Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Hoe lang onthoudt een centrale de te geven opdracht?  (gelezen 2822 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Hoe lang onthoudt een centrale de te geven opdracht?
« Gepost op: 05 June 2007, 12:39:43 »
Beste digi-spoorders,

mijn baantje wil ik digitaal gaan maken. Mijn schaduwstation werkt met 'denkende' wissels en ik heb het bloksysteem van Fleischmann. Beide werken dus met stroomloze secties.

Ik wil digitaal gaan rijden, vanwege de significant betere rij-eigenschappen; het cruise control-verhaal etc. De baan ligt al (zie draadje "Boppard") en de analoge treinen bedienen het bloksysteem en het schaduwstation.

Als ik nu een digitale centrale de treinen laat besturen, hoe reageren die dan op een poosje -10 minuten maximaal-  stroomloos staan? (jawel, "Lochem-lui", ik moet het toch echt van méér mensen horen!!).
Oftewel: stel, je hebt alles aan het rijden en pakt zomaar een loc van de rails. Je gaat even rustig een paar honderd biertjes drinken en je zet daarna de loc weer op de rails: gaat hij dan weer rijden? Als in: doen waarmee hij bezig was, zoals de centrale de 'bevelen geeft'?
Als je de centrale uitzet na een poosje rijden, en je zet hem de volgende dag weer aan, gaat alles dan weer rijden zoals je het gisteren hebt ingesteld?

Wellicht stupide vragen, maar ik kan deze basic informatie nergens vinden. En uit het inleidende digitaal-verhaal op de diverse websites wordt dit me niet duidelijk genoeg.

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Jeroen

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
Re: Hoe lang onthoudt een centrale de te geven opdracht?
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2007, 12:46:18 »
Jeroen:  Een centrale geeft constant de snelheid door.
Als je je loc rijdend eraf haalt en er weer opzet terwijl de centrale aanstaat en weer terug zet zal de loc direct weer gaan rijden.

Als je de centrale uitzet en weer aanzet zullen alle treinen stil blijven staan.

Ik hoop dat dit de antwoorden zijn die je zocht...

En als jij nog een loc op de rails kan zetten na een paar honderd biertjes vind ik dat een hele prestatie!  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2007, 12:54:38 »
Op mijn belangrijkste vraag heb je antwoord gegeven.

Doorgaand op je tweede antwoord: Betekent dit dat je na het uitzetten van de centrale álles weer opnieuw kunt gaan progammeren? Zit er niet zoiets als een batterijtje in die het één en ander onthoudt qua gegevens? Of moet je op een soort startknop drukken?

Tnx Koen!

J

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2007, 13:10:50 »
Gegevens als adres, optrek en afrem vertraging, etc worden wel onthouden. Maar voorzover ik weet begint de snelheid bij het aanzetten van een centrale altijd op 0. Dat is in de meeste gevallen ook wel prettig denk ik  :)

Als je aan je centrale een pc knoopt kan je met je pc besturing natuurlijk wel de locomotieven weer in gang zetten. Dan definieer je een treinen-loop met blokken etc. in de pc.

Als je echter alleen met de centrale werkt wil je denk ik altijd dat de treinen stil blijven staan. Ik in ieder geval wel.

Met hoeveel treinen ben je van plan tegelijk te gaan rijden? En ga je pc-besturing gebruiken?

Koen

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2007, 13:23:37 »
Ik wil geen gebruik gaan maken van PC-besturing. Ik heb een simpele rondrij-baan, daar heb ik ook geen PC bij nodig. Er rijden 3 treinen tegelijk dmv een simpel bloksysteem. In totaal staan er inclusief de schaduwstations 13 treinen op de baan, daarvan rijden er constant 3. Dan heb ik nog een los zijlijntje, waar wat mij betreft geen automatief in hoeft. Het zou mooi zijn als ik nog een manier vond (digitaal) om de stoptreinen op de hoofdlijn automatisch bij het station te laten stoppen. Reedcontacten heeft geen zin, want elke trein is daarmee al uitgerust. Maar dit is zorg voor later.....

Vanwege dat bloksysteem is het ook niet nodig om de trafo's (huidige situatie) op 0 te zetten. Je zet gewoon de spanning aan (stekkerdoos) en hoppa, de zaak beweegt. Je hebt instant fun, maar ik begrijp dat dit met digitaal bedrijf niet mogelijk is? Niet onoverkomelijk, kwestie van even wennen denk ik.....vind het dan wel jammer dat je elke trein elke keer opnieuw weer zijn dienstsnelheid moet gaan toewijzen.

Maar dat is dan maar zo.....

Is deze redenering juist?

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2007, 13:30:45 »
Hoi Jeroen,

Helaas is die redenering idd juist met de huidige bekende centrales, waarbij ik gelijk moet bekennen dat ik niet weet of met de nieuwe generatie centrales als de ESU Ecos deze mogelijkheden er wel in zitten.

Als je centrale op LocoNet gebaseerd is, is het vrij eenvoudig oom een 'memory-kastje' te maken die de snelheid van alle loc's op commando onthoud en weer afgeeft op jouw commando.

Grtzz,

Karst

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2007, 15:52:22 »
De ECoS heeft sowieso mijn interesse.

Is er iemand met dit ding die hier wat meer inzicht over kan verschaffen?

Gr Jeroen

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2007, 18:10:16 »
Standaard zijn alle centrales alle rijinstellingen kwijt wanneer deze gereset/opnieuw opgestart wordt.
Met de Intellibox is het mogelijk de "startgegevens" instellen dat alle instellingen van de locomotieven (rijsnelheid, rijrichting, functies, voorspan enz) opnieuw ingelezen wordt in de stand van afsluiten.

Ofwel wanneer jij locomotief 48 in rijstand 8 vooruit met verlichting aan stroomloos zet op een opstelspoor en sluit af dan wordt dat in het  geheugen opgeslagen.
Kom je 4 maanden later weer eens op zolder om verder te rijden worden alle instellingen tijdens het opstarten van de centrale weer opnieuw ingelezen en kan je het treinenbedrijf weer gewoon vervolgen.
Wel vraagt de IB even een bevestiging.

Groetjes Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 June 2007, 20:44:01 door Ronald »
Groetjes Ronald

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2007, 21:47:22 »
Jeroen, je kunt ook doen wat ik doe in een ongeveer vergelijkbare situatie.
Hoofdspoor met daarop 3, soms 4 treinen die elkaar sturen via bloksysteem. Binnenspoor met rangeergedeelte wordt handmatig bestuurd. Mijn centrale (Roco met een stel Lokmuizen) staat sinds 2003 continue aan. Op het hoofdspoor heb ik een voorziening gebouwd waarmee ik 1 blok handmatig rood kan zetten, vervolgens stopt sequentieel de treinenloop. Baanspanning kan ik tussen centrale en railvoeding met een dubbelpolige schakelaar afzetten (noodstop alsmede als je eens aan de baan werkt en voor als ik er niet ben), je gaat 100 biertjes drinken (in mijn geval liever 100 glazen wijn) en als je weer in staat bent tot fatsoenlijk gedrag, schakel je de spanning in, reset het rode blok en de hele hap start weer keurig op zoals het stond: die en die snelheid, licht aan of uit. Nix herprogrammeren.
Net zoals mijn computers: gewoon aan laten staan. De oudste draait nu al continue 9 jaar, behoudens misschien 1 uur uit per jaar voor onderhoud. No problemo....

Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2007, 22:25:35 »
Met de Intellibox is het mogelijk de "startgegevens" instellen dat alle instellingen van de locomotieven (rijsnelheid, rijrichting, functies, voorspan enz) opnieuw ingelezen wordt in de stand van afsluiten.

Wel vraagt de IB even een bevestiging.

Groetjes Ronald

IB bied inderdaad deze mogelijkheden. Het is niet alles of niets maar je kunt zelf kiezen wat je wel en niet wilt laten onthouden.
Zo is het handig multitractie te laten onthouden maar bij inschakelen rijsnelhied op nul.

Wel adviseer ik een centrale niet een jaar stroomloos te laten staan. Met IB kreeg ik problemen dat hij naderhand af en toe wel alles kwijt was. Tegenwoordig zet ik het systeem wel eens een tijdje aan zonder te rijden. Worden de accu's weer geladen. Nu heb ik er ook geen probleem meer mee.

Ik verwacht dat nieuwere centrales zoals Ecos zeker diverse instelmogelijkheden bieden (zou een afgang zijn als dat niet zo was)

Mvg, Johan.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2007, 08:59:47 »
Net zoals mijn computers: gewoon aan laten staan. De oudste draait nu al continue 9 jaar, behoudens misschien 1 uur uit per jaar voor onderhoud. No problemo....

Dus jij laat jouw computers én centrale altijd aanstaan??  :o
Dat is een manier maar ik denk dat je dan niet vrolijk wordt van je energie rekening.
Verder gebruik je je apparatuur maar een fractie van de tijd dat ze aanstaan, ik kan me voorstellen dat je apparatuur daardoor sneller ermee op houdt.

Koen

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #11 Gepost op: 06 June 2007, 09:54:37 »
Tja, ik kan ook met opwindtreintjes gaan rijden....

Volgens mij (hebben we het even over computers) nokken ze er sneller mee door 365x opstarten per jaar dan door 1 start en laten aanstaan. Bovendien is apparatuur tegenwoordig dusdanig betrouwbaar dat het gewoon kan.

O ja, en dan natuurlijk nog even over dat giga energieverbruik van me: ik draai i.d.d. groene stroom en zowel mijn woon-werkverkeer (10 km) als mijn boodschappen doe ik al sinds 1983 op de fiets en niet met een turbo 4x4.

De volgende, s.v.p  8)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #12 Gepost op: 06 June 2007, 14:58:53 »
Het onweert ook wel eens per jaar, en de bliksem slaat ook wel eens in. Is dit niet een reden om juist níet je apparatuur aan te laten staan? Zowel compu als digi-centrale? Ik ken zat mensen die oa. hun motherboard naar de kl- hebben geholpen door deze 'nalatigheid'...

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2007, 16:16:08 »
Op het gevaar af dat er nu een mod dit draadje sluit omdat het aardig OT begint te worden:

Dan zou dus ook Railz Miniworld bij elke onweersbui de tent moeten sluiten? Ik denk dat er tegenwoordig zat voorzieningen zijn getroffen die schade kunnen elimineren.

Maar misschien is een nieuw draadje "Hoe gevoelig is hedendaagse elektronika voor blikseminslag op afstanden van 10m tot 1 km?" wel interessant. Nog dichterbij dan heb je ook schade met alles uit en alle stekkers los  :D

pvanesch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 06 June 2007, 16:21:33 »
Voor de Marklin 6021 ken ik een truukje.

Direct na inschakelen:
toets eerst 97 (cijfer knippert)
Daarna 93

en alle snelheden, richtingen e.d. die de vorige keer gebruikt zijn, worden verzonden als "default" instelling.

Waarom dit niet in de handleiding staat is me een raadsel en voor andere handige niet gedocumenteerde features houd ik me aanbevolen  ;D