Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627937 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11970 Gepost op: 30 November 2016, 16:23:01 »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11971 Gepost op: 30 November 2016, 21:15:54 »
Beetje zitten plakken:

Eigenlijk is het een heel leuk projectje, voor nog net geen acht öri heb je bij wijze van spreken het equivalent van een "gewone" bouwdoos van Tamiya of zo, zoveel onderdeeltjes en frutsels zitten er nog bij, zoals trekhaken, trekogen, rookgranaatwerpers, bagagerekken, plunjezakken, kanisters, antennehouders en weet ik wat nog meer. Natuurlijk hoeft dat er niet allemaal op, want los spul werd tijdens transport zoveel mogelijk binnen opgeborgen of op een andere manier vervoerd, maar toch. Het enige dat je zelf nog even moet verzinnen zijn de Hoheitszeichen en andere beletteringen.
Artitec heeft een soortgelijk model in het programma, een M48 in transport-toestand. Voor net geen drie tientjes hoef je zelf niks meer te doen, want het ding is gemonteerd en geschilderd, beletterd en vervuild, dus je kunt 'm zó op een Schwerlastwagen zetten.

Nog een gestaag vorderend project:

Nog een lange weg te gaan

Sorry Dirkjan, het MVR-verhaal blijft nog even liggen sudderen. Ik ben er nog niet uit, de dingen vallen deze keer niet echt mooi samen.
Daarom toch de ketel maar weer op het onderstel gezet. Dadelijk ook de tender maar weer monteren, ook met het oog op de grijpgrage handjes van het bosje kleinkindjes dat hier binnenkort verwacht wordt. De jongste wordt al een hele vent, maar veertien (? gokje) maanden vind ik toch nog iets te jong voor een Roco-vijftiger.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #11972 Gepost op: 30 November 2016, 22:46:46 »
Hij brengt m sneller inde vorige staat als jij jan  ;D
Of ie dan nog montabel is met of zonder bouw tekening  ???  ::)

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #11973 Gepost op: 30 November 2016, 22:50:00 »
Ik zie al grijpgrage handjes op de Windleitbleche zitten. Je moet niet eten aks je knutselt, Jan.  8)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11974 Gepost op: 30 November 2016, 23:06:24 »
@Jerry: dat zit er dik in. Ik wilde het er maar niet op aan laten komen.

@Dirkjan: tja... ik doe nu eenmaal niet aan vetvrije rommel en 0% niks. Gewoon boter en gewone kaas. En flink jus op de piepers.

De machine blijft sowieso op de lijst voor een MVR-inbouw, zal denk ik ook een gewoon Führerhaus gaan krijgen (in plaats van de ÜK-versie), en als ik dan toch bezig ben, moeten er meteen ook maar andere windleiplaten op. Die van Roco worden dan ingewisseld voor Weinert-oren.
Met die vingerafdruk ben ik dus best tevreden.  :P

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #11975 Gepost op: 02 December 2016, 10:41:16 »
Hoi Jan,

Studiemateriaal ??? https://www.youtube.com/watch?v=1cxuo2QhiLk

@Bas, let op de loopkat

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11976 Gepost op: 02 December 2016, 13:55:19 »
Boeiend filmpje, Arthur! Geeft een mooi beeld van hoe zo'n "Instandsetzung" in z'n werk gaat, en wat er allemaal bij komt kijken.
Bijna schokkend vond ik de episode waarin wordt uitgelegd dat één van de drie domen op de nieuwe ketel alleen maar decoratief is, om het authentieke aanzicht in stand te houden. Begrijpelijk, maar als ze het dan origineel willen houden, maak dan de ketel zó dat alledrie de domen functioneel zijn...
Hoewel... eigenlijk weet ik nog niet zo goed wat ik er van vind. Ketel bouwen volgens de nieuwste inzichten, en hem dan vermommen als een oude? Of de ketel volgens de oude richtlijnen maken en zodoende de originaliteit zoveel mogelijk behouden? Wat is "toegestaan" in het kader van het behouden voor de toekomst?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11977 Gepost op: 02 December 2016, 14:24:24 »
Dat soort ethische cragen heb ik minder als ik naar m'n werkblad vol tenderonderdelen zit te staren. Dan komt er een heel ander soort vragen omhoog, zoals: slipbanden. Slipbanden? Dat is toch geen vraag? Nee, maar nu wel.

Sinds de bouw van het Sbf Lümmeln en de daarmee gepaard gaande mogelijkheid veel meer en uitgebreider met m'n lokomotieven te rijden, krijg ik zo langzamerhand het idee dat de slipbandjes - de Duitse term is, terecht, hechtbandjes - dat de slipbandjes van Roco niet zo erg "dauerhaft" zijn, niet zo duurzaam. Het komt regelmatig voor dat een lok tijdens het rijden ineens ratelende geluiden ten beste geeft, dit als gevolg van een verloren slipbandje. Ik heb sterk de indruk dat dit vaker bij Roco-slipbandjes gebeurt dan bij die van andere merken, hoewel die van m'n 45er ook algauw vertrokken waren.

Het is dus zaak voor vervanging zorg te dragen, maar om te voorkomen dat het dweilen met de kraan open wordt, ben ik ook maar eens gaan zoeken wat daarover in de bekende kringen aan meningen over wordt gespuid. Daar hoor dan ik opvallend vaak de naam Märklin genoemd worden, evenals die van Fleischmann. Toen in de winkel van onze plaatselijke treinenboer eens een digitale info-dag door Roco-Fleischmann werd georganiseerd, liet de demogever zich op een gegeven moment ontvallen dat hij liever de bandjes van Fleischmannn dan die van Roco had. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen...

Overigens, ook vandaag zou er aan de Steentilstraat zo'n "infodag digitaal" gaan plaatsvinden, waarbij dan ook de nieuwe Wifi-Multimaus gedemonstreerd zou gaan worden.
Helaas kan deze demodag wegens ziekte van de "Roco instructeur" niet worden gehouden. Dat wordt nu 21 januari, mèt Neurenbergnieuwtjes, zegt men.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11978 Gepost op: 02 December 2016, 15:42:07 »
Wat ik met dat laatste eigenlijk wil zeggen: ik ben heel benieuwd naar die wifi-muis. Dat het ding draadloos is, doet me niet zoveel. Er is in de opbouw van m'n baan niet echt heel veel ruimte meer over om te manoeuvreren, dat houdt met een krappe 1,5 x0,5 meter wel op. Het enige voordeel van een afwezige draad is dan dat je er niet steeds omheen hoeft te draaien om weer los te komen. Nee, het gaat me meer om de mogelijkheden van het apparaat. Zoals het uitlezen van decoders, bijvoorbeeld.

12 16? Wat is dat nou weer dan?

Ik had me nogal erg verheugd op een kennismaking met dit nieuwe product, vandaar.
Nadeel: er moeten batterijtjes worden ingestopt, en die zijn natuurlijk op de meest onmogelijke momenten leeg. Die draad had dat ongemak verholpen.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #11979 Gepost op: 02 December 2016, 15:45:39 »
.....dat de slipbandjes van Roco niet zo erg "dauerhaft" zijn, niet zo duurzaam. Het komt regelmatig voor dat een lok tijdens het rijden ineens ratelende geluiden ten beste geeft, dit als gevolg van een verloren slipbandje. Ik heb sterk de indruk dat dit vaker bij Roco-slipbandjes gebeurt dan bij die van andere merken....

Geheel mee eens. van mijn E50 en E40 liggen de originele bandjes er na een rondje of vijf ook al weer af. Nu trekken die vaak de moderne uitvoering van de Lange Heinrich (40x OOTZ) maar toch zou dit niet mogen..... Zal je suggestie en de Fl* rubbertjes eens proberen. En eh, nee mijn baan is niet zo groot, wel de clubbaan van de MSC Emmen  :P
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 15:47:12 door Railroadtycoon. Reden: clubbaan toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11980 Gepost op: 02 December 2016, 15:56:43 »
Ik heb me voorgenomen eens te gaan experimenteren met verschillende bandjes, van Roco, Fleischmann en Märklin. Kijken wat er als beste uit de bus komt. Drie 50ers, drie merken slipbandjes, dat komt mooi uit.
Al vrees ik wel dat dat een langdurig experiment kan gaan worden. Ik zal op de conduitestaten van de loks dan ook nauwkeurig het e.e.a. gaan bijhouden.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11981 Gepost op: 02 December 2016, 17:21:45 »
Met verse -Roco- slipbandjes:

Lok en tender weer vereend, en geen schroefjes of andere onderdelen over.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11982 Gepost op: 02 December 2016, 17:31:17 »
Afgelopen nacht kon ik de slaap niet vatten. Dus wat doe ik ? Ik pak mijn Ipad en loop wat draadjes op ons forum langs. Zo ook dit draadje. Mijn oog viel op die kleine blauwe lettertjes hierboven. Ik weet niet waarom - het was sterker dan mijzelf - maar een onbedwingbare nieuwsgierigheid dwong mij tot het aanklikken ervan. Omdat er aanvankelijk niets gebeurde, legde ik mijn Ipad terzijde en sloot de ogen.

Heeft iemand van jullie enig idee wat er gebeurt als om drie uur 's nachts in een verder doodstille slaapkamer Steve Harley & Cockney Rebel plotsklaps op vol volume door de ruimte blèrt ?

Ik nu wel. Dus....

Peter
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 17:42:41 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #11983 Gepost op: 02 December 2016, 17:52:50 »
Die 50-er heeft een écht mooie verwering van de wielen gekregen. Netjes, gebruikt maar niet afgeragd. En de rest van de lok krijgt ook die stijl?

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11984 Gepost op: 02 December 2016, 18:46:04 »
Kom over een maand of 3 is terug,dan is er wellicht iets in die strekking gebeurt  ;D
(echt ik zweer t je,nou dit is geschreven doorbreekt hij de verwachting weer en zie je zo een smerige lok voorbij schuiven  :P )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0