In de afgelopen twee jaar heb ik een reeks van modeltreinen gekocht, waaronder twee prachtige Hondekoppen van Piko. Het blijft een schitterend model, alleen in het groot reden ze veelal met reclame rond. Nu kan ik me voorstellen dat Piko niet zomaar reclame op de bakken kan zetten, dus ben ik zelf maar eens gaan rondkijken op het internet.
Ik kwam al gauw terecht op de website van Brekelmans Modelbouw. Aldaar heb ik eerst een setje Delta Lloyd- en Siemens-transfers gekocht om uit te proberen.
De Delta Lloyd bleek al meteen te klein te zijn, dus die zal ik later op een Plan V gaan plakken. De dag erop heb ik vanuit mijn werk nog drie sets gehaald, om zo niet twee dezelfde Hondekoppen te krijgen.
Vandaag ben ik thuis aan de slag gegaan met de transfers. Dit heb ik ervoor gebruikt:
- Snijplank (glad);
- Hobbymesje;
- Pincet;
- Twee wattenstaafjes;
- Micro Sol (verkrijgbaar bij de meeste modelhobbyzaken).
1.) Even een snijplank gepakt en de transfers uitgesneden binnen de zwarte lijntjes met een hobbymesje en een geodriehoek.

2.) Daarna transfer voor transfer in een bakje met lauw water gelegd, om de transfers los te weken van het velletje. 3.) Hierna kon ik de transfer op de bak van de Hondekop leggen. De transfers zijn makkelijk te verschuiven, aangezien ze vrij stevig zijn. 4.) Toen ze eenmaal goed lagen, heb ik met een wattenstaafje de luchtbelletjes onder de transfer weggestreken.

5.) De andere kant van het wattenstaafje heb ik in het potje met Micro Sol gedipt en daarmee de Micro Sol zachtjes aangebracht op de transfer. 6.) Met de droge kant de Micro Sol uitgestreken en daarna even laten drogen. En klaar! In een uurtje had ik alle acht reclame-transfers erop zitten.
Zie hier het resultaat:

En op de baan ziet het er ook erg mooi uit:

Ik ben in ieder geval uiterst tevreden over het resultaat. Ze zitten er niet 100% goed op, maar ze komen dan ook niet in een vitrine te staan.
Binnenkort ga ik ook de Plan V zo behangen met reclame. Daar zal ik binnenkort over posten, zodra ik nog een set transfers heb gehaald. Zal dus wel na Houten gebeuren...