en DB (bij DB type 207) in gebruik.

"http://www.obd.nl/~otto/corailvse1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse2.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvuvse3.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu1.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu2.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu3.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvtu4.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvu1a.jpg"
"http://www.obd.nl/~otto/corailvu1b.jpg"

Succes ermee,
Modelspotter


MIV 1-11-2007: www.spoorinfo.nl/xxxxxxx
« Laatst bewerkt op: 15 January 2008, 22:24:00 door modelspotter. Reden: vervangen www.obd.nl/~ door: ..... »

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Franse Corail rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2008, 00:23:36 »

Deze pagina vond ik op internet.
Een leuke aanvulling wat er aan corail rijtuigen uitgebracht is in model.

http://e.bournez.free.fr/TrainsFCGL.html


Rob