Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)  (gelezen 11986 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Gepost op: 14 March 2012, 19:32:58 »
Hij wordt in de loop van dit jaar uitgeleverd, die aparte Gs naar Nederlands voorbeeld van Rivarossi. Het model zal dan op deze site nog verder worden besproken, maar in deze bijdrage wil ik graag wat info over het voorbeeld met jullie delen. Een beetje achtergrondinformatie bij karakteristiek goederenmaterieel.


foto handmonster Rivarossi

De gaswagen van Wirdum
Met deze gesloten wagen komt er een speciaal model, dat op een NS-modelbaan in de overgang tijdperk 3 naar 4 (NEM-grens 1968)  niet mag ontbreken. Het gaat dan om een nog geen drie tientjes kostende gesloten wagen van NS in groen-witte kleuren van Negam Gas. In de loop van dit jaar komt het H0-model uit bij Hornby Rivarossi, onder catalogusnummer 6228.
Een bijzonder model is die wagen 012 0 300-3 [p] met depotopschrift Wirdum zeker. Omdat je bij een wagen voor gasvervoer eerder denkt aan een ketelwagen en niet aan een gesloten Gs volgt enige uitleg in dit artikel.
De N.V. Negam, de Nederlandse gasmaatschappij, distribueerde in de jaren zestig onder meer butagas. Veel woningen en boerderijen in het buitengebied waren voor de verwarming al overgestapt van kolen naar gas, maar hadden nog geen aansluiting op het aardgasnet. Door middel van gasflessen konden ze er toch warmpjes bijzetten. Lokale brandstofhandelaren zorgden voor de levering van volle en retourzending van de lege gasflessen. Ook midden in Wirdum, aan de Legedyk 59, zat zo’n gasvulstation van de Negam die met flessen werd bevoorraad door de Gasindustrie Gebroeders Mulkens bij station Kerkrade West.



Om de distributie van gasflessen propaan- en butagas te verbeteren huurde de Negam in 1968 een tweeassige gesloten Gs-wagen van de NS met als doel deze als pendelwagen in te zetten tussen Kerkrade West en het losspoortje bij het voormalige station Wirdum. De wagen is begin juli 1968 gepresenteerd in Kerkrade bij de firma Mulkens, nadat deze op 4 juli 1968 door de wagenwerkplaats in Amersfoort is afgeleverd
Het materieel zat toen net in de overgangsfase van NS-nummers naar computernummers, waarmee in 1965 als eerste op goederenwagens was begonnen. De verhuurde wagen kreeg dus gelijk het nieuwe nummer 012 0 300-3 en daarnaast de groen met witte kleurstelling van de huurder. Op de dakkanten werd vervolgens NEGAM-GAS WIRDUM FR. gekalkt.
De schuiven voor de luiken werden afgenomen, zodat de binnentemperatuur niet te hoog op kon lopen en de rijwind voor verkoeling zorgde.

Zo ging de wagen vanaf zomer 1968 pendelen met rekken gasflessen en werd een bekende verschijning in de buurtgoederentrein van Amersfoort naar Leeuwarden. Vanaf het goederenstation in Leeuwarden werd de wagen met een 2400 of soms met een 500’tje naar Wirdum gebracht en na lossing weer gehaald. Het convooitje kwam binnen op het toen nog aanwezige middenspoor en werd na toestemming van de plaatselijke wachter teruggezet naar het losspoortje.  


Op de foto uit 1960 is rechts achter het stationsgebouw en voor de woning het losspoor te zien met daarop een kolenbak.
Het pendelverkeer met de wagen was van korte duur. Tijdens de grote sanering van het aantal losplaatsen voor goederenverkeer per 28 mei 1972 sneuvelde ook de bediening van Wirdum. De wagenhuur werd beëindigd en de wagen werd weer NS-bruin in het commerciële wagenpark van de NS opgenomen. Het Gascentrum Noord Nederland BV aan de Stationsweg bij station Grou-Jirnsum verzorgd sindsdien nog als laatste firma de distributie van butagas. De trein komt daarbij al lang niet meer in beeld…

Hoewel de Wirdumer wagen dus in werkelijkheid slechts zo’n vijf jaar werd ingezet, valt het toe te juichen dat dit unicum in model is verschenen. De mannen van Railmagazine hebben zich daar bijzonder voor ingezet. Weliswaar een model met als compomis dat de luiken er nog opzitten en ook nog eens dicht zijn, maar dat is een gevolg van de mal waarmee het basismodel van de standaard Gs destijds is gemaakt. Een purist kan mogelijk de luiken verwijderen en fijn geëtste roosters aanbrengen. Iets voor een kleinserie-fabrikant??

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 March 2012, 19:38:54 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2012, 19:35:28 »
 (y)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2012, 19:38:10 »
Wauw! :D Wat een leuk verhaal Wim, dit wist ik helemaal niet! Tot hoe lang heeft dit vervoer eigenlijk doorgelopen?
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2012, 19:39:07 »
oeps, te snel gelezen..... :-[ 1972
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2012, 19:40:11 »
 ;D

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2012, 20:10:47 »
Als je de foto van station Wirdum zo bekijkt is het wel een ideaal onderwerp voor een modulebaan. Het station lijkt wel wat op dat van de fabrikant die station Dronrijp heeft uitgebracht. Je hebt een mooi paradestuk waar Hondekoppen en mat 46 overheen denderen (Weet niet of er toen in Wirdum ook nog gestopt werd) Ook kan er fraai goederenverkeer door het station razen (1100, 1200, 1300 voorspan 2200 ervoor om maar wat te noemen) en voor de lokale buurtsuper met bovengenoemd wagentje gebruik je de roco 2400 of al genoemde 500, nog wat kolenbakjes e.d erbij en je kan nog een beetje scrabbellen met goederenwagens ook. mmja.....lijkt me wel wat.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2012, 20:21:52 »
Het pendelverkeer met de wagen was van korte duur. Tijdens de grote sanering van het aantal losplaatsen voor goederenverkeer per 28 mei 1972 sneuvelde ook de bediening van Wirdum. De wagenhuur werd beëindigd en de wagen werd weer NS-bruin in het commerciële wagenpark van de NS opgenomen.
Is er ook bekend of de originele wagon (inmiddels weer in het bruin) nu nog ergens rondzwerft? Museum terrein ofzo?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2012, 20:28:37 »
Als je de foto van station Wirdum zo bekijkt is het wel een ideaal onderwerp voor een modulebaan. Het station lijkt wel wat op dat van de fabrikant die station Dronrijp heeft uitgebracht. Je hebt een mooi paradestuk waar Hondekoppen en mat 46 overheen denderen (Weet niet of er toen in Wirdum ook nog gestopt werd) Ook kan er fraai goederenverkeer door het station razen (1100, 1200, 1300 voorspan 2200 ervoor om maar wat te noemen) en voor de lokale buurtsuper met bovengenoemd wagentje gebruik je de roco 2400 of al genoemde 500, nog wat kolenbakjes e.d erbij en je kan nog een beetje scrabbellen met goederenwagens ook. mmja.....lijkt me wel wat.

Gestopt werd er niet meer, alleen eens een goederentrein op het middenspoor inhalen. Op stationsweb vindt je de data van opening, sluiting etc. En van mij nog wat plaatjes ter inspiratie;





en zelfs een DB 44'er kan nog!:

eind jaren zestig deed die met een NS 1300 wat proefritjes daar  :o



grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 14 March 2012, 20:30:33 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2012, 20:45:47 »
Ah weer zo'n mooi product, aangevuld met een puik verhaal...
Ja ik val in herhaling.... maar bij deze  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #9 Gepost op: 29 May 2013, 13:05:04 »
De wagen is inmiddels uitgeleverd aan de handel!  (y)


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #10 Gepost op: 29 May 2013, 13:15:17 »
Bijzonder mooi wagentje. Echt zo'n ding waarvoor je je tijdperkgrenzen een beetje gaat optrekken als je niet uitkijkt. Je wordt bedankt Wim! En niet alleen in ironische zin, erg interessante informatie  (y)

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #11 Gepost op: 29 May 2013, 14:04:43 »
Hee gaaf. Tis dat ik ziek thuis zit...

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #12 Gepost op: 29 May 2013, 17:07:28 »
Zal hem aankomende zaterdag aanschaffen als Treinenshop Heerenveen hem dan nog heeft  :)
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re:De Negam-gaswagen van Rivarossi (art.nr. 6228)
« Reactie #13 Gepost op: 29 May 2013, 17:17:20 »
Ik vind het echt toppie van Rivarossi!
Echt een leuke wagon voor op de NL baan! (y)

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10