Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:40:36
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
Vandaag om 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje  (gelezen 5089 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Gepost op: 18 October 2012, 03:03:30 »
Dag allen, het oude topic is jaren oud en had geen fotos meer. Er werd door de site gesuggereerd dat ik beter een nieuw topic kon maken.

Ooit eens op Houten een half afgebouwd Lima mat 46 viertje gekocht en nog niet echt afgemaakt. Er klopt namelijk iets niet echt. De bakken waren al in elkaar gezet en de onderstellen zaten er gewoon bij met de kop gedeeltes er af gehaald. als ik nu deze onderstellen onder de middenbakken doe (dus de bakken zonder cabine) dan zitten de draaistellen wel heel erg dicht tegen de kopse wand aan, ze steken er zelfs iets onder uit.

Zo op het eerste gezicht zitten de bakken goed in elkaar, ze lijken niet te kort. Is de afstand tussen de draaistellen anders bij de middenbakken? Heeft iemand toevallig nog de tekeningen die ik kan uitprinten op de juiste grootte om de indeling te controleren?

Met vriendelijke groet,

Robert

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2012, 07:03:49 »
Hoi Robert,

Je kunt bij het Utrechts archief kijken, daar zijn meestal wel goede tekeningen van het stroomlijnmaterieel aanwezig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2012, 08:01:45 »
De draaistellen zitten behoorlijk aan de kopse kant, meer dan mij lief is...



Kun je eens foto's maken en hier plaatsen van je project?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2012, 17:26:28 »
Dank voor de reacties heren.

Bij mij zitten de draaistellen nog verder en steken zelfs een millimeter uit. Dus of mijn onderstellen zijn te groot of mijn kappen zijn te klein :(

Wat zijn de baklengtes van jullie tussenbakken? En hebben jullie de onderstellen ingekort?

Ik zal eens wat fotos maken zodra ik de lader van mijn camera gevonden heb :P

Groet,

Robert (die met veel plannen tegelijk rondloopt maar eigenlijk geen tijd heeft, bah)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2012, 19:35:00 »
Wat zijn de baklengtes van jullie tussenbakken?

altijd 231 mm, dat is een paar mm tekort maar biedt zoveel meer voordelen

En hebben jullie de onderstellen ingekort?

Uiteraard, als het er op aan komt smokkel ik wel wat maar verder zijn we serieuze modelbouwers...




Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2012, 20:34:52 »
altijd 231 mm, dat is een paar mm tekort maar biedt zoveel meer voordelen

Wow, dan heb ik waar voor m'n geld gekregen met 232 mm ;D
Maar ik ben ook wel benieuwd naar foto's van Robert's bouwsel, ik ben bijna klaar met mijn onderstellen maar altijd benieuwd hoe een ander het doet.

@Mispoes : uw hartafstand klopt overigens behoorlijk, minder dan 0.5mm afwijking dus bij deze bent u smokkelaar-af en echt een top bouwer  (y)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2012, 21:15:03 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2012, 22:59:27 »
Mijn bakken zijn 234 mm, ik begrijp er geen laars van. Hoe kan de mat 46 bak van Mispoes nou een 0.5 mm kortere hart op hart afstand hebben maar het draaistel nog zover van de wand?

Ik heb wat foto's gemaakt, maar het meeste werk aan de bakken is gedaan door de meneer waar ik het ding van gekocht heb op Houten een aantal jaren terug. Aan de onderstellen is alleen de 'kop' afgehakt en wat fliepjes geplaatst voor BB motorunits van Ome Piet. Ook is hier en daar een trapje verwijdert om de kap passend te maken.











Ik heb vele foto's gevonden van de verbouwing van de kappen, maar vrijwel niks van een eventuele verkorting van de bodemplaat. Zoals te zien op foto 23 is er totaal geen ruimte om wat voor koppeling dan ook kwijt te kunnen.

Groet,

Robert.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8984
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2012, 23:07:35 »
De kappen lijken in elk geval volgens dezelfde smokkelmethode te zijn gemaakt. ;D

De onderplaten moeten worden ingekort, daar is niets aan gebeurd. En het lijkt er op dat de onderplaten niet de 3x2 methode zijn gemaakt.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '46 viertje
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2012, 23:27:15 »
Oef... da's nog een hoop breken/zagen/lijmen om het enigszins netjes passend te krijgen. Met Mispoes' permissie wil ik wel even een foto posten van mijn C-bak onderstel; samengesteld uit meerdere delen om oa de roosters en trappen correct te krijgen. Kost veel tijd en moeite (extra verstevigingen en 2-componentenlijm worden royaal benut om de boel sterkte te geven) maar ziet er geweldig uit (al zeg ik het zelf)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden