Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Paul1969
Vandaag om 14:26:21
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door tothebeach
Vandaag om 14:26:08
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 13:55:54
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618460 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5370 Gepost op: 13 September 2014, 22:07:36 »
Ik geloofje
anders had de foecgs ook  wazig geweest  ;D
en als alles vaag is op zaterdag avond is dat de schuld van hinnek en plz

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5371 Gepost op: 13 September 2014, 22:14:22 »
Nou, er is dus tenminste eentje die me gelooft 8)

Citaat
en als alles vaag is op zaterdag avond is dat de schuld van hinnek en plz

Ik heb alleen maar water gehad, Jerry, met niks erin.  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5372 Gepost op: 14 September 2014, 11:44:22 »
Zijn er 2 hoor Jan die je geloven.
Draden trekkerij is altijd "leuk"  >:(
Fijn dat alles wel werkt zoals het hoort,dat motiveert de mens dan wel weer om verder te gaan  (y)
Dat water is dan per ongeluk niet van russische makelij ?  ;)
Heb je ook nog een adres van die nieuwzeelandse toko die van die bijzondere "preisers" heeft ?  ;D
(die wil ik ook  :P)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5373 Gepost op: 14 September 2014, 12:52:27 »
dan moet de vrije ruimte in je schaduwstation wel minimaal 20 cm worden
anders stoten ze de pantos en of schoorstenen krom met hhun hoofd  :D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5374 Gepost op: 14 September 2014, 17:44:33 »
Citaat
Draden trekkerij is altijd "leuk"

Ja, vooral onder de tafel als je ze ook nog moet solderen, en dan liefst net boven je macht.

Citaat
Dat water is dan per ongeluk niet van russische makelij ?

Nee, voor zover ik weet niet. En anders had ik het wel "watertje" genoemd.

Citaat
Heb je ook nog een adres van die nieuwzeelandse toko die van die bijzondere "preisers" heeft ?

Jawel, hier bijvoorbeeld. Het verdient overigens wel de voorkeur om ze zelf op te halen en in je handbagage mee het vliegtuig in te nemen. Dan kun je, al naargelang je dichter bij huis komt, constant zorgen dat ze in positie blijven. Als je ze laat verzenden, dan kun je er staat op maken dat UPS (of wie dan ook) dat nalaat, en dan krijg je gewoon een doosje poppetjes die rechtop staan ipv ondersteboven.

@Jerry: voordat er een trein ondergronds gaat, met panto, schoorsteen of zonder één van die twee, moet eerst alle personeel zich bovengronds gemeld hebben.

Met de groeten van Jan Vierenveertig, die weer onder de tafel duikt om wat draden te solderen en en passant nog even een Mexicaanse bonenschotel in elkaar flanst.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5375 Gepost op: 14 September 2014, 18:32:40 »
Dit bedoel ik zo ongeveer:

« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 21:49:45 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5376 Gepost op: 14 September 2014, 19:47:42 »
En als het wissel eenmaal ligt, de aandrijving geïnstalleerd en de draden, zij het vooreerst provisorisch, aangesloten, dan volgt een intensieve ronde testen. Want het is voor mij niet voldoende als, pak 'm beet, een 50er, of de 94er zonder problemen over de nieuweling heen komt, nee, alle types moeten zonder haperen kunnen passeren, van Köf II tot BR 45. Als dat allemaal gelukt is volgt nog een series tests, maar nu met wagons/rijtuigen, 2-, 3- en 4- en 6-assers. Achtassers heb ik niet (geloof ik).

Tijdens zo'n testfase is het een drukte van belang in Bw LĂĽmmeln, en ook van niet-DB-personeel is er een behoorlijke belangstelling.










jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5377 Gepost op: 14 September 2014, 21:15:56 »
naast je wisel motoren liggen van die hefboompesmzelfbouw of zit dat erbi
en de (rol)draad
is datom de slag te regelen en vergrendeling
kanje dan een duidelijke fotobijzetten  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5378 Gepost op: 15 September 2014, 08:58:00 »
Waar heb je die zeldzame upside down preisers vandaan Jan ?  ;)
Zijn tijdelijk in Lummeln gestationeerde Australiers. Die lopen van nature ondersteboven.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5379 Gepost op: 15 September 2014, 10:51:02 »
Nou zijn t weer Aussies  ???
Je raakt hier zo het spoor bijster  ;D  :-\
Zijn je tests trouwens geslaagd Jan ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5380 Gepost op: 15 September 2014, 17:46:53 »
@Gerard: Nieuw Zeeland. Dat is ietsje verderop, maar daar vind je antipoden die (voor ons, hier in Nederland) het meest aan de definitie voldoen. Voor de volle 100% moet je nog een paar honderd kilometer zuidoostelijker zijn, maar daar is alleen het water van de Stille Oceaan.
Voor wie het precies wil weten, hier kun je je woonplaats invoeren en zien wat er aan de andere kant van de wereld is.

@Floris: de tests zijn wel geslaagd, voor zover doorvoerbaar. Nog niet gedigitaliseerde loks heb ik buiten beschouwing gelaten.
Overigens kwam ik er wel achter dat één van de 41ers best beroerd loopt, het zou kunnen dat dat door vuiligheid komt, maar eerlijk gezegd denk ik dat ik de oorzaak iets dieper moet zoeken.
De Hildesheimer 44er, de 231, reed gister ook al niet zo best, maar die had daar vandaag totaal geen last meer van, ze reed als een zonnetje.

@Jerry: de 'hefboompjes' zijn de stelmechanieken van Weinert, behalve het wissel zetten die ook de wissellantaarn om.



Tussen dat stelmechaniek en de aandrijving zit een stelstang van messingdraad, 1 mm doorsnede. Omdat de slag van het mechaniek weliswaar dicht bij de slag van de aandrijving ligt, kan er wel verschil bestaan. De slag van het mechaniek is plm 5 mm, die van de aandrijving kan licht variëren, van 5 mm tot wel 7 mm. Die variatie ontstaat door de schakelaartjes waarmee de aandrijving zichzelf uitschakelt als de eindstand bereikt is. Door wat te buigen aan die schakelaartjes kun je eventueel de boel wel wat instellen, maar dat is een hoop gedoe. Daarom leg ik in die messingdraad een krul, die het eventuele verschil (door de verende werking die door die krul ontstaat) neutraliseert.



Op de foto zie je dat Weinert in het verbindingsstangetje tussen wisselstelstang en lantaarnhouder ook een krul heeft gemaakt (zie ook bovenste foto). Daardoor ben ik destijds op het idee gekomen.  ;)

~#||#~

Voordat ik kan beginnen met het leggen van het uitrijspoor, moet er eerst nog een wissel in elkaar geknoopt worden. Niet zo moeilijk, maar wel tijdrovend.
En dan maar kijken en denken hoe of wat. Schuiven en passen, proberen, kijken, nadenken, nog eens schuiven, laten bezinken... jemig, soms word ik zo moe van mezelf.... Maar als ik dat niet doe, dan zit ik achteraf te denken van "had ik niet beter..."
Wat dan ook wel helpt is foto's maken en die bekijken. Op de één of andere manier geeft dat een meer objectief beeld.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5381 Gepost op: 15 September 2014, 20:28:25 »
Nog een leuk raadseltje:

Als de Hildesheimer 44er en 50 2840 elkaar met de voorste buffers 'kussen'...



knalt de Multimaus op kortsluiting:



Beide loks zijn omgebouwd naar digitaal, ze waren geen van beiden voorbereid. Mijn eerste gedachte was, dat het aan de 50er zou liggen, want bij die lok heb ik ook de frontseinen werkend gemaakt. De witte draad van de decoder via een stekkerverbinding naar de lok gelegd en aan de verlichting aangesloten. Het lampje is met de andere pool aan de massa van de lok gelegd. Maar met elke andere lok gaat het goed, dwz geen kortsluiting.

Geprobeerd de kortsluiting op te roepen met andere loks, maar geen resultaat. Dan, zo was mijn conclusie, zal het aan de 44er liggen. Maar ook met die lok (in combinatie met andere loks) kon ik het kunstje niet herhalen. Loks omdraaien, voorkant-voorkant kontakt laten maken, achterkant-achterkant, voorkant-achterkant, enfin, allemaal geen probleem.

Alleen de combinatie 44 231/502840...

Wie het weet mag het zeggen...  :-\




dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5382 Gepost op: 15 September 2014, 20:36:59 »
waarschijnlijk hebben ze beide een deel van de rails ook met het frame verbonden en metalen buffers.. dus staat een deel van de railspanning ook op de buffers.. als ze dan net andersom tegen elkaar aan staan dan heb je sluiting.. als je de buffers van lak hebt voorzien zal het probleem weg zijn denk ik, misschien is het daarom ook niet met een andere lok te reproduceren?
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5383 Gepost op: 15 September 2014, 21:25:54 »
Dan zou dat bij beide loks het geval moeten zijn. Dat zou dan wel toevallig zijn... en toevallig niet bij de andere loks. Waarvan een deel toch ook ongeverfde buffers heeft...
Maar ik zal in elk geval eens controleren of de contactveertjes goed zitten, want hoe het anders zou kunnen, zou ik niet weten...

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5384 Gepost op: 15 September 2014, 22:06:02 »
Zou het kunnen dat bij beide locs de schroeven van de sleper print contact maken tussen chassis en print? Op een van de ombouw hulp sites zie je twee verschillende constructies. Bij de ene gaan de banen om de schroef heen, maar bij de andere zit een baan onder de schroef.. En als je dan de neusjes tegen elkaar zet heb je grote kans op kortsluiting.