Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 00:17:42
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
21 June 2025, 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
21 June 2025, 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
21 June 2025, 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 June 2025, 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
21 June 2025, 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
21 June 2025, 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
21 June 2025, 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
21 June 2025, 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
21 June 2025, 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
21 June 2025, 11:42:29
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel  (gelezen 82524 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #180 Gepost op: 24 May 2012, 17:17:36 »
Hoi
Het zijn foto's welke in Haarlem gemaakt zijn tijdens de ombouw van de proeftrein.
ik heb uiteindelijk ook nog de link gevonden:
http://24x30.de/index.php?page=gallery.glas.01&lang=de&gpage=1
veel plezier met kijken.

De BC 1 ligt nog steeds aan de oude spoorlijn naar Zeist.
Helaas is de wagen een tijde bewoond geweest door krakers, welke alle losse koperen onderdelen eraf gesloopt hebben en de rest van de wagen flink beschadigd.
helaas.

@Ivo,

De kleuren van de opschriften zijn bijna altijd creme geweest op olijfgroen. Dit kwam beter over dan wit.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #181 Gepost op: 24 May 2012, 19:31:48 »
Leuke foto's. Zijn er ook nog geheime foto's van de ZHESM tijd?

De proeftrein had dus zonder twijfel ook de wanden in de lichtkap in crème/geel.

Of dat voor de anderen ook geldt blijft een vraag.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #182 Gepost op: 24 May 2012, 21:23:46 »
Geweldig deze foto's, deze zijn echt helemaal niet bekend. Ik denk ook niet dat Smit en de makers van Elctr. treinen in NL deze foto's kennen. Veel dank aan Arjen!
« Laatst bewerkt op: 25 May 2012, 11:10:23 door janw »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #183 Gepost op: 25 May 2012, 07:21:29 »
Hoi Ivo,

Als ik zaken niet zeker weet over kleurstellingen, ga ik altijd uit van de schildertekening.
Totdat foto's mij het tegendeel bewijzen.

Voor foto's uit de Zhesm tijd, zouden we eens kunnen zoeken in de stadsarchieven van Scheveningen enz. of je daar iets vind?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #184 Gepost op: 25 May 2012, 10:41:07 »
Lijkt me een goed plan, hoewel ik daar nog niet zoveel tijd in heb gestoken. Misschien ook wel wat te vinden in de gemeentearchieven langs de hele Hofpleinlijn, hoewel ik de indruk heb dat Smit daar destijds al langs is geweest.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #185 Gepost op: 03 June 2012, 15:05:27 »
Toch nog iets kunnen doen de afgelopen tijd, dus hier 't bewijs van de (beperkte) voortgang:

Het tussenrijtuig met een geler crème-wit:



De mB en de mBC:

Deze zijn dus net als de tussenwagen voorzien van nieuwe plaatwerkstrips uit styreen, een messing dakrand, en allerlei gaatjes zijn voorgeboord.

De mB met een laagje geel:


En de mBC; hier is het geel niet overal dekkend omdat dit rijtuig straks geheel groen wordt. Het geel dient alleen voor de waarschuwingsvlakken boven de kopruiten, en als ondergrond voor de rode balk onderaan.


De donor voor de aandrijving:
« Laatst bewerkt op: 03 June 2012, 15:10:20 door janw »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #186 Gepost op: 03 June 2012, 20:00:19 »
 :-[ Op gevaar "niets toe te voegen: MOOI KLEURTJE CRÈME Dit is voor mij een mooi beeld van "Groen-met-Crème", en daar gaat het tenslotte toch om?  (y) (y) (y)

Wat voor (duivels  :D :) :-X) mengsel heb je nu gebruikt?
Ik verheug me al op het eindresultaat-met-Jugendstilkrullen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #187 Gepost op: 03 June 2012, 20:50:09 »
Afgaande op de zeer schaarse bewijsstukken voor de kleur leek dit mij ook nogal in de buurt te komen. Welke kleur het is? Raad eens..  ;D
Wordt trouwens NS-versie, dus geen Jugendstilkrullen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #188 Gepost op: 03 June 2012, 21:43:48 »
Mooie kleur. Dit is op mijn monitor nog steeds crème en geen geel. Lijkt me prima te kloppen.
Ik vind het er verder goed uit zien Jan  (y) . Benieuwd naar alle zwarte biezen die er nog op komen, ook die rond de ramen.

@Frans, de jugendstil krullen ga ik me de komende 6 maanden of zoiets op uitleven. Ik zit nu weer te lezen dat de ZHESM acculok (latere 81 en 82 NS) waarschijnlijk bronsgroen waren in de ZHESM tijd. Dat is eigenlijk ook logisch. Dat betekent waarschijnlijk dat de ZHESM treinstellen groen ook bronsgroen was en geen boonstoppelgroen. Dan wordt het weer een heel andere kleurstelling.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 14:28:32 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #189 Gepost op: 05 July 2012, 16:33:52 »
Lange stilte hier, komt door drukte maar eigenlijk meer nog door de problemen met het spuiten van deze kappen.
Het probleem is: olieverf en alkydverf drogen en/of hechten niet of slecht op sommige stukken van deze prints, ook niet met een laag primer eronder.
Wat er precies aan de hand is kan ik niet goed bepalen, maar het moet iets met het basismateriaal te maken hebben, want met name op ronde stukken is het drogen van de verf een probleem, bv. het dak, m.n. de einden maar ook de afrondingen van de bak bij de balkons, en daarnaast, bij alle prints, het voorste platte vlak van een van beide koppen (! de andere gedraagt zich wel normaal). Misschien heeft dit iets te maken met de verschillende toestanden waarmee ze uit de printer kwamen (een kop was erg onregelmatig, zie hierboven). Ik heb ze netjes glad gemaakt voor de primer er op ging, dus ik kan nu niet meer nagaan welke zijde het probleem geeft.
Hierdoor ben ik dus de afgelopen tijd nogal met spuiten, weer schoonmaken en opnieuw spuiten bezig geweest. Na een aantal pogingen lijkt het probleem weg te gaan. In elk geval is de bak die ik als eerste aanpakte, de bijwagen, nu netjes in creme/boonstoppel gehuld. De andere twee die erna kwamen, staan nu te drogen. Hopelijk komt dit goed.

De werkwijze kort samengevat, misschien ziet iemand wat er fout gaat. Van Mitchell krijg ik helaas geen antwoord op mijn vragen hierover.

1. kappen schoonmaken met afwasmiddel en ammonia om  vettig  laagje dat erop zit bij levering weg te krijgen. Net zo lang doorgaan tot kap helemaal droog en schoon blijft.
2. spuiten met Alabastine Spuitplamuur. Deze is op waterbasis, en droogt volgens voorschrift (=zeer snel);
3. ribbels gladschuren; hierna is bijna alle spuitplamuur ook weer weg. de plamuur zorgt dat je goed kan zien wat je doet, op het bijna doorzichtige basisproduct is dit niet zo.
3b. nieuwe banden aanbrengen in styreen gelijmd met gewone 2compontenlijm
4. weer spuitplamuur; droogt weer goed
5. Kleinspoor zandgeel erop voor de creme laag. Hier beginnen de problemen. Deze laag droogt en hecht niet. Meerdere malen weggehaald (met wasbenzine, gaat ook na 2 weken nog alsof het er net 3 min. op zit!). Uiteindelijk bij 3e poging na opnieuw spuitplamuur droogde deze laag wel normaal (=normaal voor Kleinspoorverf; zie ook draadje op dit forum ' een lans voor Kleinspoorverf').
6. (op motorwagens): rode banden op front. Rood van Humbrol uit potje geprobeerd: droogt veel langzamer dan gebruikelijk, wordt eindelijk met extra fohnen en ventileren droog. Rode spuitklare verf (Revell) lijkt beter te drogen, en neemt dan ookde  onderliggende creme laag mee, behalve op het ene frontvlak dat hierboven ook al genoemd is.  
7. groene laag (alkydverf uit de mengmachine van de verwinkel): droogt, maar heel erg langzaam. Wordt uiteindelijk wel een zeer sterke laag. Droogt met name langzaam op ronde gedeeltes, en een van beide fronten als hierboven genoemd.

Alle wagens zijn nu creme/boonstoppel resp. jaren '30-rijtuigengroen. De beide motorwagen zijn nog niet geheel droog.

Ik heb naar specificaties van het materiaal gezocht: dit ' frosted detail'  is 'acrylic plastic' volgens Shapeways. Zitten er soms nog actieve weekmakers in de eindproducten? Of kan je acrylic plastic niet met verf op oliebasis verven (hoewel: het probleem is niet craqueleren, zoals met acryl/olieverfconflicten, maar: niet drogen en hechten).

Wordt vervolgd....
« Laatst bewerkt op: 05 July 2012, 16:54:24 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #190 Gepost op: 05 July 2012, 18:07:33 »
Jan,

Misschien lees ik je verhaal niet helemaal goed, maar volgens mij staat de Kleinspoor laklaag in crème centraal in de problemen.

Begrijp ik je goed dat de Alabastine spuitplamuur wel goed hecht, maar dat vervolgens de Kleinspoor laag niet droogt en misschien zelfs afbladdert als je er weer rode biezen op aanbrengt?

Anders gezegd: als dit zo is, dan vermoed ik dat niet de Shapeways kap, maar de Kleinspoor lak de problemen veroorzaakt.

Oplossing: potje crème bestellen bij Phildie. Daar houdt alkyd lak ook prima op en Phildie lak doet het ook uitstekend op Alabastine spuitplamuur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #191 Gepost op: 05 July 2012, 18:59:57 »
Daar zou je achter kunnen komen door de Kleinspoorlak op een normaal stukje kunststof te spuiten.
Ik heb ook eens een potje Kleinspoorverf (groen voor elektrische treinstellen) weg moeten gooien omdat het niet wilde drogen.

Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #192 Gepost op: 05 July 2012, 21:07:32 »
Daar heb ik natuurlijk aan gedacht maar het kan haast niet, omdat ik al veel vaker modellen heb gespoten met deze combinatie van Alabastine spuitplamuur + Kleinspoor lak en nooit problemen heb gehad (bv NS 1200, Benelux-stam). En ook niet met verdere vervolgcombinaties van dit duo met Humbrol en/of Revell verf, en daarna vernis uit een spuitbus van Colorworks erover heen. Dat zijn dus 4 verfsoorten op elkaar, en geen problemen. Mogelijk was ik hierdoor verwend en me te weinig bewust van de toch beperkte combinatiemogelijkheden van verftypen (?). Beter is natuurlijk binnen een 'verfsysteem'  te blijven, maar evengoed blijkt hieruit dat deze combi' s wel kunnen, dus waarom dat dan nu niet zou zijn, als de ondergrond geen invloed heeft, kan ik niet goed inzien. Die ondergrond is het enige wat hier anders is. Merkwaardig is ook dat de problemen na een aantal keer herproberen ophouden. De derde poging met KS lak op Alabastine op acrylic plastic droogde wel netjes
  En het blijft ook gek dat de ronde delen van de prints zoveel meer problemen geven dan de vlakke (op de ronding van het dak voor zie ik nu op het boonstoppelgroene exemplaar toch inderdaad wat craquele; misschien dat je toch dit ' acrylic plastic'  aleen met acrylverf moet schilderen. Maar hoe dan door de Alabastine laag heen komt?)
Ik ga binnenkort een Roco blokkendoos ook een laag van dit KS zandgeel geven; dan zullen we zien of dat droogt of niet. ALs bv. het potje KS lak te oud was (heeft iemand dat ooit gehad?) zou dat dan ook gedoe moeten geven.

@Ivo: Overigens speelt de KS lak niet op alle probleempunten mee: op de daken zit deels geen KS lak, en daar droogt het groen even slecht. Ik vermoed dus dat KS niet de schuldige is, maar ' iets' in dit printmateriaal.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2012, 09:39:18 door janw »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #193 Gepost op: 05 July 2012, 22:56:39 »
Balen Jan  :'(
Misschien bij de huidige temp even ondenkbaar, maar "te oud" is natuurlijk een optie, al denk ik eerder (op grond van droeve eigen ervaring) aan "bevroren geweest"...
Verf kan heel ondankbaar reageren op vorst, het zou mij niet verbazen als de kleur er dan ook nog toe doet (oftewel samenstelling) en je merkt het inderdaad pas ná het aanbrengen... Ik heb ooit een  (1:1) autobus geschilderd met verf die kennelijk ook bevroren was geweest: Droogde niet, hardde niet uit en was lastig te verwijderen (een echte bus past niet in een zakje met ovenreiniger... ;) ) Laten we wél wezen: menigeen spuit/schildert in "de schuur" en heeft daar ook de verfvoorraad staan; niet altijd is die plek vorstvrij...

Sterkte en haal maar een nieuw potje verf!
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM / Hofplein-materieel
« Reactie #194 Gepost op: 05 July 2012, 23:02:06 »
tamiya werkt prima op een geprint kapje... waarom blijft iedereen nou zo hardnekkig tobben met dat kleinspoorspul terwijl er al 30 klaagdraadjes over zijn?